Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 281
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Himeyashop. Har än så länge inte hittat någon annan internetbutik som matchar storleken på utbudet man finner där.

Stämmer bra att Himeya har störst utbud av dom sidorna som skickar utanför Japan, dock så är Paletweb oftast betydligt billigare (köpte nyligen Lost child där för 24$ +frakt). Tror även att Paletweb kan ta in spel om dom inte skulle ha det, har dock aldrig frågat själv.

 

Kom ihåg att nu när Haeleth allafall för tillfället har slutat med översättningen av Kanon så det gäller att man åtminstonde kan en del japanska för att kunna spela det.

 

Edit: Flaskis var snabbare

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OK, kool, men spelen på HimeyaShop är på japanska eller?

Jag läste din blogg om Kanon. Något du bör notera är att detta inte är någon ordinär "harem" serie, utan denna historia är Keys verk, och den kommer vara sorglig/gripande. Om du tyckte att Air var någorlunda gripande så kommer denna nog vara på ett helt annat plan. Jag har spelat Planetarian, som är ett annat verk av Key, och jag kan inte säga att jag grät lite. Jag fick sen höra av DB att Kanon är ännu värre än Planetarian (vilket jag inte ser som en spoiler), så var redo.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanon är lite annorlunda än Air som nästan bara handlar om Misuzu. Kanon kommer med största sannolikhet berätta allas historier och dom flesta av dom är mycket sorgliga.

 

Kanon är dock en "harem" serie i den formen att spelet har olika scenarion för tjejerna, även om det är meningen att man ska spela Ayus sist eftersom det finns en röd tråd genom hela spelet. Air är dock lite annorlunda, i Air så finns det tre olika delar Dream, Summer och Air. I Dream så finns det olika slut för alla tjejerna, när man har klarat dom så låser man upp Summer som är en linjär historia och när den är avklarad så låser man upp Air som också den bara kan gå på ett sätt. Ni som har sett serien förstår nog vad dom tre delarna är.

 

Kanon handlar även mer om romantiska relationer medans Air handlar om relationer av typen mellan moder och dotter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yuuichis första dag på skolan. Morgonen börjar med att han kontronteras med Nayukis något djupa sömn och för reda på varför hon har så många väckarklockor som hon har. Efter det får han smaka på Akikos specialsylt som har oväntade effekter...

Det hela är lite av en en fortsatt intrduktion och möten med de karaktärer som återstår.

 

snapshot20061012204431bv0.th.jpgsnapshot20061012204313ai2.th.jpg

 

Lite mer detaljerat (inte speciellt tunga spoilers, men för säkerhets skull)

Det visar sig att han hamnar i samma klass som Nayuki och Kaori med sin "packåsna". Han träffar också Mai och Sayuri för första gången.

På vägen hem springer han på Ayu som har lika bråttom som vanligt. Den här gången minns Ayu vem han är och Yuuichi minns Ayu.

Tillsammans med Ayu träffar han Shiori.

På väg hem så dyker Makoto upp framför honom och är allt annat än glad.

 

Nu är alla grundbitar är på plats och Yuuichi börjar minnas känns det som om det hela kan börja.

Ser redan fram emot alla roliga scener med Makoto nästa avsnitt, och antagligen ett par rörande också...

 

snapshot20061012203445il8.th.jpgsnapshot20061012203527ad2.th.jpg

snapshot20061012203557dj8.th.jpgsnapshot20061012203618zc5.th.jpg

snapshot20061012203941yh4.th.jpgsnapshot20061012204036bk1.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Morgonen börjar med att han kontronteras med Nayukis något djupa sömn och för reda på varför hon har så många väckarklockor som hon har. Efter det får han smaka på Akikos specialsylt som har oväntade effekter...

Ojojoj vad psykad man blev av väckarklockorna :D

Fast den där sylten var minst sagt mystisk. Jag tyckte den såg ut som oskyldig honung, men när Nayuki vid första anblick på "sylten" sa att "jag måste gå nu!" så misstänkte man redan något ^^

 

Jag var riktigt nöjd med avsnittet. Några otroligt roliga scener, speciellt när Ayu återigen sprang in i Yuuichi trots tidigare erfarenhet. Jag tror jag spelade om den scenen minst tio gånger :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som vanligt så ligger jag lite efter med att se avsnittet, ska förhoppningsvis bli ändring på det till nästa vecka.

