Hoppa till innehåll
Anime.se

Piratpartiet


F.d. medlem
 Share

Rekommenderade inlägg

Till exempel vill jag minnas att det var Tolkien som "kom på" alverna.

 

Kul, då kan vi ju skippa alla fantasyhistorier innehållande alver, eller orcher för den delen.

 

I och för sig har alver funnits i mytologi och folksägen i hundratals år, men det påverkar inte poängen som du har.

 

Mja, nog sjutton har det kommit bra många fantasyhistorier med alver och orcher även efter Tolkiens böcker.

Inspiration är en sak, plagiat en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Det största problemet med allt det här är att det är himla svårt att vara originell i en värld med 6 miljarder människor, 6...miljarder...människor, är det lite kneigt att vara helt originell. Det mesta som görs idag kan med lite tejp ses som en blandning av andra saker.

Det som gör det knepigt är att det inte finns några konkreta bestämmelser för vad som gör att ett verk får verkshöjd, d.v.s. är tillräckligt originellt och självständigt för att upphovsrätten ska tillfalla skaparen, och det får därför avgöras fall-till-fall i rättssalen. Därför kan man inte vara säker på att ens verk är tillräckligt originellt för att slippa begå upphovsrättsbrott.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alver fanns inte innan Tolkien "kom på dem" däremot har Älvor alltid funnits inom mytologin. Orcher tror jag inte heller fanns innan, iofs så är jag inte hundra på ifall Orcher är vättar eller orker om man översätter det till engelska från svenska... en egentligen lika stor skillnad som mellan alver och älvor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alver fanns inte innan Tolkien "kom på dem" däremot har Älvor alltid funnits inom mytologin. Orcher tror jag inte heller fanns innan, iofs så är jag inte hundra på ifall Orcher är vättar eller orker om man översätter det till engelska från svenska... en egentligen lika stor skillnad som mellan alver och älvor.

 

Nja - läs detta utdrag ur engelska Wikipedia:

 

An elf is a mythical creature/creature of Germanic mythology/paganism which still survives in northern European folklore. In Norse mythology they were originally a race of minor gods of nature and fertility. Elves are often pictured as youthful-seeming men and women of great beauty living in forests and other natural places, underground, or in wells and springs. They have been portrayed to be long-lived or immortal and they have magical powers attributed to them.

 

Following the success of J.R.R. Tolkien's epic work based on ancient English culture The Lord of the Ringswherein a wise, angelic people named elves play a significant rolethey have become staple characters of modern fantasy.

 

I så fall är frågan hur man översätter alv/älva/elf/elven/fey/faerie/fairy. Ja jisses.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

då har ja ju rätt ju, Elf = älva Elves = alver, stor skillnad... :surprised:

 

älvor är portretteras ofta som korta (en hands längd?) med vingar(vet inte ifall vingarna är ett senare påfund), och alver är som människor med spettsiga öron och evigt unga (till utseendet) och vackra som fan.

reagerade starkt när en Nazghûl kalla Arwen för älva, som om det vore ett skällsord (säkert felstavat).

 

fantasy bokmal som jag är så sätter jag stor skillnad mellan elf's och elves på samma sätt som jag ser skillnad på witch, wizard, sorcerer, mage, etc.. sen ifall de e fler en jag som reagerar på att många översätter alla till samma sak (visst svenskan är mer begränsad än engelskan speciellt inom fantasy genren), men det är fel!

 

ajja, kanske jag som överreagerar.. ursäkta den stora off topicen.

 

men får skriva mer senare ifall de behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

fantasy bokmal som jag är så sätter jag stor skillnad mellan elf's och elves på samma sätt som jag ser skillnad på witch, wizard, sorcerer, mage, etc.. sen ifall de e fler en jag som reagerar på att många översätter alla till samma sak (visst svenskan är mer begränsad än engelskan speciellt inom fantasy genren), men det är fel!

 

Jag håller med, det är synd och skam att man inte skiljer mer mellan magiker, trollkarl, andebesvärjare, häxmästare, svartkonstnär, sejdkarl, nåjd, schaman, illusionist, medicinman, nekromantiker, trollkonstnär och alla andra svenska uttryck! ;)

 

(Svenskan begränsad? Oh nej, det är bara svenskar som har för dåligt ordförråd i sitt eget språk...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Älva:

 

chillko7sm5.jpg

 

Alver:

 

elfva4.jpg

 

---

 

Så, det var inte särskilt svårt.

 

Personligen skulle jag översätta dessa så här:

 

Alv = Elf

Alver = Elves

Älva = Fairy/Faerie

Älvor = Faeries

Alv/Älv-släktet = Fey

 

Rekommenderar starkt boken D&D Sourcebook - The Complete Guide to Fey.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis, älvor syns på ängen när det är dimma, där har jag dock aldrig sett några alver.

