Hoppa till innehåll
Anime.se

Skumma drömmar


bortflugenkossa
 Share

Rekommenderade inlägg

När jag sov middag igår så hann jag drömma lite om flickor som styr mecha. Det var en värld där man verkade gräva fram uråldrig mecha (i Gundam-storlek) för något slags krig. Såg en syn av en pilottjej som körde motorcykel på en väg som gick längs en klippvägg vid ett hav, och längre ut i havet, i bakgrunden, var en enorm klippa som stack upp ur havet kanske 100 meter eller så, och medan motorcyklisten körde så började klippan spricka sönder i toppen och blotta ett stort robotansikte som tillhörde en enorm mecha formad något som en drake. Motorcyklistens passagerare, typ en rookie-pilot, visste inte vad det var, men det visste tjejen som körde... "Den vaknar...!"

 

"Konstnärs" tolkning.

mcFKO.png

 

Måste bara fråga - drömmer ni det tecknat eller realistiskt? Alltså vid sådana "anime drömmar" som ovan. Gällande diskussionen ifråga har jag aldrig tills minnes drömt en anime dröm även om jag älskar anime. Vet inte om det är sorligt eller något jag borde vara glad över.. jag föredrar att inte drömma (dvs komma ihåg drömmen efter att man vaknat).

 

Fö, Sceleris, så lät det där rätt badass. Skulle definitivt se på den anime serien. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...
  • 4 months later...

Egentligen var det väl inte en animedröm som sådan, men jag drömde att jag spelade något slags eroge från 90-talet... eller så såg jag en J-drama-version av spelet...

 

Fast nu när jag tänker på det så drömde jag en animangadröm också, där Tomoko i Watamote bodde i lägenhet och lärde känna sin granne och liksom fick en vän eller åtminstone mänsklig kontakt! ...fast det var deprimerande nog bara en dröm i drömmen.

 

Undrar om man kommer att kunna

om x år.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade en riktigt konstig dröm härom dagen, den var om mig och Kirari (Från Kira★Kira), vi var ombord på ett piratskepp, och vi gick på grund vid en liten ö mitt i ett lava-hav.

 

Kaptenen på skeppet lyckades rädda sig själv genom att hoppa ner i en tunna och flyta iväg på havet (Som blev till vatten helt plötsligt?)

 

Kirari och jag (Plus besättningen på skeppet) blev strandsatta på ön, men Kirari hittade ett sånt bord man gör saker på i Minecraft. Vi lyckades på det sättet göra en tunna/båt och ta oss ifrån ön.

 

Efter det vaknade jag :c 

 

Jag tänker mig ön som någonting i den här stilen fast man ersätter vattnet med lava

http://browse.deviantart.com/art/Jagged-Dreams-58382264

 

Drömmen var i en anime-ish stil. En blandning mellan anime och verklighet.

 

Har även spekulationer varför just Kirari var med, antagligen för att jag hade spelat Kira★Kira och var

smått förkrossad att hon dog

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Nattens första dröm var kanske inte strikt animerelaterad, men det var åtminstone lite Japan-koppling.

 

Jag drömde att jag var på någon högskola. En bäbis höll på att bli bortförd av en kille jag gick i gymnasiet med, och jag, rättskaffens som jag är, sprang efter honom i kulverterna, transportgångarna under skolan. Han hade dock planerat det noga och tog några förvirrande vägar och använde trick för att lura mig, så han kom undan, barnvagn och allt. Men jag tänkte inte ge upp, för även om han gjorde det för en av skolans lärare som inte kunde få egna barn så kunde jag inte låta ett brott fortgå! Mina eftersökningar fortsatte således...

 

Det visade sig dock, och här kommer Japan-kopplingen, att han hade kontakter med japansk maffia! I mitt detektivarbete så blev jag bortförd! Jag vaknade upp i Thailand, utan pengar eller visum eller något sådant. Jag vandrade runt i en storstad ett tag tills jag kom till en hamn, där det fanns en stor båt som skulle gå tillbaka till... Tokyo? (Var det Japan jag var i hela tiden?) Båten var lämplig för papperslösa som jag, och det var lång kö. Alldeles vid båten var det en lång bergochdalbana som de väntande kunde åka... (._.) Snackade lite med en kille som jag stod i kön med, och det visade sig att det var april -- jag hade rest drygt ett halvår bakåt i tiden!?

