Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken anime såg du klart senast?


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Devil May Cry

 

Action utan nämnvärt djup. Den försöker inte vara djup, och låtsas inte vara djup heller för den delen, och därför funkar det. Snygga animationer om man bortser från karaktärerna, skönt muppiga one-liners i sann Arnold-anda, onda monster och massor av blod. Är det vad man är sugen på för tillfället så är väl Devil May Cry ett vettigt val. I mitt fall måste jag dock säga att den gick in genom ena örat och ut genom det andra. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Darker Than Black, gillade den grymt mycket. Har sett en del som klagat på att storyn inte är så sammahängande med sina 2 episods kapitel men jag gillade det med. Många trevliga, intressanta och roliga karaktärer. 9/10

 

Kärlek till den som vet var jag kan få tag på den sköna jazz låten (av Youko Kanno troligtvis) som brukar dra igång när detektiven ska göra något. Kunde inte låta bli att digga i takt till den. B)

Finns tyvärr inte på det officiella soundtracket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heroic Age

 

En trevlig rymdopera som leder mänskligheten på en farofylld resa genom universum i syftet att säkra artens överlevnad. Universum skapades och underhölls av ett släkte som i serien beträder rollen som Gud och benämns som the Golden Tribe. De övergav emellertid detta universum, men lämnade efter sig en kraft och ett löfte som eggade de fyra mest framstående raserna till att ge sig ut i kosmos på jakt efter detta arv.

 

Serien inledde starkt och ett gäng karaktärer introducerades. I vanlig ordning fattade jag tycker för några av dem, och så här långt var allt frid och fröjd. Heroic Age verkade vara en serie med hög potential. Efter ett tag kom den dock in i en fas där det kändes som om samma gamla skiva spelades om och om igen. Det är naturligtvis min egen åsikt det rör sig om. Andra kanske absolut inte håller med mig. Hur som haver, efter detta mellanparti sätter den sedan bättre fart, och eftersom själva synopsis tilltalade mig rejält så kunde jag se förbi de misstag man på somliga ställen gjorde. Jag tänker inte skriva någon jättepost om den här serien, så jag går inte in på handling och karaktärer i detalj.

 

En kort kommentar om de "yttre" aspekterna ska vi väl ändå klara av. Animationerna är av varierande kvalité om man frågar mig. Karaktärernas design var inget jag fastnade för, och emellanåt är animeringen av dessa medioker på sin höjd. CG:n som används i rymdstriderna är dock betydligt mer än bara okej, och på sina ställen ser animationerna riktigt snygga ut. Det som till slut gjorde att jag verkligen gillade serien var inte dess manus. Nej, det var snarare seriens tema och synopsis i kombination med det absolut bästa soundtrack jag har stött på i animé-orienterade sammanhang som gjorde den till något jag är glad att jag investerade tid i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Last Exil - 5/5

Grymt bra serie. Tempot är bra den är spännande utan att vara överdrivet upphängd på en jättestor cliffhanger i slutet av varje avsnitt. Handlar om en pojke och en flicka som känner varandra sen barnsben som flygger en sorts farkost på en planet som verkar likna jorden. Dom flyger med meddelanden och paket åt andra för att tjäna pengar. Det är väl många som redan sett den så jag slutar där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tengen Toppa Gurren Lagann, i princip en enda stor kliché av dom gamla mecha-serierna, dock med glimten i ögat vilket gör att det fungerar. Dock lite väl överhypad här på forumet ärligt talat. En stor del av manligheten dog med ****** i avsnitt 8, efter det så följde det ett antal dåliga avsnitt för att sedan bli bättre för att sedan sabba det omtalade 7-års hoppet totalt med Rossiu och allt vad han gjorde, satt bara och var pissirriterad under dom avsnitten som följde. Sen att han fick överleva gjorde bara saken ännu värre...

Men allt som allt en grym serie som dock kunde gjorts bättre. 8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heroic Age

 

Var segt från början till slut, hittade inget direkt som jag vill klassa som bra.

