Hoppa till innehåll
Anime.se

lite mer moget?


Fiskarn87
 Share

Rekommenderade inlägg

Cha, har länge suttit och försökt att leta efter mer mogen- snyggare anime än vad 80-talet levde upp till XD, men har inte funnit spec. mycket av det.

 

de serier som kanske isf skulle kunna associeras till det ja letar efter är:

 

-Samurai Shamplo

-Ergo proxy

-Macross ZERO

-KARAS

 

även kanske en fin uppkommare -"Afro Samurai"..

 

skulle var jätte härligt om någon som vet lite mer av liknande varor kunde krydda på med lite mer namn ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Death Note helt klart, blood+ likaså och kan nog bidra med S-strain också, fast du borde använda forumtråden som är dedikerad till sådana här förfrågningar. Ge mig tips om anime att se!

 

lista:

 

blood+

Death Note

S-strain (inte lika mkt "mogen" som de två ovanstående)

Berserk

Elfen lied

Samurai X (Rurouni Kenshin OVA 1) (4 avsnitt)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Moget" tycker jag det är när verket förlitar sig mer på innehåll än på ytligheter och enkla knep för att involvera tittaren, och behandlar ämnen för en publik som inte helt saknar koncentrationsförmåga.

 

Så några mogna verk tycker jag är:

Crest of the Stars (samt uppföljare).

Ghost in the Shell: Stand Alone Complex.

Hi no Tori: Hôôhen (och vissa andra verk av Osamu Tezuka).

Jin-Roh (och andra verk av Mamoru Oshii).

Macross Plus.

Millennium Actress (och andra verk av Satoshi Kon).

Monster.

Now and Then, Here and There.

Planetes.

Serial Experiments Lain.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

länken gav mig en intressant blick... "Black Lagoon"

 

resterande var inget direkt för mig. men som sagt ett väldigt stort tack för black l. :surprised:

 

 

om det är någon mer som vill tillägga gör det! ;)

 

En vild chansning här, har bara hunnit se två-tre avsnitt av serien.. Men är kanske Black Cat något för dig?

 

Förövrigt skulle jag vilja påpeka att du gör ett misstag som dissar Death Note XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

intresset har ökat, och har fått en del att kanske se efter på.

 

men som sagt kanske nästan få ta och fråga efter morbida anime serier eller snygg sci-fi, ist >:D (och ikke elfen lied som är allt lite kanske för "gullig" för min smak i vissa bitar.)

 

och sedan kanske inte direkt från 80-talet vilket är sämre tecknat enligt mig.

gillar dom fylliga svarta kanterna och kulören av en grå skala som utvecklats nu med åren.

 

 

måste säga att ja tycker att Black Lagoon, var rätt nice. har dock bara kollat ett par avsnitt men finner den intressant XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan ju fråga efter serier som inriktar sig till en vuxen publik (Otaku serier alltså), men då får du nog även en del moe och porr.

 

Mogen är egentligen ett dumt begrepp som antagligen betyder lite olika saker för många. För mig är inte direkt "mogna" serier skräck eller action, utan mer åt moe eller drama hållet. Eller som Sceleris säger när serien förlitar sig mer på innehållet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hm, ja tror inte att skräck, action etc. är spec. gulli-gull,

vilket majoriteten av anime brukar vara... tycker att de som ja gav exp. på var "rätt" visning på vad som ja definationen moget som och vad ja letar efter.

 

Samurai Shamplo, fyllt med drama med ändå fullt med action.

 

Ergo proxy, Mycket drama där med men mycket pang pang, dock lite rörig (har inte kollat färdigt på hela serien.)

 

Macross ZERO, sci-fi i otroligt snygg omgivning.

 

KARAS, ja där kommer det fram lite gulli-gull (små varelser i väldigt runda härliga former.) men håller uppe med det våld och des dialoger en mogen "standard".

 

 

(måste tillägga att alla dessa serier är väldigt snygga att kolla på, till skillnad från andra.)

 

och ja vill inte få en diskution om vad just ni tycker är moget eller ej.

undra bara vad det finns för serier med den stilen på ritning.

(fetare svarta linjer och en mer kanske dystrare/naturligare färg på.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hm, ja tror inte att skräck, action etc. är spec. gulli-gull,

vilket majoriteten av anime brukar vara... tycker att de som ja gav exp. på var "rätt" visning på vad som ja definationen moget som och vad ja letar efter.

 

Samurai Shamplo, fyllt med drama med ändå fullt med action.

 

Ergo proxy, Mycket drama där med men mycket pang pang, dock lite rörig (har inte kollat färdigt på hela serien.)

 

Macross ZERO, sci-fi i otroligt snygg omgivning.

 

KARAS, ja där kommer det fram lite gulli-gull (små varelser i väldigt runda härliga former.) men håller uppe med det våld och des dialoger en mogen "standard".

 

 

(måste tillägga att alla dessa serier är väldigt snygga att kolla på, till skillnad från andra.)

 

och ja vill inte få en diskution om vad just ni tycker är moget eller ej.

undra bara vad det finns för serier med den stilen på ritning.

(fetare svarta linjer och en mer kanske dystrare/naturligare färg på.)

 

Sceleris skrev den i sin lista, men är du säker på att den inte är något för dig då? Serial Experiments Lain? Tycker den verkar stämma överens på ganska många av dina krav ;)

 

/S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Edit: Sen är jag lite nyfiken varför den här tråden inte är låst när de senaste 15 anime-tipstrådarna har blivit det

 

Docster kanske har tröttnat :surprised:

 

Iaf åter till ämnet. Jag rekomenderar:

 

Gilgamesh

Final fantasy advent children (animeringen)

Neon Genesis Evangelion har ingen rekomenderat *Märkligt nog*

Basilisk

Gants

 

Om du säger vad för sorts serier du tycker inte är snygga att kolla på ge exempel så kanske man kan ge mer tips.

 

PS eftersom narut0 var ett tips tipsar jag bleach också :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gilgamesh

 

Hur är den egentligen? Upptäckte den igår och läste lite om den men den verkade inte så intressant, hade tänkt mig en anime om den historiska personen Gilgamesh men det verkar det ju inte vara.

 

Näe handlar inte riktigt om det :P

hmm om jag skulle typ säga en liknande serie skulle jag nog säga bleach eller nåt liknanade... personer slåss mot monster med special förmogor sen om jag minns rätt finns det 2 olika organisation som inte tycker om varandra direkt. var ett tag jag såg den :D Lite seg i början men klart se värd. Den är ganska mörk och små blodig

 

Trailer:

http://www.advfilms.com/trailersplay.as ... =Gilgamesh

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...