Hoppa till innehåll
Anime.se

Full Metal Alchemist mangan på svenska!!


ahmedo
 Share

Rekommenderade inlägg

268.jpg

 

Äntligen är den snart här, Hiromu Arakawas mästerverk Full Metal Alchemist kommer på svenska redan i Februari.

 

Bonnier Carlsen har redan givit ut en tidsplan till de tre första volymerna.

Volymerna kommer den 25:e varje månad med start i februari 2007.

 

Mangan handlar om bröderna Edward och Alphonse Elric som försöker återuppleva deras döda mor genom Alchemi (Alkemi), och med detta trotsa första lagen inom vetenskapen, (Tōka Kōkan) för att få en sak, en annan sak med samma värde måste förloras.

Med det förlorar Edwars hans arm och Alphonse hans kropp, i ett försök att få Alphonse i en kropp förlorar Edward hans ben.

 

Då börjar brödernas hårda äventyr för att kunna få tillbaka vad de förlorade (Edwards arm och ben samt Alphonses kropp).

 

Mangan rekommenderas starkt för alla åldrar!!

 

 

[Källa : http://www.daisuki.se]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trevligt trevligt :) Skulle vilja påstå att FMA kommer vara en utav de bättre svensköversatta serierna i mangahyllan från och med Februari.

 

Jag kommer iaf köpa den, allt för att stödja mer utgivning i svenska av större serier för de som inte kan/är så bra på engelska/eller helt enkelt föredrar svenska eller som det är för mig: vill kunna ha råd med fler saker. Dessutom så har jag inget emot svenska ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att en så bra manga kommer på svenska :D

Tycker dock att det är lite syd att det är BC som kommer ge ut den, då jag inte gillar deras format samt kvalitet på deras böcker/papper... Dessutom har jag redan de första tre volymerna på engelska, så jag fortsätter att köpa den versionen (har inget emot manga på svenska, bara bra att utbudet blir större =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I'll do my best. Har inte fått korren än, så om de tänkte skicka den innan den går till tryck så finns det utrymme för förändringar...

 

Ja just det, Edward Elric tyckte jag lät så fånigt så jag ändrade det till Wlegbam the Wondrous. Det är OK med er, va?

 

*duckar för alla ruttna ägg*

 

Öh, nej nej. Jag gillar också Stålalkemisten. Serien heter Full Metal Alchemist även på svenska, men ni får leva med att han kallas för Stålalkemisten i själva serien. Och att Edward inte pratar särskilt artigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är tacksam att du inte kallade honom Hel Metal Alkemisten iaf ;)

Full Metal Jacket är väl mest "Helmantlad hylsa", så det skulle bli "helmantlade alkemisten" isåfall. Men nej, nej, jag översätter från japanska. Och på japanska heter han Hagane no renkinjutsushi, alltså "Stålalkemisten". Vad författaren/förlaget hittar på för engelsk titel har jag sedan länge lärt mig att jag ska strunta i (för oj, vilka galenskaper de ibland kommer på).

 

Korren?

Ja, de brukar skicka PDF:er med den färdiga monterade texten i, så att jag kan korrekturläsa.

 

Öh... "Mangan rekommenderas starkt för alla åldrar"?! Var inte mangan mer våldsam än animen?

Inte så farligt. Det är knappast så att det flyger kroppsdelar i alla fall. Den är hittills helt klart en allåldersserie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

görs den fortfarande? har fått för mig att jag fortfarande ser Raw komma ut lite titt som tätt. eller bygger mangan på animen?

 

Den görs fortfarande, och det är animen som baseras på mangan.

 

Men tusan, jag får verkligen lust att börja läsa den på svenska nu, även fast jag hittills har köpt de engelska utgåvorna. Enda problemet är att jag skulle få vänta i 21 månader innan jag får läsa fortsättningen då... hmm. :|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

så då hoppar animen av mangan och kör sitt eget race isf? så tv-seriens och filmens slut är eget och inte mangans, eller händer det som händer i filmen i mangan?

Har jag inte fått det helt om bakfoten så är ungefär andra halvan av animen något eget och är inte med i mangan.

 

Ungefär så är det, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj där ser man då kanske jag kommer gilla mangan. jag gillar inte riktigt animen halvägs genom därför att det känns som den ökar hastighet oroligt, helt plötsligt introduceras alla personer på en gång och de tidigare jättemystiska homonculussarna känns som vilka alldagliga personer som helst. Får se hur jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj där ser man då kanske jag kommer gilla mangan. jag gillar inte riktigt animen halvägs genom därför att det känns som den ökar hastighet oroligt, helt plötsligt introduceras alla personer på en gång och de tidigare jättemystiska homonculussarna känns som vilka alldagliga personer som helst.

 

Jag kände faktiskt detsamma. Jag stormgillade animén ända tills ett visst ögonblick då jag tyckte att vafan...? Allt blev hlet plötsligt tråkigt. Och senare fick jag veta att det var ungefär när animén började köra sitt egna race. Så jag är spänd på att äntligen få klarhet i saker och ting.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...