Hoppa till innehåll
Anime.se

Bishoujospel


Rekommenderade inlägg

Jag har också lyckats pricka bra och känsloframkallande visuall novells, både Planetarian och Narcissu och sen Muvluv Unlimited (jag menar hur kan inte uppföljaren till Kimi ga nozomu eien vara känslosam). Just nu så håller jag på med Muvluv Alternative som är den tredje och sista delen inom Muvluv och det ska även vara den mest gripande. Ska nog ta och skriva en lite recention om dom två första delarna här någon dag (eftersom det bara är en tidsfråga innan en anime kommer hoppas jag).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Tyvärr så finns inte Muvluv översatt och speciellt Alternative är mycket avancerat med en hel del kvantfysiska diskutioner, alternativa universum och naturvetenskaplig filosofi. Själv så får jag en hel del hjälp att förstå dom mest avancerade diskutionerna, jag hade aldrig klarat det själv.

 

Har inte hört något om nån som tänker översätta det heller, en stor anledning till det är nog den avancerade dialogen och så är det väldigt långt (Extra och Unlimited har säkert tagit mig 100 timmar). Vi får hoppas på att en anime kommer så att alla som vill spela det åtminstonde får se den som en anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm, verkar som om jag fortfarande är extremt kännslig för sorgliga slut i visual novels :( skvätte en eller 2(eller ja, ärligt talat rätt många) tårar i slutet av Planetarian, ungefär som när jag såg Narcissu, och endå kommer jag läsa fler för när en historia rör en så mycket som dom gör mej, då är det ett mindre mirakel

Narcissu berörde mig inte så värst mycket, men däremot Planetarian bröt nästan ner mig (lyssnar fortfarande på soundtracket). En sådan story borde bli anime, men jag antar att avsaknaden av fler karaktärer och själva scenariot inte är något som håller för ens 12 avsnitt.

 

 

Men MuvLuv Supplement då? Den är väl inte som de andra? XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men MuvLuv Supplement då? Den är väl inte som de andra? XD

Supplement är en fandisc. Dels har du "After Story" som är en alternativ fortsättning på Sumika slut i Extra och vad som händer ifall det som leder till Unlimited aldrig inträffade.

 

Sen har du ett kortspels miniäventyr med Rumbling Angels kort. Det är en alternativ version av Extra på sätt och vis då Gouda fortfarande är kvar på Hakuryo. Dessutom fick Bou och de andra helt fria tyglar och hade nog ganska roligt när de gjorde det (det är för den biten 18-årsmärkningen är aktuell).

 

Sen har du ett antal Another Stories. Små kortberättelser med mycket SD. Dessa kom ursprungligen med på Techgians DVDer men utan rötspålägg. På Supplement har alla röst. De flesta av dessa är rätt fåniga och helroliga. Tamas, där hon tappar bort sin svans, är helfestlig.

 

Till slut finns det ett gäng walls och så Kiminozo radio där Hiroko Taguchi (Sumikas röst) är med i en stor del.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Börjar med att göra en lista av alla delar av KGNE/Muvluv om ni inte känner till ordningen.

 

-Kimi ga nozomu eien

-Akane Maniax

-Muvluv Extra

-Muvluv Unlimited

-Muvluv Alternative

 

Men MuvLuv Supplement då? Den är väl inte som de andra? XD

Haha nej inte direkt, jag har inte spelat igenom alla delar av Muvluv Supplement. Men den delen som jag har spelat är ett väldigt beroendeframkallande kort spel som heter Rumbeling Angel, sen så finns det även en del som heter After story som berättar vad som skulle ha hänt efter Extra om inte händelserna i Unlimited hade inträffat. Det finns även sex st små humor scenarion, ett radiodrama och så massor av Wallpapers etc.

 

Ska även säga det att ingen del i Muvluv är som den andra, Extra är en ren skolkomedi med ca 85% humor 15% allvar. Unlimited är betydligt mer allvarlig kanske 30% humor 70% allvar och i Alternative så är det ännu mindre humor och så har den även action/skräck samt en del omtalade vidriga scener (har inte sett dom själv än). DB har lagt upp en film från Alternative i anime 2006 tråden om ni är intresserade, om ni inte vet "skillnaden" mellan Extra och Unl/Alt så ska ni nog inte titta dock.

 

Jag vet egentligen inte vad jag mer kan skriva för att inte spoila nått, så jag lägger till några små bilder istället.

 

mlrn8.th.jpg

Extra: Chiduru är arg (någon som ser likheten med en scen i School Rumble?).

