Hoppa till innehåll
Anime.se

Japanska dramas


Caroibara
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har för en tid sedan börjat att titta på Japanska drama serier.

Har sett klart på GTO och Summer Snow med en blandning av skratt och tårar. Har själv börjat kolla på Shotgun Marriage för någon vecka sedan och den verkar vara ett kul drama som är lite mer komedi inriktat. Någon som kan ge mig lite tips på andra sevärda serier?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill se GTO live actionT_T... inte fått se den än... Men som sagt, Gokusen live action och Kimi wa petto är två jättebra serier enligt mig^^

Orkar inte berätta om dom själv så jag gjorde en latis:

 

Gokusen:

Newly graduated Kumiko Yamaguchi wants to make her mark on the Japanese educational system as a teacher. All well and good until she finds out that the school she'll be teaching at has its fair share of troublemakers and rabble-rousers. The ruffians at the school don't frighten her though for she has a secret of her own-she's a fourth generation crime syndicate member and next in line to head it up. She's gone straight and wants to be a teacher though, but she's one person in whose class you don't want to be caught fooling around!

 

 

Kimi wa petto:

Smart, successful and good-looking Sumire Iwaya works for a big newspaper. However she is dumped for being a perfect woman followed by degradation. Then she finds Takeshi Goda (Jun Matsumoto) in a box out the front of her home and takes him in. He looks like a dog she used to own called Momo. She dubs him Momo and decides to keep him as a pet. Its the start of an unexpected life together as they overcome obstacles and gradually deepen their feelings for each other.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

En annan bra Jdrama är Densha Otoko, den är baserad på verkligt, men dock inte allt.

 

Orka inte skriva vad den handlar om...

Densha Otoko (電車男, literally "Train Man") is the story of a Japanese geek(otaku) in his early 20s who saves a beautiful woman ("office lady"), Hermès, from a drunken groper on a train, and then chronicles his subsequent dates with the woman and requests for help on the Japanese mega-BBS 2channel (in the TV series referred to and remodelled into the semi-fictitious "Aladdin Channel").

 

Densha Otoko is a popular example of the "nice guy" class of Japanese geeks who wish to lead normal lives, but are too shy to find a girlfriend, or speak openly anywhere but online. The television series uses a large number of computer-bound extras to demonstrate the size of this class.

 

Besides its computer related side, this story also demonstrates the best side of "otaku": they are cooperative, competitive, and honest. In addition, the "office lady" style girlfriend is a common romantic fantasy of many geeks. This story is composed by many people in the Internet; there is no single author. The content represents all the anxiety, worries, and pure hearts of the otaku, and Densha Otoko is a typical sample of this young generation.

 

för mer fakta http://en.wikipedia.org/wiki/Densha_otoko

 

Helt underbar, specielt hans vänner som hjälper honom ^^

 

Den andra seriern är H2-Live

Har en underbar story, kanske inte så roligt som mangan men den duger, och är mycket bra.

 

Hiro en pervers person som har gett upp sin ungdom som baseball spelare eftersom han är skadad och väljer en gymnasie utan baseball tillsammans med hans vän, som är också pervers.... Men han var inte skadad inte hans vän häller och väljer nu att spela baseball för skolans lag som inte finns, men en "baseball fan-club" finns, och rektorn i skolan hatar baseball...

 

Ingen bra att skriva vad filmer handlar om....

Hur som hels är H2 jätte bra, inte bara sport eller drama, personer i serien är unik bra, inte skådespeleri dock....[/url]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, nej. Tågmannen ska läsas som bok. Eh, fast det kanske inte går, jag vet inte om den finns översatt. Men om den översätts så är det verkligen något att kasta sig över. Inte för att det är något egentligt litterärt mästerverk, utan snarare för att det är ett autentiskt BBS, utgivet i bokform. Från 2-chan. Fattar ni? 2-chan!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Nej, nej. Tågmannen ska läsas som bok. Eh, fast det kanske inte går, jag vet inte om den finns översatt. Men om den översätts så är det verkligen något att kasta sig över. Inte för att det är något egentligt litterärt mästerverk, utan snarare för att det är ett autentiskt BBS, utgivet i bokform. Från 2-chan. Fattar ni? 2-chan!

 

Här finns en pågående översättning av Densha Otoko-tråden. ^^

 

http://www.rinji.tv/densha/

 

När det gäller jdrama så är jag en periodare. Ibland kollar jag bara på drama under en lång period och tar sedan uppehåll en längre tid. Problemet är att det finns så många dåliga serier så det är svårt ibland att hitta guldkornen. Mina absoluta favoriter som jag till och med kollar om då och då är:

 

Sutaa no Koi

 

http://www.jdorama.com/drama.583.htm

 

och Beautiful Life.

