Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime/Manga spel ni äger.


Doddis
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Men det finns ingen genre som heter anime/manga-spel så det är uppför var och en att bedöma antar jag.

 

1) Är det upp till var och en vad som är ett "mangaspel" så blir frågan helt ointressant eftersom det här handlar om uppradningar och det är ingen idé om folk går och räknar upp saker enligt helt olika kriterier.

 

2) Om det bara krävs lite "manga"-look eller cellskuggning för att det skall klassas som manga-spel så blir det också helt ointressant, för då är i stort sett alla spel från Japan det och då kan man lika gärna säga "spel från Japan".

 

Så jag tycker vi slutleder oss till att ett "mangaspel" skall antingen vara baserat på en animé/manga (inte tvärtom!) eller ha väldigt starka band till animé, som... säg... Tokimeki Memorial, Air eller sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det finns ingen genre som heter anime/manga-spel så det är uppför var och en att bedöma antar jag.

 

1) Är det upp till var och en vad som är ett "mangaspel" så blir frågan helt ointressant eftersom det här handlar om uppradningar och det är ingen idé om folk går och räknar upp saker enligt helt olika kriterier.

 

2) Om det bara krävs lite "manga"-look eller cellskuggning för att det skall klassas som manga-spel så blir det också helt ointressant, för då är i stort sett alla spel från Japan det och då kan man lika gärna säga "spel från Japan".

 

Så jag tycker vi slutleder oss till att ett "mangaspel" skall antingen vara baserat på en animé/manga (inte tvärtom!) eller ha väldigt starka band till animé, som... säg... Tokimeki Memorial, Air eller sånt.

Det här är vad jag tycker, förstår inte vad du pratar om när du säger ointressant hela tiden, men jag orkar inte bry mig...snark
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här r vad jag tycker, förstår inte vad du pratar om när du säger ointressant hela tiden, men jag orkar inte bry mig...snark

 

Så här menar jag:

 

Person X frågar "Vilka film-spel har ni?" Han menar spel baserade på filmer.

 

Person A tänker: "aha, han menar FPS-spel! De ser ju ut som film!" och börjar räkna upp FPS-spel

 

Person B tänker: "aha, han menar spel med filmer i" och börjar räkna upp alla spel han har som har filmsekvenser.

 

Person C tänker: "aha, han menar sådana därna spel som bara består av filmklipp" och börjar räkna upp Dragon's Lair och liknande.

 

Om folk bara får välja själv vad ett "manga-spel" är så kan jag ju lika gärna räkna upp Pacman eller Pong. Eller vilket annat spel som helst i hela världen. Och sådana uppräkningar är.... ointressanta. Då kan man ju lika gärna fråga: "Hur många spel har ni?"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Alltså utseendemässigt så är ju faktiskt Soul Calibur ett ”manga/anime” spel, precis som Dead or Alive, Tekken och Street Fighter spelsserierna.

Ta Sudeki t.ex. karaktärerna i det spelet ser ju ut som om dom tagit en helt vanlig manga teckning och gjort om den till 3D, samma sak med ovanstående spel (inte helt säker på street fighter) fast där har dom utvecklat och designat dom mer ”realistiska” om ni förstår hur jag menar, men det är ju fortfarande den japanska tekningsstilen fast i ett mer utförligt 3D format :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den kan ju vara intressant för det.

 

Däremot håller jag absolut inte med om att Soul Calibur skulle kunna kvala som ett "manga/anime-spel", lika lite som Star Fox. Visst är det tecknat av japaner, men den kopplingen är lite väl lös. Då kvalar ju precis alla japanska spel överhuvudtaget, inklusive Ice Climber.

 

Men men... om nu folk vill räkna upp sina japanska spel så kan de väl göra det. Själv skulle jag tro att vad som menas är "spel baserade på manga/anime eller som har väldigt starka band dit (som Tokimeki Memorial, Sakura Taisen och liknande).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den kan ju vara intressant för det.

 

Ja självklart.

 

Däremot håller jag absolut inte med om att Soul Calibur skulle kunna kvala som ett "manga/anime-spel"

Man kan säga samma sak om Sudeki. Fast Sudeki är varken utvecklat eller designat av japaner. Bara inspirerat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den kan ju vara intressant för det.

 

Däremot håller jag absolut inte med om att Soul Calibur skulle kunna kvala som ett "manga/anime-spel", lika lite som Star Fox. Visst är det tecknat av japaner, men den kopplingen är lite väl lös. Då kvalar ju precis alla japanska spel överhuvudtaget, inklusive Ice Climber.

 

Men men... om nu folk vill räkna upp sina japanska spel så kan de väl göra det. Själv skulle jag tro att vad som menas är "spel baserade på manga/anime eller som har väldigt starka band dit (som Tokimeki Memorial, Sakura Taisen och liknande).

Okej nu räknar ju jag manga/anime spel som spel med manga/anime karaktärsdesign (om ni fattar vad jag menar).

 

Men om du nu inte räknar Soul Calibur som ett manga/anime spel vad säger du då om Tekken och Dead or Alive, räknar du dom som manga/anime spel (jag gör det)? :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men om du nu inte räknar Soul Calibur som ett manga/anime spel vad säger du då om Tekken och Dead or Alive, räknar du dom som manga/anime spel

Nej, absolut inte. Vad sjutton har Dead Or Alive med manga att göra som inte Ice Climber har?

 

Jag räknar spel som är baserade på en manga eller en animé (eller har mycket starka kopplingar dit). (Och med det menar jag inte spel som råkat få en animé uppkallad efter sig.)