 

ml2ri6.th.jpg

Extra: Biljakt manga stil.

 

ml3cj2.th.jpg

Extra: Sumika fanservice ;)

 

ml4yq5.th.jpg

Unlimited: Kasumi är verkligen inte normal...

 

Jag vill inte betygsätta delarna för då skulle jag nog tappa min trovärdighet totalt men jag kan säga så mycket att dom jag har spelat är väldigt bra, även om jag tycker att Unlimited lider lite i "romans delen".

 

Edit: DB hann före mig på frågan om Supplement.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är lite mer invecklat än så.

Följande otroligt estetiska bild visar hur âges spel hänger ihop.

relationslo0.th.gif

 

Förklaring:

Kiminozo känner väl de flesta till. Det är relaterat till Kimi ga ita Kisetsu (Kimikise) på det sättet att restauranten där Takayuki jobbar ligger i grannstaden Tachibanacho, där Kimikise utspelar sig. Kiminozo och ML Extra utspelar sig i Hiragicho.

Akane Maniax (ursprungligen kom de olika delarna med Techgian, sedan försäljning till medlemmar i âges fanclub) handlar om Akane efter sommaren när hon går i tredje året på Hakuryo.

 

MuvLuv utspelar sig på samma skola som Kiminozo. Akane nämns hastigt men har en större roll i Chidurus scenario. Yuko (fysik och mattelärare) är den yngsta av några systrar som introduceras i Kimikise och är med i Kiminozo. Även en av sjuksköterskorna från Kiminozo dyker upp.

 

I spinoff spelet Daikuuji kiki ippatsu (endast fancluben) så gör Takeru och Sumika ett snabbt besök i början.

 

MuvLuv Alt har också förbindelser till de flesta spelen. Akane är även med här med en lite större roll. Dessutom dyker Mitsuki och Haruka upp senare och Michiru från Kimikise har också en roll här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska nog även tillägga att för dom som inte vet det så är Extra och Unlimited samma spel, när man har fått se Sumika och Meiyas slut i Extra så får man välja att spela Unlimited. Akane har även en lite större roll i Keis scenario i Extra, men som DB säger så är hennes roll störst i Chidurus.

 

Ställ gärna fler frågor om ni är nyfikna på nått, det var roligt att svara :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Makubex2 från asuki (som jag faktiskt träffat IRL när jag var i Singapore) har börjat översätta Nitro+' Saya no Uta, eller Sayas sång. Det är ett ganska kort och lite mer udda spel. Saya är inte riktigt vad man tror att hon är.

Än så länge är det bara ren översatt text.

Men med tanke på att spelet är ganska kort så kan det vara värt att ta en titt på. Det är ettbra spel.

http://forums.haeleth.net/viewtopic.php?t=845

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Tillåt mig komma med lite rant (eller vad det nu heter).

 

Måste säga att jag har varit fast för såna här spel enda sen jag spelade Radical Dreamers för en herrans massa år sen. Jag har bara aldrig lyckats hitta några fler spel av genren, tills jag upptäckte den här tråden för bara några veckor sedan.

 

Sen dess har jag fått hem runt sjutton stycken, och min förälskelse i detta har blommat på nytt. Konceptet är inte bara total-ägit, det är också extremt icke-mainstream, vilket passar mig perfekt.

 

Det spel som har gjort störst intryck på mig hittills måste vara Resonance. Det var kort och slagkraftigt, och lämnade ett flertal känslor kvar efter sig. Jag håller helt med de som säger att angstiga historier är underbara ^^

 

 

Apropå angstiga historier har jag hört (www.haeleth.net/narcissu2/index.shtml) att det ska komma en uppföljare till Narcissu. Denna kallas Narcissu Side 2:nd, och verkar utspela sig innan händelserna i ettan, från Setsumis POV. En mini-demo finns att ladda ner i länken ovan, och av denna att döma ser det mycket lovande ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Roligt med att fler personer har fått upp ögonen för denna underbara spelgenre, då kanske vi kommer vara fler än 2 personer som kommer skriva i den här tråden :)

 

Själv har jag nyligen spelat klart Muvluv Alternative och ska skriva ihop en recension någon dag. Kan dock säga nu att den kommer bli mycket posetiv eftersom spelet var helt underbart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har till och med fått min syster (som är i japan för tillfället) att köpa Kanon åt mig, inför den kommande patchen med den engelska översättningen.

