Hoppa till innehåll
Anime.se

Piratpartiet


F.d. medlem
 Share

Rekommenderade inlägg

Sant men det är iaf intressant, om nån tycker det behövs så starta en ny tråd, I dont care...

 

Som fortsättning på citaten Dread tog upp, så av vad jag har förstått så måste någon vara misstänkt för ett brott som kan ge fängelsestraff annars får man inte ta sig in så där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Såhär ligger det till nu.

MPAA som är för Hollywood vad APB är för de svenska nöjesbranchorganisationerna gick till vita huset i USA på grund av Piratebays öppna håningar mot amerikanska copyrightägare. Utrikesdepartementet i USA kontaktade UD i Sverige och krävde att Sverige löste detta. Long story short, p.g.a usa:s press tog justitieministerns sekreterare kontakt med polischefen som kontaktade polis och åklagare att ingripa, trots att ingripandet inte var godkänt. I och med detta har många sidor som hade sina servrar i den parken stängts ner, varav det fanns ganska många privata företag med kund- och orderregister där. Inte bara det utan piratbyråns site stängdes ner, vilket enligt mig är ett brott mot yttrandefrihetsgrundlagen (piratbyrån ses enligt antipiratbyrån som en olaglig organisation när det inte är det)

 

Än en gång kommer USA och nosar in i andra länders affärer

 

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22568&lid=Nyheter

 

Var av ren slump inne i stan och gick förbi riksdagen när jag skulle till science-fictionbokhandeln, och där stod folk från Piratpartiet och delade ut flygblad, klistermärken och cd-skivor. Jag och min polare som var med mig snackade lite med dem och vi fick en bunt med flygblad som vi delade ut när vi gick runt i stan resten av dagen ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen aning, men Sverige har som du säger alltid varit "rädd för att göra storebror arg" kan man säga.

 

Förutom alla dessa oskyldiga sajter så fanns det ett flertal privata företag som hade sina servrar i samma park. Deras kund- och orderregister är nu konfiskerade av polisen. Skadestånden kommer ösa in, och vilka får betala? Jo vi som skattebetalare.

 

Demonstration lördag på Sergels torg btw: http://www.jpl.se/~dalen/demo.html

 

Edit: haha såg nu att www.polisen.se verkar vara nere, d-dos attack?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen aning, men Sverige har som du säger alltid varit "rädd för att göra storebror arg" kan man säga.

Nu var det inte riktigt DET jag menade, snarare att Sverige och svenskarna verkar se upp till och apa efter USA hela tiden. Amerikanska företagsledningar är idoler för svenska företag; amerikanska universitet är ledstjärnor för svenska, NHL är drömmen för svenska hockeyspelare, Hollywood är målet för nästan alla skådespelare och filmskapare, amerikansk självsäkerhet värderas högre än svensk blygsamhet, osv.

"Obidoo, jag vill ju va' som duuu", typ...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är fanimej måttet rågat och fläsket stekt. Detta verkar som ett regelrätt angrepp mot yttringsfriheten. Om inte de andra partierna offentligt och starkt uttalar sig mot detta ska jag fan rösta på Piratpartiet och uppmana alla andra att göra likadant.

 

Det handlar inte om piratkopiering, det handlar om inkompetens, maktfullkomlighet, ministerstyre - ja, tamejfan ett hot mot demokratin! Det här är en jävla rättsskandal!

 

 

 

Red.:

Kan det vara så att den här raiden har cementerat beslutsamheten hos nätaktivister att utmana den nuvarande Intellectual Property-regimen och att en del arga kapitalister och välgörare nu kanske blir vänner med anarkopiraterna?
Han slog huvudet på spiken. :>

 

 

 

samhällskritiskt skyddsområde

Say what? Har jag aldrig hört talas om, vad är det?

Nu vet jag!

