Hoppa till innehåll
Anime.se

Bishoujospel


Rekommenderade inlägg

>>Dread

Vad har jag gjort nu då? ;)

 

Har inte spelat Persona2 men jag har spelat Shin megami tensei som är en del i samma serie...

Shin Megami Tensei är en egen serie liksom Megami Tensei (Persona, Persona Revelations, Persona2 Tsumi/Innocent Sin, Persona2 Batsu/Eternal Punishment och nya Persona3). Visst finns det vissa stilistiska likheter men de klassas ändå som separata och själv anser jag att MT >>>> SMT.

 

Och konstkritiker kan dra något gammalt över sig. Det räcker gott och väl med att själv svara på frågan "Gillar jag detta? ja/nej?"

Sen kan det visuella ha en underordnad betydelse om de andra delarna väger upp det. Varken Tsukihime eller Higurashi no naku koroni har speciellt märkvärdiga bilder, men de är ändå båda väldigt bra och sopade mattan med sin handling och karaktärsuppsättning med flera komersiella företag då det kom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

>>Dread

Det är spel som i stort sett enbart lever på storyn, även om givetvist det visuella och audiella bidrar till helheten. Om man skalar bort nästan alla interaktiva moment så är det ju det enda som återstår. Själv blev jag rätt snabbt övertygad när jag började experimentera med dem efter att jag började tröttna på RPGn till konsol. Med något enstaka undantag är de allt annat än djupa och tenderar att alltid mer eller mindre handla om samma sak. Med bra bishoujospel får man bara handling utan random encounters som stör. Du borde prova på något. Planetarian är nog ett av de bättre som finns översatta.

 

Får rätta mig lite angående Persona också.

MegaTen är från början en spinoff på SMT, men väl efter det så har den gått en egen väg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp jag kan också rekomendera Planetarian åt dig Dread, det är inte särskillt långt heller bara mellan 5-6 timmar så det är ett bra spel att börja med. Sen så kan jag även rekomendera Narcissu, även om det inte är lika bra som Planetarian så är det ändå klart spelvärt då det också finns översatt. Om du gillar Fate/stay night så finns även demot till det översatt.

 

DB: Hade för mig att jag hade läst att Persona och Shin megami hade något gemensamt. Shin megami tensei: Nocturn som är det jag har spelat hade lite för mycket av sin fokusering på spel momenten för att jag skulle gilla det, så jag spelade aldrig klart det. Men det verkade ha ganska bra story.

 

Om konstkritiker håller jag fullständigt med dig, alla har sin egna smak punkt slut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>Orrin

Dra ner demot av Gore Screaming Show, om du inte redan gjort det. Det är helskumt, skruvat och har de mest bisarra skillnaderna i stämning som pendlar snabbare än humöret hos en kvinna i växelåren.

 

Detta understöds ypperligt av musiken och ljudeffekter. Jag ryckte till ordentligt två gånger bara under de tio första minuterna. Dessutom finner jag det högst intressant att man kan välja på tre nivåer av "censur" av våldsamt innehåll. Sen är det lite mindre roligheter som att alla val man gör under inställningarna kommenteras och att när man gör valen så står det "Select your future". Bilderna är också riktigt snygga.

 

Det jag sett hittills av handlingen är att Kyouji efter tre års frånvaro återvänder till byn han kommer ifrån och åter börjar i samma skola. ´Det är bara det att alla beter sig minst sagt märkligt. Läraren klagar på alla problem och oredan nya studenter ställer till med, hans tidigare vänner är något ansträngda när de pratar med honom. Nästan lite av samma känsla som man får i början av Higurashi. Och jag ska man inte ens försöka kommentera prologen.

