Hoppa till innehåll
Anime.se

Elfen Lied


Pale Shade
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

det tycker inte jag... gillar inte slut som slutar på det sättet... ska vara ett slut som man förstår så man inte själv behöver tänka ut slutet

 

Man får ju ha i åtanke att animen gjordes samtidigt som mangan fortfarande serialiserades. Och eftersom Lynn Okamoto knappast ville att animen skulle ta upp händelser och det slut som var tänkt för mangan så fick animen efter en stund böja av från mangan och gå en alternativ väg.

 

Typiskt för anime som bygger på manga som fortfarande inte är färdig är att den ofta har öppna eller ofullständiga slut, vilket kan tolkas som: "Vill du veta hur det går? Fortsätt köpa mangan". Mangan är också så vitt jag vet avslutad i och med volym elva. (Jag har bara köpt upp till volym nio, så jag vet inte säkert). Men där finns i alla fall det "äkta" slutet som avslutar serien på riktigt.

 

Men hur är det egentligen men avsnitten nu... jag harhört att det finns 13 avsnitt + ett ova... men så skriver folk här att det kommer ett 14:de avsnitt... vad är sant egentligen???

OVA-avsnittet fanns på "7th Note" (R2 DVD#7). Efter vad jag har förstått av vad jag har läst så köpte ADV aldrig rättigheterna för det avsnittet, och det kommer som det ser ut nu inte ges ut på R1 av ADV. Vill man ha det så får man göra som jag och köpa R2-import. Eller ta till fulknepen (vilket inte borde vara allt för svårt).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det tycker inte jag... gillar inte slut som slutar på det sättet... ska vara ett slut som man förstår så man inte själv behöver tänka ut slutet

 

Man får ju ha i åtanke att animen gjordes samtidigt som mangan fortfarande serialiserades. Och eftersom Lynn Okamoto knappast ville att animen skulle ta upp händelser och det slut som var tänkt för mangan så fick animen efter en stund böja av från mangan och gå en alternativ väg.

 

Typiskt för anime som bygger på manga som fortfarande inte är färdig är att den ofta har öppna eller ofullständiga slut, vilket kan tolkas som: "Vill du veta hur det går? Fortsätt köpa mangan". Mangan är också så vitt jag vet avslutad i och med volym elva. (Jag har bara köpt upp till volym nio, så jag vet inte säkert). Men där finns i alla fall det "äkta" slutet som avslutar serien på riktigt.

 

Men hur är det egentligen men avsnitten nu... jag harhört att det finns 13 avsnitt + ett ova... men så skriver folk här att det kommer ett 14:de avsnitt... vad är sant egentligen???

OVA-avsnittet fanns på "7th Note" (R2 DVD#7). Efter vad jag har förstått av vad jag har läst så köpte ADV aldrig rättigheterna för det avsnittet, och det kommer som det ser ut nu inte ges ut på R1 av ADV. Vill man ha det så får man göra som jag och köpa R2-import. Eller ta till fulknepen (vilket inte borde vara allt för svårt).

 

 

SNÄLLA hjälp mig vart fick du tag på mangan till elfen lied har sökt efter den ett tag nu men it hittat den .. snälla var köpte dud en ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>Bankoiia

Stämmer bra. Även om jag köpte volym åtta och nio hos Kinokuniya i Singapore. Men det är väl inte direkt något alternativ. Amazon.jp är däremot väldigt bra att handla ifrån. Hyffsat överkomlig frakt även med kurir. Dessutom är inte DHL så jättenoga med att ta ut tull, vilket min plånbok uppskattar.

 

>>Boda

Mangan har inte någon licens i ett engelsktalande land. 22 kapitel finns det scanlations till, resten bör du kunna japanska för att läsa. Kan du inte läsa vad som står på amazon.jp's sida så är nog tyvärr nivån hos Elfenlied mangan lite för hög för att du ska kunna tillgodogöra dig den. Du får hoppas att någon scanlationgrupp orkar översätta den färdigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Jag undrar varför jag inte fått upp ögonen för denhär tidigare.

Denhär beskrivningen:

Elfen Lied e nog dock för lite äldre personer eftersom den har en ganska inväcklad story (och är mycket blodig :S ), men den är egentligen mycket sorlig och på något sett vacker(?)

bara skriker "SE MEJ!" i mina ögon.

Kommer nog tyvärr inte hinnas med förän efter jul, men jag ser redan fram emot det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snabb fråga: hur många volymer och kapitel består Elfen Lied mangan?

Tolv volymer med 107 kapitel. Mangan är ännu inte licensierad för översättning, och endast 76 kapitel har översatts av fans.

Stilen och historien skiljer sig hur som helst en del från animen. Särskilt kring scenen på bron tar de båda olika vägar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, tack.

 

Jo, i de flesta fallen skiljer sig mangan nästan alltid från animen, det har sina för- och nackdelar. Antar att jag väntar ett tag till och ser vad som händer, om det är någon som orkar översätta mangan. :S

 

Men tack igen för informationen, nu skall jag ta en sväng med hunden. Han skiter snart på sig, haha. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...