 

http://jdorama.com/drama.36.htm

 

Sutaa no koi påminner lite om Notting Hill men är mycket roligare, enligt mig iaf. Beautiful Life är en så kallad "tear jerker" så den passar antagligen inte alla men jag älskar den verkligen.

 

Jag är väldigt kluven när det gäller Gokusen. Å ena sidan så är serien grymt rolig men den är också väääldigt irriterande med sina obligatoriska klyschiga moralkakor i varje avsnitt (man vet alltid när de är på gång för de ackompanjeras alltid av ett lika klyschigt musikstycke), även om de är så snedvridna ibland så att de blir komiska.

Problemet med jdramor är just att de ofta är ganska klyschiga men om de håller sig under en viss nivå och är bra annars så brukar jag ha överseende med dem.

 

Tillägg:

En till bra serie är Trick som det finns tre säsonger av. Huvudpersonen spelas av samma skådis som gör Yankumi i Gokusen. Även skådisen som gör Sawatari i Gokusen är med i Trick som polis och han är precis lika rolig och konstig. ^^

Även om den inte är något direkt mästerverk så är den väldigt underhållande. Det bästa med den är att den är ganska udda jämfört med andra jdramor och inte alls lika klyschig. Kommer faktiskt inte ihåg att jag kom in i "klyschvarnings-mode" någon gång. Fast det var ett tag sedan jag såg dem så jag kan ju ha glömt något.

 

http://jdorama.com/drama.521.htm

http://jdorama.com/drama.700.htm

http://jdorama.com/drama.790.htm

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Har sett Great Teacher Onizuka (aka GTO), Hana yori Dango och Densha Otoko.

Ska snart se Kimi Wa Petto också. :)

 

Alla serier hade sina stunder, skulle jag se om någon skulle det bli Hana Yori Dango, men inte nödvändigtvis för att den är bäst, utan mer för att den tåls att se två gånger tror jag. :) GTO var ruskigt rolig, medan Hana Yori Dango var lite allvarligare typ.

Densha Otoko var extremt rolig i första två avsnitten, men fick senare en mer allvarlig stil. Efter ett tag blev serien rätt tröttsam, men det är fortfarande sånt som jag skulle rekomendera andra att se. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

De jag har sett är Gokusen och Hana Yori Dango...

Gokusen kan man skratta åt för den är så himla överdriven ibland, och så, jag evt inte vad man ska säga, klichéig kanske?

Hana Yori Dango var också kul, karaktärer som man blev riktigt sur på, och så fick liksom de man hejade på revenge, love that ^^

 

Har börjat kolla på IWGP (Ikebukuro West Gate Park) men har itne kommit så många avsnitt än. handlar om tyå några ungdomar som är med i gäng. Kuma (tjockisen) från Gokusen är förövrigt med i en roll även här. Den största story biten är någon massmördare som dödar kvinnor. (riktigt roligt är också bortklippta scenerna som visas i slutet av (varje?) avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sekai no chuushin de, ai o sakefu är en väldigt bra film även om den här presenteras i serie form så finns den som en film. Jag fick se den på en japanska lektion och jag blev helt betagen av den har tyvärr inte hittat något ställa där man kan köpa den...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

jag föll för akihabara@deep för den va lite annorlunda från de flesta jag ser... =) sen e det väl hur många avsnitt du sett av serien med... :D

sen stand up, så fann jag den lite av en tur men det va inte bästa kvaliteen men den va textad så det e fint å se den med bra kvalitee nu! :D

 

sen har jag kommit förbi en ny serie som heter My boss My hero, som e gto/gokusen inspirerad minst sagt, en 27 årig maffia son behöver sin utbildning enligt sin far för att kunna ta över som boss, så han blir skikad till en skola där han måste framstå som en 17 åring å lära sig allt... väldigt rolig, fick mig ett par goa skratt! :D

 

åh nu e det bara ett avsnitt kvar på hana yori dango returns! :(

får hålla tummarna på hana yori dango returns yet agian! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Oh ho ser att ni nämner Densha Otoko (Train man) rätt mycket i den här tråden så jag måste bara fråga om det är nån som vet vart man kan få tag på den (den oteckande filmen syftar ja mest på då, om det nu finns en anime och en otecknad version utav den :S ), har försökt på DC++ och piratebay (inte den bästa sidan att leta anime på men ibland kan man allt hitta nått ;))...om det nu är nån utav er som delar den på nån DC hub eller nått liknande så kan ni väl ta och höra av er om adressen. :D <3

 

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oh ho ser att ni nämner Densha Otoko (Train man) rätt mycket i den här tråden så jag måste bara fråga om det är nån som vet vart man kan få tag på den (den oteckande filmen syftar ja mest på då, om det nu finns en anime och en otecknad version utav den :S ), har försökt på DC++ och piratebay (inte den bästa sidan att leta anime på men ibland kan man allt hitta nått ;))...om det nu är nån utav er som delar den på nån DC hub eller nått liknande så kan ni väl ta och höra av er om adressen. :D <3

 

 

Tack på förhand

 

Hej och välkommen till forumet (4 februari 2006), läs igenom forumreglerna ett par gånger tills de sitter och ha sedan en trevlig dag.