Det 20-tal servrar som användes för TPB huserades hos Rix Port 80, som har sin serverhall i Bankgirocentralens byggnad vid Globen. Samma byggnad som bankdatorer alltså. Tydligen är den skyddsklassad och man får inte knalla in och plocka servrar hur som helst.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, det där visste jag inte. De är verkligen ute på hal is.

 

Btw, min gissning var korrekt angående polisens hemsida: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 13,00.html

 

Om den misstänkta attacken har samband med onsdagens massiva polisrazzia mot fildelarsajten Pirate Bay är oklart.

Oklart? Det är ju självklart! Vad annars finns det för aktuell anledning för att attackera polisens hemsida? Göteborgskravallen? :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast polisen kan ju gå in till banker och kräva att få se deras uppgifter om de har tillräcklig grund - så samma person som bussade dem på piraterna skrev väl under en lapp som sa "in i skyddat område, godkännt!"

 

Det var mest det där med att sammhällskritik har ett extra geografiskt skydd jag studsade lite över

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

AHA! Nu kom jag på det! "Samhällskritiskt" betyder inte att det är kritiskt mot samhället, utan att det är kritiskt, alltså viktigt, för att samhället ska fungera! Lokalerna huserade en banks datorer, en väldigt stor och viktig del i samhällsekonomin. Därav: Samhällskritiskt skyddsområde. Jag kan mycket väl tänka mig att det i en icke-korrupt situation skulle kräva mycket starkare misstanke om brott för att storma in i ett sådant viktigt ställe...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

amerikanska universitet är ledstjärnor för svenska,

Har nog aldrig hört en större sanning, kan intyga att det verkligen stämmer på Örebro Universitet. Man brukar få höra ganska ofta hur bra Amerikanska Universitet är och vilka åtgärder som måste ske för att vi ska efterlikna dom mer.

 

Visst börjar tråden gå lite offtopic men det gör väl inte så mycket, man kan aldrig klaga för mycket på Amerikanarna :)

 

Exoddus och Jocke en Vänsterpartist och en Moderat som är eniga i en fråga? Nu så börjar väl snart grisarna flyga...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och så skjuter regeringen sig själv i foten igen precis innan valtider, högeralliansen behöver ju knappt göra någon valkampanj det verkar som om sossarna fixar det åt dom.

 

Riktigt bra att det har blivit sådan uppståndelse om det hela, för en gångs skull kanske regeringen lyssnar och inte gör om samma sak igen. Men det är väl knappt en chans på millionen att det skulle hända.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och så skjuter regeringen sig själv i foten igen precis innan valtider, högeralliansen behöver ju knappt göra någon valkampanj det verkar som om sossarna fixar det åt dom.

 

Fast DET är ju inte helt säkert. Dels lär väl det här göra att Piratpartiet snor en del röster och de som är för piratande har väl som regel _liberala_ åsikter (människor ska få bestämma över sig själva), så de snor väl snarare röster från högern än från vänstern?

 

Sen om det här tillslaget nu är initierat från amerikanskt håll, så tror ju många att en högerregering skulle vara ÄNNU mer USA-vänlig än sossarna (fast själv är jag inte så säker på det, Jag tycker Göran Persson verkar vara värsta snikna ego-kapitalisten, samtidigt som högern traditionellt sett propagerat för en nationell identitet och suveränitet).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast DET är ju inte helt säkert. Dels lär väl det här göra att Piratpartiet snor en del röster och de som är för piratande har väl som regel _liberala_ åsikter (människor ska få bestämma över sig själva), så de snor väl snarare röster från högern än från vänstern?

Men liberalismen står dessutom för stark äganderätt, och piraternas kulturella "allt ditt är mitt"-/"man kan inte äga ettor och nollor"-inställning är något av en antites till det... men nu gillar förstås inte alla liberaler immaterialrätten. Det ryms helt enkelt folk från båda sidor inom upphovsrättsmotståndet. Men flest tror jag ändå är vänsterfolk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ryms helt enkelt folk från båda sidor inom upphovsrättsmotståndet. Men flest tror jag ändå är vänsterfolk.

