Hoppa till innehåll
Anime.se

Nintendos öde?


Jocke
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har en otrevlig känsla i maggropen, och det är inte banan-pizzan jag käkade i lördags, även om den var väldigt mastig(en banan-pizza sitter hursomhelst aldrig fel)

 

Det jag oroar mig över är var Nintendo kommer ta vägen..

 

Kan först och främst påpeka att om någon anser att jag är en Nintendo-fanboy så kan vi väl för enkelhetens skull säga att jag är det.

Visst, fanboyism är någonting otroligt fult och är man en "äkta gamer" så ska man inte säga ett ord om vlken konsol som är den bättre.

Nintendo och dess forna ärke-nemesis Sega är dom enda konsolägarföretagen som själva skapade egna spel värda namnet.

Det jag menar är att för mig så räknas varken Sony eller Microsoft.

 

N64 fick mig att smått falla över på den mörka sidan, Sony's 32-bitare blev mycket intressant med spel som Final Fantasy VII och Metal Gear Solid. Nintendos kartellbildning som påverkade spelpriser gjorde inte saken bättre, en skamfläck i företagets historia.

Gamecube väckte mig ur min Nintendo-dvala och min kärlek till Nintendos magi med den.

 

Nu är jag orolig att Nintendos dagar kan vara räknade, dem mest subtila tecknen tyder på det.

Sonys hårda varunamn och lyckade reklamkampanjer har lämnat ett stort avtryck i spelvärlden, skapat en ny grupp spelare, hippa on-the-go ungdomar som nu inte bara kan spela dom fränaste spelen utan även kan spela dvd-filmer + utföra andra uppgifter som inte har det minsta med spel att göra.

Trots Microsofts kyliga mottagande in i konsolvärlden så har det ännu en gång bevisats vad som verkligen gör skillnaden, hur mycket pengar du är villig att spotta ut, MS har lyckats ungefär lika bra som Sony kampanj-mässigt, siktar in sig på rätt målgrupp.

 

Under E3 förra året så spottade MS och Sony ur sig siffror och statistik, flashiga storskärmar visade upp småsnuttar ur kommande beräknade storsäljare, Nintendo's presskonferens var mer personlig, mindre statistik, mer Reginald Fils-aime(visst ser killen ut som donkey kong?) och mer hopp för spelmarknaden.

 

Nintendos mål är inte en konsol som kan spela spel, tvätta kulörtvätt och lära dig dansa schottis samtidigt.

Nintendo handlar om att skapa spelglädje, spelmagi.

 

Men den köpstarka svensson-gamern bryr sig inte om sånt längre, nu handlar det om multifunktionalitet och online-spelande, detta vet såklart MS och Sony om, MS t.ex. kommer att utveckla sitt online-system ytterligare med massor med olika online-funktioner som t.ex. ett eget typ av Ebay-system där spelare som är uppkopplade kan köpa och sälja grejer mellan varandra, kommer säkert slå stort i det rika medelklasshemmet.

 

Om nu Nintendos konsol Revolution blir för klen kraftmässigt och idéerna för experimentella och icke-mainstream så kan det bli några extra spikar i kistan för Nintendo.

 

Detta vill jag verkligen inte.

 

Säkert någon som blir irriterad över det jag skrivit, någon tycker väl säkert att jag vridit på det hela för att få MS och Sony att framstå som profithungriga kapitalistmonster.. tja, det är väl rätt när det faktiskt stämmer..

I samma andetag så påpekar jag även att Nintendo är ett företag precis som MS och Sony och att Nintendo, precis som andra företag vill gå med vinst.. men jag kan garantera er att det finns betydligt fler mystomtar med visioner på Nintendo än hos deras konkurrenter.

 

Jag ursäktar mig för existerande grammatiska fel och allmänt osammanhängande meningar (kolla tidpunkten för inlägget).