Varför man tog sig tiden att se klart serien bör mer skyllas på att man inte

vill lämna en serie man börjat se än att den skulle ha lyckats fånga en.

 

Får också ett av de lägsta betygen.

 

4,0/10

 

 

Nagasarete Airantou

 

Komedi som för det mesta höll sig över medel, men 26 avsnitt kändes

lite väl långdraget för min smak.

 

6,0/10

 

 

Nanatsuiro Drops

 

 

Helt ok serie, bra att dem nöjde sig med 12 avsnitt för längre så hade nog

kvalitèn gått ner, kändes inte som det fanns mycket mer handling.

 

6,0/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heroic Age

 

Jag gillade den här serien, inte för invecklad och några sköna karaktärer och ett riktigt bra soundtrack. Serien lyckades att underhålla mig från början till slut utan att bli allt för enformig, dock hade jag mer än gärna sett mer av Age och mindre av Deianeira som tyvärr allt för ofta gav ifrån sig ett "Age" när hon var i bildrutan, på ett väldigt irriterande sätt.

 

Cossette no Shouzou

 

Trevlig OVA med en skön handling och med en riktigt stämningsfull miljö.

Rekommenderas för den som gillar anime med mörkt tema, båda till handling och animation.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Honey & Clover - En riktig recension kommer när jag har sett andra säsongen.

 

Un-der-bar serie om ett par nyvuxna studenter och deras fadäser i livet. Tentaångest, jobbjakt, nakenbad med läraren och allt trassel med romantiken är ren perfektion. Musiken är varierad, seriens OP och ED ger jag inte mycket för, medan några insert songs är 10/10.

 

Rika/Mayama/Ayumi/Nomiya != Hagu-chan/Takemoto/Morita/Shuji.

 

Det bästa jag såg i år efter 5cm. Ett ord.

 

My~sig

 

hiBDNMCmV.png

OcJgkHnOe.png

fQaUDuEly.png

EelHeyvdz.png

xFxHfoNBu.png

zpkAHkQfY.png

hiXjqinum.png

WpNtrAUio.png

HdGYdqVTC.png

cnhZQDIrb.png

 

Min favoritscen också

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Seto no Hanayome. Den blev faktiskt bättre och bättre ju länge in i serien man kom, tyckte den hade lite sega och störande moment i början men den blev riktigt rolig sen, fått många goda skratt av den. Kunde dock varit lite mer luv luv med tanke på att det är "a ninkyo love comedy". Många roliga referenser till riktiga varumärken, och när farsorna spelade bishoujo spel för att försöka förstå sina döttrar var klockrent. ^^, 8/10

 

Btw... Luna <333

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mushishi

 

En majestätisk prestation. Väldigt avspänd och "mys-mystisk" handling. Grymt bra ljud och fantastiska miljöer. Något som är lite speciellt med serien är att varje avsnitt handlar om nya karaktärer, med protagonisten som central roll såklart. Trots detta lär man på 20 minuter känna karaktärerna och deras livsöden. Imponerande. Favoritavsnittet var nog nästan nummer tjugo, med det halvt om halvt outtalade löftet om en gemensam framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

School Days. Ärligt talat, riktigt kass serie. Den är som ett spel baserad på en film (fast tvärtom nudå), säljer bara på det kända namnet. Tvingade mig bara igenom den för att se slutet, vilket var relativt tillfredställande. Gillade dock inte vad som hände med Sekai i slutet... Setsuna var väl favoriten bland karaktärerna, och efter det Sekai. Men även fast man tyckte synd om en del av karaktärerna så är dom ju så dumma och tafatta så att kändes som att dom fick skylla sig själva ibland.

4/10, var bra länge sen jag satte ett så dåligt betyg.

 

Körde aldrig spelet så mycket för jag gillade inte tempot i det (var i princip som att se en film och man hade bara ~10 sekunder att göra valen) men det är i alla fall bra mycket bättre än animen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Full Metal Panic! ochFull Metal Panic! The Second Raid.

 

Second Raid slog första FMP med hästlängder, även om det var en uppföljare. Jag visste att det fanns en logisk förklaring till varför jag gillade Kyoto Animation. De har nu positionen som min favorit-studio (tätt följda av Ghibli och Gainax).

