Hoppa till innehåll
Anime.se

Speed Grapher


Wilcon
 Share

Rekommenderade inlägg

huvudbild.jpg

 

Speed Grapher, producerad av Gonzo, är en ny serie riktat åt de lite äldre.

Serien handlar Saiga, en fotograf som fått sitt pass beslagtagit och kan därmed inte lämna Japan. Han får en dag i uppdrag att bevaka en hemlig klubb, Roppongi Club, som enbart några få valda personer får gå med i.

Denna klubb verkar lite mystisk och det är sagt att medlemmarna ska kunna få nästan vad de vill.

 

Som alltid i Gonzos produktioner är animeringen mycket bra, dock används ovanligt lite CG här, vilket jag helt klart gillar. Animationen påminner lite smått om Cowboy Bebop, och detsamma gäller huvudkaraktären.

Informationen tog jag från Anibs sida(<!-- m -->http://[...].info/perl-bin/animedb.pl?s ... e&aid=2696<!-- m -->), och är ungefär hur långt vi kommer i första avsnittet.

Man får dock inte reda på mycket, och vid sidan av ser vi en man i gummimask slita av kropparna på några högt uppsatta personer.

 

Jag gillar stämningen i serien, den är ganska rå och dyster. Jag har helt klart stora förväntningar på denna, så jag får hoppas de lever upp till det :)

 

Detta avsnittet har helt klart några störande scener(kan tyckas för vissa), som en liten tjej som får armen avvriden, personer får kropparna avslitna, en person får handen avskjuten osv, lite små likheter med Elfen Lied på det sättet.

Jag gillar huvudpersonen, han är lite småcool och verkar veta vad han gör.

 

Se avsnittet, det kan aldrig skada.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ska se denna också... på dig låter det som den är bra

fast passar inte den tråden bättre in i recensionstråden? bara min tanke.... kvittar mig egentligen

 

 

Nej, där kan man inte diskutera serien :) Jag skrev ingen recension heller, bara lite kort info om serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Verkar som en intressant serie, brukar gilla Gonzo's avkommor och jag tror inte detta är något undantag. Hoppas det inte är så mycket blod som i Elfen Lied, blev överdrivet äckligt och vidirigt (om de hade lagt in lite humor som i Braindead så hade det varit ok). Att bedömma av bilderna så ser i allafall karaktärdesignen ut att vara rätt lik Cowboy Bebop och det med att de har skippat CG (till en del i alla fall) kvittar för mig, det verkar som det inte behövs i den här serien.

 

Tack för tipset, ska kolla in serien snarast.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har "fått tag i" första avsnittet nu. Tänkte se det någon dag då jag har tid. Fick höra av en bekant att den var ganska äcklig?

 

Äcklig och äcklig, första avsnittet var ganska rått, och vissa scener en aning onödiga.

 

Fast det är inget Elfen Lied ändå, och jag hoppas att den inte blir det heller.

I ett par scener(en av bilderna jag länkade) där folk mer eller mindre får kropparna avslitna använder de(TVkanalen?) någon sorts "censuering", med svart/grå dimma. Inget jag personligen märkte av, men efter att ha läst det och kollat igen så märker man viss "dimma", inget som påverkar vad jag tycker om den dock.

 

I en scen bryter en dansare av armen på en liten tjej så hon svimmar. Det var väl för att visa hur pass mentalt instabil denna person är, men just det kunde de nog hoppat över.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

I början trodde jag att den här serien skulle bli riktigt bra, eftersom första avsnittet skiljde sej så mycket från nästan allt annat där ute.

 

Men nu är jag på avsnitt 8 och upprepningarna är uppenbara.

 

Kille med kamera skyddar "prinsessa", skurk med superkrafter jagar, kille med kamera dödar skurk. Upprepa i nästa avsnitt.

 

Hoppas att den tar sej.

 

K.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Har tagit en tillfällig paus från denna serie, tills jag får mer tid till den.

 

Kvalitén har helt klart sjunkigt, den är väldigt repetiv(När ska de sluta med denna "Freak of the week"...). Kvalitén på animationerna är rent usel ibland också, värre för varje nytt avsnitt som kommer känns det som.

 

På något sätt anar jag att de bara gör "skiten" för att få den klar, bara slänger ihop några scener utan att bry sig hur det ser ut...inte alls likt det Gonzo jag känner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äsch, det var ju inget överdrivet och det visade ju inte extremmycket direkt. Dessutom var det ju inga oprovocerade rent spontana scener, utan de hade ju med storyn att göra.

 

Det var jäkla överdrivet jämfört med de andra avsnitten och jag tycker de inte framför så mycket storymässigt för det mesta vet vi redan.

 

Ginza är besatt av Saiga

Kagura har det inte bra "hemma"

Suitengu uttnyttjar (älskar?) Kagura's mor

 

Har inget emot att de använder sex för gå vidare med storyn, blev bara lite förvånad att allt kom samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...