 

Skål för ett nytt år av skumma drömmar! o/

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag hade en dröm förra natten som jag tyckte var rätt så cool men eftersom jag var så trött så tänkte jag inte så mycket på den fören senare på dagen så då har jag troligtvis glömt bort mer eller  mindre vissa detaljer. Drömmen utspelade sig som tecknad, jag såg mig själv i tredje persons vy eller en person som kändes som jag (drömmar kan vara svåra att beskriva) men vissa delar var i första persons vy.

 

 

Jag ska rädda en person som blivit kidnappad av någon fiende. Om jag gör det för att det är min vän som blivit kidnappad eller om jag bara ska hjälpa en person som bett mig göra det vet jag inte. Jag har en vän med mig men vi delar på oss när vi attackerar basen. Jag springer in och fienderna flyger all världens väg när jag svischar förbi och sen hoppar jag in i ett hus genom väggen. Där inne ser jag hur fienderna ser ut, de har en humanoid form men med drag av högteknologiska robotdrag (ännu en sak som är svår att förklara). Där inne ser jag en av varelserna som sticker ut, hon ser vacker ut på något vis och jag känner att den här är viktig varelse medan de andra som är i rummet troligtvis är nå slags betjänter. Betjänterna ryggar och trycker inne i ett hörn men hon iakttar mig bara. Jag går fram till henne och känner på hennes hår och frågar vad hon är för någon och vad jag ska göra med henne. Hon svarar inte men blänger lite på mig samtidigt som hon inte verkar rädd men ändå förstår att hon är i ett underläge. Jag frågar om jag ska hugga av hennes ena vinge eller ben, vilken ordning det var vet jag inte men hon svarar nej till båda. Då ställer jag frågan om jag ska hugga av henne båda vingarna eller båda benen. Jag hör hennes tankegång fram och tillbaka och sen till slut svarar hon benen. Jag ler ett stort brett flin och säger i stil med "då säger vi så!" och hugger av henne båda benen utan att tveka. Jag ser i hennes ansiktet att det gör ont men hon skriker inte och sen sa jag något mer som jag inte minns och sen sprang/hoppade jag iväg.

 

Nästa scen så står jag öga mot öga av en manlig fiende som också sticker ut och ser mycket starkare ut än de andra, jag fick för mig att han var general så jag kallar honom vid det. Vi går till strid och jag slåss med ett svärd och har övertaget hela striden. Jag känner mig inte rädd utan mer glad att få slåss. När vi kommer riktigt nära i striden så skjuter han ut en projektil från en del av kroppen. Jag ser den och parerar den och ändrar bana på den så att den flyger iväg utan att träffa mig men det är en stark attack som gör att en del av handtaget på mitt svärd går sönder och jag flyger iväg en bit luften men landar oskadd på båda benen. Jag flinar då en självsäkert och brett leende mot honom. Jag kommer inte ihåg om han sa något men hans min sa som i sann animéanda "o-o-omöjligt". Efter det minns jag inte om jag hugg ner honom eller om det bara är något jag har fått för mig i efterhand när jag har tänkt på drömmen och försökt komma ihåg så mycket jag kunde om den.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Inte jättestark animekoppling, men jag drömde att jag, efter att ha övernattat med skolklassen förmodligen för något "kulturfestival"-liknande som i gymnasieanimanga, pratade med @doppler och andra (tydligen gick vi i samma animegymnasieklass) om produktionsinformationen om någon anime. "GK" stod det. Vad kunde det betyda? Jag minns inte vad doppler trodde, men jag trodde att det stod för TV-kanalen "Gundam Kids" (det finns ingen sådan kanal) -- så att man kunde dra slutsatsen att animeserien skulle sändas på den kanalen.

 

Sen kom jag på att jag glömt något utomhus, och då var jag plötsligt utanför hemmet kvällstid. När det blir mörkt här så blir det mörkt, och vad jag först i stjärnljuset trodde var en katt som kom mot mig var ett lejon som gick till attack i mörkret! Den slog omkull mig, men jag höll dess käftar borta från mig, och kunde till och med slita av dess ena (övre?!) käke, men jag tänkte att om den börjar klösa mig så är det kört. Jag försökte ropa på hjälp, men jag fick inte fram någon röst!