 

Yuka 04.gif

 

gore01s.jpg

 

gore02s.jpg

 

gore09s.jpg

 

Lite mer skärmar: 3 4 5 7 8

 

Detta är precis vad jag behöver sysselsätta mig med någon timme innan man lägger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DB: Jadå jag har laddat hem demot men jag har inte hunnit testa det än, men vart riktigt sugen på att testa det nu. Bilderna ser riktigt stämningsfulla och en del även lite surrealistiska ut, så det verkar passa mig perfekt. Jag kommer med mer kommentarer imorrn då jag har hunnit testa det lite.

 

Yuka ser ut att vara en fin blanding mellan obehaglig och kawaii, ska bli spännande att se hur hennes personlighet är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DB: Nu har jag spelat en del av GSS och jag måste säga att jag gillar det skarpt, det är verkligen stämningsfullt. Jag kan säga att jag har hoppat till några gånger än så länge speciellt på prologen, den var riktigt otrevlig och överaskande.

 

Musiken gör verkligen mycket för det här spelet, jag lade speciellt märke till det i skogen och när karaktärerna introducerades i skolsalen. Gillade den lite halv sorgliga/mystiska melodin som just spelades under första gången man får se från skolan.

 

Bilderna är också precis som du säger riktigt vackra. Här måste jag också speciellt peka ut dom när tjejerna introducerades, jag gillade verkligen ljussättningen där, mycket vackert.

 

Det här är verkligen ett spel som jag kommer köpa, har väl antagligen en bit kvar av trailversionen att gotta mig åt så länge.

 

Edit:

 

Taro: Tycker du ska ta och prova Planetarian, det var det första bishoujo spelet jag spelade och jag gillade det skarpt. Det är ingen highschool romans dock om det var en sån du ville ha, utan det utspelar sig i en postapocalyptisk värld. Du kan läsa mer om det på http://www.insani.org

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har just läst lite i denna tråd och jag undrar om ni kan tipsa mig spel :blush: som har humor ,värme och kärlek i handlingen hälst subbat :blush:

 

Om du lägger till 'drama' också så har du beskrivit 90% av det som finns i den här typen av spel. Då är det bara problemet med översatta spel. De som finns har nämts rätt ofta tidigare vad gäller amatörprojekt. Några lovande projekt är i slutstadiet och det finns halvfärdiga patchar till en del. Vad gäller komersiellt översatta titlar så är det inte mycket att hurra för. Jag har dock hört en hel del bra om Ever17 som Hirameki säljer. Men det har lite suspension inslag utöver det andra. G-Collections sortiment kan du hoppa över.

 

>>Orrin

GSS --> 75.gif

 

Vad tyckte du om Yuka då? Intressant karaktär. Jag gillar särskilt bilderna på henne och Gore. Påminner bara så mycket om Illiya-Berserker, med den skillnaden att hon verkar vara ännu mer stollig och Gore är helknasig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DB: Ja Yuka och Gore fick mig också att tänka på Illiya och Berserker, det är alltid roligt med små flickor och stora monster. Givetvis så är Yuka den mest intressanta karaktären i spelet, nog för att jag inte har kommit så längt än men jag tror det kommer förbli så. Jag gillar också Yukas typ av karaktär, dom sprider en viss känsla.

 

Sen så har jag ju alltid haft en tendens att favorisera tjejer med blått hår, så Aoi kommer nog vara lite av min favorit :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tog och beställde GSS. Har aldrig köpt något beagnat förut så jag köpte det tillsammans med Tsuyokiss vilket inkl alla avgifter och frakt borde hamna på strax under 1000. Om jag slipper tull dvs. Men som vanligt är det 'böcker' som är på väg hit så det borde gå bra. Med lite tur är de här på torsdag eller fredag morgon.

Behöver väl inte nämna att jag gillar GSS...

 

Jag är riktigt road av Sadashimas fanclub(myu):

 

gore10s.jpg

 

Nästan lika hemska som tjejligan i Punie:

 

punies.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe ja dom ser ut att påminna en hel del om den "hemska" tjejligan i Punie, jag har inte haft tid att spela så mycket än så jag har inte sett dom.

