Hoppa till innehåll
Anime.se

Den stora YouTube-tråden


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kika på "PoPiPo" från samma konsert, den lilla biten när hon springer runt på scenen är fullkomligt suverän! :D

Såg. Gillar att publiken är med för fullt i den :)

 

Är det ett hologram de kör eller är det pålagt i efterhand?

Verkar som ett hologram. Ta den här videon av genrepet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=VOjw64YOg-8

 

Känns ovärt att lägga på en effekt på det :3

Och så bleknar hon när hon får en spot på sig vid 2:26. Wikipedia berättar.

 

Hatsune Miku has performed onstage in what appears to be a dynamic hologram but is likely to be just a 2D projection on a transparent screen based on Pepper's ghost technique.

Jo, man ser faktiskt plattheten vid 10:20 i det klippet. Rätt fett i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående hologram-delen så stämmer det mycket riktigt som Wikipedia säger. Det är ett gäng projektorer som skjuter bilden på en stor glasskiva (i den tidigare konserten hade man tre små) som är behandlad med en slags plastfilm (vars namn jag aldrig kommer ihåg), alternativt specialgjort glas, som vinklar ljuset från projektorerna att en bild uppstår på glasskivan i fråga.

 

När scenen är väl upplyst och kameran fotograferar från ett avstånd så ser man glasskivan utan större problem, och när man filmar Miku när hon står "framför" en projektor så glänser ljuset från denna in i kameran på ett ganska igenkännande vis (till skillnad från om hon varit riktig, då hade ljuset endast lyst in i kameran om hon inte stått framför projektorn, Duh xD)

 

I övrigt är det en fullkomligt suverän effekt, och en jäkla massa arbete bakom. Helt värd konsert om man nu gillar musiken, eller vill se en otroligt fenomenal animation :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som sett klipp från Hatsune Miku konserten i Japan? Min mamma ringde mig i morse och berättade om den, hon hade blivit totalt Hatsune Miku-frälst. Jag måste erkänna att det ser väldigt häftigt ut^^

http://www.youtube.com/watch?v=DTXO7KGHtjI

Redigerad av Sceleris
Flyttat inlägget till YouTube-tråden.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var lätt att tro att kameran for runt henne ett tag, men det var visst bara animationen som vred sig.

 

Vet inte, jag… jag är ganska oimpad. Eller nja, imponerande är det ju, men det är lite "herregud, använd pengarna på att göra en vettig animé istället". Känner mig inte sådär jättehet på varesig musiken eller att jaga ett hologram.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...