Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime/manga, olagligt?


Manga Master
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har alltid undrat om Anime och Manga är olagligt att ladda ner?

 

Vissa säger att:

Musik: OK

Film: Gränsfall

Spel: Olagligt

 

 

Vet ni något om detta?

 

Film och musik är lika lagligt, du får framställa kopior för enskilt bruk. I dagsläget finns det inget som säger att du inte får framställa dina kopior från någon annans kopior eller en illegal kopia (dvs. en som är utdelad på internet). Du får inte framställa kopior av datorprogram och hela digitala sammanställningar.

 

HP-X, det är i dagsläget tveksamt om ett avtal med "I Accept" knapp kan anses vara bindande så att säga att det är olagligt att bryta mot EULA är inget man kan göra med säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, filmer får man väl ladda ned, dock inte dela ut, och heller inte se. Eller har jag fel? Vår lärare sa något sådant, men man hör olika från alla håll.

Att dela ut vet jag i varje fall att det är olagligt, dock ska väl det komma ut en lag (om den går igenom, kanske redan gjort det, är inte direkt uppdaterad ) efter jul.

 

 

En annan fråga, gäller licenseringar från andra länder i Sverige? Dvs om en tex en anime är licenserad i Japan, är det då olagligt att inneha nedladdade kopior här i Sverige?

Frågan har jag tänkt på ett tag, då jag aldrig förstått varför fansub grupper slutar med sina projekt då serien blivid licenserad i USA.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Än så länge är det inte olagligt att ladda hem, men däremot att lägga upp så att andra kan ladda hem det (eller att ge andra tillgång till upphovsrättskyddade filer på din hårddisk genom s.k. filesharing-program).

 

Sen är det ju en ANNAN sak om man tycker det är moraliskt schysst att inte betala de stackars tecknarslavarna för all underbar manga och anime de producerar... Men visst, vill man vara egoist så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En annan fråga, gäller licenseringar från andra länder i Sverige? Dvs om en tex en anime är licenserad i Japan, är det då olagligt att inneha nedladdade kopior här i Sverige?

Frågan har jag tänkt på ett tag, då jag aldrig förstått varför fansub grupper slutar med sina projekt då serien blivid licenserad i USA.

 

Det är inte olagligt att inneha en kopia i Sverige, oavsett om serien är licensierad eller ej. Anledningen att fansub-grupper slutar är för vissa att de tycker de gjort sitt jobb när serien ska släppas i USA, och andra för att man helt enkelt är rädd för de amerikanska rättighetsinnehavarna. De japanska företagen har med största sannorlikhet inte pengar nog att driva en stämning mot en amerikan (eller snarare, det är inte värt pengarna det kostar för dem).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som det är nu i Sverige är det lagligt att ladda ner (men inte att ladda upp) i princip vad som helst från internet, bl.a. copyrightat material som t.ex. filmer, musik, anime och manga. Detta pga av att lagen just nu är "luddig", men med det nya lagförslaget ändrar man i lagen och gör den tydligare, så att det bl.a även blir olagligt att ladda ner.

 

Efter att lagen går igenom så blir det olagligt att ladda ner allt som är copyrightskyddat, detta innefattar bl.a. både anime som är licenserad och anime som inte är licencerad i väst, likadant med manga. Det har aldrig varit lagligt att sprida/producera fansubbs, att det på något sätt skulle vara lagligt innan serien är licenserad är helt fel; upphovsrätt gäller internationellt och har inte mycket med licensering att göra. Att japanska företag/uppehovsrättsinnehavare inte drivit processer mot de som fansubbar är med största sannolikhet eftersom det skulle bli vädligt dyrt för dom.

 

För en "FAQ" om uppehovsrätt och det kommande lagförslaget:

http://www.regeringen.se/sb/d/3254

 

Angående att bryta mot EULA så är jag vädligt tveksam till att det kan anses som ett juridiskt bindande avtal i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

b8q Nu kan man dock inte köpa all Anime med engsub heller. Och jag betalar hellre direkt till de som gjort serien direkt och laddar hem.

Då köper man den japanska och laddar hem ett script (dvs en översättning - eller gör den själv om man kan) som man sen kör parallellt. Det är så Mangakais filmvisningar går till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men om de är lagligt att dra ner anime från internet så varför så tar alla modeatorer bort inlägg om att dra anime från internet?

