Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

Eftersom vi börjar närma oss slutet så ska jag passa på att skriva lite om avsnittet tidigare, absolut förbjudet att läsa om man inte har sett avsnittet.

 

Spoiler avsnitt 23

Tänker inte säga så mycket förutom att Kyoani har gått den vägen jag trodde dom skulle gå under dom senaste veckorna förutom på en punkt.

 

Den riktiga Makotos gästspel (hon såg ut som Mikuru) var helt oväntat, det fanns aldrig med i spelet utan är ett rent Kyoani påhitt så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det men det påverkade allafall inte mycket.

 

Andra saker som var annorlunda var att Yuuichi väntade ett och ett halvt dygn vid stubben i spelet, medans han här "bara" väntade en dag.

 

Avsnittet innehöll även Kanons mest klassiska citat: 僕の事……忘れて下さい.

 

Lite jämnförelser (anime/spel):

t_17vKxp.png t_Mnq6Q0.png

Det här uppskattades väldigt mycket av mig, finns många scener i spelet som använder samma kritmålade stil.

t_3OUgOb.pngt_hhP9SY.png

Den här scenen har jag väntat på enda sen jag såg den på introt i första avsnittet...

 

Sen verkar Kyoani gå fullt ut i sista avsnittet.

 

t_oJMLCC.pngt_AEs6qg.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 281
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Vackert avsnitt.. minst sagt.

 

Spoiler avsnitt 23

Jag fick också ordentliga Mikuru-vibbar av Makoto där. Dvs äldre, mogna Mikuru som såklart är <3.

 

Jag fällde några tårar under scenen man såg Ayu leva ett normalt liv hemma hos Akiko, och hur hon skulle lära sig att baka, samt även alla flashbacks Yuuichi hade under tiden han väntade vid stubben.

 

Och det där citatet... det kom både som en chock, men samtidigt som något som verkligen passade in, och jag tyckte det var väldigt moget och modigt av Ayu att säga så. Nu vill jag bara veta vad hon sa strax efteråt. Att läsa läpprörelser i anime är ju rätt så svårt :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reaktioner efter tjugotredje avsnittet:

* När jag hör Kaori tänker jag bara... "Lamhirh to yobuga yoi!" :)

* Äntligen fick jag klarhet...

Spoiler
Lillsyrran lever. Än så länge. De är nästan lite för veka vad gäller att ha ihjäl folk i serien.

* Är poängen med scenen med "den riktiga Makoto" att även räv-Makotos personlighet och attribut (bjällran, nikuman) inspirerades av människo-Makoto, utöver bara utseendet? Eller, mindre troligt, att människo-Makotos inträde är på grund av räven? (Den där scenen i hennes dödsavsnitt som antydde på att hon skulle komma tillbaka, var det ren och skär "fanservice", eller var det något med faktisk påverkan på handlingen? I så fall hade det kunnat vara nu... men säkert inte.)

* Inläggslåten var fin.

* Var det bara jag, eller hade Ayu större bröst i Yuiichis hallucinationsdröm? I så fall visar det väl vad han tänker på. Och annars visar det vad jag tänker på. ;)

* Förhandstitten gör mig lite rädd. Det verkar ju som en "allt var en dröm"-upplösning. Och det är ju nästan aldrig annat än deus ex machina. (Mulholland Drive gjorde det bra.)

* Nästa vecka ser jag fram emot era omdömen och jämförelser mellan spelet, gamla TV-serien och nya TV-serien. Själv ska analysera mina förväntningar och om de slog in, och ge en överlagsbedömning. Trevligt! :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer ge ett kritiskt utlåtande angående animen nästa vecka för allt har knappast varit perfekt, det finns speciellt en punkt som jag är lite missnöjd med. Nu är jag för första gången orolig inför ett avsnitt eftersom det är nu som det här problemet verkligen kommer sättas på prov om dom vill följa spelet.

 

Kyoani är perfektionister så det är inte mer än rätt att vara hård i bedömningen mot dom.

