Hoppa till innehåll
Anime.se

Sonys E3 Presskonferens


Japs
 Share

Rekommenderade inlägg

Vi såg just färdigt på livesändningen från första stora presskonferensen på E3.

 

Sony visade en hel del saker. En hel del intressanta och häftiga grejor, samt givetvis massa annat mindre bra stuff.

 

En av de enligt mig mest intressanta sakerna var det kamerastyrda kortspelet. Det funkade så att dom hade en kamera, en spelplan och tillhörande kort. Spelaren kunde då placera ut korten på planen och de visades upp på skärmen i realtidsrenderad 3D. Spelaren manade då fram monster ur korten (vad annars? metspön kanske? =P) man var inte resriktad till något grid utan kunde placera kortet hur som helst. Sen kunde man peta på varelsen och på så vis få den att attackera. Demon var väldigt simpel, men också riktigt intressant. Givetvis kan och kommer detta leda till en uppskö Yugi-Oh spel som använder sig av systemet. Dock så skulle jag vilja se detta användas i ett spelupplägg som t.ex. Metal Gear Acid.

 

SAen vfisade dom en uppsjö av trailer, teasers och massa andra teknik demos på sportspel och annat sån skräp. (det var iof rätt kul när dom visade upp den nya ansiktsmotorn till Tiger Woods nya golfspel. Där dom använde sig av en Tiger Woods 3D modell (som för övrigt var jäkligt bra, realistisk och allt) och visade upp några ansiktsuttryck. Varav några såg extremt knarkade ut hehe.

 

Trailersarna för Final Fantasy XIII och Metal Gear Solid 4 var som väntat asballa.

 

Sen kom iaf ögonblicket som åtminstone vi väntade på. Avtäckningen av handkontrollens nya utseende. Surprise, den ser exakt ut som den gamla. Bara att knapparna är gjorda i nån mörkblå halvtransparant gummi mojs. Den riktiga nyheten med kontrollen var dock, hör och häpna, att kontrollen reagerar på hur du håller den. Wow, vad nytt! Inte... Det är inte samma sak som Wiis kontroll. PS3ans kontroll är enbart vippkänslig. Den känner alltså av hur du vippar, tippar och har dig med kontrollen. Den mäter inte av var i rummet du befinner dig och vart du pekar med den på skärmen som Wiis kontroll. Denna teknik är allt annat än ny. Den har funnits i allt från Game Boy Color-spel till arkadmaskiner, det är ett rent affärsrelaterat drag från Sony. Det värsta var också att när dom visade just detta så höll dom kameran på talarna, istället för att visa exakt vad som hände i spelet när han spelade med kontrollen. Dåligt! Jag är ju inte alls speciellt impad av detta drag, men det är ett förståeligt drag. Plus det att Nintendo förutspådde att Sony skulle sno deras grej till slut. När man tänker efter, en av de första sakerna dom poäängterade starkt var att dom inte behövde förlita sig på gimmickar... Jaha? Vad var det där ni nyss visade upp då?

 

Priset på PS3an kommer ligga runt 499 amerikanska dollar. Vilket blir 3600kr utan moms.

 

Ska bli kul å se på Nintendos presskonferens sen. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så Nintendo har fortfarande ett litet ess i ärmen då när PS3:ans kontroll inte var lika avancerat rörelsekännslig som Wiis. Men som sagt, det är rent affärsmässigt, det är verkligen att åka snålskjuts med tanke på vilken hype som Wiis kontroll fått. Som jag sa i e32006-tråden, det hade ju bara vart dumt att förbise den.

 

Ska bli väldigt intressant att se Nintendos konferans ja! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så den icke-bantade (= icke-värdelösa) PS3-versionen kommer kosta $600 i USA. Det motsvarar 4407 kr just nu.

 

Och i Europa kommer den kosta €600. Det motsvarar 5594 kr.

