Hoppa till innehåll
Anime.se

Piratpartiet


F.d. medlem
 Share

Rekommenderade inlägg

Till theFluff:

din frihet att ta del av kultur på "dina vilkor" < skaparnas frihet att bestäma över sina verk.

Faktiskt inte. Upphovsrätten är en knepig balansgång mellan konsumenternas rättigheter och skaparnas rättigheter. Jag anser att med saker som DRM, anti-circumvention och extrema copyrightlagar stör den balansen - inte till skaparnas fördel, utan till fördel för en liten samling storföretag. Det är en missuppfattning att tro att de som tjänar på extremt strikta copyrightbestämmelser är skaparna av materialet - det är det inte. De som tjänar på det är de som köper upp stora mängder rättigheter, till exempel stora skivbolag och bokförlag.

 

Inse, ditt välbefinnande som konsumenthora är mindre värd än den stackare som faktiskt lagt ner tid, pengar och svett på att SKAPA någonting.

Skulle vi kunna tona ner på förolämpningarna lite? Jag försöker föra en seriös debatt här, medan du mest verkar var ute efter att provocera.

För att komma till argumentet: det handlar inte om "mitt välbefinnande som konsumenthora". Det handlar om vad som är

a) praktiskt genomförbart,

B) bra för kulturlivet, och

c) rimligt.

Jag anser att "intellectual property" är ett absurt begrepp. Det extrema skyddandet av detta underliga djur är knappast bra för ett aktivt kulturliv. Du tycks anse att man till varje pris ska skydda den privata äganderätten av något som inte finns på bekostnad av allt annat. Detta anser jag är fel.

 

"Jamen han kan ju tjäna pengar på en massa andra sätt!" - trevligt att du tycker att du har rätt att bestäma över hur andra ska kunna försörja sig. Jag menar, att faktiskt låta människan välja själv om han vill ge iväg sina verk gratis eller inte låter ju helt barbariskt?

Gör dig inte dummare än vad du är. När har jag sagt något om att jag vill bestämma hur folk ska försörja sig? För mig får du sälja precis vad du vill till precis vilket pris som helst. Det du INTE bör få göra är att bestämma vad jag sedan gör med det köpta efter att det är mitt. Till exempel kopiera det och ge det till en bekant. Notera att jag inte argumenterar för att det ska vara OLAGLIGT att sälja kopior. Jag säger bara att det i framtiden kommer att vara svårare att försörja sig på att sälja dem.

 

Det finns ett väldigt rimligt alternativ om du av någon anledning inte går med på skaparnas villkor (må det vara DRM eller GNU-licens): KÖP INTE VARAN!

Sluta fåna dig. Det där argumentet är fullständigt meningslöst. Vissa rättigheter bör inte gå att avtala bort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Nu har jag ju redan klargjort min ståndpunkt på föregående sida utan svar, så jag tänker inte driva vidare på den nu. Däremot tänkte jag bara påpeka en sak.

 

Skulle vi kunna tona ner på förolämpningarna lite? Jag försöker föra en seriös debatt här, medan du mest verkar var ute efter att provocera.

 

 

 

Gör dig inte dummare än vad du är.
Sluta fåna dig. Det där argumentet är fullständigt meningslöst.
I din iver att vinna debatten tar du till korkade retoriska knep och drar den absurda slutsatsen att [...]
Var vänlig sluta med att:

a) göra idiotiska generaliseringar

Var vänlig tänk lite mer innan du talar.
Var inte så naiv.
Och var snäll sluta fåna dig med nonsensargumentet att "det är inget du behöver för att överleva".

 

Jag blir inte ledsen eller arg över att du uttrycker smädesord och försöker vinna mark genom nedtryckningar, men att du är en sådan jävla hycklare gör mig däremot ganska irriterad.

 

Nee~! (^_^)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hyckleri är det vi alla lever av.

Skillnaden mellan att argumentera och slänga med lite elakheter i farten eftersom man blir upphetsad och att bara kasta ut elakheter i syfte att provocera är hårfin, men den finns. Dock är det nog så att jag själv är en större syndare än de flesta... >_>

 

Jag kan inte annat än be om ursäkt för mitt oförskämda uppträdande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
Partiledaren anklagas för maktfullkomlighet och att gå bakom ryggen på andra ledande personer.