 

Psst Sceleris

De är nästan lite för veka vad gäller att ha ihjäl folk i serien.

Kom ihåg att läsa om skillnaderna mellan spel och anime nästa vecka ;)

 

Men jag håller med när det gäller animen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då var det dags att skriva ner mina tankar kring Kanons slut, alltså dags för gnäll.

 

Spoiler

För det första så kan jag avslöja att det där slutet hade så gott som inget med spelet att göra. Visst koma delen är med där också och även om den kändes korkad där också så var den allafall lite surrealistisk och inte helt missanpassad som den gjorde här. I slutet av spelet får man inte veta helt säkert om det är Ayu som har varit i koma.

 

För att visa vad jag mer ogillade så måste jag berätta om spelets olika slut.

 

Nayuki: Avslutas med scenen i avsnitt 23 när Yuuichi sitter på bänken och Nayuki kommer, skillnaden i spelet är att han inte vet vad han ska ta sig till eftersom Nayuki vägrar komma ut från sitt rum efter Akikos olycka. Efter detta följer en drömlik surrealistisk epilog där Akiko har lagat sylt och allt är som vanligt utan någon som helst förklaring.

 

Shiori: Istället för att hon springer iväg från fontänen som hon gjorde i animen så reser hon sig upp när klockan slår tolv, tar några steg framåt, faller ihop i snön och sluter sakta ögonen medan hon gråtande berättar för Yuuichi att hon är rädd. Efter detta följer en epilog då det är vår och Shiori målar av Yuuichi vid fontänen. Den här är ännu mer surrealisktisk än Nayukis eftersom nästan hela epilogen består av ett vitt ljus och text, ingen förklaring ges.

 

Mai: Slutar efter att Mai har tagit livet av sig och Yuuichi har fått sett scenerna hur det egentligen ligger till. Efter detta följer som vanligt en surrealistisk epilog då Yuuichi, Sayuri och Mai slutar skolan på våren.

 

Makoto: Antagligen mest lik spelets, slutar efter det att Makoto har försvunnit uppe på kullen och Yuuichi har haft samtalet efter. I epilogen så ser man bilden då hon ligger uppe på kullen som även finns med i animen.

 

Ayu: Slutar efter det att hon har kommit tillbaka för att säga adjö och göra sin sista önskan. Eftersom spelet inte har några röster så har man aldrig fått veta att det är Ayu som pratar i Yuuichis drömmar så efter detta följer en förlängd version av det som sägs i drömmarna där det står klart att det var Ayu som pratade. Hennes epilog är också surrealistisk där Yuuichi får veta av Akiko att någon som var med om en olycka för sju år sen ligger i koma i sjukhuset. Efter detta ser man Ayu sitta på bänken utanför stationen.

 

Som det kanske hörs så är Kanon spelets slut väldigt annorlunda mot animens och lite av en tolknings fråga, antingen kan man se det som att dom klarar sig eller så kan man se det som en "Vad skulle hända om" scen. Det är den här punkten som jag anser att Kyoani har totalt misslyckats på, deras slut har alla försökt ge en förklaring på varför karaktärerna överlever, speciellt Mais slut kändes väldig konstigt.

 

Sen finns det vanliga problemet med att göra bishoujo spel som har olika scenarion till en anime, det blir aldrig en bra sammanhängande historia även om det är Kyoani som gör dom. I Airs fall gick det bra eftersom det bara är den första delen av tre som har olika scenarion, men i Kanon går det inte lika bra. Clannad är ännu värre på den här punkten förövrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter sista avsnittet -- och hela jävla serien

Spoiler

När jag skulle ge serien ett betyg vacklade jag mellan två omdömen: Å ena sidan var det ett stundvis imponerande hantverk, men å andra sidan fanns det många större missar. Låt mig hur som helst börja med seriens fördelar.

 

Av seriens alla "seriens" var min favorit Yuuichi. I mycket var han en lika härlig huvudperson som Kyon, som kändes ganska äkta i det sätt han interagerade med andra: Avslappnat och roligt. En annan rolig figur var Jun Kitagawa, som verkligen var ett helfestligt tillskott i serien.