 

Problemet är bara att min dator har fått för sig att spela upp alla filmsekvenser i dessa spel upp-och ner och spegelvänt. Min gissning är att det har något med Windows Media Player att göra, som av någon anledning spelar upp alla video-filer på detta sett. Jag tror inte Kanon kommer att bli ett undantag, så min fråga är: finns det några filmsekvenser i Kanon. I så fall, är de viktiga för storyn?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns inga filmklipp i Kanon. Tror jag. Introt är helt genererat av RealLive, och jag är nästan helt säker på att samma sak gäller för outrot.

 

Vad gäller problemet i fråga så kan du ju testa uppgradera WMP till senaste versionen. Kan ju hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag prövade med just det, med det hjälpte inte ett dugg. Jag letade runt lite i options-fönstret, men hittade inget som skulle kunnat lösa problemet. Men nåja, jag använder ändå aldrig WMP. Får väl försöka ställa in så att alla videofiler associeras med Winamp, eller nåt.

 

För övrigt ar jag börjat spela Planetarian. Än så länge gillar jag det skarpt; definitivt värt sina 1050 yen. Synd bara att man inte för några vägval under spelet. Inte för att jag har någonting emot den rena läsningen, men valmöjligheterna ger i min mening pricken över i:et till denna genre. Jag skulle gärna vilja se mer spel som Radical Dreamers, där man i princip får välja väg vid varända korsning.

 

Hur är det förresten i Kanon? Får man några valmöjligheter där, eller är ren läsning hela spelet ut?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Planetarian är en "kinetic novel", dvs det finns bara en möjlig väg och historia. I Keys andra spel så finns det ett antal olika scenarier som man väljer genom att göra olika val.

Vad de olika valen i praktiken gör, och hur de påverkar historien som sådan varierar från spel till spel. Makuras H2O finns det i första genomspelningen inga val att göra. När man spelat genom det en gång så låses nästa scenario upp vilket man väljer genom att göra ett val i början av det som då blir tillgängligt. Efter två genomspelningar blir sedan det tredje tillgängligt.

 

Hur det fungerar i praktiken varierar rätt mycket. Ibland kan det vara vissa få nyckelval som styr handlingen, i andra fall finns ett poängsystem där ett val kan de +2 för en person samtidigt som det ger -1 för en annan. Sen när det börjar närma sig slutet så tar det effekt.

En annan variant är att valen utan att ändra handlingen i stort kan visa en scen ur olika personers synvinkel. Tama Softs Lost Child använde sig en hel del av det konceptet. Det gav lite variation på en annars helt linjär handling.

 

Kanon har väl runt 50-60 val som leder till ett av de fem möjliga sluten (Nayuki, Shiori, Makoto, Mai och Ayu).

 

 

Underligt problem du har. Har du kanske lagt in något codecpack som kan gå in och störa genom att det lägger sig framför WMV9?

Men sedan är det långt från alla spel som använder sig av wmv9-kodat material, men du sa att det alltid var så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här har du en guide till Kanon så kan du ju se själv exakt hur många val det finns i spelet. Ska nog själv spela det innan animen kommer, om inte mitt längtande efter Happiness (inte worksafe) blir för mycket...

 

För att lägga till ytterligare ett exempel så finns det spel som har val men dom spelar ingen större roll för slutet utan ändrar bara på lite mindre saker. Detta är väl inte så vanligt men så du vet att dom finns allafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här har du en guide till Kanon så kan du ju se själv exakt hur många val det finns i spelet.

 

Synd bara att jag inte kan japanska ^^

 

För att lägga till ytterligare ett exempel så finns det spel som har val men dom spelar ingen större roll för slutet utan ändrar bara på lite mindre saker. Detta är väl inte så vanligt men så du vet att dom finns allafall.

 

Så är fallet i Radical Dreamers. Åtminstånde i första varvet. Därefter kan man låsa upp resten av senariona genom val som inte var tillgänliga i första varvet, eller helt enkelt genom att välja de redan befintliga valen annorlunda.

 

Underligt problem du har. Har du kanske lagt in något codecpack som kan gå in och störa genom att det lägger sig framför WMV9?

 

Kan mycket väl stämma. Jag har ett svagt minne om att jag installerade en codec nån gång precis efter jag fick datorn. Jag får ta och kolla upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tänkte bara höra hur de går för "spelutvecklarna", upptäckte att jag missat allt prat om att göra egna visual novels... är det någon som testat Blade Engine än eller finns det nån bättre (vet inte ifall jag missade nåt kollade bara igenom dem sidorna snabbt). Hur som helst ska ja genast testa det när ja får en längre tid över!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...