 

Då vaknade jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Jag drömde inatt om att jag började titta på en animé som jag inte hade hört något om förut. Under avsnittet minns jag att det var jättemånga saker som jag reagerade på och som jag skulle nämna i "vad ser du på just nu" men jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var för något. Det enda jag minns var att allt kändes random, typ som första avsnittet av Kyoukaisenjou no Horizon.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Det var ett tag sen nu (alltså minst nåra år sedan vid det här laget :widegrin:), men jag satt med benen i kors och svävade i ett mörklila tomrum. Och när jag satt där fick jag en kyss av Sasuke från Naruto, som om han bara råkade vara där för att göra just det. Vad jag skulle vilja veta är varför det var just Sasuke .. det finns personer i Naruto som jag tycker bättre om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Jag drömde om en One Punch Man-liknande figur (han utförde liknande stordåd med styrka och snabbhet), som verkade vara mindre heroisk – han hanterade kött av människobarn, för mänsklig konsumtion!? Men, det visade sig att det var odlat kött baserat på celler från ett barn med läkande egenskaper, så det var typ en mirakelmedicin, och barnet var helt oskatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag drömde att jag på något sätt hade blivit tecknare för Shōnen Jump (mangatidningen där One Piece går), fastän jag inte kan teckna (vilket jag också tänkte), och därför närvarade på ett möte för nya tecknare. Vi var kanske ~10 stycken som satt vid ett litet konferensbord i ett litet rum som kändes som ett nedgånget fikarum.

Och vem tror ni kommer in genom dörren om inte självaste Masashi Kishimoto, skaparen av Naruto! Han hade ju redan avslutat sin serie, så han kom in på Shōnen Jump-kontoren antingen för något mindre ärende eller bara för att hälsa på. Och då tänkte han säga hej till oss "rookies".

Fastän jag säger "Masashi Kishimoto" så skilde han sig en del från verkligheten: han var drygt 10 cm längre än mig (istället för 10 cm kortare som på riktigt), och drygt 10 år yngre än mig (istället för 10 år äldre som på riktigt). Och i ansiktet såg han ut precis som Naruto. Alltså som den mangatecknade mangafiguren. Men han hade ett varmt, fast handslag och goda "lycka till"-ord.

Men medan det var en överraskning för mig så hade de andra tecknarna väntat på honom, så de hade tagit fram saker för honom att signera! Typ en Naruto-pocket, såna grejer. Jag hade en orelaterad manga med mig (minns inte vilken) och det dög ju inte… Men kanske visitkort eller nåt då? Jag tog fram min märkligt rymliga plånbok – och såg att jag ju hade med mig små kort! Typ 5x7 cm i papp eller i urfräst metall. De flesta korten var av Evangelion.

Jag bestämde mig för att Kishimoto skulle få signera mitt Asuka-pinupkort. Jag tror att min hjärna på kudden hade börjat tänka på honom som Hideaki Anno, så det gick väl an. Men det bästa av de 10-20 kort jag hade i plånboken var ett litet kort med en bild av en generisk kvinnlig animeidol och texten "I'M DATING THE SAME IDOL AS MY 10-YEAR OLD DAUGHTER". Fråga mig inte varför, fråga mig inte hur, fråga mig inte vad det betyder. Allt jag vet är: jag vill göra en T-tröja eller nåt av det där!

imdatingthesameidol.png

Alltså en idol som dottern också är ihop med,
inte ihop med en dotter som själv är idol.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Jag hade en konstig dröm. Det var något (övernaturliga fenomen?) i himlen – jag vill minnas att det var mycket ovädershimmel: mörka, grå moln – och jag var i en grupp som hade något slags uppdrag. Någon i gruppen hade en idé om någon vi kunde söka hjälp av: Shinobu Ohtaka, tecknaren av Magi och Sumomomo Momomo! Jag vet inte hur hon ser ut på riktigt, men i min dröm såg hon ut typ som en korthårig aidoru, väldigt söt. Hon tecknade själv, utan assistenter, i en liten tvåvåningsträstuga på ett berg. Trästugan var också ett fordon, så hon gav oss skjuts. Kanske rätt sinnesbild är stugan nedanför, fast med larvfötter som på en stridsvagn.

