Hoppa till innehåll
Anime.se

Retail eller pirat?


Jocke
 Share

Vad tycker du?  

80 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad tycker du?

    • Fritt fram tycker jag, varför betala för nåt man kan få gratis?
      16
    • Man kan väl se fanrips, så länge man köper nån film då och då.
      38
    • Helt ok att se en fanrip så länge den inte är licenserad i väst.
      21
    • Köper endast, retail all the way!
      7


Rekommenderade inlägg

Hur är det med folket här, vilka ser enbart fanrips?, vilka köper enbart original? Nånting mittimellan?

 

Tycker själv att fanrips är riktigt viktigt, om det är en serie/film som man aldrig kommer att få tag i med engelska subs på dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Fanripes är bra, skulle aldrig köpa en serie/film utan att ha sett den först. Man köper bara något man verkligen gillar... Det är min åsikt iaf...

 

Så tycker jag också. Jag ser alla serier, och sedan köper jag de som är riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag laddar hem DVDr som jag ser är mer ett mellanting :P men det duger så länge

 

Om jag då är nöjd med vol.1 så skulle jag gärna köpa mer efteråt sen ;)

 

har nog en 25 volymer just nu på dvdr som står där så fint i hyllan :) väntar på att jag ska få tag i covers bara ;) sen så visst fansubs är helt ok. "Om dom är i bra kvalite" och inte någon skräpig font på subben :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asso varför betala när det fins att tanka ner gratis =)..

 

Jag skulle alldrig köpa en serie jag alldrig har sett, skulle bara köpa den om den var Gudomlig. ;D det tar ju så länge innan det kommer ut till marknaden [på passande språk] .....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst måste jag hålla med visst folk här, (gör det själv).. Vem ändå så har man ju ändå ett visst medvetande, dom som sätter sig ned och gör dessa underbara filmer/serier måste ju ändå tjäna en del pengar dom oxå elr hur? hur fan ska annars utvecklingen fortgå?? Ifall alla skulle sätta sig och full köpa/ladda hem sakerna så skulle ju inga pengar gå till som som jobbar med det hela...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såklart man ska köpa animen, men det är inte alltid man orkar vänta på att något företag ska licensiera den och släppa den på VHS/DVD eller manga i Paperbacks, kan ibland ta ett år innan den är släppt eller finns att köpa för oss här i Norden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är bara att konstatera, moral är dyrt.. men ofta är det ett pris jag är villig att betala..

Har rätt mycket anime i min hylla, inte ens hälften av hur mycket jag har sett dock..

men det mesta man ser visas ju på japansk tv, så då borde man ju själv ha chansen att se före man köper..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller återigen med med Jocke. Det är ju det som fansubbarna är tillför. Så länge det inte är licenserat så tycker jag att det är ok, förutsatt att de som subbar följer fansubbar etiken osv men det kan man ju ha ändlösa och meningslösa diskutioner om (eller det beror på vilka som diskuterar det)... ugh... jag börjar babbla igen :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller återigen med med Jocke. Det är ju det som fansubbarna är tillför. Så länge det inte är licenserat så tycker jag att det är ok, förutsatt att de som subbar följer fansubbar etiken osv men det kan man ju ha ändlösa och meningslösa diskutioner om (eller det beror på vilka som diskuterar det)... ugh... jag börjar babbla igen :rolleyes:

 

Om ingen i väst köper en licens så äger anime studion som har producerat animen rättigheterna för den i hela världen så ni laddar ändå ner olagligt material, sen kan ni försöka använda vilka argument som helts men summa summarum så är det ändå olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaja det är förstående att man inte sak skaffa olaglia filmer, serier. Men om det inte skulle ha gått att tanka ner serier och filmer så skulle det kanska inte vara lika många som köpte.

"enlig mig"

 

Jag ids inte köpa en dvd film, serie. För det är så dyrt.

För jag är en ur fattig student.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om ingen i väst köper en licens så äger anime studion som har producerat animen rättigheterna för den i hela världen så ni laddar ändå ner olagligt material, sen kan ni försöka använda vilka argument som helts men summa summarum så är det ändå olagligt.

