Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime/manga, olagligt?


Manga Master
 Share

Rekommenderade inlägg

Den här diskussionen är patetiskt urlöjlig.

 

Det kanske inte finns någon paragraf i den svenska lagboken som kan fälla er, och de japanska företagen har givetvis inte resurser att åtala varenda en som sitter och laddar ner.

 

Men det är givetvis ändå inte tillåtet.

 

Varför?

 

För att inkomsterna från försäljningen behövs till att företagen skall kunna klara sin ekonomi! Så enkelt är det!

 

Utan inkomsterna från försäljningen kommer all animé bara bli tråkigheter som tjänar alla pengar på leksakslanseringar! Är det sådant ni vill ha?

 

Är man en ungdom utan något som helst i plånboken, och nedladdning är det enda sättet att komma åt animé erkänner jag gärna att det inte kan hjälpas. Men det finns inget vidrigare än vuxna människor som sitter och påstår "Man åker ju ändå inte fast!" Vem fasen tror ni betalar animatörernas löner? Gud?

 

Det är givetvis olika för olika titlar. Vissa sänds på "gratis" TV (man betalar genom att utsätta sig för reklam), men vissa sänds på betalkanaler, och många andra är biofilmer och OAV:er som man skall betala för att få se. Det är så de finansieras in the first place. Om den marknaden försvinner för att alla laddar ner... vad får vi kvar då?

 

Det handlar inte om huruvida polisen kommer att storma er lägenhet och sätta dit er. Det handlar om att det är jäkligt taskigt mot de som gjort det ni sitter och kollar på.

 

Det finns tillfällen då nedladdning är enda alternativet, men det får inte tas för en självklarhet!

 

Punkt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den här diskussionen är patetiskt urlöjlig.

 

Det kanske inte finns någon paragraf i den svenska lagboken som kan fälla er, och de japanska företagen har givetvis inte resurser att åtala varenda en som sitter och laddar ner.

 

Men det är givetvis ändå inte tillåtet.

 

Varför?

 

För att inkomsterna från försäljningen behövs till att företagen skall kunna klara sin ekonomi! Så enkelt är det!

 

Utan inkomsterna från försäljningen kommer all animé bara bli tråkigheter som tjänar alla pengar på leksakslanseringar! Är det sådant ni vill ha?

 

Är man en ungdom utan något som helst i plånboken, och nedladdning är det enda sättet att komma åt animé erkänner jag gärna att det inte kan hjälpas. Men det finns inget vidrigare än vuxna människor som sitter och påstår "Man åker ju ändå inte fast!" Vem fasen tror ni betalar animatörernas löner? Gud?

 

Det är givetvis olika för olika titlar. Vissa sänds på "gratis" TV (man betalar genom att utsätta sig för reklam), men vissa sänds på betalkanaler, och många andra är biofilmer och OAV:er som man skall betala för att få se. Det är så de finansieras in the first place. Om den marknaden försvinner för att alla laddar ner... vad får vi kvar då?

 

Det handlar inte om huruvida polisen kommer att storma er lägenhet och sätta dit er. Det handlar om att det är jäkligt taskigt mot de som gjort det ni sitter och kollar på.

 

Det finns tillfällen då nedladdning är enda alternativet, men det får inte tas för en självklarhet!

 

Punkt!

 

Med tanke på att det mig vetligen inte finns något förbud så är det just tillåtet. Om du eller någon annan här sedan har en moral som inte tillåter er att ladda hem är det er ensak.

 

Då "företagen" du talar om med största sannorlikhet ej har med mig i sin tänkta kundkrets tror jag att de klarar ekonomin oberoende om jag köper eller ej.

 

Jag tycker du förespråkar en modell där företagen har för mycket makt. "Om ni inte betalar oss får ni bara skräp". Det borde istället vara vi konsumenter som ställer kraven "Ge oss det vi vill ha eller så får något annat företag våra pengar". Jag ser inte någon egentlig mening med att ge mina pengar till ett företag som inte bryr sig alls om vad jag som kund önskar.

 

Att det är jättetaskigt mot de personer som lägger ner sin tid för att skapa anime kan jag förvisso hålla med om och det är därför jag tycker man ska betala för sig, men att säga att det inte är tillåtet att ladda ner är enligt mig inget annat än fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

zimeon: Vad som är tillåtet att göra och inte göra bestäms av lagen (inte av vad du tycker är moraliskt rätt eller inte). Frågan som ställdes i tråden var dessutom just om det var olagligt att ladda ner eller inte. Att det är moraliskt fel och att man gör sig en björntjänst är fakta, men enbart det håller inte så långt i en domstol.

 

Och disskusionen är inte alls urlöjlig, det är bra om det reds upp lite om de myter om vad som är lagligt eller inte, speciellt i sammband med anime och manga där helt felaktiga "det är lagligt så länge det inte är licenserat" så ofta hörs.

 

Jag ser faktiskt inte på vilket sätt det skadar att folk får reda på vad som står i lagen. Alltför ofta kablas skrämselpropagandan från företagen och deras branchorganisationer ut i media, och nästan lika ofta hör man en massa skitsnack från "pirater" som påstår att företagen är onda och förtjänar att man snor deras produkter.

