Hoppa till innehåll
Anime.se

Sci-fi anime


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag fick en fråga av en bekant om vilka som är de bästa filmerna och serierna som berör Sci-fi och jag insåg att jag inte hade full koll och inte kunde säga bestämt annat än det jag hörd. Försökte sätta ihop en lista här och vill gärna höra fler förslag på filmer/serier som platsar på en 10 i topp-lista. Jag har garanterat missat något. :)

 

 

Filmer:

Akira
Ghost in a shell

The girl who leapt through time

Eve no Jikan

Animatrix

Nausicaä

Voices of a distant star

Patema Inverted

 

Serier:

Stein:Gate

Serial Experiments Lain

Cowboy Beebop

Neon Genesis Evangelion

Planetes

Stellvia of the Universe

Eureka Seven

Sidonia no Kishi

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Woo! Jag älskar science fiction! Men frågan "vad är science fiction?" måste kanske ställas, eller mer specifikt "vad är bra science fiction?".

 

Personligen så tycker jag att "riktig" scifi ska undersöka olika teknologiska-vetenskapliga idéer och någon politisk, samhällsmässig, etisk etc. anknytning till människan. Exempel:

  • Den 200 år gamla romanen Frankenstein är ett skräckexempel på "leka Gud"-temat, typ riskerna med vetenskap som ligger över ens förmåga att hantera.
  • Filmen Contact är en "tänk om"-berättelse, om vad som skulle hända (politiskt, religiöst, samhällsmässigt...) om vi fick kontakt med utomjordingar.
  • I kommande biofilmen Arrival ligger, så vitt jag förstår det, fokus på frågan om hur man kommunicerar med utomjordingar vars sätt att tänka är extremt, extremt främmande för oss människor.

Sådant som däremot snarast bara använder avancerad teknologi som bakgrund drar jag mig ofta för att kalla för science fiction. Star Wars är inte riktigt vad jag tänker på när jag ska nämna "riktig" science fiction. De har en massa teknobabbel och sånt, men storyn är i grund och botten en saga om krigare och trollkarlar.

 

När jag säger att det inte är "riktig" science fiction så menar jag givetvis inte att det är bättre eller sämre än något annat på grund av det; det är bara det att det kan vara bra, men är det bra science fiction?

 

Man kan tänka sig en actionfilm med fantastiskt spännande och adrenalinpumpande action, som dock har någon inklämd liten romantisk historia som ingen tittare bryr sig om. Det är en bra actionfilm, men är det en bra romantisk film?

 


 

Så om jag ska lista bra science fiction-anime, så nämner jag nog dessa (där jag slagit ihop många "franchiser" eftersom de har samma teman; och där jag nämner några redan nämnda för att exemplifiera varför jag tycker att de är scifi):

  • Akira: scifi-action som, likt Frankenstein, utforskar risken med människan som "leker" med makter utom hennes kontroll.
  • Dennô Coil: scifi-äventyr som visar hur barnen leker med en augmenterad verklighet för teman om avstånd mellan människor; kopplingen mellan den digitala världen och... "något annat" är dock kanske mer övernaturlig än scifi.
  • Evangelion: skicklig och mångsidig scifi-action som spekulerar i mänsklighetens ursprung och mål, och använder teknologin för att undersöka mänskliga relationer.
  • Ghost in the Shell: politisk scifi-action som utforskar många områden som uppstår i en värld med digitaliserade, ihopkopplade hjärnor. Filmerna undersöker de filosofiska implikationerna (vad "människan" är), TV-serierna undersöker situationer som uppstår på grund av den tätare kommunikationen.
  • Gundam: scifi-actiondrama som avtecknar krig och politik mellan jordbor och de som bor i rymdkolonier; inslag av spekulationer om människans utveckling.
  • Gurren Lagann: lösare scifi-action som visar människans vilja till utveckling.
  • Infinite Ryvius: scifi-drama där ~500 tonåringar blir ensamma på ett rymdskepp och därför akut måste växa upp och lära sig ta ansvar.
  • Paprika: scifi-thriller där man med hjälp av en apparat kan betrakta och manipulera människors drömmar, och undersöker likheten mellan dröm och verklighet och hur de formas av våra uppfattningar.
  • Planetes: scifi-drama som avhandlar den nära framtidens rymdutveckling ur ekonomiska, politiska, samhälleliga (ex. om klasskillnader) och filosofiska perspektiv.
  • Psycho-Pass: scifi-thriller som behandlar lite samma ämne som hollywoodfilmen Minority Report, problematiken med att avgöra vilka som är brottslingar innan de utfört brottet, och de olika samhällseffekterna som kommer av systemet.
  • Royal Space Force: The Wings of Honneamise: scifi-drama som genom att betrakta en helt alternativ mänsklighet, låter oss betänka våra egna betingelser, som människans vilja till utveckling.
  • Serial Experiments Lain: scifi-thriller om hur datornätverk leder till emergenta fenomen, med teman om kommunikation, ensamhet, religion, subjektiv verklighet, och subjektiva personligheter.
  • Steins Gate: tryckande konspiratorisk scifi-thriller som undersöker problematiken med tidsmanipulation.
  • Time of Eve: scifi-dramakomedi som undersöker den möjliga samlevnaden mellan människa och artificiella intelligenser.