Spoiler

bd9e85081f33c2ee21ce72ec3fb16047.jpg

Jag brukar tänka på drömmar som remixar av tankar och bryderier man haft på sistone, men jag tror verkligen inte att jag tänkt på Shinobu Ohtaka på länge; Magi, som jag läste, slutade ju för nästan ett år sedan. Men jag måste också säga att jag är imponerad att jag kom ihåg hennes förnamn, “Shinobu”, i drömmen. Efternamnet fick jag googla fram i vaket tillstånd.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag drömde att jag upptäckte att detaljer om Evangelion 4.0 hade läckt ut 28 juni (väldigt specifikt), vilket jag missat fram till nu! Refererar lite till tidigare Evangelion-filmer så jag döljer:

Spoiler

Bland annat skulle Mari i filmen ha fått missbildad rygg, tänk skolios, för att piloterna hade så dålig arbetsställning när de styrde sina robotar. (I min dröm var det mer som hur de styr dem i Darling in the Franxx.) Och Asuka hade efter att ha blivit “kontaminerad” i 2.0 blivit gravid med en ängel, så att hon alltså hade något slags växande ängel inuti sig; situationen hotade att förvandla henne till ett monster på något sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Oj oj, vilken natt. Ridit elefant, blivit spjutattackerad av Greenpeace (ingen fara, de träffade bara elefanten), spelat synth/keyboard med julljud (tänk: tomteskratt, bjällerklang, julklappspappersprassel), och, viktigast av allt, tittat på satellitsänd NHK: de bjöd på Mästerdetektiven Conan, svensktextat! “Svensk text: Yoko Svensson” (typ) i slutet av avsnittet. Tror dock att svensktexten bara var ett av många språk; alltså att satellitsändningen hade valbar text, som på DVD.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Efter en bunt typiskt konstiga drömhändelseutvecklingar så anlände drömmens “jag” till ett slags tävling med åskådare: det gick ut på att givet ett urval apparater, sådana som gamla Megadrive-konsoler, avgöra om de var brukbara bara baserat på utseendet, och sedan koppla in dem för att bekräfta att de fungerade eller ej. De medtävlande var experter på just detta. (Nintendospelkonsoler fick inte vara med i tävlingen alls, för en av de tävlande var så överlägset bäst på att avgöra vilka som fungerade att det inte hade blivit någon match.)

Det var ingen stor tävling, mer som något man kan hitta på ett konvent. Vi snackar om apparater samlade på ett rektangulärt bord typ 2x8 meter med 4-6 (inkopplade) TV-apparater, för 4-6 tävlande, med en bunt begagnade apparater på bordet, och kanske runt 50 åskådare på behörigt avstånd i en liten ring runt bordet (de tävlande var uppdelade på varsin sida av bordet).

Av någon anledning fann “jag” “mig” vid en TV – kanske “jag” blivit förväxlad med en tävlande – och kopplade in Laserdisc-spelare som “jag” givetvis testade med en svenskt 90-talsfansubbad anime-Laserdisc! Här var det några viktiga skillnader mot verkligheten: för det första var dröm-LD:n inte en stor silvrig skiva, det var snarare två CD-stora skivor i en kassett. I drömmen var fansubben inbränd på LD:n, men i verkligheten använde man inte de obskyra inspelningsbara LD-formaten. Jag tänkte också säga att i drömmen var det “softsubs” på LD:n, men det verkar ha funnits i verkligheten också i form av teletext.

Det “jag” satte igång var en mechaanime. Det var en högstadie-/gymnasietjej i skoluniform som just hade teleporterats hem från sin robots cockpit. Hon var trött och plaskvåt, för tydligen var det en sån cockpit som innehåller vatten(ish), som i Evangelion. Hon låg utmattad på golvet och pratade med någon familjemedlem, någon bror förmodligen, och försökte liksom dölja sanningen bakom att hon låg i vardagsrummet och blötte ner golvet. Det var en anime som hette något i stil med “Zenon”, men det var inte Exper Zenon (som jag inte sett) från 1991, utan stilmässigt kändes det mer som Zegapain (som jag inte sett) från 2006. Typ den korthåriga tjejen. Men “jag” tänkte inte så mycket på animen i sig, utan störde “mig” på att textens två rader var olika stora; de var individuellt inställningsbara av någon anledning. Egentligen borde det inte påverka tävlingen, men det kändes för “mig” som ett misstag.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Jag hade en dröm för ett par nätter sedan; jag vaknade upp mitt i natten och klottrade ner lite snabba anteckningar i mobiltelefonen innan jag somnade om:

“animedröm, typ gamla heroines, står på gatan, möter upp, exc kläder”

Jag har inte en aning om vad det betyder. 😞

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag hade en dröm som jag skrev lite bättre anteckningar om.