 

Bäst av tjejerna? Tveklöst Mai -- jag gillar "'mystiska' tjejer med undertryckta känslor" (Yuki, någon?). Shiori kommer tvåa -- hon var ödmjuk och inte alls lika "dum" som de andra tjejerna. Hon var även söt till sättet, fastän inte överdrivet så. Men hon saknade humor. Bästa birollen var Akiko, en stöttepelare i serien. (Oh, that temptation of an older woman...!)

 

Som en produktion finns det inte mycket att klaga på: Animationsmässigt var det en välpolerad fest för ögonen, och röstaktörerna gjorde ett mycket bra jobb.

 

Regin var hyfsad: Serien hade en del riktigt lyckade, väl utförda, stunder. Akikos reaktion när Makoto ska dö var enkel men snygg. Hela balen var jättebra (och vem kan väl glömma tsukkomi-Mai?). Seriens första dubbelriktat romantiska ögonblick, kyssen mellan Yuuichi och Ayu, var ett riktigt snyggt episodklimax. Även Akikos olycka var välregisserad -- jag fick ett lite obehagligt pirr i magen av hela upptakten.

 

Men som sagt var det inte perfekt. En mindre miss var att mycket av bakgrundsmusiken i mina ögon (öron?) hade vunnit på att omarrangeras till "riktiga instrument". Som det var nu kändes det lite för mycket som "stock music".

 

En desto större miss var själva handlingen, eller snarare utförandet av den. Det är förstås trevligt att se att de är dedikerade till originalet, men de borde ha gjort ännu mer för att integrera spelgrenarna med varandra, exempelvis genom att ha ökat interaktionen mellan de olika "målen" (tjejerna). Detta hade gjort slutet mindre malplacerat -- från en situation där de knappt har sett varandra eller ens känner till varandras namn, till en situation där alla ser ut att vara bästa vänner. Men det var inte seriens enda misstag.

 

Även seriens största dragningsfaktor, den beryktat tårdrypande sentimentaliteten, var ineffektiv. För mig var den det från början till slut. Den första känslosamma delfinalen (Makoto) misslyckades på två sätt. För det första var det alldeles för utdraget för att fungera väl ("Vår sympati orkar så lite," för att citera Göran Hägg), åtminstone för mig. Det blev för melodramatiskt, vilket gör det mindre känslomässigt. För det andra hade Makoto i min mening inte hunnit etablera sig tillräckligt som person för att det skulle vara effektivt att slita bort henne. Lägg därtill vinken om att hon skulle komma tillbaka, och en nästintill omedelbar återgång för Yuuichi, så var hela grejen i slutändan... misslyckad.

 

Problemet med Mai var att det inte kändes slutgiltigt eller allvarligt. Problemet med Shiori var att det var så osäkert -- först fem avsnitt efter hon försvann visste jag säkert om hon fortfarande levde eller ej.

 

Det där är en stor nackdel i att skriva ihop alla delar. Självklart kan de ju inte alla bara dö, en efter en, eftersom det skulle antingen göra Yuuichi förkrossad, eller helt förstöra hans trovärdighet som person. Men samtidigt blir det inte heller lika allvarligt när de "kommer tillbaka" eller överlever, eller när man helt enkelt inte vet vad fan som hände.

 

Eller, som i sista avsnittet, när allt helt plötsligt blir glatt och lyckligt och upplöst utan någon vidare vettig förklaring. Då går hela poängen förlorad.

 

Kyoani, det skulle vara en "sad girls in snow"-anime. Ni skulle bryta ned mig till ett bölande flickebarn. Ni misslyckades.

 

Mitt betyg? 8/10. Trots allt gnäll är Kyoanis missar bättre än många andras fullträffar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

UNDERBAR serie! Kommer definitivt se denna igen nån gång. En mängd intressanta karaktärer, bra story, perfekt atmosfär, perfekt animation.