 

Dread hur säger du en alv på engelska?

 

helt ärligt så är jag inte hundra på vilket som används mest, men har sett både elv och elf när författaren skrivit om alver, förmodligen är det/ser det bäst ut med elf, jag skulle använt den stavningen iaf men elves i plural.

 

Jag håller med, det är synd och skam att man inte skiljer mer mellan magiker, trollkarl, andebesvärjare, häxmästare, svartkonstnär, sejdkarl, nåjd, schaman, illusionist, medicinman, nekromantiker, trollkonstnär och alla andra svenska uttryck! ;)

 

(Svenskan begränsad? Oh nej, det är bara svenskar som har för dåligt ordförråd i sitt eget språk...)

 

jag är väl medveten om att det finns en hel del svenska ord men oftast anser jag att dem inte är träffande, eller fel använda. oftast så skippar dem de flesta av valmöjligheterna och tar de två som är mest använda, magiker och häxa. Sen får jag erkänna att jag anser att majoriteten av böckerna jag läst har varit/är bäst på engelska. Visst författaren har i de flesta varit från ett engelsktalande land.

 

clerik = klerik?

elementalist = elementmagiker?

 

alvsläktet = elvenkind/kindred

älvsläktet= elfen-kind/kindred inte hundra här dock.

 

hör inte riktigt hit men:

 

I'm cursed => jag är förbannad? men översätts väl snarare jag har fått en förbannelse över mig eller nåt...

 

sen bör det väl påpekas att i stort sett alla fristående (alltså ej förknippade med t ex D&D/Warhammer: Fantasy eller liknande) fantasy författare har olika syn på alver/älvor och inte minst stavningen enligt mina egna erfarenheter.

 

iofs så började jag läsa engelskfantasy mest för att den är snuskigt mkt billigare än svensk, speciellt när svenska förlag delar upp en engelsk bok till två svenskaböcker. och att en av de svenska böcker kostar ibland ända upp till dubbelt så mkt som den engelska boken. men det blev en offtopic på offtopicen här :P

 

Hur tusan vände en tråd om piratpartiet runt till ett tjaffs om alver och älvor? :|

 

tror det är mest mitt fel... :P men om nån annan vill dela skulden så får dem gärna ta halva.

 

 

 

 

Nu tror jag iaf att jag fått sagt mitt, kommer inte på mer just nu, men som sagt ursäkta offtopicen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tror det är mest mitt fel... :P men om nån annan vill dela skulden så får dem gärna ta halva.

 

Jag får ta på mig minst hälften av skulden - vi kan ta diskussionen i en annan tråd.

Piratmuppspartiet intresserar mig ändå inte ett dyft.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack Sceleris, för att du sa det som jag ville säga. :D

 

Det var precis dit jag ville komma.

Vem bestämmer vad som är originelt?

 

P.S Sorry för att jag startade hela röran med älvorna/alverna/knytten.

 

Jag diskuterar gärna folktro i någon annan tråd.

 

 

För att komma tillbaka till ämnet.

 

Jag hade villfarelsen att piratpartiet var ett enfrågeparti, eller nära därpå i alla fall. Det verkar som om jag hade fel med tanke på vad jag läser på sidan.

 

Jag har vidare ganska svårt att tänka mig att rösta på ett parti vars huvudfråga är att underminera ekonomistrukturen i vårt land.

 

Så ska man ju inte säga att de är så mycket värre än sverigedemokraterna, men låt oss säga att de kommer över 4%ribban.

 

Vad ska de göra?

De lär knappast få 50%, det är otroligt att de får mer än 8%, vilket inte ger dem särskiljt mycket makt att tala om.

De kommer förstås att försöka vara med, och kan helt klart skapa en del roligt tumult, men de lär inte få igenom lagändringar. :rolleyes:

 

Jag är inte särkiljt insatt i politik, faktum är att jag hellre skulle låta någon annan ta min röst för jag kommer ändå inte att kunna bestämma mig för pest eller kolera, så länge jag kan försäkra mig om att personen i fråga inte röstar på SD förstås.

 

...Meeeen vad jag ville komma till var att inget parti har mitt förtroende, och jag har varken minne eller politiskt intresse för att rota fram all dålig historia som de kan tänkas ha.

 

Jag bryr mig rätt utsagt inte ett skit om att de spionerar, mailbombar och förtalar varandra, för jag kommer inte att rösta på dem i alla fall.

 

Nä, det blir till att rösta på TOMTEPARTIET. De kan behöva mitt stöd. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...