 

Jag kommer nog också beställa GSS inom snar framtid, kommer dock ha lite stressigt med studierna snart så jag ska nog vänta tills det blir lugnare först.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Eftersom det hänt lite vad gäller amatöröversättningar kan jag lika gärna nämna det här.

 

Insani har översatt doujinspelet Flood of Tears. Jag kan inte uttala mig om det.

 

Mirror Moon har dragit igång med Fate/stay night igen. Enligt dem själva så ska runt en fjärdedel av texten vara översatt. Om och när allt blir klart återstår att se. Förhoppningsvist så kommer de att släppa patchar allt eftersom varje scenario blir färdigt.

 

Mirror Moon är också i slutfasen med Tsukihime. Som mål är att få ut det i år verkar det som. Den som lever får se... Hursomhelst så är detta och Kanon de närmaste kandidaterna tillsammans med Shuffle! att verkligen bli klara.

 

Något helt nytt är att en översättning av DCPC startat och att de kommit en bit. Da Capo Plus Communication är första Da Capo men med flera nya personer som också förekommer i D.C.S.S. animen.

 

Dessutom ser det ut som om någon rolig tjej fått för sig att översätta F&Cs klassiker Suigetsu. De flesta borde väl känna till Suzuran/Waha som kommer därifrån.

 

Det var väl allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här kanske inte är lika nytt men man får inte glömma att både Kanon och Shuffle är inne i "editing" fasen, dock så vet jag inte hur lång tid det kommer ta men det är allafall en bit påvägen. Det finns för övrigt en alpha patch att ladda hem till Shuffle för att testa, kom dock ihåg att spelet är inte gratis bara patchen.

 

Jag har laddat hem Flood of tears(lugn alla mods det är laglit) men jag har inte hunnit testa det än, ska spela klart Air först. Av det jag har sett så verkar det ha en ganska annorlunda karaktärs design men det ska bli kul att testa det.

 

Edit: Jag hoppas inte de nya karaktärerna i DCPC involverar Ashia. Men även om det gör det så ska jag skaffa det, frågan är bara om jag har tålamod att vänta på patchen eller om det kommer bli att spela på japanska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asia är inte med utan är en av de personer som bara varit med i animen. Hon gjordes specifikt för att styra den handling som fanns där. Handlingen i D.C.S.S. är inte någon som förekommer i något av spelen utan handlade just till största delen om henne. Själv så tyckte jag det var en intressant person.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jodå visst var hon intressant men jag tyckte hon kunde bli lite jobbig i för stora mängder, jag gillade henne i början av DCSS men jag tyckte att hennes historia avslutades fint i DCSS och inte behöver utvecklas mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Nu gäller det här kanske inte specifikt bishoujospel, men jag läste just att det släppts en gratis, engelskspråkig "Visual Novel"-motor med namnet Blade Engine. Någon som råkar veta vad den duger till? Har den använts i något spel man hört talas om? Det hade varit kul att provgöra en liten historia... ;)

 

(Åh... Enligt vad som står på sidan verkar det som att man har fria ekonomiska rättigheter till de verk man skapar med motorn. Sweet!!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har en känsla av att jag kommer bli rättad efter det här, men vad jag känner till så har den inte används till några kända titlar.

 

Oftast så har dom stora företagen egentillverkade motorer t.ex. âge (Kimi ga nozomu eien +uppföljare) har rUGP och jag antar att Navel (Shuffle) har sin egna. Har för mig att Key (Air, Kanon) och Typemoon (Fate/stay night, Tsukihime) använder gratis motorer, dom gjorde det allafall när dom fortfarande var doujin företag.

 

Det är dom företagen jag kan mest om och det är deras spel som är mest kända för den vanliga anime tittaren (undantaget är väl Leafs Utawarerumono).

 

Vad Blade engine kan åstakomma kan jag tyvärr inte utala mig så mycket om, den fungerar säkert bra för doujin tillverkare men den har nog inte samma kapacitet som t.ex. nyare versioner av rUGP.