Överlåter de seriösa recensionerna till de mer inbitna dock :)

 

Svar till Orrin

Jag tycker din analys är alldeles för subjektiv. Att jämföra med spelet sådär och säga att du inte tyckte om animen är inte rättvist i mina ögon. Spel och anime har, som du nämnde, väldigt olika möjligheter. Spelet kan grena ut, men animen måste vara linjär. För att få med alla slut i en linjär berättelse så måste de lägga till komplement (ursäkter) för att få det till att funka, vilket du vet. Själv tycker jag dessa var väldigt bra.

 

Tänk på att de allra flesta som ser den här serien inte har spelat spelet, så om du nånsin gör en ordentlig recension om detta så borde du ignorera din spelupplevelse helt, hur mycket bättre du än tyckte den var. Spel != Anime ;)

 

Sen gillar jag personligen slut som har en aning mer förklaring och logik bakom sig, annars blir jag bara så frustrerad ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spoiler hela Kanon

Som jag sa förra veckan det är Kyoani och dom förtjänar en hård bedömning, sen gjorde dom faktiskt bra ifrån sig under dom första två scenariona.

 

Problemet med Kanon animen är att den inte var sorglig enligt mig, bara Makotos slut som fungerade. Shiori vars original slut är det starkaste kändes totalt bortklantat utan någon som helst nytta, hennes scenario är förövrigt det tråkigaste med bara 3 egentliga händelser så hon behöver ett starkt slut mest. Sen så glömmer jag inte att jag vart bedragen på Nayukis klockscen igen (först Toei och nu Kyoani), det är trotsallt den bästa scenen i hennes scenario. Jag ser inte heller anledningen att slänga in människo Makoto i slutet, det enda den scenen lyckades med var att försvaga hennes slut och distansera tittarna från Ayus slut och därmed ge en av Kanons starkare scener mycket mindre slagkraft.

 

Själv kan jag inte se någon anledning att göra vissa ändringar som Kyoani har gjort, det enda dom lyckades åstadkomma var att göra den gladare och tråkigare. Det är trotsallt en Key produktion vi pratar om, mår man inte dåligt i minst en vecka efter att man har sett den så är det något fel.

 

Nåja till stor del var animen bra speciellt på dom tekniska bitarna, så länge man räknar bort vissa CG animationer (badankan och bilarna tex). Favoriten var precis som i spelet Mai med tanke på att jag också gillade Yuki är det knappast chockerande, men Nayuki är mycket trevlig hon också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>vxl

Det blir så man blir när man kört spel innan man ser animen som bygger på aktuellt spel i fråga.

Och med tanke på att animen i första hand riktar sig mot just dessa personer så är det på sin plats att gnälla lite. Det var en hel del blandade åsikter på Futaba. Grejen är att det finns vissa språkrelaterade hinder som hindrar de flesta besökare på icke-japanska forum att spela Kanon så därför kommer de som gjort det uppfattas som gnällspikar.

 

Personligen är jag nöjd med det hela. Jag brukar klara av att se anime baserad på spel som en alternativ tolkning och därmed ha överseende från en del av bristerna. Kanon är svår att göra rättvisa om man ska ha med alla delar från spelet. (Clannad är 30 gånger värre så det ska bli riktigt intressant att se om Kyoani låter sin perfektionism ge vika av rent praktiska skäl).

 

Jag tyckte slutet var helt okej. Fungerade hyffsat och det då och då trevligt med lite mindre diffusa slut (eller inget slut alls).

