Hoppa till innehåll
Anime.se

DB
 Share

Rekommenderade inlägg

Intresseklubben kan notera att jag är med i följande grupper: Ayu, Eclipse, DigitalPanic (måttligt inaktiv), Lunar (inaktiv), gg och Oyasumi.

 

Jag höll på att fråga vafan du gör här och skriver monsterinlägg istället för att arbeta på senaste avsnittet, men då hade ni ju släppt det. Du kom undan den här gången...

Mitt jobb på Kanon-avsnitten görs mellan 05:00 och 07:30 på morgonen, ungefär. Vad offrar man inte för Eclipse...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 281
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Blir ju tvungen att kommentera på moe biten endå. Spelet är knappast gjort för feminister heller, det är trots allt gjort för nördar. Antingen gillar man moe eller så gör man det inte, själv så gillar jag det så länge det inte överdrivs för mycket. Men det är knappast fallet i Kanon, det finns spel som är mycket värre (Kana i Otonoku tex) eller varför inte en valfri titel av dom riktiga moe spelen.

 

Men jag håller även med om att Kyoani har varit lite väl givmilda med att lägga ledtrådar, speciellt i fallet Makoto. Nog för att det är säkert mer vettigt när ni säger det eftersom jag har sett den gamla animen och håller på att spela spelet. Men alla scenarion är inte direkt svåra att lista ut hur dom ligger till i spelet heller, men det är inte deras mening heller. Kan vara jag som är lite seg, men jag har inte sett någon av "nybörjarna" lyckats lista ut hur det ligger till med Mai än, allafall inte här eller Asuki (men det är bara det här forumet jag har följt Kanon diskussionerna noga).

 

Det är samma historia som spelet, det är inget snack om den saken och det är meningen också. Speciellt med tanke på att Kyoani har sagt tidigare att dom har tänkt ge folk som inte har spelat spelet en full Kanon upplevelse. Men ja jag tror serien passar bättre om man har spelat spelet, det är en väldig charm att se vissa scener som man bara har läst om tidigare bli animerade.

 

Men att nya Kanon och den gamla animen är samma serie håller jag dock inte med om, den gamla serien var ganska annorlunda allafall jämfört med spelet. För att ge ett exempel, åtminstone två scenarion slutade helt annorlunda och så var den serien ganska dålig.

 

Edit: Tog bort ett stycke som inte vart som jag ville

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter trettonde avsnittet (tjoo! Halvvägs!):

En massa dumheter som logiskt sett skulle kunna stämma, men som saknar ordentligt underlag för att styrkas bortom stadiet för vilda spekulationer

Spoiler
* Vad som är grejen med Shiori har jag ingen aning om. Det verkar åtminstone inte vara något övernaturligt, men enbart syskonbråk hade varit för tråkigt.

* Ärligt talat tror jag inte man kan slå sönder brandsläckare med träsvärd.

* Ayus "skolan ligger mot skogen" innebär förstås att det är själva skogen som är viktig. Troligtvis den plats där det hände något mellan Ayu och Yuiichi för en-massa-år-sedan. (Kanske dog Ayu på den platsen, med Yuiichi vid sin sida? Och Yuiichi blev så traumatiserad att han glömde bort allt? ^.^; (Det är den här sortens tankar jag egentligen inte vill skriva, eftersom jag isåfall befäster dem. Men det är väl för sent nu.) Äh, jag hoppas fortfarande på att Ayu är en robot från framtiden. Bara för att det hade varit så oväntat. icon_wink.gif)

* Och "det borttappade" som Ayu letar är... en minnessak från sin mor? Yuiichis kä~rlek? icon_rolleyes.gif Mai säger att Ayu är stark för att hon fortfarande "väntar" (d.v.s. "letar"), och att hon själv inte kunde vänta. Vänta på vad? "Yuiichi, remember my memorie~s!"

* Att Yuiichi är den som demonerna är ute efter borde inte komma som en överraskning. Killen är ju en magnet för övernaturligheter. Och brudar. Så det kanske är spöken från tjejer som han dumpat? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fick tårar när jag såg avsnitt 14...så himla sorligt *snyft*

Man märker av allt fler likheter i Kanon som man har upplevt i Air...vilket gör serien ennu bättre.