 

Jag blev lika imponerad i det här avsnittet av hur många ytterst sorliga scener som fanns med om man vet sammanhanget. Det hela var dock blandat med en hel del humor som DB och Flaskis alleredan har nämnt, favorit scenen var nog när Ayu krockar med Yuuichi igen och väckarklockorna såklart.

 

Sen så var Nayuki väldigt moe~ när hon vinkade till Yuuichi i klassrummet, fast inte lika moe~ som "Ayu äter Taiyaki i slowmotion".

 

Nästa veckas avsnitt tror jag det kommer bli ganska jobbigt att titta på...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar hur serien utvecklas.

Jag har nog inte sett snyggare snöfall tänkte jag innan det blev ännu bättre längre fram.

Yuuichi släpar hem Makoto som mer än tydligt har något emot honom visar det sig. Hon har sund aptit vilket leder till en av de klart roligaste scenerna hittills (nästan så man får lite Higurashi-vibbar).

Namnet som Yuuichi först vill ge Makoto är också en höjdare - Kyouko Satsumura. Han kombinerar två vanliga tecken för namn med två lite mindre vanliga. KYOUko SATSUmura blir i stil med "Onda barnet" (från) Mördarbyn. Konstigt att Makoto inte gillade det...

 

Kyoani ska också ha eloge för hur skickligt de kör allt samtidigt och får det att verka naturligt.

 

01oq1.th.jpg02bn7.th.jpg

03pq9.th.jpg04sr2.th.jpg

 

Lite mer ingående

Ayu springer in i Yuuichi än en gång och det visar sig att det är något hon letar efter. Men när hon tänker efter vad det är minns hon det inte. (Och det uttrycket hon gjorde när hon märkte det...wow). Yuuichi funderar över att han inte minns vad som hände för sju år sedan, Makotos mer totala minnesförlust (bortsett från att hon hatar honom då) och hur Ayu glömt bort vad hon letar efter och att det sannerligen är en underlig stad.

 

Annars gillade jag hur Shiori gick runt honom när han gick ut till henne och de sista sekunderna när de kommer in på Mais nattliga sysselsättning.

 

Så här får det gärna fortsätta (och gör det antagligen)

 

05vz1.th.jpg06pk6.th.jpg

07yd5.th.jpg08ib8.th.jpg

09ob3.th.jpg10lv2.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här avsnittet var verkligen mycket bra, fanns många roliga stunder samt speciellt en väldigt sorglig. Som DB säger i den här stilen får det väldigt gärna fortsätta, för det var mycket underhållande.

 

Makoto scenerna var mycket roliga, speciellt den då Yuuichi ska bestämma hennes namn och ett visst ansiktsutryck. Den här blandningen av humor och allvar är riktigt bra balanserad och får gärna fortsätta i några avsnitt till.

 

Mer och mer frågor börjar uppenbara sig nu och det kommer komma ännu mer snart. Ska bli väldigt intressant att se alla ledtrådar som Kyoani kommer att placera ut i avsnitten, för det har varit en hel del än sålänge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men hmm, funderar på om jag borde se den gamla Kanon på 13 avsnitt först?

 

Jag skulle inte rekomendera att se den gamla Kanon först utan vänta istället på den här. Gamla Kanon var knappast dålig dock men den kunde ha varit så mycket mer som den här är. Samt att Kyoanis sätt att bygga upp mysterierna är betydligt bättre än i Toeis gamla version och jag räknar med att avslutningen kommer vara mycket starkare. Så försök att hålla dig ospoilad så gått det går det kommer du tjäna mycket på.

