Hoppa till innehåll
Anime.se

Tips för att slippa lumpen


JockeII
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag ville göra lumpen, men tyvärr så skadade jag mig på en praktik plats så nu är jag handikappad för livet. Jag fick 1 ton på min fot så den vreds sig 180 grader. Läkarna sket i och operera för dom trodde foten skulle rätta till sig, men tyvärr hade dom fel. Har nu en skadad fot resten av livet! Men om jag var du så skulle jag gör lumpen för att det är en upplevelse för livet tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Jag håller med de som vill ha en allmän samhällsplikt i Sverige. Dvs, alla 18-åringar (tjejer likaväl som killar) MÅSTE göra samhällstjänst ett år. Då ska man få välja mellan militärtjänst eller någon civil tjänst som åldringsvård, dagispersonal, klottersanering eller liknande.

 

Kostar för mycket för staten för att göra det.

Därför de skurit ned så mycket på värnplikten de senaste åren.

 

Att värnplikten kostar mycket beror på att det är dyrt med stridsvagnar, stridsfartyg och inte minst alla resor hem varenda helg som de värnpliktiga har rätt till.

 

Att däremot låta folk jobba i hemtjänsten eller klottersanera i sin egen stad, till samma lön som värnplikten (ca 50 kr om dagen) skulle nog staten TJÄNA på!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Säg att du inte tål damm.. ! Inte äter kött.. Överdriv inte för mycket med dina "problem" för då kan de ju jävlas o ändå tvinga dig till lumpen!

 

Tänk på vad som händer om du maskar dig igenom alla prov och ändå blir tvungen att göra lumpen.. bara en massa skit du får välja bland o göra!

 

Till mitt tips då:

Pumpa med musik i öronen hela vägen dit..alltså RIKTIGT hårt pumpande musik.. så när du gör hörseltestet.. ;)

 

De sa att jag var för döv för att göra lumpen :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till mitt tips då:

Pumpa med musik i öronen hela vägen dit..alltså RIKTIGT hårt pumpande musik.. så när du gör hörseltestet.. ;)

Och kanske bli skadad för resten av livet? Väldigt smart... :surprised:

 

Man kan vara ännu smartare. Man kan skita i att trycka på knappen när man har testlurarna på. Eller säga att man har tinnitus och trycka mest hela tiden. De kan nämligen inte avgöra om du talar sanning eller inte.

 

Ett annat sätt att slippa tror jag är att säga att man inte fungerar bra i grupp, eller att man känner sig trängd i grupp eller nåt, då en av de största problemen för värnpliktiga är att man har ganska lite privatliv. Man övar, äter, sover, våndas, svär och spränger saker i luften tillsammans.

 

Jag vill inte propagera, varken för eller emot lumpen. Försvaret försöker såklart vinkla det till något bra, och det finns uppsjöer av ställen där folk berättar skräckhistorier om hur illa det var, men jag vet inte. Jag har inte gjort det än, och det är individuellt hur det blir.

 

En sak till: Vi har inte värnplikt i Sverige. Vi har mönstringsplikt för pojkar/män (beroende när på året man råkar vara född) och vi har totalförsvarsplikt, vilket innefattar alla mellan 16 och 60, vad jag minns. Att man mönstrar betyder inte att man behöver/får göra lumpen, men tar de ut en är det ganska svårt att ta sig ur.

 

Jag har blivit kallad. så jag ska spendera hela nästa nästa år 90 mil hemifrån. Kul va? Som tur är har man inte hemlängtan, eller så får jag verkligen sättas på prov nu.

 

Själv är jag rätt lugn över att göra lumpen. Har inga problem med att anstränga mig, bara nån säger åt mig vad jag ska göra och när. Dessutom kan jag fundera på vilken högskola jag ska vällsigna med min närvaro efter det där året i Boden.

 

Ska bevaka den här tråden. Mycket roligt kommer från att disskutera tekniker i hur man slipper undan saker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som Zacko skrev:

De enda som hamnar i lumpen är

1: Personer som verkligen vill göra lumpen.

2: Personer som har väldigt bra fysik och en "osäker inställning"...

Myten om att man skulle bli tvingad lever kvar än idag.

I år är det dock en minimal del av alla ungdomar som gör lumpen och vad jag har förstått är det t.o.m så få att alla som vill inte antas, armén har därför inget intresse att ha med någon som inte vill vara där och inte gör sitt bästa.

Dock vill jag tillägga att det inte nödvändigtvis behöver vara något tråkigt eller negativt att göra lumpen, min brorsa ligger inne nu.