 

Disskusionen har vart ganska sansad (jämfört med de flesta andra copyright/pirat-disskusioner jag sett), och inte ser jag några

 

Men det finns inget vidrigare än vuxna människor som sitter och påstår "Man åker ju ändå inte fast!"

 

här. Ser faktiskt väldigt få "jag vill bara betala artisten och inte företaget"-inlägg alls. Jag ser inga "jag är fattig just nu" inlägg, inga "det är gratis i japan" inlägg, inga "åker jag fast om jag tankar?", och inte några "det är ok att tanka, alla gör det ändå" inlägg...

(fick jag med alla typer som du tog upp i ditt inlägg nu? eller missade jag nån?)

Så frågan blir varför du påstår att tråden är patetisk och urlöjlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att diskussionen inte kan fortskrida så mkt längre. Vi har tydligen kommit fram till fakta. Dyker det upp ny info ang detta går det bra att posta vidare. Annars kan det vara intressant att kika in på nedanstående tråd.

 

Diskussionen om huruvida det är moraliskt rätt/fel att ladda ner anime/manga fortskrider gärna i denna tråd

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan då säga en sak: Filmerna som ni har på datorn har inget värde

 

Lite simpel logik motbevisar det där utan problem. Hade de inte haft något värde skulle ingen bry sig om att man kopierade/distribuerade dem. Nu är så inte fallet så de måste ha någon form av värde.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite simpel logik motbevisar det där utan problem. Hade de inte haft något värde skulle ingen bry sig om att man kopierade/distribuerade dem. Nu är så inte fallet så de måste ha någon form av värde.

 

På datorn är de väl inte direkt värda någonting utan värdet kommer väl som "möjligen" missade intäkter för företaget som gjort produkten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På datorn är de väl inte direkt värda någonting utan värdet kommer väl som "möjligen" missade intäkter för företaget som gjort produkten.

 

förstår inte vad du menar med att filmer inte har nåt värde på datorn?

dom är ju lika bra och så har nästan lika mycke värde som en köpt film fast de är gratis. Den enda skillnaden är att man inte kan kolla på asken.

 

jag har mycket filmer på datorn. All anime ja har är på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Värdet för dig, ett så kallat affektionsvärde, har ingenting med företagets utsatta värde på artikeln.

Sedan eftersom du inte får sälja vidare upphovsrättskyddat material så saknar det i stort sett värde. Kanske inte för dig, men i pengar sett mätt.

Sedan om man vill vara olagligt så går det att få ett visst värde i skiten, men vi utgår inte ifrån det va?

 

Resten hänvisar jag till Tireces ovanstående inlägg. Läs det några ggr så förstår du säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite simpel logik motbevisar det där utan problem. Hade de inte haft något värde skulle ingen bry sig om att man kopierade/distribuerade dem. Nu är så inte fallet så de måste ha någon form av värde.

 

På datorn är de väl inte direkt värda någonting utan värdet kommer väl som "möjligen" missade intäkter för företaget som gjort produkten.

 

Exakt, alltså har de ett värde. Varje kopia kan ses som en DVD som just försvunnit om man vill gå extremt långt. Vill man inte det kan man se alla kopior som en DVD som inte blir såld, det spelar mindre roll. Du minskar fortfarande efterfrågan genom att kopiera vilket leder till minskade intäkter. Din kopia har nu bidragit till en förlust av pengar, och summan bör där rimligtvis motsvara värdet på din kopia.

 

Vi kan även se det såhär, tänk om företag skulle börja sälja anime över nätet, menar du då att det avsnittet du precis köpt skulle förlorat sitt värde i det ögonblicket du köpte det?

 

Elgen: Det är väl solklart att du får sälja vidare upphovsrättsskyddat material. Annars skulle ju samtliga böcker/filmer/DVDer förlora all form av reellt värde så fort de såldes.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Öhh...

Innan det ballar ur kanske ni ska tala om vilket värde ni pratar om...

Värdet för företaget av missad försäljning?

Värdet för företaget som beror på minskad efterfrågan?

Värdet för personen med piratkopian?

etc, det finns ganska många sätt och håll att se på "värdet" från.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får t o m bränna ut din nedladdade piratkopia och sälja den till bror din eller till någon nära vän.

Nej, du får ge bort. Det är en jävla skillnad, det är väl klart som fan att det är olagligt att sälja andras grejor (i detta fall animationstudions) grejor för din egen vinnings skull utan att de får en spänn.

Du får inte på något sätt tjäna pengar på något som någon annan har copyright på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Elgen: Det är väl solklart att du får sälja vidare upphovsrättsskyddat material. Annars skulle ju samtliga böcker/filmer/DVDer förlora all form av reellt värde så fort de såldes.

Jag tror jag forumlerade mig lite illa. Eller väldigt illa snarare, för det var faktiskt inte så jag menade.

Jag menade att man inte får sälja vidare upphovsrättskyddad material som har piratkopierats. Priratkopiering = Olaglig.

Jag hade syfte på inlägget före mig, där det togs upp vad som var värdefullt på datorn. Det som tankas och bränns ut och sedan säljs... Är olagligt.

Fast jag suckar lite när jag ser mitt föregående inlägg. Förstår att du påpeka. :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...