 

Kanon och Death Note är helt klart årets bästa serierna som börja föra året...väntar med spänning varje vecka på nästa avsnitt av båda serierna ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter fjortonde avsnittet:

* Hur dålig är egentligen säkerheten på japanska skolor? ^_^;

* Först nu såg jag...

Spoiler
...att flickan med kaninöron som springer i fältet i ÖPP med Yuiichi (får vi anta) inte är Nayuki, som jag trodde, utan Mai! :-O (Att äldre Mai är i bild samtidigt borde ha varit en ledtråd.) Då är det ju verkligen ingen fråga om att Mais traumatiska förflutna har med Kyo-... f'låt, Yuiichi, att göra. Men jag har inget underlag för hur han skulle varit inblandad, eller vad alltsammans har med "demonerna" i nutiden att göra. Och hade Sayuris historia månne med något att göra, eller var det bara en motivationsförklaring?

 

Nä, Kanon är inte illa pinkat. Alltid trevligt med välpolerade serier. heart.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyckte avsnitt 14 var mycket bra som vanligt, efter att ha spelat Mais scenario i spelet så vart det mitt favorit scenario men jag har fortfarande kvar Ayus.

 

Spoiler avsnitt 14

Kyoani har skött Mai scenario mycket bra även om dom har tagit bort många av striderna, men dessa spelar inte så stor roll eftersom dom flesta ändå slutar med att "demonen" flyr.

 

I spelet så väntade även Yuuichi länge på att Sayuri skulle ringa innan han stack iväg mot skolan, utifall någon tyckte han var hjärtlös som struntade i stackarn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Började precis följa Kanon och såg alla 14 avsnitt på typ... 3 dagar.

 

Hursomhelst, mycket bra anime, intressant att se på.

Jag tyckte verkligen om avsnitt 10, jag blev faktiskt lite rörd.

 

Hursomhelst, Mai is about to deliver the punch line!

qDmhPm.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Började som ett par andra att följa den för ett par dagar sen och jag har suttit som spikad framför den. Såg alla 14 avsnitt på 2-3 dagar och jag kan knappt vänta till avsnitt 15 släpps! Mycket bra serie med ett bra djup i, mer sånt vill vi ha. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr men Kanon spelet finns bara på japanska, det var pågång en översättning men den lades ner.

 

Den gifen är sparad på en gång, tackar Hanpusu-kun.

 

*rättar* Den är klar till 67% med Alfa test ute på nätet som med lite av sluten klara MEN dom vill vänta med att få lov att göra en översättning av spelet av Key, Pratade med en som e med i projektet och han sa att dom planerat att fråga Key men ger inte dom tillstånd så kommer dom inte att släppa den. Alfa patchen finns på nätet MEN inte på deras tracker. vet inte riktigt hur man kan få tag på den nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter femtonde avsnittet:

* Flummigt avsnitt. Jag kan inte tänka mig att TheFluff hade någon aning om vad som skulle hända. ;) Det har vad jag märkt inte funnits några ledtrådar, inga sätt att räkna ut de riktiga "hemligheterna".

* Nu när narrativet om Mai är över (?) undrar jag om det kommer vara lika lite efterverkan som efter Makotos. I spelform är det ju naturligt, då de olika scenarierna utspelar sig "parallellt", men när delarna följer "seriellt" väntar man sig faktiskt att de ska påverka varandra mer. (Och Kyoani, det är aldrig försent att göra om det till en haremanime där tjejerna hela tiden slåss om Yuuichi!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Och Kyoani, det är aldrig försent att göra om det till en haremanime där tjejerna hela tiden slåss om Yuuichi!)

 

Jo, det är ju det. En är borta. Iofs så skulle ju alltid Akiko kunna hoppa in.

Jag har massor med bildbevis på där hon gör det!

 

Men jag håller med om att det något "episodiska" (fast flera avsnitt åt gången) upplägget har sina nackdelar. Men om man ska få med allt, som någon har fått för sig att göra, så finns det inte, med tanke på spelets upplägg, så värst många andra sätt att lösa det på.