 

Roligt med en engelskspråkig motor allafall, kanske vi kommer få se lite västerländska doujin spel i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det vanligaste är att företagen gör sin egna scriptmotorer som redan nämda rUGP från âge. Dessa tenderar att sedan stanan inom företaget, även om just âge delvist släppt äldre versioner av rUGP. I det här fallet spelar det ingen större roll eftersom man bör kunna skapligt mycket japanska och programmeringstermer för att ha någon större glädje av det hela.

 

Sen brukar samlingsföretag som Visualarts ha som krav att alla spelhus som ger ut spelen via dem att de licenserar Visualarts RealLive motor. Förutom Key är det väl dussinet spelhus. Key själva (som också grundade Visualarts som komersiell enhet) använder en mer sofistikerad variant som heter GP32. Alla spelhus (och underföretag) som ingår inom Visualarts finns här: http://www.product.co.jp

 

Leaf/Aquaplus har en liknande policy men flera olika motorer för dels sina visual novels och sedan helt programmerade spel som Utaware och Tears to Tiara.

 

Det finns också flera mer eller mindre fria scriptmotorer. Den mest kända är Nscripter som iofs inte har öppen källkod men som används flitigt av doujincirklar men även helt komersiella företag som Nekonekosoft använde Nscripter in i det sista.

Nu är Nscripter inte direkt användbar för annan text än japanska då den helt använder shift-jis och saknar nödvändiga funktioner som ordbaserad radbrytning. Det finns dock en vidareutveckling av Nscripter med öppen källkod som heter ONscripter som dels använder unicode och har ordbaserad radbrytning. Det finns också utförlig dokumentation på insanis hemsida.

 

Sist så finns det halvfria motorer som KAG3/Kirikiri. Denna är helt klart bland de mest avancerade som är fria. Fate/stay night använder bland annat denna. Den är fri för personligt bruk och doujin, men för komersiella spel finns en rätt begränsande licens. Företag kan också köpa en mer reguljär licens.

 

 

Edit: Buredo bygger enligt sidan på "en populär japansk" motor. Av utseendet att döma skulle jag säga att det ser ut som RealLive eller GP32. För att svara på frågan vad man kan göra med den; allt som Key eller spel via Visualarts kan. Vilket är lite mer än Nscripter men betydligt mindre än t ex KAG3. Systemkraven för respektive kan ju också ge en viss insikt. Keys spel kräver sällan mer än 300-400 MHz och minimalt med minne. F/sn vill helst ha 1 GHz och mer än 256 MB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, de svaren tackar vi för! Orrin med grundbeskrivningen, och DB som återigen glänser med sina långa och välskrivna inlägg - mycket informativt och trevligt att läsa! (Ett särskilt tack till Firefox, som kraschade tre gånger när jag försökte skriva detta inlägg.)

 

Tja, då är det väl bara man sätter igång med att snickra ihop världens första(?) visuella roman på svenska! Någon får komma på en bra hjältinna, så går jag under tiden ut och fotograferar 10-åringars trosor. heart.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Roade mig att läsa lite mer om Buredo. Som det ser ut nu är den ganska begränsad och saknar flera funktioner som att spela upp film och ändra om själva utseendet. Flera av dessa är tänkta att läggas i en "pro" version som tydligen skulle komma i oktober någongång (och kostar). Men mest störande är att man inte kan få upp en meny genom att högerklicka (vilket är så gott som standard med några undantag och något som jag vant mig helt vid). Dessutom får man ett vattenmärke i ena hörnet när man använder gratisversionen.

 

Så därför finns egentligen igen anledning (som jag ser det) att befatta sig med Buredo. ONscripter är mer flexibelt (saknar dock fortfarande toppmenyn från Nscripter) och är i övrigt något som faktiskt har använts i bra många år av både amatörer och professionella. Senast i maj kom Scarlett från Nekoneko som använder sig av Nscripter.