 

Klart slut, nu ska jag sova

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

JTrots Microsofts kyliga mottagande in i konsolvärlden så har det ännu en gång bevisats vad som verkligen gör skillnaden, hur mycket pengar du är villig att spotta ut, MS har lyckats ungefär lika bra som Sony kampanj-mässigt, siktar in sig på rätt målgrupp.

Välkommen till verkligheten. När det är profiten som är huvudmålet så vår ofta den inre kvaliteten steppa åt sidan, av den enkla anledningen att standardmänniskan, som är den stora majoriteten i de flesta sammanhang, inte är så intresserad av inre kvalitet, och det är den stora mängden människor som gör pengar, inte ett fåtal superintresserade.

 

Och innan folk börjar kommentera om elitism vill jag bara påpeka att jag med "standardmänniskan" inte syftar på "den dumma massan" utan helt enkelt personer som inte är särskilt insatta. För de flesta nöjesaspekter (och många andra aspekter också) finns det personer som är insatta och de som inte är insatta. De som inte är insatta (och följaktligen inte så nogräknade) är alltid i extrem majoritet. Det gäller film, böcker, animé, fysik, spel, lyrik, politik...

 

När då det bara är pengarna (eller antalet röster) som räknas är det mycket effektivare att vända sig med enkla argument till de som inte är så nogräknade, för de är a) mycket mer lättövertygade och B) förbannat många fler. Därav kommer alla dumtomma politiska uttalanden, alla dussinspel och all okunnig butikspersonal. Det är helt enkelt inte värt besväret att tilltala de som verkligen vet något och kan något, för de är så himla få.

 

Så fort en marknad börjar vända sig till allmänheten blir den därför mindre intressant. Det är bland annat därför jag har börjat överge kommersiella spel för hemmagjorda. De hemmagjorda är bara gjorda för sin egen skull, inte för att tilltala varenda en.

 

Så är det. Jag är helt övertygad om att Nintendo kommer gå i graven. DS kommer inte överleva i två år. Jag har varit i Japan tillräckligt länge och sett tillräckligt mycket av Sonys hjärntvättande reklam för att inse det. Inom två år kommer hela den presumptiva portabelspelande japanska befolkningen, och en stor den av den icke spelande japanska befolkningen, vara övertygad om att en PSP skänker hälsa, sexig flickvän och vackert väder. Nintendo är alldeles för inställda på att göra spel. Det duger inte om man skall göra en spelmaskin. Man måste utlova guld och gröna skogar.

 

Vad gäller kopplingen till animé är det likadant. Det är därför 80-talet innehöll så många banbrytare, och att dessa bara blir färre. Nu måste animé tilltala en så stor publik för att det skall gå ihop, och vad händer då? Jo, a) slagsmålsaniméer och B) harem-animéer. Det är bara att titta sig omkring.

 

Som tur är finns det alltid undantag. Och det kommer även komma lysande undantagsspel till PSP. Så egentligen spelar det ingen roll. Om man bortser ifrån nöjet det innebär att djupdyka i något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Intressant läsning det här. Jag personligen ser helst att Nintendo inte går i graven så länge jag lever.

 

Ungefär hälften av alla spel som säljs är sportspel (eller en väldigt stor del av dom i alla fall.) På denna fronten är Microsoft och Sony överlägsna. Sportspel är en genre som inte alls tilltalar mig, (förutom fictionell kampsport som SSBM.) och jag ser hellre nytänkande och origanalitet framför "massunderhållning".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nintendo kommer inte gå i graven. DS kommer överleva, DS har under två kvartal sett framgångsrika releaser i Japan, Nordamerika, Europa och Australien med flera miljoner sålda enheter, det utan någon stor bredd i spelutbudet, Sony har däremot fumlat och inte kunnat släppa så stor mängd de velat och direkt hamnat långt efter, PSPan kommer däremot inte dö ut heller då den mer än DS hör hemma i "HD generationen" (GDC i veckan klargjorde att denna generation är "3d-gen" och den kommande "hd-gen") med stor Widescreen skärm och tuffare stil men den kommer inte spräcka nintendos semi-monopol på den bärbara marknaden, nu då DS senare i år kommer gå igång med wireless onlinespelande utan kostnad och då Nintendo håller i spakarna kommer de ske felfritt och med utmärkt service. DS har en stabil framtid och GBA likaså, handheld-marknaden har Nintendo fullständigt säkrad i många år framåt, kanske nästa "generation" med PSP2 kanske han hota dem, men vi kan vara lugna på den fronten.