 

Men sen verkar det finnas en majoritet som tycker att "allt som ser lite ut som om det kommer från Japan och typ har lite mangastil i sig" är ett manga-spel. Jag verkar vara den enda som tycker den definitionen passar in på precis alla spel från Japan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men om du nu inte räknar Soul Calibur som ett manga/anime spel vad säger du då om Tekken och Dead or Alive, räknar du dom som manga/anime spel

Nej, absolut inte. Vad sjutton har Dead Or Alive med manga att göra som inte Ice Climber har?

 

Jag räknar spel som är baserade på en manga eller en animé (eller har mycket starka kopplingar dit). (Och med det menar jag inte spel som råkat få en animé uppkallad efter sig.)

 

Men sen verkar det finnas en majoritet som tycker att "allt som ser lite ut som om det kommer från Japan och typ har lite mangastil i sig" är ett manga-spel. Jag verkar vara den enda som tycker den definitionen passar in på precis alla spel från Japan.

Jag förstår precis hur du menar men jag tänker så här att om man samlar all manga, anime, spel, leksaker, modeller, affischer, mm som har med japanska serietecknar stilen att göra och samlar ett gemensamt namn för alltihop så säger jag att det är manga. T.ex. om någon frågar mig om jag köpt något dom senaste dagarna så svarar jag: ja jag köpte en modell av en manga figur. Även om nu denna figur egentligen kommer från en anime eller ett spel. Förstår du hur jag tänker?

Så ja du har rätt att varken soul calibur eller dead or alive är manga/anime spel som bygger på en manga eller en anime. Men det är fortfarande manga spel om man ser hur karaktärerna ser ut.

Hoppas att alla förstår vad jag menar. (?) :surprised: (?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, för dead or alive och coul calibur har verkligen ingenting alls att göra med manga.

 

Dom ser inte ut som mangakaraktärer utan är bara helt vanliga japanska tvspel. Det går inte på något sätt att dra några likheter förutom att båda kommer från japan.

 

edit... btw

 

..om man samlar all manga, anime, spel, leksaker, modeller, affischer, mm som har med japanska serietecknar stilen att göra och samlar ett gemensamt namn för alltihop så säger jag att det är manga.

 

Vad har soul calibur att göra med japanska serietecknarstilen?

 

Ingenting påstår jag iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, för dead or alive och coul calibur har verkligen ingenting alls att göra med manga.

 

Dom ser inte ut som mangakaraktärer utan är bara helt vanliga japanska tvspel. Det går inte på något sätt att dra några likheter förutom att båda kommer från japan.

 

edit... btw

 

..om man samlar all manga, anime, spel, leksaker, modeller, affischer, mm som har med japanska serietecknar stilen att göra och samlar ett gemensamt namn för alltihop så säger jag att det är manga.

 

Vad har soul calibur att göra med japanska serietecknarstilen?

 

Ingenting påstår jag iallafall.

Du kanske ska surfa runt lite och kolla på alla modeller/leksaker samt all fan art innan du säger nått. >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad har fanart med det att göra?

En japan kan rita fanart av Björne ifrån Björnes magasin och han blir inte en manga-karaktär för det...

 

För att illustrera mitt exempel och visa hur dum du är tog jag lite bilder på ett fåtal av mina spel för att visa hur pass lite (inte alls snarare) mangarelaterat soul calibur är..

 

Dom här spelen är bara ett fåtal av spel jag har som har karaktärer som helt klart påminner/är ritade med mangastuk.

 

spel.jpg

 

Inget av dom är dock ett manga/anime spel?

Varför?

Jo för det finns helt enkelt ingen koppling mellan dom och anime/manga annat än att dom ser väldigt lika ut, vilket ju är så vanligt på japanska spel så att säker 70% av alla spel som finns skulle ha en koppling isåfall...

 

Sen så ser vi på SC fodralen.

 

sc.jpg

 

Jadu... ser inte ut som manga för mig va? Finns det någon anime eller manga baserade på soul calibur eller liknande? Nope... inte vad jag vet.

 

Ett exempel på spel som jag anser är relaterade till anime och manga är tex följande.

 

sakbers.jpg

 

Sakura taisen har fått ett flertal animeer baserade på sig och har en stark koppling med anime, och berserk behöver man väl kanske inte förklara eller hur?

 

Helt enkelt... bara för att några fan gör lite serier om ett spel så har det inte ett skit att göra med om spelet är ett anime/manga spel. Varför jag bryr mig om den här tråden vet jag faktiskt inte men jag känner mig bara alltid så manad att överbevisa folk som gör enligt mig riktigt dumma påståenden...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det är fortfarande manga spel om man ser hur karaktärerna ser ut.

Hoppas att alla förstår vad jag menar. (?) :surprised: (?)

Det är det vi inte gör; det är för luddigt. För tusende gången i rad, menar du att det är för att "figurerna ser japanskritade ut" så är det bara att räkna upp precis

 

alla

 

japanska spel. Och då kan man lika gärna säga "japanska spel" och inte "mangaspel".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De jag kan kan komma på på rak arm;

 

Card Captor Sakura (DC)

Golden Sun (GBA) (detta räknades tydligen då jag sett det nämnas under hela tråden)

Pokemon Röd (GB)

Pokemon Guld (GB)

Pokemon Safir (GB)

Ranma ½ Pusselspel (?) (GB)

Sailor Moon SMAS (SFC)

Xenogears (PSX) (förekommer 20 minuters cellanimering i spelet)

Xenosaga (PS2) (eftersom en mangafilm på denna är under utveckling)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...