Hoppa till innehåll
Anime.se

Piratpartiet


F.d. medlem
 Share

Rekommenderade inlägg

www.piratpartiet.se

 

Till början blev jag intresserad för att jag tyckte att det kändes som en plojgrej men nu när jag läst vad de tänker satsa på så tänker jag bli seriöst aktiv inom partiet. Kanske inte bli politiker men en som stödjer dem. Jag ber till alla som är myndiga eller blir myndiga innan valet i höst att kolla in sidan och bidra med allt ni kan. Just nu behövs det namninsamlingar för att de ska bli klassificerade för val.

 

Observera, detta parti är väldigt seriösa på det de gör så nobba dem inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Jag har inte valt någon sida men lite konstigt är det väl om detta parti går igenom då de står för något som är olagligt.

 

Kanske inte vet så mycket om detta men själv tycker man att folk borde köpa grejerna när det blivit såhär stort, så saker inte slutar tillverkas på grund av ingen större inkomst.

(och det är inte som att detta jag skriver inte sagts förut)

 

Kanske något man missat men...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo. Ska jag vara ärlig så är jag lite för det där 'olagliga' men jag rådiggar det andra som har med integritet och privatliv. Dessutom vill jag ha något att rösta på som inte är Socialdemokraterna. För fasen, ge något annat parti chansen att göra något. Tycker sossarna är så mycket lovande och lite verkstad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är starkt emot tanken att avskaffa den ekonomiska upphovsrätten. Jag tycker lagstiftingen ska ge människor rätt att driva sin verksamhet på det sätt de själva vill - inom rimliga gränser. Med en förståndig ekonomisk upphovsrätt kan man hindra andra från att storskaligt ge bort böcker som man skrivit om man vill ta betalt för dem, oavsett om det är fysiska eller elektroniska exemplar - men samtidigt kunna avsäga sig rätten, à la Creative Commons. Det finns inget som hindrar nya affärsmodeller, men varför ska man genom lagstadgning förstöra de gamla?

 

Märk väl att jag skrev "inom rimliga gränser" - man ska inte riskera böter eller fängelse för att man gör en parodi av en bok, använder tre sekunder av någon annans låt i sin egen, eller något annat som inte påverkar originalägarens inkomster. Jag tycker det är galet att ett storföretag ska ha ensamrätten till "Happy birthday to you"-sången som skrevs för över hundra år sedan. Och patenträtten är UBAI ("FUBAR") - man ska inte kunna patentera abstrakta idéer, än mindre i en miljon år eller vad som nu är vanligt.

 

Jag kommer inte lägga min röst på Piratpartiet, även om jag stödjer integritetsprincipen - men den tycks mig så självklar att det fan inte ska behövas ett särskilt parti för att korrigeras. >_

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fullkomligt löjeväckande.

 

Har skummat igenom deras "vad vi vill" och det är bara en massa galande om frihet i ena änden och folk ska få göra som de vill i den andra och i nästa andetag är det skydd av privatliv och integritet och en massa andra som troligtvis skulle få Per Nessles Klichépolisen att spontanbrisera.

 

Ett totalt upphävande av den ekonomiska upphovsrätten innebär att ingen någonsin mer kommer att kunna försörja sig på att skapa idéer, vilket betyder ett stort adjö till alla som skapar något som är lätt att kopiera, som till exempel en snitsig formgivning eller någonting som kan digitaliseras.

 

Med andra ord, adjö till alla:

författare

formgivare

datorspelskontruktörer

professionella musiker (eller nja, de kan kanske försörja sig på konserterna, men det sorterar väl under hantverk)

filmskapare

och så vidare

 

Det enda som skulle vara värt något då är hantverk, vilket i och för sig jag tycker är undervärderat idag, men ändå...

 

De tror alltså att folk seriöst skulle sitta och tillverka film när det skulle vara OLAGLIGT att ta pengar för filmen? Jajamen, för vem som helst skulle ju kunna kopiera filmen och bränna den på CD-skivor för 1kr styck.

 

Dessutom skulle en sådan lagstiftning vara absurd åt andra hållet. Om jag alltså har skrivit en text och ville ha pengar för att lämna över den, skulle jag då åka in i finkan för att jag inte spred ut den på internet gratis?

 

Maken till blind idealism har jag sällan skådat. Att de i andetag två ylar om integritet är skrattretande. Snacka om ett retoriskt uttryck för att "jag är en lat jävel som a) inte vill betala för mig och B) inte ens vill stå för det jag laddar hem.".

 

Med det sagt är jag helt med på att upphovsrätten ska ha en rimlig tidsgräns, och rätten att ta patent på abstrakta idéer som "konceptet att kunna kommunicera trådlöst" skall ut, ut, ut, ut, ut, ut, ut, ut, ut, ut, ut, ut, ut, ut ur alla internationell lagsitftning. Men det ska fantamig gå att försörja sig på att göra musik, film och spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Deras åsikter om "Personlig integritet och rätten till ett privatliv" verkar väl relativt vettiga, men i övrigt tycker jag bara att de har rent löjliga och ofta oigenomtänkta ideer och argument.