 

Sedan kommer Nintendo inte gå i graven i det vanliga konsolträsket, det är en lite för worst-case-scenario analys. Den kommande generationen börjar på "noll", det stora steget mellan Sony och MS/Nintendo kommer inte ha lika stor betydelse, bakåtkompabilitet kommer vi få se på alla tre håll så det kan spela en viss roll inkl andra faktorer gör ändå att Sony har marknaden på sin sida men Xbox 2 kommer släppas upp till ett halvår (som det ser ut nu) före de andra och det verkar som MS kommer göra ett bra jobb denna gång. PS3an är säkrad före sin release, Sony behöver bara gå framåt utan någon vidare vision, Tonåringarna och Gran Turismo-spelarna sviker inte, Nintendo har det svårast. Revolution kommer behöva visa sig stark, är den alldeles för experimentell kommer den falla på tredjepartstillverkare och den måste ha kraft för att klara av HD-TV support (MS har redogjort att 720p kommer vara standard för alla deras spel), det har nu kommit ny fin teknologi som Unreal 3.0 motorns utmärkta fysik och antialiasing, PIX, DX10, XACT, dedikerade fysikprocessorer, Multi-core GPUs, Open GL/ES, en sjuhelvettes massa teknologi MS och Sony spottar ur sig med sina bundsförvanter IBM och ATI. Marknaden kräver nyaste Ferarrin, om Nintendo erbjuder någonting annat kommer de få det tufft.

 

Nintendo har dock sina mario och zelda-serier, som alltid kommer sälja nog mycket för att Nintendo ska kunna ha sin egen konsol, det med pengar från starka tredjepartare och DSen och framtida planer på filmproducering gör att de inte ännu är lika utblottade som SEGA. Nintendo är trots allt det överlägset största spelföretaget, denna generation kan om allt går fel slå ett hårt slag i skrovet men flaggskeppet Nintendo sjunker inte ännu. Sedan är det möjligt att Nintendo vinner denna kamp, massreklam betyder inte vinst, kanske i Japan men 65% av Nintendos marknad är i Nordamerika, Japan är basen men inte allt.

 

Se framåt, var rädda men se fler sidor av saken. Jag tror på Nintendo och trots deras brister i sitt företagande har de ju en betydligt stabilare fanskara än övriga nämnda företag. Om Revolution håller måttet och kan erbjuda sin utlovade spelrevolution med gyration och lyckad sensorteknik kan de hålla sig högt ovan vattenytan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nu då DS senare i år kommer gå igång med wireless onlinespelande utan kostnad och då Nintendo håller i spakarna kommer de ske felfritt och med utmärkt service

 

Ehm, jag är ganska säker på att det faktiskt kommer bli problem.

Det blir det alltid när ett nytt företag skall satsa på online gaming, men dessa problem brukar tyna bort och försvinna efter ett tag.

Men tro inte att det kommer gå felfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ju hoppas att det du säger stämmer, men det låter otroligt, med tanke på den dollarbas som både Sony och Microsoft sitter på. Nintendo är en liten fis i jämförelse, tyvärr. I dagens läge är det bara "tufft" som gäller, och jag undrar om DS med sin formgivning kan stå sig pall mot PSP. Fast å andra sidan, jag kanske målar fan på väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

PSP ger mig hälsa, sexiga flickvänner och vackert väder. Klart jag inte behöver Nintendos mojänger då.

 

Men vad Nintendos framtid är är jag osäker på. De har ju en grym skara av beundrare som troget följer dem och köper deras produkter vad som än händer. Och försäljningen av deras Gameboy borde de ju kunna leva på i hundra år till. :sleep:; Men det känns väl en aning osäkert ifall Nintendo fortsätter vara hårdvaruutvecklare ifall det inte går så bra för Revolution.