 

Varför?! Finns det någon annan jävla anledning än att det ska vara samma siffror, 600?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är fortfarande bitter över att de kör med samma utformning på kontrollen nu bara för att många klagade över en struntsak som att den skulle se lite annorlunda ut. I grund och botten var den väl samma kontroll, men för ögonen (och händerna) var det iallafall något nytt. Säga vad man vill om hur den såg ut, men skön verkade den vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men snälla nån tror du att Nintendo har ensamrätt på den "grejen" eller?

Det sa jag aldrig. Jag poängterade mot vad en Nintendo-anställd svarade på en fråga angående konkurrenterna och Wii-kontrollen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm verkar som om jag kommer få lite beslutsångest, jag vill egentligen inte köpa någon av nästa generations konsoller. Men jag vart lite sugen efter jag såg Metal Gear solid 4 demot, även Final Fantasy XIII såg halv intressant ut (mest för miljöerna). Så det kommer bli ett svårt val om jag verkligen vill slänga ut så mycket pengar på ett spel. Om det blir någon konsoll för mig så blir det allafall en PS3 för den verkar ha överlägset bäst spel, ingen annan konsoll har något spel jag skulle vilja titta närmare på (kanske Zelda).

 

Dock så gillar jag inte trådlösa handkontroller, vill inte sitta och slänga ut onödiga pengar på batterier. Så min stora undran är mest om PS3an kommer ha ett alternativ till sina trådlösa handkontroller, någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men snälla nån tror du att Nintendo har ensamrätt på den "grejen" eller?

Det sa jag aldrig. Jag poängterade mot vad en Nintendo-anställd svarade på en fråga angående konkurrenterna och Wii-kontrollen.

 

Men då snackar den anställda skit då.

Och i vilket fall var Microsoft först med teknologin så med sina gamepads till PC, så det är inget nytt det har funnits svinlänge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men snälla nån tror du att Nintendo har ensamrätt på den "grejen" eller?

Det sa jag aldrig. Jag poängterade mot vad en Nintendo-anställd svarade på en fråga angående konkurrenterna och Wii-kontrollen.

 

Men då snackar den anställda skit då.

Och i vilket fall var Microsoft först med teknologin så med sina gamepads till PC, så det är inget nytt det har funnits svinlänge.

 

Det som den nintendo-anställde nog försöker säga är att Sony knappast hade lagt in Gyro i sin kontroll om inte Nintendo haft rörelsekännslighet i sin kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som den nintendo-anställde nog försöker säga är att Sony knappast hade lagt in Gyro i sin kontroll om inte Nintendo haft rörelsekännslighet i sin kontroll.

 

Alltså, som Mustela sade. Hade Nintendo inte gjort något speciellt med sin kontroller så hade Sony 'inte brytt sig'. Det som är mest typiskt med Sony är att de GLOR på sina motståndare och leker följa John. Alltså, de försöker göra samma sak som går bra för sina motståndare och lär sig av sina motståndares misstag. Förra E3 så såg de antagligen vilken uppmärksamhet Nintendo fick p.g.a. sin kontroller och de visste att om de gjorde något likadant så skulle de kunna dra ner på Nintendos hype och ta lite själva. Det enda de behövde göra var att skapa en kontroller som verkade använda något liknande för att se till att de inte förlorade några fans som började svikta mot Nintendos sida. De såg mest till att använda en gammal teknologi så de slipper bli stämda igen. Sedan har vi även det där med XboxLive som är så gott som samma sak.

 

Jag tror inte ens jag behöver säga spekulation här för det känns glasklart att det är i den riktningen Sony tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som Jocke säger så kopierar givetvis företag idéer av varandra, dom vorde riktigt korkade annars. Om det hade varit tvärtom så hade nog inte Nintendo tvekat om att sno deras ide heller. Om man vill klara sig på en marknad är en av dom viktigaste punkterna att man kollar på vad konkurenterna gör. Den stora frågan är hur länge det tar för Microsoft att släppa en liknande handkontroll, jag gissar på nån månad.