Maktfullkomlighet är väl en bra sak? Jag menar, man kan ju inte segla under dödskalleflaggan om man inte har en stark ledare som William Kidd, Svartskägg, LeChuck eller Efraim Långstrump!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Nu rör ju inte detta direkt Piratpartiet i sig, men väl Piratpartiets gullungar The Pirate Bay och Piratbyrån. Jag citerar:

 

Polisen har idag vid en husrannsakan beslagtagit alla servrar hos Pirate Bay och Piratbyrån. Trots att verksamheten enligt gällande lagstiftning är fullt tillåten, enligt flera rättsprejudikat, så har man valt att gå in och avbryta hela verksamheten för att få den lagligt prövad.

Pirate Bays servrar stod dessutom inne på samhällskritiskt skyddsområde, dit polisen inte hade tillträde, något man ignorerade vid husrannsakan.

Piratbyrån har också gått ner, eftersom den står på samma fysiska ställe som Pirate Bay.

[...]

Piratbyrån är en politisk aktivistorganisation som förespråkar förändringar i lagstiftningen om upphovsrätt. Idag gjorde polisen en razzia mot dem, stängde ner deras sajt, och beslagtog deras servrar. Initiativet till raiden kom från Antipiratbyrån, som är mediabolagens lobbyorganisation, och som företräder motsatt politisk uppfattning i frågan.

 

Jag vet inte, jag... Jag tycker det luktar väldigt unket om denna operation. För sådant här bör väl det finnas konkreta misstankar om brott? Om det INTE finns det, och de inte sedan fälls för något, hoppas jag det slår tillbaka jävligt hårt mot ansvariga människor. Inte för att jag känner någon speciell sympati för The Pirate Bay eller Piratbyrån, men lagen ska fanimej följas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

samhällskritiskt skyddsområde

Say what? Har jag aldrig hört talas om, vad är det?

Hmm... De tog sig i alla fall in i webhotellvärden prq Inet:s serverhall, och det är väl kanske det som avses. För att garantera sina kunder god service och säkerhet brukar sådana ställen vara bevakade. Men "samhällskritiskt skyddsområde"? Säg det, den som vet. :P

 

(prq Inet är nu nere för räkning trots att de inte gjort något fel, och deras ickepirat-kunder är måttligt roade av polisens tönterier. ^_^;;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

detta är ett hot mot demokratin, för att citera vissa kända politiker, presidenter...

Min uppfattning om detta just nu är att det är skamligt gjort! men för att undvika att dra alldeles förhastade slutsatser så skulle jag nog vilja ha reda på lite mer information om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håhå, istheshit hade sin nätplats på samma ställe. Istället för den vanliga sidan har de en massa nyhetslänkar.

 

De misstänkta är inte personer som laddar ned filer utan det är personer som har inflytande på hemsidan.

Vad i helvete, "inflytande"?! Har de tänkt åtala dem för det också? "Ni har dåligt inflytande."

 

Härligt, härligt.

 

The TPB can receive compensation from the Swedish state in case that the upcoming legal processes show that TPB is indeed legal.

På ett sätt hoppas jag att de drabbade företagen (speciellt de icke-TPB-affilierade) får stora kompensationer, men samtidigt är det ju våra skattepengar som ska betala för det. Så i slutändan får vi betala för att vi har inkompetenta poliser som springer företagslobbyisternas ärenden.

 

Härligt, härligt.

 

 

 

Hela denna fars har fått mig att allvarligt överväga att rösta och propagera för Piratpartiet...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja chansen att jag kommer demonstrations rösta på Pirat partiet steg avsevärt efter den här händelsen, inte för att jag vill släppa fildelning av upphovsrättsskyddat material fritt utan för att:

Så i slutändan får vi betala för att vi har inkompetenta poliser som springer företagslobbyisternas ärenden.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte det, det är ju ett s.k. enfrågeparti.

 

Men jag kan tänka mig att de även ställer sig positiva till att tillåta plankning på tunnelbanan (pirater som de är), och negativa till all sorts övervakning (kameror på stan, logga SMS/e-post etc).

Kanske även ja till mer kärnkraft (flitiga datoranvändare vill väl ha billig el...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först läser man lite på denna artikeln:

här

 

och får fram det här citatet:

Varför nekades du offentlig försvarare?

- Enligt poliserna riskerar jag inte fängelse för brottet jag är misstänkt för och då behöver de inte ge någon offentlig försvarare.

 

sen läser man den här artikeln

 

Männen bakom piratsajten Pirate Bay riskerar två års fängelse vardera för medhjälp till upphovsrättsbrott. Men en eventuell rättegång kommer att bli komplicerad, säger forskaren Daniel Westman.

 

 

sen finns det ett sammanslaget ord som passar detta:

 

WTF!1!!!!!11!!!1!!!!!

 

visserligen är det första citatet lite färskare men ändå!

 

 

EDIT: detta börjar iofs nog gå lite offtopic nu...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...