 

Vi får väl se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nu då DS senare i år kommer gå igång med wireless onlinespelande utan kostnad och då Nintendo håller i spakarna kommer de ske felfritt och med utmärkt service

 

Ehm, jag är ganska säker på att det faktiskt kommer bli problem.

Det blir det alltid när ett nytt företag skall satsa på online gaming, men dessa problem brukar tyna bort och försvinna efter ett tag.

Men tro inte att det kommer gå felfritt.

 

Det uppstår oftast en del komplikationer vid ny teknik men vi pratar om Nintendo här, företaget som släpper färdiga übertestade produkter med 99,9% säkerhet. Nintendo som hårdvaruföretag står över alla på denna planet. Den kvalitet deras produkter har är häpnadsväckande. Självklart krävs det några beta-testningar och tid innan Nintendo-Net når perfektion men Nintendo har aldrig haft bråttom med sina släpp och vid den tidpunkt konsumenterna får smaka på produkten är den testad till perfektion.

 

Både Sony och MS har får mest pengar från andra håll än TV-spel, vilket nintendo inte har, då de bara producerar Spel/konsoler.

 

Det är den viktigaste faktorn i konsolkriget för Nintendos räkning. Det är starkt att de lyckades hålla sig kvar i denna generation med tanke på hur mycket ledning Sony hade och de enorma summor MS pumpade in. Microsoft har inte på långa vägar tjänat in vad de lade ut på Xbox, de går back på varenda såld enhet och räknar med att vinsterna ska ske i denna generation. Tänk hur mycket de är beredda att lägga ut, de har ju sprungit omkring i 4 år nu och visat sina feta plånböcker. De har till och med fått med sig svikare från Square.

 

Jag tror DS står pall emot PSP, båda konsolerna har funnits ute i Japan i 4 månader och PSPan har ju inte en suck, i USA är det möjligt den kommer slå hårdare men DSen har hittils långt försprång och redan sålt grymt mycket. Jag ser ingen stark framtid för PSP. UMD formatet är sämre än avslagen Cola, batteritiden hindrar speltillverkarna från att göra krävande spel, finns mycket att klaga på på den enheten. PSPan har egentligen bara en stor fin TFT-skärm, någonting jag också skulle velat se på DSen. PSPan kommer tjäna på deras licensserier, GT,Metal Gear, Wipeout och säkert Grand Theft Auto, NBA-spel (Är du amerikan och svart köper du Basketspel. <- Punkt) och andra portningar men det lär inte räcka då konsumenterna bara får lira 1 timme innan batteriet dör.

 

Det bästa för Nintendo är att hoppa på tuffhets-tåget och skippa alla icke hardcore-gamers, det är en feg väg och Nintendo har för mycket stolthet i sin idé men det är ju tuffa tonåringskillarna både MS och Sony tjänat på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte en suck? Är det inte just det den har? PSP säljer ju redan mer än vad DS gör.

 

This portible device over sold the psp over 15 million sales in japan and the numbers keep on rising as for the u.s the ds profits are all ready sky profeting

 

http://reviews.cnet.com/4864-6464_7-30895578.html?

messageSiteID=7&messageID=968680&cval=968680&ctype=msgid

 

 

Har dock läst någon annanstans att PSP säljer mer, skabbigt att inte alla har samma information..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

PSP säljer inte mer, om du har sådana siffror är det lögn och åter lögn. Sony har inte kunnat få ut många enheter, de har haft stora problem med produktionen av PSP (men detta är någonting Sony räknar med i sin strategi, lågt antal höjer priserna, det fanns ju PSP för många tusentals kr på Ebay då de bara släppte 200,000, senare kom en ny batch på 200,000 som också gick upp, så Sony med sina knep kan tjäna flera gånger mer än kostnaden för att släppa fler enheter, detta är en sak som statistiken inte visar.) . Salesen har tagit sig men de är inte på långa vägar något direkt hot mot Nintendo just nu, vi får se hur det blir i USA. Jag tror inte Nintendo oroar sig, de förlorar bara några % på en marknaden de haft 100% i.