 

Sen såg jag att det fanns en egenutvecklad motor av en amerikan som tydligen också ska vara mer flexibel och mångsidig än Buredo, nämligen Ren'Py. Trevligt att dokumentationen också ser ut att vara ganska omfattande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen såg jag att det fanns en egenutvecklad motor av en amerikan som tydligen också ska vara mer flexibel och mångsidig än Buredo, nämligen Ren'Py.

En visuellromanmotor i Python!? Så VRÅLHÄFTIGT! :D

 

(Python är ju nämligen ett ypperligt programmeringsspråk.)

 

[...] Så därför finns egentligen igen anledning (som jag ser det) att befatta sig med Buredo.

Jo, jag läste nyligen också om Blades gratisbegränsningar på deras engelskspråkiga forum, även om jag missade det om vattenmärken. Tråkigt med sådana hakar.

 

Det viktigaste för mig (även om risken är överhängande att jag i slutändan inte kommer framställa något) är att man som skapare ska uttryckligen få behålla fulla ideella och ekonomiska rättigheter för det man skapar med deras motor, och att priset för att använda motorn är det rätta (d.v.s. obefintligt). Kan du vägleda mig till något sådan? (Med Ren'Py behåller man visserligen automatiskt rättigheterna, då innehållet är skiljt från programvaran, men det lagras då också helt öppet vilket kan ses som en nackdel.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror det kanske behöver nämnas hur en motor fungerar.

Dels har du själva tolkprogrammet (exe filen i regel) med tilllägg. Sen har du också själva resurspaketen med ljud, bilder ochs jälva scriptet.

Det motorn gör är bara att tolka scriptet. Så oavsett vilken motor du än använder, bild, tex och musik som är egen kommer alltid att vara din. Det enda är att det kan finnas förbud som gör att du inte får tjäna pengar på det genom att sälja själva motorn tillsammans med resursfilerna.

Rent teoretiskt skulle man kunna distrubiera resurserna utan motorn och sedan låta användaren kopiera motorn från annat håll.

 

Vad gäller Nscripter så har den alltid varit fri att använda priva och komersiellt. Så anävnder man den är det fritt fram att sälja det man gör tillsammans med själva motorn. Detta gäller med all säkerhet för ONscripter också.

 

Några andra har jag inte brytt mig att kolla upp. ONscripter kan allt jag är ut efter.

 

Fick du förresten några bra kort när du var ute och fotade?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror det kanske behöver nämnas hur en motor fungerar.

Dels har du själva tolkprogrammet (exe filen i regel) med tilllägg. Sen har du också själva resurspaketen med ljud, bilder ochs jälva scriptet. [...]

Ah, det borde jag ju ha förstått, så är det ju ändå med de allra flesta spelmotorer. Jag var kanske bara orolig för att det skulle stå något finstilt i något licensavtal till något verktyg man använder för att kompilera något resurspaketen, eller något sådant. Kanske. Något. Men ONscripter är tydligen släppt under GPL, ser jag, så det verkar uppfylla alla krav jag kan tänkas ha.

 

Nu när det är avklarat är väl talanglöshet vad gäller att skriva och rita mitt största hinder.

 

Fick du förresten några bra kort när du var ute och fotade?

I wish! Det här med att knipa foton föll ganska snabbt, när jag insåg att jag 1: saknar kamera, och 2: bor väldigt isolerat, långt från allt vad småflickor heter. (Men kamera är beställd, och flytta ska jag, så kanske senare?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

hmm, verkar som om jag fortfarande är extremt kännslig för sorgliga slut i visual novels :( skvätte en eller 2(eller ja, ärligt talat rätt många) tårar i slutet av Planetarian, ungefär som när jag såg Narcissu, och endå kommer jag läsa fler för när en historia rör en så mycket som dom gör mej, då är det ett mindre mirakel

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...