Hoppa till innehåll
Anime.se

Bra länkar att ha v2


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

...

 

La till de som fungerade för, tog dock inte med winamp.com/skins, kändes inte så relevant.

 

Hrm jag testade precis dom andra två du inte tog med, och dom fungerar ju utmärkt :/

 

Nu funkar Sugoiweb, men den andra har error på alla länkar jag trycker på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...

 

La till de som fungerade för, tog dock inte med winamp.com/skins, kändes inte så relevant.

 

Hrm jag testade precis dom andra två du inte tog med, och dom fungerar ju utmärkt :/

 

Nu funkar Sugoiweb, men den andra har error på alla länkar jag trycker på.

 

Du har missförstått menyn ^^ Det du trycker på är adsen, du får vänta tills sidan laddat klart och sen trycka på tex Skins i metallic-menyn överst och sen bläddra mellan sakerna där, tex om jag vill ha Bleac så blir det Skins - Anime/Manga - Bleach, och då kommer man till http://winamp.sleepy-slug.com/bleach2.shtml :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...

 

La till de som fungerade för, tog dock inte med winamp.com/skins, kändes inte så relevant.

 

Hrm jag testade precis dom andra två du inte tog med, och dom fungerar ju utmärkt :/

 

Nu funkar Sugoiweb, men den andra har error på alla länkar jag trycker på.

 

Du har missförstått menyn ^^ Det du trycker på är adsen, du får vänta tills sidan laddat klart och sen trycka på tex Skins i metallic-menyn överst och sen bläddra mellan sakerna där, tex om jag vill ha Bleac så blir det Skins - Anime/Manga - Bleach, och då kommer man till http://winamp.sleepy-slug.com/bleach2.shtml :)

 

Nope jag trycker inte på någon reklam (kör med adblock till ff), kommer till en sida är det står ooops. Den här: http://winamp.sleepy-slug.com/graphicsmenu

 

EDIT: aaaah de har javascripts menyer, var tvungen att aktivera det, sunkigt uppbyggt, det där kan man fixa med css. Lägger till nu

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Alltså. Det är inte bara jävligt svårt utan också (IMHO) ganska dumt att försöka begränsa snacket om nerladdning av anime på ett forum som detta. Jag menar, hur stort är egentligen utbudet av svensk anime/manga, och hur många direktimporterar DVD:er från japan?

Redan som det är så baseras ju åtminstone 80% av trådarna här i anime-forumet på nerladdad anime. "Du skall icke fildela"-paragrafen i forumreglerna är ju bara ett spel för gallerierna, då det är mycket uppenbart att i princip varenda forummedlem inklusive moderatorerna laddar ner anime i någon mån. Forumregler som helt uppenbart inte efterlevs av NÅGON är IMHO meningslösa. Nä, sluta med hyckleriet och ta bort den där regeln, det är ju inte som att polisen kommer att komma och ta servern...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

TheFluff: Svårt? Det kommer väl mindre än 40 inlägg per dag eller nåt, det är inte så svårt att kontrollera alla inlägg. Dumt? Idiotförklara inte människor bara för att de inte anser att upphovsrättsbrott är moraliskt korrekt.

 

Det finns inget "Du skall icke fildela"-stycke i forumreglerna. "Du skall icke..." är en uppmaning, en påtvingning av moral. Däremot står det i reglerna att de inte via anime.se-forumet vill tillhandahålla, uppmuntra eller underlätta upphovsrättsbrott. Det är en uppmaning till besökaren att uppföra sig i sin herres domäner - vad gästen gör annorstädes spelar ingen roll. Med andra ord efterlevs regeln av alla som inte diskuterar specifika fansubbar eller nedladdningsställen.

 

Hyckleri är att låtsas ha en moral man inte egentligen lever upp till. Regeln handlar bara om vad som diskuteras på forat, inte om vad folk gör på sin fritid. Detta är inte hyckleri, och du gör bäst i att inte komma med grundlösa smädelser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu blev det väl lite väl aggressivt, det menade jag inte. Jag menar att det är i princip dumt att försöka begränsa pratet om nerladdat material på ett forum som i grunden handlar OM nerladdat material - inte att det är dumt att vilja försvara upphovsrätten eller att vilja begränsa nerladdningen (även om det IMHO inte är det bästa man kan göra heller ;) - men det hör inte hit.). Jag försöker absolut inte idiotförklara någon.