 

Sen med spel utbudet så är det bara en smak sak vilken konsoll som har bäst spel. Själv så tycker jag att det är bara bra om det går bra för alla tre konsollerna, det ger konkurrens och pressade priser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men som Nintendo säger; om ingen riskerar något så går industrin inte framåt. Vore det inte bättre om Sony tog tummarna ur arslet och kom på något eget än att vänta på att konkurrenterna gör det och rent av rippa samma idé? Inte bara skulle de få en bättre image än copy-cat i mångas synvinklar, det skulle även föra spelindustrin framåt ännu mer. Dessutom så skulle vi inte se nedslimmade versioner av saker heller, de skulle kanske kunna komma fram med något bättre....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med om att Sony (och Microsoft) har kommit med minst innovativa idéer till den nya generationens konsoller, men att lyssna på företagspropaganda som att Nintendo tycker att dom för marknaden framåt är inte heller en sån bra ide. Nu säger jag inte att Nintendo är ensamma om att ha företagspropaganda, Sony och speciellt Microsoft är nästan värre på den punkten.

 

Att säga att Sony inte har varit innovativa är dock lite fel, dom kom trotsallt med blueray skivorna och eyetoy om jag inte minns helt galet (rätta mig om jag har fel).

 

Dock så vet jag inte om Nintendos handkontroll är särskillt innovativ den heller, tycker mest den bygger på samma princip som zapper pistolen från 80-talet. Men visst är den mer innovativ än Sonys och Microsofts, även om jag själv föredrar handkontrollerna från förra generations konsoller.

 

Ska klargöra det att jag inte föredrar någon annan konsoll före den andra, den enda jag har något imot är nog X-boxen men det är för att den är från Amerika.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg nyss final fantasy XIII traikern, lite lustigt med tanke på att jag tolvan inte släppts i europa än... men vad var det jag såg!? något som var mkt lyckt en uppfällbar gunblade! eller kanske vore bättre att säga en gunblade som kan skjuta och fälla in sitt blad B) men är dock inte hundra ifall det var det för när man pausa så blev det lite suddigt :(

men något jag inte gillar är att det ska komma 3 spel som utspelar sig i ffXII världen, 2 till ps3an och 1 till mobilen. skulle nog hellre sett att de koncentrerade sig på 1 till ps3an och eventuellt 1 till mobilen, men mobilspelande är inget för mig än.

 

verkar hursomhelst väääldigt lovande!

 

Ps3an för mig iaf. dyrkar många av de spelen som släppts till ps/2 och kommer antagligen dyrka många av de som kommer till 3an. måste dock medge att wii är lite lockande också.

 

The PS3 controller Is set to include Bluetooth technology for wireless play with the addition of USB cables to wire the controller for recharging.

 

skönt slippa byta/köpa batterier hela tiden.

 

 

Och med tanke på den pågående argumentationen:

 

det är självklart att man ser på sina konkurrenter,

Sony: hmmm... det där med hårdisk verkar gå hem hos spelarna... japp vi sätter det i vår nya maskin....

även om jag själv tror att hårdisken och att lägga in spel etc. på den var ett knepp av microsoft att snabbt komma in på spelmarknaden. dvs. de var väl medvetna om att flera, antagligen majoriteten skulle mecka med sin Xbox och ladda hem spelen istället....

 

och ja, jag är ingen Xbox fan, anser mest att microsoft ska hålla sig till datorer, "Xbox; datorn till tvn".

Men det hindrar mig iofs inte att tycka det är kul att spela på Xbox/360 också.

 

fast detta var n liten offtopic.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hela "Sony är tjuvar" dramat är riktigt skrattretande och visar än en gång hur fanatiska en del Nintendo fans är. Inte så mycket här som på andra ställen med något lägre medelålder (*host* superplay). Jag har svårt att tro att det skulle ha utlöst lika stort hat om det hade varit det omvända. En del saker jag läst kommer riktigt nära veganhets mot minkfarmar. Det finns bättre saker att hetsa sig upp över.

 

Plagiarism och annammandet av fungerande ideer är något som förekommer överallt. Ingen klagar ju på att de flesta bilar idag har ABS, airbags och AC.

 

Dessutom har Sony gjort mer för Nintendo än omvänt genom att utöka den potentiella marknaden rejält genom PSX.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...