Det öppnar ju för en rätt intressant utveckling OM piratpartiet skulle få >4% av rösterna i höstens riksdagsval. Om de nu är övervägande vänster, VILL de då ingå i samma regering som statsminister Göran Persson och justitieminister Tomas Bodström?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att de har störst chans att sno de extrema ungdomarna; om man är höger säger man att piratande =ultraliberalt. Om man är vänster säger man gemensammt ägande, alla har rätt till kultur och piratande = typ flummkommunism.

 

Alltså kan jag tänka mig att de kniper några röster från vänsterpartiet och kanske t.o.m. miljöpartiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det öppnar ju för en rätt intressant utveckling OM piratpartiet skulle få >4% av rösterna i höstens riksdagsval. Om de nu är övervägande vänster, VILL de då ingå i samma regering som statsminister Göran Persson och justitieminister Tomas Bodström?

Det skriver de om på denna sida. Dock lite tråkigt att de inte ska ha egna åsikter utanför programmet. Som min bror sade, ett parti som i sådan stor utsträckning är ett ungdoms-/Internetparti borde ha tillräckligt med cohones för att bedriva folkstyre via sin sida, eller något sådant. Men jag vet inte, det kanske blir bäst så här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antagligen så är det nog bäst för Piratpartiet att dom inte har några åsikter utanför programmet, på så sätt så kan dom locka väljare från alla partier. Ska bli roligt att se om den här frågan kommer få en stor betydelse i valet. Om det blir så, så vet jag allafall några som kanske kan ha gjort rätt val val. Men jag vet allafall att jag inte vill ha höjda bredbands avgifter för att få ladda hem, så jag kommer inte rösta på dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag vet allafall att jag inte vill ha höjda bredbands avgifter för att få ladda hem, så jag kommer inte rösta på dom.

 

Och jag, som INTE laddar hem, vill förstås inte sponsra andras piratande genom att betala en ökad _fast_ bredbandsavgift. Ett pris per nedladdad Mb vore däremot helt OK, precis som man betalar per minut för att ringa.

 

Förövrigt anser jag att var och en ska ha rätt att själv bestämma över det material man själv skapar (böcker, artiklar, filmer, teckningar, spel, whatever). Vill man jobba gratis och dela med sig så är det helt OK, vill man däremot ta betalt för att ge andra tillgång till det man ägnat tid och möda åt att skapa så ska man få göra det också utan att andra kommer och snor det man gjort och delar ut det gratis. Det handlar om respekt.

 

Jag ser faktiskt inte alls varför illustratörer eller musiker skulle dela med sig av sitt arbete gratis, men inte bönder t.ex? Varför ska man betala för att konsumera bröd eller filmjölk, men inte för att konsumera musik eller film?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen med kassettavgifter, bredbandsskatt och sådant, är ju att det är omöjligt att fördela pengarna rättvist. Inte fasen kommer Yoko Kanno få pengar för att jag lyssnar på Cowboy Bebop-soundtracket, eller Kentarou Miura för att jag läser senaste Berserk-kapitlet, eller Kyoto Animation för att jag laddar ner Suzumiya Haruhi. :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Intressant läsning där på Piratpartiets sida. De skriver t.ex.

"Vi vill att skyddstiden, alltså ensamrätten att framställa kopior av verket för kommersiellt bruk, reduceras avsevärt till att gälla under exempelvis fem år från verkets publicering."

 

Det betyder att de inte ALLS accepterar piratkopiering under de första fem åren från skapandet. Det kan jag faktiskt ställa upp på - men kan piratkopierarna det? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Betyder inte "...för komerciellt bruk..." just att man inte får kopiera produkten för försäljning eller ekonomisk vinst? Med andra ord får man kopiera den fritt for personligt bruk. Det kan vara jag som missuppfattat men det är i alla fall så jag tolkat det.

 

Lite synd att jag inte får rösta i år eftersom jag fyller 18 i mars nästa år...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...