Det får vara en början.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tekniskt sett så räknas Strike Witches som science fiction så...=3

Annars så finns det en handfull titlar som jag kan tänka mig kan passa andra tittare:

 

  • Rakuen Tsuihou: Expelled from Paradise: Tar upp tanken om ett digitaliserat mänsklighet och synen på detta sett från de som blev lämmade kvar på en postapokalyptisk Jord.
  • The Irregular at Magic High School: När magi skapas via programmering följer vi några skolungdomar som lär sig detta vidunder.
  • Suisei no Gargantia: Spola framåt till en framtid där Jorden efter en istid består av mestadels vatten och hur en rymdsoldat blir vilse på en nomadisk flotta av bärgade skepp.
  • Arpeggio of Blue Steel: En mystisk flotta av högteknologiska skepp baserat på fyrtiotalets krigsskepp slåss mot en motståndsrörelse som får hjälp från oväntat håll.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tackar för den utförliga djupdykningen. :D Nu har jag fått lite mer att fundera på och kolla över. Allt är inte så lätt som det kan tyckas. Sci-fi är så mycket mer än Star Wars ja, det håller jag med om och rena rymdrullar/serier kan eg. vara en saga bara i fancy kostym som lika gärna kunde ha varit medeltida. Psykologin och frågeställningarna spelar ju helt klart in och som sagt, nu ska jag ge mig ut på jakt igen med lite mer granskande ögon. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänkte nämna några verk som nästan är "bra scifi"!

 

  • Kaiba: det är bra och det kretsar kring en teknologisk idé -- minnen/personligheter är digitaliserade och kan flyttas mellan kroppar, men också stjälas, ändras, raderas. Men världen är så långt ifrån något realistiskt. Det är i princip en "cartoon"-värld. (Huvudpersonen t.ex. reser runt i "rymden" och landar på en "planet" med en diameter på, jag vet inte, några hundra meter.) Så för mig känns det kanske mer som en saga.
  • From the New World: hyllad serie, även om jag personligen inte kände mycket för den. Det utspelar sig [spoiler=(knappt-en-spoiler)]tusen år i framtiden, efter vår civilisations fall

    , och den innehåller många idéer om bl.a. omänsklighet, men den huvudsakliga "tekniken" är parapsykiska förmågor, så jag blir lite osäker på klassificeringen.

  • Patlabor: komediserie med uppföljande thrillerfilmer. Den tekniska mojängen här är "laborer", personstyrda jätterobotar som i princip fungerar som anläggningsmaskiner (typ grävmaskiner, traktorer, schaktmaskiner); huvudpersoner är gänget på en polisstation, som har polislaborer. (Polisbil, patrol car, patcar; polislabor, patrol labor, patlabor.) Serien kretsar mest kring brott som utförs med laborer, men jag vet ändå inte om jag skulle säga att det är scifi på samma sätt som Planetes. Patlabor är inte lika mycket ute efter att visa hur det kan gå till i en framtid med robotar, som det är att vara samtidssatir (1988).
  • Legend of Galactic Heroes: hur mycket jag än älskar den, så är inte det heller scifi som Planetes. "Galaxbögarna" utspelar sig i galaxen runt år 3600. Det är rymdskepp och allt sånt. Men vill den säga något om framtiden eller framtidsteknologi eller rymdresor i sig? Den är framförallt intresserad av att jämföra diktaturer och demokratier och prata om historia, medan rymdkrigen utkämpas med taktik inspirerad från historiska strider. Är det bra? Absolut! Är det bra scifi? Jag är inte säker!
  • Galaxy Express 999: en gammal shônenserie; i fjärran framtiden är teknologin så avancerad att man kan göra rymdskepp som ser ut som tåg som bara rika har råd att åka, och dessutom har rika människor robotkroppar som låter dem leva "för alltid". Huvudperson är en pojke som får åka med en mystisk kvinna till en legendarisk planet där robotkroppar är gratis. Serien är episodisk, så att de oftast landar på olika planeter och man får se olika dilemman, inte sällan p.g.a. robotkroppar. Så på så sätt så är det ju scifi. Och den är bra (fast jag bara sett ett dussin avsnitt). Men jag är ändå lite kluven till klassificeringen.
  • Parasyte: utomjording tar över snubbes hand. Har teman om mänsklighet och miljö och sånt. Men är det scifi? Eller är det "body horror" och thriller?
  • Gunbuster: många scifi-referenser, och jag älskar den, och nog är det framtidsteknologi av högsta grad, men försöker den "säga något"? Njäe. Den försöker nog bara berätta en bra historia.
  • Cowboy Bebop: den är fantastisk och jag älskar den, och den har djupare teman, men de är mer allmänmänskliga än länkade till teknologi/vetenskap/framtid.
  • Code Geass: fantastiskt underhållande, men i grunden är det övernaturligt. Den har inget att säga om teknologi/vetenskap/framtid.
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

När jag hör termen "science fiction" nu för tiden så tänker jag väldigt brett på berättelser som fördjupar sig i en idé. Jag skulle kalla saker som Haruhi och Memories of Emanon (manga) för sci-fi fastän de inte har något direkt med teknologi att göra, för de lyckas träffa vad jag tycker är den grundläggande poängen med sci-fi. Emanon är en ren diskussion om sin idé (tänk om det fanns en person med alla sina förfäders minnen) och Haruhi använder sin idé som den centrala drivkraften i en handling (en person med gudalika krafter men som inte är medveten om sina krafter), och det är två infallsvinklar jag skulle kalla ändar på ett spektrum, eller till och med underkategorier.

 

Men när det gäller genre så är sci-fi förknippat med framtid och teknologi. I det området kan jag eka Planetes och Time of Eve. Den förra om helt vanliga personer som jobbar med att rensa upp rymdskräp i omloppsbana, den senare om relationen mellan människor och människoliknande robotar. Båda serier jag vill se om. Det finns så mycket anime att se! ´д`

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...