 

Kanon är väl lite speciell när det gäller remaken, som DB har skrivit så räknas Kanon nästan som ett måste för att få kalla sig otaku i Japan. Kanon är ett av dom största bishoujo spelen och Kyoani verkar gilla Keys spel sedan tidigare (Air) så den här remaken var nog ett ganska självklart alternativ för dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

EDIT:

Meh, för långsam. Nåja, får vara kvar.

 

 

Ska självklart se denna serien så fort den är klar! :)

 

Men hmm, funderar på om jag borde se den gamla Kanon på 13 avsnitt först? Tycker det är rätt ovanligt att göra en remake på en serie från 2002, borde inte vara någon kvalitet från det årtalet?

 

Nej, håll dig långt från den. Även om den inte är direkt dålig så är den sämre regisserad och ser mycket sämre ut. Kyoto Animation (som gör den nya) är den studio som för närvarande gör snyggast animation. Dessutom är så gott som alla som håller på med Kanon-animen där Key-nördar som antagligen kan spelet utan och innan och därför blir det hela bättre.

 

Varför den görs en ny anime på Kanon?

Pengar.

Kyoani visade med Air att de kunde hantera Keys spel ypperligt, de tjänade pengar på det och fansen tänkte att de antagligen skulle göra ett bättre jobb med Kanon än vad Toei gjorde. Kyoani verkar komma bra överens med Key och där är vi idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kollade om andra avsnittet nyss och såg två stycken SuzuHaru-referenser som KyoAni stoppat in:

 

En är vid 8:22-8:29 där Kyon *ähum Yuuichi* efter sin introduktion till klassen säger "Om det finns några onormal introduktioner så skulle jag gärna vilja se dem."

 

Den andra är vid 12:57-13:03 där Yuuichi efter att ha sett att Kaori står bakom honom säger högt i en berättarröst "När jag vände mig om stod Misaka Kaori där." varav Kaori säger "varför pratar du i ett berättarperspektiv?"

 

:surprised:

 

Edit: och en FMP referens:

Strax efter andra SuzuHaru-referensen säger Kaori: "Du betedde dig så skumt att jag trodde du var en spion från en hemlig organisation" varav Yuuichi svarar "Jag är bara en helt normal utbytesstudent" (snarare transfer student, kommer inte på det rätta svenska ordet).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den andra är vid 12:57-13:03 där Yuuichi efter att ha sett att Kaori står bakom honom säger högt i en berättarröst "När jag vände mig om stod Misaka Kaori där." varav Kaori säger "varför pratar du i ett berättarperspektiv?"

Tycker du? Jag tog det som ett spelskämt (alternativt bara allmänt knasigt skämt)... men jag vet inte, huvudpersonen kanske inte gjorde den sortens beskrivningar i Kanon-spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu känns det som om serien börjar komma igång ordentligt.

Liten fin flashback-scen i början istället för vad jag trodde skulle börja med Mai (där förra avsnittet slutade) men så blev det ju inte.

Hursomhelst så är avsnittet väldigt bra omsatt. Kyoani - lv up.

 

snapshot20061026204834tr5.th.jpgsnapshot20061026205037gj9.th.jpg

snapshot20061026211501ab4.th.jpgsnapshot20061026205103qf0.th.jpg

 

Bör inte läsas innan avsnittet setts, dvs spoiler

Mycket intressant som händer i avsnittet:

 

*Yuuichi "minns" när han träffar Ayu och förklaringen för hennes smak för en viss bakelse blir uppenbar. Och att även Nayuki var närvarande då.

 

snapshot20061026205207qq6.th.jpg

 

 

*Makotos nattliga överfall på Yuuichi var suveränt. Och hur han lyckas ge igen genom att Akiko lagar extra mat åt henne som redan är mer än mätt. Undrar om hon fick lite sylt...

 

snapshot20061026213435vf0.th.jpgsnapshot20061026213522wn4.th.jpgsnapshot20061026213546lq7.th.jpg

 

 

*Nayuki har en bra kondition (och är riktigt sätt i gympakläder och hästsvans).

 

snapshot20061026205545dq1.th.jpg

 

 

*Ayu snubblar på Yuuichi och Akiko. Det intressanta här är Akikos reaktion när hon får veta Ayus namn. Animationen för mimiken här är strålande och ersätter likvärdigt ganska mycket text. Animationen när Akiko hjälper upp Ayu var också mer än snygg.