 

Det är till viss del rätt att säga att PSP "säljer mer", t.ex sålde PSP några ex mer än DSen i Japan en vecka i Januari (bara ett exempel, lär sälja mer flera andra tillfällen, men jag såg siffror från Jan 16), men detta betyder ju inte att antalet enheter överstiger DSens totala (inte nära), bara att den sålde mer under några dagar. Men en gaming-headline ska ju heta "Sony snatch the No1 position in the handheld war. The DS lagging behind, Nintendo claims to be not worried" inte något annat visst?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är till viss del rätt att säga att PSP "säljer mer", t.ex sålde PSP några ex mer än DSen i Japan en vecka i Januari (bara ett exempel, lär sälja mer flera andra tillfällen, men jag såg siffror från Jan 16)

"Några ex"? Det var sisådär 20 000 fler ex från 28 Februari till 6 Mars i alla fall. PSP'n har även sålt mer än vad DS har gjort detta år, men visst leder DS fortfarande i antal sålda exemplar. (http://www.gamesarefun.com/news.php?newsid=4533) Men kommer det hålla sig om det fortsätter så här? Skulle inte tro det. Inte för att jag riktigt bryr mig om vilken som säljer mer, men att säga att PSP inte har en suck mot DS är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

PSPan har vissa veckor haft en marginell ledning över DSen, men en viktig aspekt är Software sales där PSPan har det väldigt knapert. Svart på vitt står det att de som köper PSPan köper inga spel, däremot de som köper DS köper spel, någonting som stått klart redan från början, DSen är redan långt mer utspritt och den fanbasen som inhandlat PSPan står ganska stilla. DSen är bakåtkompatibel så det köps en hel drös gba spel som används till DSen, där Nintendo tjänar in en hel del. Det ger väl inte sådär mycket att sälja hårdvara då den inte används till så mycket. Att säga att PSPan inte har en suck kanske är klumpigt uttryckt, men det finns iaf inte en chans att de kan hota Nintendos ledning även om Sony kan stabilisera sig på marknaden.

 

Sedan är statistiken lite lurig, de mäter inte antal sales till costumers utan hur många enheter som är skickade till retailers (fuskigt va?). Hur Nintendos siffror är vet jag inte, men vid lanseringarna i Japan och USA visade de iaf siffror för antal SÅLDA enheter.

 

Sen återstår det att se hur PSPan tar sig utanför Japan, Japan är trots allt bara en liten del av den internationella marknaden och Sony har redan halkat efter som tusan där. I England och Australien har DSen snott åt sig titeln som "most successful selling console hardware launch ever" samtidigt som Mario och WarioWare i Australien var de bäst säljande titlarna under launchen (across all platforms).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Svart på vitt står det att de som köper PSPan köper inga spel

Det är klart de inte gör. Vad var det jag sa? En PSP ger dig hälsa, sexig flickvän och vackert väder! Att du kan spela spel på den är ju bara eb bonus.

 

Att folk inte köper spel till PSP:n är bara ytterligare ett tecken på att min teori om Sonys hjärntvättande reklam stämmer.

 

Dock betvivlar jag att Nintendo bara kommer förlora några procent. Jag är pessimistiskt nog övertygad om att PSP:n kommer överta marknaden vartefter. Jag säger inte detta för att jag anser PSP:n vara en dålig maskin, för det har jag fruktansvärt svårt att tro, jag är bara (som nog många förstått) less på Sonys marknadsföringsmetoder och gillar inte tanken på att de vinner på spelmarknaden. Men de kommer de nog göra. Skräcken för att bli utelämnad är så mycket starkare än glädjen över att spela spel. Den som spelar på det förra i sin marknadsföring kommer att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 years later...

nja, lite missvisande, dels är ps2an inte med i listan och den toppar så vitt jag vet fortfarande listan rätt bra. (åtminstone över 360 och ps3an), sen så är wii:n den mest andrahands sålda konsolen också.

