Hoppa till innehåll
Anime.se

Tips om lite "vuxnare" anime?


thorn
 Share

Rekommenderade inlägg

Hejsan allihopa, första posten här.

 

Jag är ju inget stort anime-fan egentligen. Det mest jag sett har varit totalt skit, tycker jag i alla fall.

 

Det största problemet jag alltid haft med anime (sen flera år tillbaka) har varit att de allra flesta serier har varit riktade mot barn känns det som. De vanliga förutsägbara handlingarna och tomma karaktärerna. De hemska japanska moralkakorna (be cool stay in school typ) känns ganska jobbiga också. jag bakar in "nya" anime, som blivit omåttligt populära så som Naruto, FMA och Dragonball här. Kräkvarning.

 

Dock har jag sett ljuset lite. Den första "wow" upplevelsen fick när jag såg Evangelion (vilken iofs är hyffsat banslig i början också, men alla som sett andra halvan av serien + filmerna förstår nog mig). Fantastisk serie, hyffsad storyline, men framförallt var det ju lite filosofi, psykologi osv. Karaktärerna var inte helt förutsägbara osv. Har sedan dess sett ett par (men inte många serier jag tyckt om) ex: FLCL, Gilgamesh och GitS.

 

Så, kan någon tipsa om andra serier som dessa, som jag i alla fall tycker känns mognare och djupare (handlar inte om mängden blod hehe).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, får ta och kolla upp dem.

 

För att förklara lite mer, står jag i en videobutik och letar bland vanliga filmer så är första målet alltid att hitta något i stil med Memento, Donnie Darko, vad som helst av David Lynch osv. Det ska vara lite tankeverksamhet, lite mystiskt och skumt.

 

Har med sökfunktionen här på forumet fattat att man inte är den enda som fastnat på Evangelion och sen inte kunnat hitta något annat som känns lika bra. :)

 

Fortsätt gärna med andra tips, och tack för hjälpen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

förstår dig jag var i det träsket å fast jag var mycket i mot sub å så jag ville ha eng dub på alt.. (ung och dum)men så en dag fans hellsing på datorn och jag hadde inget att göra så nu är jag fast i alt. dom jag kan rekomndera till dig är

 

FLCL

Hellsing

Chrono crusade

Cowboy bebop

dom där är ett måste enligt mig det fins många bra filmer ochså det är bra när man ska in i träsket :)

Filmer

Prinicess mononke

Nascua

Escaflow the movie (bra serie å men många gillar den inte)

kommer inte på nåra mera nu det är så många men det här är en bra början

just ja glöm inte ghost in the shell

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

allt Ghibli ! men Grave och the Fire Flies är nog mer din kopp te, tyngre film får man leta efter.

Oseam - koransk verklighetsblabla film bra den me

Samurai X OVA - överskattad men "vuxen", inte helt illa pissat

Akira

Karakuri Zoush Ayatsuri Sakon

Kousetsu Hyaku Monogatari eller 100/hundred stories

 

www.animesuki.com har de 2sista serierna.

 

hmm du har redan fått tips av de andra

jag har sett ett flertalet och tycker;

Wolf's Rain är en sjukt bra serie rekomenderar jag med.

Berserks första intryck är fel (dvs se hela)

Texhnolyze - har jag inte sett hela men förvirrande som få när man är bakfull.

 

nu orkas det inte mer. ha så kul.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den mesta animen, speciellt serier, är gjord för barn, det finns dock ett par undantag.

 

"Neon Genesis Evagngelion" har du redan nämt, förvänta dig inte att hitta serier med samma djup.

"Rahxephon" är typ en NGE klon, alltför mycket är taget direkt från NGE för att jag ska gilla den, inget jag rekomenderar....

 

"Rurouni Kenshin OAV 1 (Trust and Betrayal)" är riktigt bra, riktigt snyggt tecknad, och med en bra story. Men tv serien med kenshin (den på 95 avsnitt) är en barnanime, samma genre (shounen) som Dragon Ball och Naruto, så du gillar den förmodligen inte.

 

"Now and Then, Here and There" är en annan serie som inte direkt riktar sig till barn/små ungdommar, även om huvudpersonerna är ganska unga. Tar upp en hel del hemskheter, en tung och sorglig anime.

 

"Cowboy Bebop" är en av mina favortserier, även om det inte direkt går att säga att den är riktad till vuxna, skulle snarare säga att det är en ungdomserie som håller tillräcklig kvalite för att tilltala de flesta.

(soundtracket är guld för övrigt)

 

"Hellsing" är på sätt och vis en skräckanime, sändes kl 00.00 i Japan osv, men skulle kalla den en action anime, på sätt och vis väldigt lik en actionfilm; ganska lite story, häftig vampyr slaktar saker. Det beror lite på vad man gillar att titta på, gillar man action så kanske det kan vara nått, men det är inget som kräver specielt mycket tankeverksamhet.

 

"Serial Experiments: Lain" kräver dock en hel del tankeverksamhet, och kan helt klart vara nått om man gillar lite halvmysko saker och datorer etc.

 

"Key: The Metal Idol" är en serie som riktar sig till en lite äldre publik också, faktiskt en ganska obehaglig serie, med några en hel del obehagliga scener.

 

Det finns betydligt fler filmer som riktar sig till en äldre publik, listar några bra/skapliga:

 

Hotaru no Haka (Grave of Fireflies) - drama, ghibli film som handlar om två barn under 2a världskriget. Sevärd.