Jag drömde att jag pitchade en anime som jag trodde ganska mycket på.

Det var en berättelse som utspelade sig på en exklusiv konstskola – bildkonst, kläddesign, fotografi- och filmkonst, musik etc. – som hade en högstadiedel, en gymnasiedel, och en högskoledel. För att få gå vidare från högstadiet till gymnasiet, eller från gymnasiet till högskolan, måste en elev i skolan genomgå ett prov av något slags övernaturlig karaktär, kanske gå in i något slags drömvärld.

Huvudperson var en tjej som just börjat gymnasiet, personlighetsmässigt åt det knasiga/ohämmade/naiva sättet. Andra figurer var kōhais i 9:an som genomgick provet (så de genomgick provet fastän läsåret redan börjat?), och sempais i gymnasiet.

Jag minns inte vad provet gick ut på, men jag har en gnutta av en minnesbild av att de där niorna gick tillsammans i några tevespelskloakliknande system (typ runda gångar, galler). Jag tror att proven var centrala för handlingen och temat. Temat i sig var det typiska om att hitta sina drömmar och gå sin egen väg.

När jag skrev anteckningarna så började jag tänka på Mikagura Gakuen Kumikyoku, så det kan ha varit en inspirationskälla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, jag hittade en anteckning till, som nu friskar upp mitt minne: jag drömde att jag hade hittat en “allt Macross”-torrent (d.v.s. olovliga kopior) där det ingick en animerad dokumentär om animatörer på Ghibli på 80-talet, vilka senare skulle bli kända regissörer och legendariska animatörer. Det var en superfräsig animerad åkning genom ett kontor med högt i tak; “kameran” gick i sicksack mellan skrivbord och stannade på varje person och gav dennes namn. Jag ba' “wow, där är unga Miyazaki! Och Anno! Och Yamaga! Och Oshii! Och Nakamura!” etc.

Det är förstås historiskt felaktigt, eftersom de flesta aldrig haft något med Ghibli att göra, men det var uppenbarligen inspirerat av att Anno och Yamaga jobbade på Macross, och att Anno jobbade för Miyazaki på Nausicaä. Själva stilen på dokumentären påminde mig lite om TV-serien Aoi Honō (som ju handlar bl.a. om Anno och gänget), åtminstone som jag minns den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag drömde att jag hade råkat ta fel buss, och skulle till något slags resecentrum för att försöka ta mig hem igen, men vem satt inte där vid ett cafébord om inte amerikanska regissören James Cameron! Han fick syn på mig och vinkade – det visade sig att han hade sett vad jag hade twittrat om hans arbete på One Punch Man – säsong 1, tror jag – där han (enligt min dröm) regisserat något avsnitt.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Jag hade en dröm inatt om att jag betraktade en stor, avlägsen radiomast där något hände, och när jag tog mig dit fanns det en hiss i masten som ledde underjord och där hände allsköns äventyr som jag mestadels inte minns (jag minns ett slags “tågkyrkogård”). Men det var en dröm. Alltså, jag drömde att jag drömde, och sen tänkte jag i drömmen att “det här ska jag posta om i Skumma drömmar-tråden på Anime.se!”.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag råkade hitta en till osammanhängande vakna-mitt-i-natten-anteckning, nu från nästan exakt ett år sedan, natten den 12 mars 2021 kl. 03:37. Lite svårtydd, men i drömmen skulle jag kolla in lokala biografen för att jag upptäckte att det skulle visas en filmversion av australiska dramaserien McLeods döttrar och hade tänkt berätta det för min mor, ett fan av serien, men när jag kom dit så var det en sketen liten visning av Danmachi (filmen?) uppspelad från svensk Blu-ray på en liten TV framför typ 5x5 stolar.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...