 

Smått konstiga/roliga citat från deras sida:

[...]Barderna turnerade med sina sånger och när de mötte en annan bard bytte de låtar med varandra - en slags primitiv fildelning.

 

[...]Om Auld Lang Syne hade varit upphovsrättsskyddad när den skrevs så hade miljontals engelsmän stått tysta och fåniga på nyårsafton.

 

[...]Om affärsmetoderna inte längre fungerar så får man fundera ut nya. Att försöka lagstifta fast de gamla fungerar aldrig, särskilt inte när man börjar stämma sina kunder inför domstol.

 

[...]All programvara finns redan på BitTorrent och Microsoft finns kvar. Alla filmer finns att hitta på The Pirate Bay, men Hollywood finns kvar.

 

[...]De som skor sig på andras arbete - skivbolagsdirektörer och patentadvokater - de kan gott skaffa sig hederliga arbeten istället. De söker folk i vården, har vi hört.

 

 

Edit: Word Zimeon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Observera, detta parti är väldigt seriösa på det de gör så nobba dem inte.
Det är Nordiskt Riksparti också.
All programvara finns redan på BitTorrent och Microsoft finns kvar. Alla filmer finns att hitta på The Pirate Bay, men Hollywood finns kvar.
Ja. Därför att det är olagligt.

De som skor sig på andras arbete - skivbolagsdirektörer och patentadvokater - de kan gott skaffa sig hederliga arbeten istället. De söker folk i vården, har vi hört.

Dom som inte anser sig ha råd att betala för sig kan gott skaffa sig ett hederligt arbete istället. Dom söker folk i vården, har jag hört.

 

Väx upp nu för fan. Dagis varar inte hela livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dom som inte anser sig ha råd att betala för sig kan gott skaffa sig ett hederligt arbete istället. Dom söker folk i vården, har jag hört.

 

Måste säga att det där uttalande var rätt så mycket dagis det med. Ska inte dra upp allt som har med arbetslöshet att göra men ska du inte ta och skaffa en annan bild än att majoriteten 'inte vill jobba'? Tror du att varenda jävel där ute 'inte försöker få jobb'? Det är i alla fall så ditt uttalande låter som. (jag vet att du baserade dig på det korkade uttalandet från Piratpartiets sida men ändå...)

 

 

Sedan kan jag väl hålla med om saker som sagts i denna tråd, upp till er att tycka hur ni vill. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, jag baserade uttalandet på citatet från partiets hemsida. Notera innan du knappar för mycket att du just hypeat partiet som vill se till att omkring 140.000 svenskar inte kan försörja sig på sin heltidssysselsättning längre, och tvinga lika många till att skaffa sig andra jobb. Heltidsjobb.

 

Och om du inte förstår associationerna när jag har den citerade texten bara några pixlar över min egenproducerade så sitter du nog fortfarande kvar i sandlådan. Men ge tusan i att hoppa på mig för en sak som jag inte ens har givit uttryck för.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och vet du vad? Jag skiter fullständigt om jag hypeat det eller inte och om jag är kvar i sandlådan heller. Ska jag vara helt ärligt så bryr jag mig bara om piratpartiet 'just nu' för att det är en mer rolig grej inom politik, jag är så le på Socialdemokraterna att jag kan rösta på vilket parti som helst utom dem. Sedan skiter jag i vilka konsekvenser det blir. Jag tycker personligen att det mesta av dagens så kallade politik är rutten nog som den är.

 

Ska jag vara helt ärlig så skulle det vara bra om de faktiskt kom in och orsakade kaos. Det skulle resultera i att folk skulle bli mer uppmärksammad än att det står en extra spalt som de flesta läser förbi varje dag. (piratkopiering hit och dit) Just nu så känns det mer som om det är mer tal än verkstad och de få metoder som faktiskt kommer att användas är rena rama maffiametoderna, mer som ett begär efter mer makt.

 

Visste ni förresten om att det skrevs en bok, nu kommer jag inte ihåg exakt, runt 60-talet som hette någonting med 1984 eller liknande. Där handlade det om ett skräcksamhälle, bara så ni vet så har vi gått långt förbi det skräcksamhället.

 

Som du kanske märkt så har jag gått från det seriösa tillbaka till en 'plojgrej', tänkte att jag skulle slänga orden i munnen på dig innan man blir tillrättad igen. För, man får väl ändra åsikt eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visste ni förresten om att det skrevs en bok, nu kommer jag inte ihåg exakt, runt 60-talet som hette någonting med 1984 eller liknande. Där handlade det om ett skräcksamhälle, bara så ni vet så har vi gått långt förbi det skräcksamhället.