 

http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?t=1636

 

 

Tack å hej leverpaztej *ZmAjL*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Vi får försöka få lite fart på denna tråden. Vilka serier följer ni eller vilken avslutade ni senast?

 

Själv avslutade jag senast Good Luck!! med dorama-kungen Takuya Kimura och Kou Shibasaki. Härlig serie som förtjänar uppmärksamhet.

 

http://www.jdorama.com/drama.601.htm

 

Kou Shibasaki börjar mer och mer bli en av mina absoluta favoriter.....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har tittat lite på Nodame Cantabile och gillar den skarpt. Däremot har jag lite svårt för japanen som spelar den tyske kompositören. Visst, det var lite roligt i början att han talade som en amerikan som försöker snacka japanska med amerikanskt uttal och intonation, men efter ett tag blir jag lite trött på honom. Dessutom undrar jag varför de som skriver manus tror att en utlänning som kan prata perfekt japanska grammatiskt inte skulle kunna uttala språket bättre än så? Nej, hans rolltolkning går inte hem hos mig.

 

Resten av serien är strålande! Chiaki är urläcker och Nodame är helt koko och far runt som om hon vore skållad. Jag har första volymen av mangan här hemma och funderar på att läsa den med snart.

 

För dem som vill läsa mangan så finns den faktiskt på engelska. Tyvärr har den inte sålt så bra här i Sverige (på SFbok i GBG sålde vi knappt ett endaste exemplar medan jag jobbade där), men det borde gå att beställa in den från olika bokhandlar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för tipset, My. Nodame Cantabile verkar vara en serie värd att titta närmare på.

Får ta och kika på något avsnitt inom kort..........

 

 

Har börjat att återigen kolla på Beautiful Life(ビューティフルライフ)

 

http://jdorama.com/drama.36.htm

 

Maken till ett mer hjärtvärmande drama får man leta efter. Kimura gör en suverän insats, men när eftertexterna så är det ändå Takako Tokiwas insats man kommer ihåg. Hon är alldeles bedårande som Kyoko. Om man ändå kunde vara lika positiv som henne. Rekommenderas!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tar mer än gärna emot rekommendationer då jag länge tänkt börja kolla på dramas men inte vetat vad som kan vara värt att börja med. Har just av en slump börjat kolla på Sexy Voice and Robo (för er som inte vet så bygger den på en manga), huruvida den kan klassifieras som drama inom denna ram vet jag inte.. Låt oss säga att jag är obildad :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns ju en hel uppsjö med olika dramer. Somliga betydligt bättre än andra. Jag har numera blivit ganska bevandrad på området, så här kommer några rekommendationer, somliga redan nämnda i tråden.

 

Jag skulle rekommendera att se något dorama med Takuya Kimura. Han är trots allt den okrönta kungen av dorama. Beautiful Life (som jag beskrev ovan) rekommenderas skarpt eller varför inte se Good Luck!! ?

 

1 litre of Tears(Ichi ritoru no namida) är ett annat drama som jag har kommit att älska. Riktigt sorlig serie om en flicka med en obotlig sjukdom. Jag grät mängder av tårar under seriens gång och fick mig att inse att vi tar många saker för givet. Hittade riktigt snabba http-länkar till denna, skicka ett pm om du är intresserad.!

 

http://jdorama.com/drama.959.htm

 

Nobuta wo Produce var en av fjolårets stora höjdare. Härlig serie som utspelar sig i skolmiljö. Kazuya Kamenashi(Shuji) och Tomohisa Yamashita(Akira) bildade förövrigt Shuji & Akira, som med låten Seishun Amigo levererade den mest sålda singeln i Japan under fjolåret. Melodin är producerad av svenskar!!. Låten är naturligtvis ledmotiv till serien.

 

http://jdorama.com/drama.961.htm

 

Alla dessa är ganska nya. Det finns ett antal klassiker, som t.ex GTO & Waterboys som definitivt är värda att titta närmare på. Denna lista kanske kan hjälpa dig: http://jdorama.com/topdramas.htm

 

Blev inte så många rekommendationer idag, men mer kommer. Vet du förresten var du kan "införskaffa" doramas? Annars kan jag dela med mig några livsnödvändiga länkar för ingen jdorama-junkie kan klara sig utan. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...