 

Omohide Poro Poro (Only Yesterday) - Drama/Romantik, en till ghiblifilm.

 

Sennen joyu (Millennium Actress) - Drama

 

Jin-Roh, drama/thriller

 

Wings of Honnramise - Drama

 

Tenchi no Tamago (Angel's Egg) - Fantasy? ganska underlig film, typ en "konstfilm", kräver en hel del tankeverksamhet. Jag gillade stilen den var tecknad i, men orkade inte klura på symbolismen så mycket.

 

Akira - Sci-Fi, klassiker

 

Metropolis - Sci Fi, bygger på den gammla sci fi filmen med samma namn från 1927

 

För att nämna lite, säkert missat en del bra grejjer men det är vad jag kommer på just nu.

 

Om du orkar dra in i mangavärlden så finns det många fler titlar där som är riktade till en äldre publik. Har upptäckt en hel del riktigt bra saker efter att jag tröttnade på all barnanime.

 

[EDIT]

Måste bara tippsa om en sak som egentligen inte är anime, "bara" teckand film; The Maxx, baserad på serietidningen med samma namn av Sam Keith. Nått av det bästa jag läst/sett (både tv-serien och serietidningen), anime och manga medräknat. Klipp och klistrat; introt till varje episod (för att ge en liten inblick om vad det handlar om):

 

"Most of us inhabit at least two worlds: The real world where we're at the mercy of circumstance and the world within, the unconscious, a safe place where we can escape. The Maxx shifts between these worlds against his will. Here, homeless, he lives in a box in an alley. The only one who really cares for him is Julie Winters, a freelance social worker. But in Pangea, the other world, he rules the Outback and is the protector of Julie, his jungle queen. There he cares for her. But he always ends up back in the real world.

 

And me? Old Mr. Gon. Only I can see that the secret which unites them could destroy them. I could be helpful Bah, screw it. I think I'll have some fun with them first."

 

En ganska mörk historia, men en hel del humor inbakat. Och den är för vuxna... psyokologi, männskliga relationer, och lite till, på ett anorlunda sätt.

Kan vara svår att få tag på, tror inte den finns som dvd, och hittar inte serietidningen i Sci-Fi bokhandeln.... Den finns ute på olika fildelningsnätverk, olagligt, men om det inte går att få tag på serien på annat sätt så....

[/EDIT]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

FLCL får du inte missa annars mycket bra skrivet /rekom

 

Om det var menat åt mej så försvarar jag mej med att säga att han redan själv sagt sig ha sett FLCL ;)

 

Och nej, bara för att man gillar NGE behöver man inte gilla Rahxephon... Jag gillar verkligen NGE, och som sagt tycker jag att Rahxephon är bara en blek kopia, dom har snott nästan allt, men missat det som gjorde NGE riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

SFish kommer med en hel del bra rekommendationer som jag skulle vilja stödja.

 

"Key: the Metal Idol"

Detta är en underbart bra anime, utan rosa-håriga fanservicebrudar och slapstickhumor. En mörk serie med rikigt bra handling som ger upphov till en hel del tankeverksamhet. Måste se om den nån gång och tänka till lite mer, har nog inte listat ut den helt än.

Att den även är rejält snyggt tecknad och har bra bakgrundsmusik är ett stort plus.

 

"Ima, Soko ni Iru Boku", även känd som "Now and Then, Here and There" eller bara "Ima Depp"

Detta är också en rikigt bra anime med en seriös och hemsk handling. Inte lika mycket att "grubbla över" i denna serie, handlingen är rätt rak på sak. Detta gör den dock inte dålig, men förvänta dig ingen jättedjup anime.

Har pratat med många som inte tycker om den just för att den är rätt så hemsk (inte på ett "huvudensomsprängsochblodsomforsar"-sätt), så den passar inte alla.

 

"Hotaru no Haka", även känd som "Eldflugornas Grav" eller "Grave of the Fireflies"

Sorglig och tung film. Hundra procent sevärd, så länge du inte är ute efter något muntert.

 

Hm... Det där tillförde ju inte något nytt. Återkommer imorgon, då jag inte är lika trött :sleep:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och nej, bara för att man gillar NGE behöver man inte gilla Rahxephon... Jag gillar verkligen NGE, och som sagt tycker jag att Rahxephon är bara en blek kopia, dom har snott nästan allt, men missat det som gjorde NGE riktigt bra.

Vadå snott? Visst bildspråket är liknande, en snubbe kör en stor gudomlig robot osv men annars är det jävligt mycket som skiljer. Hela storyn, bakgrunden, varför allt händer och karaktärerna är ju helt annorlunda. Sen att det på sin höjd påminner om NGE är enligt mig bara ett plus i kanten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Storyn kanske? Orkar inte rabbla allt, men det är jävligt mycket som påminner om NGE, alldeles för mycket för att det ska vara en slump. Hursomhelst var poängen att man inte behöver gilla Rahxephon för att man gillar NGE. Att du gillar serier får stå för dej, det var inte det jag kritiserade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tips på bra vuxnare serier:

 


  • berserk
    now and then, here and there
    key the metal idol
    boogiepop phantom (en av mina favoriter :D)
    kenshin (oavn)
    texhnolyze
    ebichu (komedi)
    gunslinger girl
    rahxephon
    kimi ga nozomu eien

 

alla dessa serier är mycket bra :) så jag rekommenderar att du tar dig ann allesammans

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...