 

Men det är klart att man kan dekorera det med vilka 'fina' och 'bra' argument man vill. Men poängen är ju den också att det inte är tänkt att det skall göras någon vinst med fansubs (j*vligt naivt att säga det på det sättet men jag kan inte uttrycka mig bättre än så här!).

 

Om det skall bli mindre fansubbars så borde tidningar som newtype utveckla sig lite och göra sig själva en hel del seriösare. Med tanke på att de ger enorma spoilers och ruttna artiklar. Men det dem erbjudar som är positivt är dvd's med 1 episode och trailers vilket är jävligt positivt i min mening.

 

Dessvärre är jag otroligt dubbelmoralisk när det kommer till sådana här saker. Men jag kan säga ärligt att jag har lagt ut en sjuhelvetes stor summa med pengar för att stödja detta (nästan 30K, och det kommer bara att öka). Men det är jag, jag står för den dubbelmoral att tanka å sen eventuellt köpa även om det kan anses som idioti. För jag har inga planer på att lägga 200-400kr på något jag inte vet ett skit om.

 

...kände att detta kanske var ett onödligt långt svar. Sorry ifall ja är till någon besvär.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är rätt så många som är dubbelmoraliska angående nerladdning av anime etc. Jag är en av dem. :S

Jag tycker att det är helt ok att ladda ner fansubs. För att det är ju istort sett det enda sättet att hitta bra anime som man kan köpa. Jag är inte rik, så jag kan inte köpa allt och hoppas att det är bra, tror faktiskt inte att jag skulle göra det även om jag skulle vara rik. :|

Ända sen jag verkligen började kolla på anime (för cirka 1 år sen) så har jag spenderat cirka 8000 kr på anime. Och en sak är säker, jag kommer att fortsätta att spendera pengar på anime i framtiden.

Dubbelmoralen från min sida är då att jag inte tycker att det är ok att bara ladda ner anime. Utan jag tycker då som sagt att anledningen till att man laddar ner anime är för att hitta bra anime som man vill köpa.

 

Och en sak till, jag hatar bootlegs. Och jag tycker inte om folket som säljer eller köper skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dubbelmoralen från min sida är då att jag inte tycker att det är ok att bara ladda ner anime. Utan jag tycker då som sagt att anledningen till att man laddar ner anime är för att hitta bra anime som man vill köpa.

 

Och en sak till, jag hatar bootlegs. Folk som säljer och folk som köper skiten.

 

Waah ^^ Kunde verkligen inte sagt det bättre...!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är rätt så många som är dubbelmoraliska angående nerladdning av anime etc. Jag är en av dem. :S

Jag tycker att det är helt ok att ladda ner fansubs. För att det är ju istort sett det enda sättet att hitta bra anime som man kan köpa. Jag är inte rik, så jag kan inte köpa allt och hoppas att det är bra, tror faktiskt inte att jag skulle göra det även om jag skulle vara rik. :|

Ända sen jag verkligen började kolla på anime (för cirka 1 år sen) så har jag spenderat cirka 8000 kr på anime. Och en sak är säker, jag kommer att fortsätta att spendera pengar på anime i framtiden.

Dubbelmoralen från min sida är då att jag inte tycker att det är ok att bara ladda ner anime. Utan jag tycker då som sagt att anledningen till att man laddar ner anime är för att hitta bra anime som man vill köpa.

 

Och en sak till, jag hatar bootlegs. Och jag tycker inte om folket som säljer eller köper skiten.

 

Bra talat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker Anime är för dåligt marknadsfört här i sverige.

 

Dom tycker hellre Teletubies och nån skräp tecknad serie helt datagjord är superb.. Den dagen jag får ungar kommer jag iallafall se till att dom blir introducerade i anime & manga.bara att köra igång med Azumanga Daio hehe

 

Nån anime intresserad tjej där som vill ses ;)

 

 

Ska köpa ett par collections senare men har inte riktigt råd med 1500-1800 varje mån.synd det för annars hade jag köpt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...