Du har uppenbarligen inte läst boken, eller också så kommer du inte ihåg den särskilt bra. Vår värld är inte i närheten av den privatlivsstyrning som "1984" beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just nu så känns det mer som om det är mer tal än verkstad och de få metoder som faktiskt kommer att användas är rena rama maffiametoderna, mer som ett begär efter mer makt.

 

Förvisso ganska sanna ord.

 

Dessutom skrevs 1984 år 1948. Och där handlade det om att det bland annat var övervakade övervakningskameror i vartenda hem och att om man hade fel åsikt hjärntvättades man till en annan omedelbart. Vilket inte riktigt är läget idag.

 

Men visst har vi kommit en bra bit på väg: Vi hjärntvättas ganska ordentligt av alla doku-såpor till att tycka att förolämpa varandra och slänga alla hämningar är trevligt och bra, och av alla modebutiker att vi måste klä oss i superkläder för att vara värdiga människor, av staten att vi måste ha en doktorsgrad för att kunna visa oss bland folk och av kvälls- och veckopressen att det finaste som finns är att tjäna storkovan på klipp och att knega ihop sin lön är fult. Men jag tror snarare det är en masseffekt än en planerad hjärntvätt.

 

För övrigt tycker jag det i allra högsta grad verkar som om piratpartiets babbel om personlig integritet mest bara är för att agera förkläde till deras vansinnesidéer om upphovsrätt. Annars hade de hetat Integritetspartiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men ska vi vara helt ärliga; hur stor är chansen 'egentligen' att de kommer in?

 

Ja, chansen finns men är försvinnande liten. När de samlade in signaturer på hemsidan hade de fått in en hel del. Men ställningen just nu:

 

JUST NU: 62 AV 2000 SIGNATURER. 15 DAGAR TILL MÅLET.

 

Vi får väl se hur det går med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ETC hade en intervju med en person från partiet (grundaren kanske? är de fler än så?) och han lät som ett totalt nöt.

 

Att inte lyckas få en reporter från ETC - som haft en, kanske flera, artiklar om det bra med piratkopiering - på sin sida inger inte direkt förtroende.

 

Jag tycker ganska mycket i copyright och patenträtten borde ändras, men naturligtvis kommer ingen tjäna på att bra idéer inte ger pengar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett piratparti låter ju som en ganska dum idé, men jag tror nog fortfarande att det kommer att behövas ändrad lagstiftning kring upphovsrätten i framtiden.

Man har ju så vitt jag vet och erfarat inte direkt lyckats stoppa fildelningen och inte motarbetat den på ett särskilt vettigt sätt. Om man inte kan få bort fildelningen så får man ju istället anpassa sig efter den, och en avsevärt stor del av befolkningen brukar ju sig av det, direkt eller indirekt. Jag känner knappt en enda människa inom åldrarna 13-25 som inte gör det eller som inte har en kompis som gör det åt en och bränner ned skiten till en.

Om en lagändring skulle ske får man ju även se till att artister, författare osv får ökade bidrag för sin verksamhet, hur man nu skall få pengar till det :P

 

Sen finns det ju ganska fina fördelar med piratkopieringen med, det ger alla, förutsatt att du har tillgång till en dator som pallar det och bredband, tillgång till oerhörda mängder av kultur och underhållning mer eller mindre oberonde av din ekonomiska situation.

Sedan kommer ju kulturen ut till en bredare skara av människor och "smalare" musik och literatur kommer ut till fler.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om en lagändring skulle ske får man ju även se till att artister, författare osv får ökade bidrag för sin verksamhet, hur man nu skall få pengar till det :P

Det där är ett allmänt problem, inte bara för nedladdning. "Skatten" är väl det vanligaste svaret, men vi har redan skyhöga skatter. Andra tycker att de som använder något ska betala för det också, t.ex. tycker många att bara de som kör bil borde betala för vägnätet, bara stockholmare borde betala för biltullsförsöket, bara de som är sjuka borde betala för sjukvård, bara de som har barn borde betala för barnomsorg och skolor, o.s.v.

Med det resonemanget borde man sätta ett pris på nedladdning; att man betalar per nedladdad megabyte eller nåt. Då är det bara de som laddar ner som får betala för sin vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man inte kan få bort fildelningen så får man ju istället anpassa sig efter den, och en avsevärt stor del av befolkningen brukar ju sig av det, direkt eller indirekt. Jag känner knappt en enda människa inom åldrarna 13-25 som inte gör det eller som inte har en kompis som gör det åt en och bränner ned skiten till en.
Det där är inte ett hållbart argument för fildelarnas sak. Den katastrof för samhällsstyret liknande anpassningar leder till finns det tydliga exempel på erfarenheter av, t.ex. Chicago, Sicilien, Shanghai, Ôsaka...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ursäkta min okunnighet, men just vad anpassade man sig efter i nämnda exempel? Vad man anpassar sig efter spelar ju naturligtvis roll, här handlar det om någonting relativt harmlöst, i jämförelse med att tex tillåta narkotika eller dylikt, och dessutom någonting som de flesta helt klart vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...