 

Men sen får man se wii för var den är, familje- och eventuell casualkonsol. de övriga är mer riktade åt hardcore spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snarare mycket missvisande. Den säger inte över vilken period den tar datat från. Wii var sist av alla tre konsoller att sätta igång sin försäljning på både hårdvaran och spelen. Såklart PS3 och inte minst 360 som var först ut med sin nextgen inte kommer sälja lika mycket som för ett år sen.

 

Edit: Det mesta verkar vara "weekly" på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tittade igenom sidan lite och såg att de listade Wii Sports som ett sålt spel. Kanske bara är jag som tycker att det är lite dumt, visst det är ett spel men jag tror inte alls lika många skulle köpa det om det inte följde med konsolen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vgchartz är vad jag hört en väldigt opålitlig källa, man kan dock inte förneka vilken enorm succe Wii'n har blivit.

 

Försäljningsmässigt nej, mest spelade absolut inte. Av de jag vet har en wii så används den mest när man har folk över för att göra nåt roligt tillsammans. Så överlag samlar den mest damm. Playstation 2 var den mest spelade konsollen under 2008*

 

Rank         Console               Usage Minutes %
1               PlayStation 2         31.7
2               Xbox 360              17.2
3               Wii                   13.4
4               Xbox                  9.7
5               PlayStation 3         7.3
6               GameCube              4.6
7               Other**               16.2

 

Undersökningen gjordes mellan januari och oktober 2008.

 

Visserligen stödjer den inte mitt påstående om wii:n, men jag håller fast vid min tro och vad jag tycker om den. Speciellt då den saknar utbud för hardcore/rpg -fantaster.

 

*Media forskningsföretaget Nielsen

**‘Other consists of any other console systems found in the home.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vgcharts är inte speciellt missvisande, jag tycker personligen de har bättre information än NPD, då de inkluderar bland annat fler återförsäljare och använder fler (direkta) källor än NPD som beräknar information inom sin "koncern", Vgcharts försöker samla precis all data. Sedan reviderar de sina projektioner för att hamna så rätt som möjligt, det har jag inte sett NPD göra.

 

Dread: PS2 "toppar" listan, på ungefär 140 miljoner sålda enheter. En mycket bra siffra, men väldigt irrelevant då den konsolen är helt död marknadsmässigt. För övrigt finns det ingen data som pekar på att NDS inte kommer att slå den siffran. Troligtvis med god marginal dessutom. Sedan är det en mycket intressant diskussion gällande detta faktum att konsoler som går sönder och returneras räknas in i denna statistik. Dessutom räknas inskickade trasiga enheter som fixas och går ut i butik som ÄNNU en sale. Både 360 och PS2 har speciellt i sina tidiga dagar massvis med trasiga konsoler. Denna ratio ökar givetvis ju mer enheter som sålts och det skulle vara mycket intressant att veta hur stor andel som är trasig hårdvara här. Och att Nintendos hårdvara knappt går sönder vet vi väl alla, annars kan jag leta upp bevis på detta om så krävs. Kom ihåg att för ett par år sedan ansågs 360ns siffra på trasiga enheter så högt som 40% vid en viss period.

 

Sedan är det sant att Wiin inte slått sig fast som den primära konsolen bland "hardcore" spelare, vilket kommer vara en omöjlighet framöver då den saknar HD kapacitet och bygger på gammal teknik rent kraftmässigt och inte erbjuder nog bra onlineservice. Däremot tycker jag visst det finns spel för denna typ av gamers, speciellt framöver med en hel del seriösa projekt av tredjepartsutvecklare med Madworld, No more heroes 2, House of the Dead, Dead Space, COD:MW2, Sadness, HAWX , Sin and Punishment 2, Fatal Frame, Monster Hunter, The Conduit m.fl. EA har för övrigt nyligt påstått på deras yearly earnings möte att över 50% av deras developement costs numera är tilldelade deras Wii produktion. Dessutom riktar fler och fler sina produktioner till Wiis håll då "hd spel" inte säljer nog bra, speciellt från Japanskt håll. Sedan är detta argument egentligen ganska irrelevant i diskussionen angående Nintendos framgång utan handlar överhängande om personligt tycke.