Om det hade kunnit göras bättre spelar mig ingen större roll. För mig är spelet originalet och animen ett mycket fint komplement som jag tycker är mer än värd att införskaffas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I slutet på kanon 24 så får man se en trailer på serien Clannad... Någon som har information att dela med sig av?
Toei gör en Clannad-film och Kyoto Animation (de som gjorde Kanon 2006) jobbar på en Clannad-serie :)

Inte säker när vi får se på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns lite information här: http://www.anime.se/forum/viewtopic.php ... c&start=60

 

Hemsida: http://www.bs-i.co.jp/clannad/

 

Staff:

Original skapare: Key/Visualarts

Regissör: Ishihara Tatsuya

Seriens sammansättning/skript: Shimo Fumihiko

Karaktärs koncept: Hinoue Itaru

Animations bolag: Kyoto Animation

 

Cast:

Nagisa Furukawa: Mai Nakahara

Kyou Fujibayashi: Ryou Hirohashi

Ryou Fujibayashi: Akemi Kanda

Tomoyo Sakagami: Houko Kuwashima

Fuuko Ibuki: Ai Nonaka

Kotomi Ichinose: Mamiko Noto

 

Mer information ska komma den tjugonde mars.

 

Förutom det kan man väl säga att Kyoani verkar behålla samma röstskådespelare som i spelet vilket inte direkt är någonting negativt som det kanske märks.

 

Här finns det även information som säger att serien ska komma under 2007, skulle själv gissa till hösten. Även om det låter konstigt med tanke på att Kanon är Keys vinter spel och gick på vintern precis som att Air är sommar spelet och gick på sommarn, Clannad representerar våren så det låter lite konstigt att den ska gå på hösten.

 

Angående gamla Kanon

Toeis version av Kanon skilde sig på en mängd punkter, var några år sen jag såg den nu så jag minns inte exakt men jag kan återge det jag minns sen får gärna någon annan fylla på.

 

Makotos scenario var betydligt kortare, tror det sköttes på två avsnitt och många händelser klipptes bort men det slutade liknande om jag minns rätt.

 

Mais scenario var det som fick lida mest, tror det också var förkortat till två avsnitt men jag minns inte hur det slutade förutom att det var helt annorlunda.

 

Shioris slut involverade Kaori betydligt mycket mer, hon överlevde i den versionen också fast här kändes det ännu mer udda med tanke på uppbyggnaden dom gjorde.

 

Nayuki och Ayus scenarion blandades här också, men skillnaden var att dom gjorde om det till en sorts tävling mellan dom båda som Ayu tillslut vann. Det var ganska elakt om Nayuki om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...Air är sommar spelet och gick på sommarn...

AIR gick 5:a januari till 31:a mars 2005.

Sommarspecialerna visades i augusti och september. Kanske dessa du tänker på?

 

---

 

Clannad,

 

Byter de ut Daisuke Sakaguchi så ska jag släppa kärnvapen över Kyoto - och jag tror faktiskt att de flesta kagikko inte skulle ha något emot det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ANN kan skriva vad de vill. De enda datum jag tar seriöst är antingen de som skrivs på respektive series hemsida, i det här fallet http://www.bs-i.co.jp/clannad/, eller moonphase http://www.moonphase.cc/Html/anime.html. Innan det står något datum där så är allt annat spekulationer. Oktober är ett rimligt antagande, men det kan lika gärna bli i början av nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ANN kan skriva vad de vill. De enda datum jag tar seriöst är antingen de som skrivs på respektive series hemsida, i det här fallet http://www.bs-i.co.jp/clannad/, eller moonphase http://www.moonphase.cc/Html/anime.html. Innan det står något datum där så är allt annat spekulationer. Oktober är ett rimligt antagande, men det kan lika gärna bli i början av nästa år.

 

Den börjar nog sändas nån gång i vår nästa år efter som att Clannad utspelar sig på våren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Air, som utspelas på sommaren, började gå i januari så det har inte så mycket med saken att göra. Det är mer jordnära saker som att få lån, skriva sponsorkontrakt, bilda produktionsgrupp och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Kanon and Air Smash:

http://www.visual-novels.net/vn/index.p ... &Itemid=26

 

Super Smash Bros inspirerat spel med karaktärer från Kanon och Air.

 

Riktigt roligt och underhållande spel ;) .

 

Jag har försökt att leta efter ett annat spel som heter "Pocket Kanon/Air" men jag hittar inte det.

Någon på forumet kanske vet var man kan hitta det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...