 

Vad gäller själva paragrafen så är den ganska egendomlig. Hur kan man tala om att man inte vill underlätta eller stödja upphovsrättsbrott när man driver ett forum vars själva existens är grundad på just diskussioner om material som 90% av användarna kommer över via just upphovsrättsbrott? Är inte det hyckleri, eller åtminstone dubbelmoral, så vet jag inte vad som är det. Vad gäller underlätta upphovsrättsbrott eller tillhandahålla skyddat material, så låt gå. Forumet har ju inte direkt någon "hur laddar jag ner"-sektion, och något tillhandahållande är det ju inte fråga om. (dock länkas det fortfarande, ironiskt nog, till ed2k-länkdatabasen [...] och torrentlisting-sidan AnimeSuki - eller åtminstone dess forum)

Det här forumet är dock inte värre än vissa andra - i synnerhet då AnimeSuki, som förbjuder diskussion av all slags warez, men själva länkar till en mycket speciell sorts warez på sin egen förstasida.

 

Vad jag är ute efter är inte att förvandla forumet till AnimePiratByran.se, utan konsekvens. Antingen kan man sluta med att låtsas bekämpa upphovsrättsbrott och komma ut ur garderoben, eller så kan man börja göra något åt saken och se till att reglerna efterlevs. Varna, sedan banna alla som pratar om anime de ser som fansubs eller manga de läser som scanlations etc. Ta bort alla trådar om anime som sänds för närvarande, eftersom det är omöjligt att få tag på sådan anime utan att antingen begå upphovsrättsbrott (ja, att ladda ner raws är synnerligen olagligt) eller bo i Japan - vilket ingen jag känner till på forumet gör. Ta bort alla länkar till sidor som kan tänkas ha något med fansubs eller fildelning i allmänhet att göra. Banna alla kända fansubbare (inklusive mig själv). Etc. osv. ad nauseam.

 

IMHO är det senare alternativet absurt, men det är fortfarande bättre än den nuvarande situationen med en regel som helt uppenbart inte efterlevs och lika uppenbart går tvärs emot hälften av forumets trådar.

 

Slutligen: jag är inte ute efter att smäda någon, jag är uppriktigt ledsen om jag får det att låta så. Jag har väldigt lätt för att hetsa upp mig i debatter, och jag ber om ursäkt för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag är ute efter är inte att förvandla forumet till AnimePiratByran.se, utan konsekvens.

 

Här är jag böjd att hålla med. Länkar till [...] och Animesuki tycker jag nog inte bör tillåtas t ex, men att banna folk för vad de håller på med utanför forat tycker jag är att gå för långt, så länge de inte diskuterar det här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag menar att det är i princip dumt att försöka begränsa pratet om nerladdat material på ett forum som i grunden handlar OM nerladdat material

Men om vi tänker på saken, vad skulle ändras? Att man kan prata om vilken grupp som släpper bästa Ouran? Vilken som är bästa torrentplatsen? Det är tråkiga diskussionsämnen som inget forum behöver. Men jag är förstås bara en simpel användare utan talan. :P

 

 

 

Hur kan man tala om att man inte vill underlätta eller stödja upphovsrättsbrott när man driver ett forum vars själva existens är grundad på just diskussioner om material som 90% av användarna kommer över via just upphovsrättsbrott? Är inte det hyckleri, eller åtminstone dubbelmoral, så vet jag inte vad som är det.

Hyckleri är att stå för en moral, men leva efter en annan. Regeln här gäller att man inte ska länka till nedladdningssidor, fråga var man laddar ner, eller genomföra specifika fansubdiskussioner. Så länge regelsättarna inte själva bryter mot reglerna är det definitionsmässigt inte hyckleri/dubbelmoral. :)

 

Forumet är grundat på anime, men hur denna anime införskaffas ska inte höra till diskussionerna. (Det förstås, diskussioner om att köpa anime tillåts ju, och det kan tyckas vara dubbelmoral att tillåta diskussioner om lagliga distributionsvägar men inte olagliga. Jag kan då tänka mig att DVD-diskussioner kan börja hänvisas till AnimeOnDVD eller nåt.)