 

Också kul att du påstår att sålda Wiis samlar damm när din statistik visar att 360n bara är marginellt mer använd än Wiin, samt dubbelt så spelad på som PS3an ;) Detta med en Attach Rate som är inte ens en tredjedel av vad PS3/360 har med en konsol hittills primärt för "casuals". Inte illa skulle jag påstå, inte illa alls.

 

flaskis: Dina påståenden är så fel att jag vet inte var jag ska börja, eller om jag ens ska orka då du inte förstår spelmarknaden alls. x360n släpptes ett år tidigare än Ps3 och Wii just för att skapa en så stor marknadsandel så tidigt som möjligt, ett beslut Microsoft i efterhand fått utdelning för då de snabbt blev ledande inom HD marknaden och fick tredjepartsutvecklare med sig från Sony, precis vad Sony lyckades med PS2 en generation tidigare. Sedan att de skulle sälja sämre för att deras konsoler släpptes tidigare (Inte sant det heller, googla/wikipedia release dates för mer specifika datum), så fungerar det helt enkelt inte så. Edge-Online kan jag peka på som brukar djupdyka i NPDs och har bra analyser ang. NPD data och brukar djupdyka i kul statistik.

Här finner du deras nyaste analys för Jan 08 -09, som visar på Wiis explosion.

 

Klona: Wii Sports är ett spel, bundlat eller inte. Gran Turismo har kommit inbakade med PS-konsolerna massvis med ggr, likaså MGS, Mario Bros., Motorstorm, God of war, Metroid, Zelda etc. Faktumet är att Wii Sports numera är världens mest sålda spel. Vi kommer få se det verkliga attraktionsvärdet i denna licens när Wii Sports Resort släpps senare i år med Wii Motion+ vilket jag förutspår kommer sälja likvärdigt Wii Fit om inte mer, vilket är det mest sålda spelet både 08 och 09. Wii Sports är inte medföljande Wii enheten i Japan men har en bra attachment ratio där trots att wii marknaden är ett smärre misslyckade, likså alla konsoler i denna generation (Japaner spelar inte tv-spel längre).

 

Jag slog för övrigt vad med en kompis förra året att både Mario Kart Wii samt Wii Fit skulle sälja mer än vad GTA 4 skulle sälja totalt, PS3 och 360 inkluderat. Han skulle sälja sig själv på auktion om så skedde, men nu är det tyst om detta :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dread: PS2 "toppar" listan, på ungefär 140 miljoner sålda enheter. En mycket bra siffra, men väldigt irrelevant då den konsolen är helt död marknadsmässigt.

 

Man kan inte kalla en konsol som fortfande säljer bra och som det produceras spel till för död. Alltså lever den och är intressant.

 

För övrigt finns det ingen data som pekar på att NDS inte kommer att slå den siffran. Troligtvis med god marginal dessutom.

Försöker själv hålla isär handkonsoler och stationära konsoler.

 

 

Sedan är det en mycket intressant diskussion gällande detta faktum att konsoler som går sönder och returneras räknas in i denna statistik. Dessutom räknas inskickade trasiga enheter som fixas och går ut i butik som ÄNNU en sale. Både 360 och PS2 har speciellt i sina tidiga dagar massvis med trasiga konsoler. Denna ratio ökar givetvis ju mer enheter som sålts och det skulle vara mycket intressant att veta hur stor andel som är trasig hårdvara här. Och att Nintendos hårdvara knappt går sönder vet vi väl alla, annars kan jag leta upp bevis på detta om så krävs. Kom ihåg att för ett par år sedan ansågs 360ns siffra på trasiga enheter så högt som 40% vid en viss period.