För att det är OMORALISKT, även om det inte är OLAGLIGT (än).

Det är inte olagligt att kolla på porrfilmer heller, men rätt många TV-kanaler, biografer och hotell vägrar att köra det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men om de är lagligt att dra ner anime från internet så varför så tar alla modeatorer bort inlägg om att dra anime från internet?

För att det är OMORALISKT, även om det inte är OLAGLIGT (än).

Det är inte olagligt att kolla på porrfilmer heller, men rätt många TV-kanaler, biografer och hotell vägrar att köra det ändå.

 

Det är väl inte riktigt samma sak. Det är knappast omoraliskt att visa/titta på porrfilm.

Anledningen till att man inte får prata kring fansubs på de flesta forum anser att det är stöld, då någon faktiskt jobbat med animen, och vill ha betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

b8q köper jag den Japanska går fortfarande inte alla pengar till de som gjort den, utan det är en mellanhand som också får pengar, dvs de som bränner skivan.

Det där var väl det dummaste resonemanget idag.... så du köper aldrig böcker heller, för att det är ett tryckeri emellan som också får pengar, inte bara författaren?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror att en ny lag körs igång nästa år. Då får man varken ladda upp eller ladda ner samt att programen man laddar hem saker på, även skall vara olagliga att innehava. Det skall även bli olagligt att Bränna en backup på orginal skivan som man har. Helt absurda lagar. Sen vet jag inte om den stämmer till 100% men det lär märkas. Tror det vad en EU regel och inte bara Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

b8q Nej jag köper inte böcker jag väntar på ebooks (detta är då också böcker som "Att använda GNU/Linux", sedan har jag köpt 3 programmerings böcker). Är det en bra serie eller film så kan jag köpa den. Men då ska den finnas tillgänglig också (vilket inte de animeserier jag vill köpa gör) När serierna kommer hit så lär det no bli att köpa dom.

 

Tireces: Den lagen kommer sommaren 2005 (uppskjuten ett par gånger) Du kan läsa mer här

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror att en ny lag körs igång nästa år. Då får man varken ladda upp eller ladda ner samt att programen man laddar hem saker på, även skall vara olagliga att innehava. Det skall även bli olagligt att Bränna en backup på orginal skivan som man har. Helt absurda lagar. Sen vet jag inte om den stämmer till 100% men det lär märkas. Tror det vad en EU regel och inte bara Sverige.

 

Läs regeringens frågor och svar som jag postade.

Du får inte kringå kopierinsskydd, inte riktigt samma sak som att man inte får göra backup. Att göra backup är fortfarande helt lagligt, man betalar tillochmed kassetersättning just för att man enligt lag har rätt till att göra privata kopior. Det som är absurt lagarna kombinerat, dvs du kommer betala kassetersättning för att du får kopiera, men du inte får kringå kopieringsksyddet för att kunna kopiera.

Visst, de verkar medvetna om det på Justitiedepartementet, men med tanke på att lagförslaget med största sannolikhet är framlobbat av skiv- och filmbolagen så tror jag inte nån kommer bry sig så mycket när lagen väl gått igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så ingen jobbar när dem gör porrfilm då? =)

 

b8q köper jag den Japanska går fortfarande inte alla pengar till de som gjort den, utan det är en mellanhand som också får pengar, dvs de som bränner skivan.

 

 

Läser du ens vad folk skriver? "Det är inte olagligt att kolla på porrfilmer heller, men rätt många TV-kanaler, biografer och hotell vägrar att köra det ändå." - skrev b8q.

 

Så nej, det är inte olagligt för TVkanaler, biografer och hotell att visa porrfilmer...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hörde på radion i förgår..vet inte vilken kanal...men då så prata dom allmänt om nerladning och så...och då så sa någon såndär nisse, (elle ja gumma va det...) men hon sa att det inte finns något fall i sverige än tydligen så att vi vet inte än om det är olagligt att tanka ner....men hon sa att även om det inte är prövat i svensk domstol så är det nog olagligt att dela ut...nu så kanske det här inte stämmer till 100% det ja har skrivit...men den ja förstog iaf...så änså länge kan man nog inte bli dömd för att ha tankat...däremot kanske om du delar ut...så är det iaf vad ja har fattat det som....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...