 

 

 

(dock länkas det fortfarande, ironiskt nog, till ed2k-länkdatabasen [...] och torrentlisting-sidan AnimeSuki - eller åtminstone dess forum)

Ja, och det bryter mot reglerna:

Posta inte länkar till webbsidor där man kan ladda hem piratkopierade filmer och serietidningar. Detta gäller även webbsidor som uppmanar till nedladdning alternativt erbjuder länkar till dylika webbsidor, fildelningsnätverk, hubbar och liknande.
Länkar är ju just vad sagda sidor erbjuder. Men å andra sidan länkar Google till sådana sidor också. Att reglerna kan ses över och omformuleras, det är jag inte främmande för.

 

 

 

Vad jag är ute efter är inte att förvandla forumet till AnimePiratByran.se, utan konsekvens. Antingen kan man sluta med att låtsas bekämpa upphovsrättsbrott och komma ut ur garderoben, eller så kan man börja göra något åt saken och se till att reglerna efterlevs.

Det är ingen upphovsrättsbrottsbekämpning, bara en uppmaning att hålla "Hur?", de olagliga, borta från diskussionerna till förmån för "Vad?". Att börja prata fritt om all piratkopiering skulle kanske också fjärma en del människor. Att inte prata om det alls är mest rättvist, tycker jag.

 

(Sedan är jag inte heller så stenhård på principsaker. Man får vara pragmatisk, helt enkelt.)

 

 

 

Varna, sedan banna alla som pratar om anime de ser som fansubs eller manga de läser som scanlations etc. Ta bort alla trådar om anime som sänds för närvarande, eftersom det är omöjligt att få tag på sådan anime utan att antingen begå upphovsrättsbrott (ja, att ladda ner raws är synnerligen olagligt) eller bo i Japan - vilket ingen jag känner till på forumet gör. Ta bort alla länkar till sidor som kan tänkas ha något med fansubs eller fildelning i allmänhet att göra. Banna alla kända fansubbare (inklusive mig själv). Etc. osv. ad nauseam.

Reglerna säger inte att du inte får tanka ner eller fansubba, bara att du inte ska diskutera det här. :)

 

Reglerna efterlevs i hög grad, vad jag erfarit. Undantaget är länkar till [...]/AnimeSuki/Google. (Och kanske bilder i "Gissa anime"- och "Gissa manga"-trådarna. Vi har ju inte tillstånd att publicera bilderna!)

 

 

 

IMHO är det senare alternativet absurt, men det är fortfarande bättre än den nuvarande situationen med en regel som helt uppenbart inte efterlevs och lika uppenbart går tvärs emot hälften av forumets trådar.

Överanalysera inte regeln, det är inte ett fördömande av dina eller andras utomforummässiga aktiviteter, bara en restriktion på vad man ska diskutera här på forumet. Så länge man håller sig inom reglerna här ska man självklart inte bannlysas, vare sig man är piratkopierare, nazist, eller mimare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tagit bort [...] länken nu.

 

Vill du få reda på det så får du använda dig utav någon av de sökmotorer som finns på internet.

 

Men google får vara kvar ;)

 

Jag förstår vad du menar TheFluff, men jag ser inget fel på att diskutera aktuella serier i Japan som vi i Sverige bara kan få genom att ladda ner eller whatever. Jag bryr mig uppriktigt sagt inte vart alla får sina anime ifrån och det är inget jag frågar heller. Sålänge de följer de aktuella reglerna så är allt lugnt.

 

Forumet är grundat på anime, men hur denna anime införskaffas ska inte höra till diskussionerna.

 

Mycket bra sagt Sceleris!

 

Jag håller med er att forumetsregler ska ses över och omformuleras vid behov för att reda ut missförstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OK, jag ger mig.

 

Men jag tycker fortfarande att det är tveksamt att säga att man inte vill uppmuntra upphovsrättsbrott samtidigt som man uppmuntrar till diskussion om material som man bara kan få tag i genom att begå just upphovsrättsbrott. Det är ju att indirekt uppmuntra till upphovsrättsbrott. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Den här är bra för finska fans:

 

http://lexin2.nada.kth.se/sve-fin.html

 

Ja, jag glömde min ordbok hemma.

 

EDIT: Hups! Förlåt, jag trodde den här var för alla web-sidor. Men bästa Pokémon-relaterad sidor är ju

 

www.serebii.net (innehåller material som kan ansett illegal, därför jag är inte säkert om det kan postas)

 

och, förstås

 

Forumen www.pokemasters.net/forums

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...