 

Att 360n statistik kan misstolkas på detta sätt håller jag med om, men ps2an är en annan femma, då den trots allt inte sålde speciellt bra i början (sitt höga pris) och dessutom inte hade jämförelse vis lika hög ratio. Sen att wii:n håller bättre ja, använder man beprövad och väl använd teknologi så är det lättare att designa hållbarhet.

 

Sedan är det sant att Wiin inte slått sig fast som den primära konsolen bland "hardcore" spelare, vilket kommer vara en omöjlighet framöver då den saknar HD kapacitet och bygger på gammal teknik rent kraftmässigt och inte erbjuder nog bra onlineservice. Däremot tycker jag visst det finns spel för denna typ av gamers, speciellt framöver med en hel del seriösa projekt av tredjepartsutvecklare med Madworld, No more heroes 2, House of the Dead, Dead Space, COD:MW2, Sadness, HAWX , Sin and Punishment 2, Fatal Frame, Monster Hunter, The Conduit m.fl. EA har för övrigt nyligt påstått på deras yearly earnings möte att över 50% av deras developement costs numera är tilldelade deras Wii produktion. Dessutom riktar fler och fler sina produktioner till Wiis håll då "hd spel" inte säljer nog bra, speciellt från Japanskt håll. Sedan är detta argument egentligen ganska irrelevant i diskussionen angående Nintendos framgång utan handlar överhängande om personligt tycke.

 

Kanske var fel av mig att skriva utbudet av spel innan, då jag trots allt anser att kontrollen inte är lämpad för mycket mer än familjespel. (nej, jag är inget stort fan av wii´s implementation av motionsensor). Men visst utbudet påverkar mig en del, men på den fronter ligger alla konsoler dåligt till utom ps2an, ack så många spel jag har kvar att spela.

 

F.ö. Så tror jag inte xbox 360 och ps3an kommer sakna EA (usch och tvi överlag, det är iofs min personliga smak). Men det är nog en följd av ekonomikrisen då EA har fått varsla och avskeda väldigt mycket folk och att wiin är betydligt billigare att utveckla till, då den som jag förstått det dels är väldigt billigt att få tag på sdk:et (underförstått att man är godkänd nintendo utvecklare) och dels så är utvecklingsprocessen och sdk ungefär den samma som det till gamecuben.

 

 

Också kul att du påstår att sålda Wiis samlar damm när din statistik visar att 360n bara är marginellt mer använd än Wiin, samt dubbelt så spelad på som PS3an :) Detta med en Attach Rate som är inte ens en tredjedel av vad PS3/360 har med en konsol hittills primärt för "casuals". Inte illa skulle jag påstå, inte illa alls.

 

 

Inte egentligen då det är en medeltid över antalet sålda enheter och hur mycket tid man har har utmätt att personerna man tillfrågat har spelat. Om man tänker på hur många fler Wii som har sålts i jämförelse med 360 och ps3 så är siffrorna rätt talande. (Tänkte inte på antalet sålda enheter i mitt förra inlägg).

 

Wii Sports är inte medföljande Wii enheten i Japan men har en bra attachment ratio där trots att wii marknaden är ett smärre misslyckade, likså alla konsoler i denna generation (Japaner spelar inte tv-spel längre).

 

Det är väl mer så att de har konkurrens, japanerna har fått upp ögonen på att det finns andra konsoller än dem från Nintendo. Men även här spelar det ekonomiska läget roll, och som jag förstått det så är alla konsollerna inklusive spelen relativt svindyra i japan i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...

Hittade ingen riktigt passande tråd men då det har med DS att göra så postar jag här.

 

Nvidia grafikchip i ny Nintendo DS på G:

http://kotaku.com/5381257/nvidia-chip-t ... intendo-ds

 

Jag surfade in på Nvidia's hemsida och läste om chipet och fick reda på att det stödjer 720p HD-upplösning. Nu tror jag inte att den nya DS:n kommer dra nytta av den upplösningen men det pekar på att det är ett rätt så kraftfullt chip.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...