I spelet så är det ju slut på Mais historia vid den tidpunkten. Bara att fundera lite och börja om från början med Makoto istället (Rekommenderad ordning enligt manualen). Men i animen kommer det istället en kronologisk fortsättning nästa vecka. Inte helt optimalt. Men hittills är ändå 2006-versionen överlägsen Toeis på alla punkter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite seg att skriva om avsnittet kanske (ca 28 timmar). Avsnitt 15 är nog det bästa avsnittet än så länge, vilket inte är så konstigt att jag tycker eftersom Mais scenario är min favorit. Det som dock imponerade mest var animationen, den fick alla andra torsdags serier att kännas kala och tråkiga i jämförelse. Den här striden var allafall snyggare än den i Suzumiya Haruhi.

 

Här näst följer med största sannolikhet Shioris scenario som ni alleredan har sakt, dock så verkar det som att åtminstone ett stycke från Ayus eller Nayukis scenario finns med också, svårt att säga vilket från previewn. Shioris scenario är nog det jag tycker är det tråkigaste av allas (knappast dåligt men inte i närheten av dom andra), men många verkar gilla det så lita inte för mycket på vad jag säger.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter femtonde avsnittet:

* Flummigt avsnitt. Jag kan inte tänka mig att TheFluff hade någon aning om vad som skulle hända. ;)

Nej, det här avsnittet fick mig att reagera med "WTF, vad var det som just hände!?".

 

spoilers avsnitt 15

En sak var klar dock, och det var att Mai skulle dö. ;P

 

Avsnittet med Mais mor fick tillochmed nästan mitt härdade och skeptiska hjärta att vekna, men omedelbart efteråt kom det en "förklaring" på det som hänt som bäst kan sammanfattas med "lol what". Som vanligt minns Yuuichi exakt rätt sak vid exakt rätt tillfälle. Så praktiskt för storyn. Kanon har faktiskt stor potential för att vara en helt OK dramaserie, så varför i helsike måste de förstöra stämningen med skumma övernaturliga förklaringar tagna ur tomma luften och bekväma "minnesförluster" hela tiden!

 

Och som Sceleris sade, jag räknar med att i nästa avsnitt kommer Mai att nämnas max 5 gånger, sedan är hon försvunnen ur folks huvuden för alltid. :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner efter sextonde avsnittet:

* Sättet på vilket föregående "story arc" skrevs ut var helt okej, faktiskt. Men... öh... borde inte ni-vet-vem kunna hohelola sig? :)

* Lagar aldrig animekillar någonsin sina egna frukostar? :P

* Alltid dessa namnlösa sjukdomar och svaga hälsor. icon_rolleyes.gif En minst lika stor klyscha som bekväma minnesförluster. (Jag klagar inte! En anime utan klyschor är ju inte en anime. ;)

* I allmänhet ett ganska standardmässigt avsnitt för den här sortens serie. Mer intressant var...

* ...läkarens reaktion...

Spoiler
...av att se Ayu. Den gjorde mig lite fundersam. Var det ett "Känner jag igen henne, eller inbillar jag mig?" Eller ett "Det är ju flickan vars mor dog för x år sedan. Bäst jag inte gör något av det."? Akikos reaktion när hon först hörde Ayus namn tolkade jag (så vitt jag minns) som ett "Var har jag hört det namnet förut? Inbillning?", men strukturmässigt borde läkarens reaktion vara av samma sort... vilket det inte riktigt verkar som.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnittet var helt ok, jag hade väntat mig att det skulle kännas konstigare när dom böt "story arc" men det gick hyfsat smidigt.

 

Spoiler avsnitt 16 och hur vi ligger till jämfört med spelet

Det var trevligt med special versionen av "Last Regrets" som spelades under scenen vid fontänen.

 

Dock så gick det här avsnittet igenom väldigt mycket material från Shioris scenario. Spelet i sig börjar den nionde januari och slutar oftast den 30nde, scenen med Kaori i slutet av avsnittet inträffar den 19nde så det var ca halva scenariot på ett halvt avsnitt.

 

Om dom fortsätter i ett liknande tempo så verkar hennes scenario ta slut inom två avsnitt, vilket iof kan vara positivt med tanke på att det ger mer tid åt Ayus och Nayukis scenarion. Om dom nu inte tänker bygga ihop dom vilket skulle kunna fungera mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...