 

FMP får 6/10. Taffliga animationer och mycket stillbilder.

TSR får 8/10, och är anledningen till att FMP bara får 6. KyoAni visade att det gick att göra bättre, då borde det också vara bättre, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att jag länge har vetat om att Hayao Miyazaki och Studio Ghibli är mer än väl kapabla till att göra storfilmer så beslöt jag mig i förgår att ta reda på vilka mer filmer än dom jag hade sett som dom har gjort, tacka gudarna för det.

 

Jag har tidigare sett Prinsessan Mononoke, Spirited Away, Det levande slottet, Ged Senki: Tales from Earthsea samt Eldflugornas grav. Alla dessa är av toppklass, och det kan nog de allra flesta som sett dom intyga om.

 

Jag kollade igen deras lista på filmer och plocka ut några som jag hade hört mycket om samt några som jag inte hört något om. De filmer som jag har hunnit sett så här långt under en två dagars period är några riktiga klassiker för mig redan, filmer som jag faktist var tvungen att beställa efter jag hade sett dom för de är så himla jävla bra helt enkelt. Alla dessa filmer som jag tänkte skriva några korta rader om kan jag med gott samvete rekommendera.

 

Whisper of the Heart (Mimi wo Sumaseba)

 

En grymt härlig Slice-of-life film där man får följa flickan Shizuku´s vardagliga liv. Öppnings låten är grymt härlig och har även en del med filmens handling att göra. Pojke möter flicka är även endel, men det finns så mycket mer att få ut av den här helt underbara filmen. Det absolut enda som jag inte gillade med filmen var slutet, som visserligen inte var kasst men jag hade hoppats på ett annat ändå.

 

Only Yesterday (Omoide Poro-poro)

 

Min favorit film utav Studio Ghibli som jag sett under de här två dagarna. Även den här är en Slice-of-life film med en flicka som huvudperson, som minns tillbaka till sina dagar då hon gick i femteklass. Huvudpersonen har en härlig personlighet och även den manliga support karaktären är en grymt trevlig person att lyssna på.

Avslutningen

Jag nästan satt och skrek med en klump i halsen när hon väl gick på tåget att hon skulle vända om direkt. Och när väl alla personer från hennes femteklass samt henne själv från den tiden dök upp och mer eller mindre sa att dags för dig att ta ett stort steg här i livet och lämna den här lilla flickan som du en gång varit bakom dig, så vart jag så jävla glad. Resten slutade precis så som jag ville med glädjetårar nära att falla.

 

Laputa: Castle in the Sky (Tenkuu no Shiro Laputa)

 

Grymt mysig film från början till slut. Handlingen var kanske inte lika bra som alla karaktärer dock, men det räckte gott och väl för att få mig att bara mysa mig igenom filmen. Härligt soundtrack rakt igenom för övrigt.

 

Filmer som jag har kvar just nu att se är Nausikaä från vindarnas dal, Min granne Totoro, Kiki's delivery service och The cat returns the favor. Så jag har en riktigt trevlig film helg att se fram emot och lär nog inte bli besviken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lovely Complex

 

 

Jag gillade den här serien riktigt mycket. Kul och se deras ständiga tjat om längder och väldigt roligt att se hur mycket dom utvecklas från början till slut. Grymt sköna karaktärer och väldigt mysiga scener med passande musik. Animationerna var väl inte ubersnygga eller någon överbra design men det var iaf uppfriskande. Storyn var simpel men bra faktist och inga störiga moment(ovanligt i en romansserie).

 

Hade gärna sett lite mer än 24 avsnitt men det kändes som dom avslutade det hela på ett mycket smidigt och bra sätt. Och så fanns det en trap.. :rolleyes: .

 

En säsong till eller ett par avsnitt " vad hände sen " hade jag uppskattat.

 

8.5/10

 

Inte riktigt fullpott pga av att det känns som jag har upplevt detta innan fast bättre(tyngre story, bättre karaktärer och mer överraskningsmoment).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...