 

snapshot20061026213914fv8.th.jpgsnapshot20061026212304xe5.th.jpg

 

 

*Makoto känner sig inte riktigt bekväm när hon ser Ayu. Kan det bero på något som hon kanske inte minns (ännu?) som hänt tidigare som hon reagerar på undermedvetet....

 

snapshot20061026214054ph7.th.jpgsnapshot20061026214104hf0.th.jpgsnapshot20061026214159uf0.th.jpg

 

 

*Avsnittet slutar på sätt och vis där förra avsnittet slutade. Och det var en av de bästa scenerna i avsnittet. Jag började rysa direkt när han satte foten i skolan och den totalt annolunda stämningen. Ser ut som omYuuichi kommer lära sig om Mais nattliga sysselsättning.

 

snapshot20061026210804xr9.th.jpgsnapshot20061026210833px6.th.jpgsnapshot20061026210839pb3.th.jpg

 

 

Och Kyoani fortsätter på ett väldigt lyckat sätt att köra alla berettelser parallelt. Nästa avsnitt ser ut att bli lika händelseriktigt som detta.

 

>>Sceleris

Det är Kyoani-skämt. De dialogerna finns inte i spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis som Flaskis säger så sammanfattar DB det hela snyggt, finns även några ledtrådar i det här avsnittet som verkligen inte är lätta att upptäcka.

 

Det här var också ett mycket bra avsnitt helt enkelt, Kanon börjar komma igång på allvar nu.

 

Nayuki~ :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter fjärde avsnittet:

 

* Även om det känns lite för "speligt" så förtjänar de min uppskattning för att (exempelvis) ha behållit spelmusiken (eller hur? Jag har soundtracket på datorn, men jag har inte lyssnat på det så mycket). Om ändå alla spel-till-anime-anpassningar respekterade sina original så mycket... :P

 

* Än så länge kan jag inte säga att jag är speciellt imponerad - men jag hoppas på att serien sveper undan fötterna för mig med något helt otippat (som att "zomg!! Ayu är en robot från framtiden! Vilket drama!!"). Men det kan förstås vara svårare eftersom jag väntar mig det. :x

 

* Jag önskar att jag också hade varit snäll mot tjejer när jag var liten så att jag också hade kunnat ha ett harem på G nu. :(

 

Alla specifika aningar och känningar håller jag dock för mig själv, för att undvika bekräftelser. :D

 

>>Sceleris

Det är Kyoani-skämt. De dialogerna finns inte i spelet.

Ah, okej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter fjärde avsnittet:

 

* Om ändå alla spel-till-anime-anpassningar respekterade sina original så mycket... :P

Jotack... (tittar på Yoakena med en viss avsmak. Misshandel av originalmaterial.)

 

* Än så länge kan jag inte säga att jag är speciellt imponerad - men jag hoppas på att serien sveper undan fötterna för mig med något helt otippat (som att "zomg!! Ayu är en robot från framtiden! Vilket drama!!"). Men det kan förstås vara svårare eftersom jag väntar mig det. >:(

Det finns två läger här. Dels sådana som jag som vet vad som kommer hända och blir glad över alla små detaljer som är hänvisningar och pekningar som blir fler och fler och blir glad över aha-upplevelserna dessa ger.

Och personer som inte vet vad som kommer hända, men när det väl gör det kommer minnas alla små detaljer som plötsligt blir uppenbara när allt faller på plats. Särskilt då upplevelsen kommer bli mer intensiv eftersom jag antar att en del händelser från olika scenarier kommer sammanfalla mer paralellt. Och inte ta runt 40 timmar att arbeta sig genom. Vad gäller Ayu så kommer det definitivt inte lämna någon oberörd. Iaf inte om man gillar serien.

 

* Jag önskar att jag också hade varit snäll mot tjejer när jag var liten så att jag också hade kunnat ha ett harem på G nu. :(

Det är alltid lätt att vara efterklok...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...