Enligt honom är det god mat (gratis!!!! ;) ) lagom stress och man får gratis hemkörning varje fredagskväll och hämtning söndag afton.

Om man skulle vilja kan man också få jobb efter lumpen och riskera livet i något okänt land där alla hatar dig och den bästa internetuppkopplingen sitter i den korrupta presidentens kylskåp.

låter väl kewl?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har en kompis som ville göra lumpen men han råkade berätta för psykologen om sin aningen negativa bild på mänskligheten och då skickade han hem honom direkt ;)

 

Själv är jag fortfarande intresserad av att göra lumpen, ska se om jag orkar anmäla mig till mönstring. Fördelen som tjej är att jag får göra lumpen hur stora problem jag än har, om jag bara tackar ja. De har tydligen inte rätt att neka tjejer... sen hur rättvist det är kan man ju fråga sig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv är jag fortfarande intresserad av att göra lumpen, ska se om jag orkar anmäla mig till mönstring. Fördelen som tjej är att jag får göra lumpen hur stora problem jag än har, om jag bara tackar ja.

Det där stämmer inte riktigt. Min syster blev omplacerad två gånger (det andra var en skitbefattning som i princip var för att hon skulle sluta självmant) innan hon slutligen vände sig en bit högre och fick tillbaka sin plats på F21.

Sen har du fortfarande krav som du måste uppfylla för vissa utbildningar som är lika för alla. Utbildningar utan några egentliga krav slipper man helst ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var en trist inställning till att göra lumpen här då :/

Jag gör just nu lumpen själv och det är något av det roligaste jag har gjort.

Men jag ska väl inte försöka övertala er till att göra lumpen :P

 

För att slippa göra lumpen riktigt lätt, du säger helt enkelt vid mönstringen att du inte vill göra lumpen så skickar dem hem dig. Behöver inte komma med bortförklararingar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hihi en klassiker är han som inte ville göra lumpen och lyckades övertala läkaren av att han led av svimmningsanfall från och till.

Sagt och gjort, läkaren skickade hem honom.

 

Två veckor senare damp det ner ett gult kuvert adresserat till honom.

"indraget körkort pga. svimmingsanfall" :P

 

vad gör man då? säger att man pliktvägrade och får böter/fängelse, eller skiter man i körkortet? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var en trist inställning till att göra lumpen här då :/

Jag gör just nu lumpen själv och det är något av det roligaste jag har gjort.

Men jag ska väl inte försöka övertala er till att göra lumpen :P

 

För att slippa göra lumpen riktigt lätt, du säger helt enkelt vid mönstringen att du inte vill göra lumpen så skickar dem hem dig. Behöver inte komma med bortförklararingar.

 

Du råkar möjligtvis inte vara medlem på Boxtorrents forum och heta Dragoon där? :>

Dragoon-Dragool, och båda gör lumpen och är svenskar. Mycket sammanträffanden annars. ^^

 

ela: Så han har inget körkort nu och kommer inte få det inom den närmsta framtiden? :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaaao men lumpen är inte för alla, speciellt inte för en lat person som jag som aldrig skulle göra något slitsamt gratis (förutom för någon man känner såklart), och JA 50/kr per dag är gratis. :/

 

Sen att jag hatar natur, gruppboende och annan kollektiv verksamhet är en annan rätt stor anledning. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, vi måste ju ha mer pengar för att kunna festa med :D

 

Men för att komma tillbaka till ämmet, det är nästan äckligt lätt att slippa göra lumpen. Om vi säger att du inryckt mot din vilja kan du fortfarande få frisedel på ett enkelt sätt.

T. ex i min pluton stack 7 personer hem redan de 2 första veckorna, vad de gjorde var helt enkelt att vapenvägra och därefter påstå att de hade höjdrädsla så de fick slippa civiltjänster och resultaten är att de sitter och slappar hemma nu. Sen finns det en massa saker som man kan säga för att få åka hem, det gäller bara att vara lite kreativ

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eller så kan man ju göra så att man säger att man lider av "plötsliga avsvimningar". Sedan är det bara fejka att man svimmar på inskrivningstestet, få åka hem, och senare inse hur även ens körkort dras in. Utan att kunna bevisa att man inte lider av det. - stackars kille...

 

Jag fick inte ens mönstra. o_O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men nu är det väll slut på Värnplikten har jag för mej. Har ju börjat med yrkesarmé så det är väll frivilligt nu om man vill eller inte.

 

Men min erfaren het från lumpne var skit kul å slapp. Var ju iofs vakt på F4. Hadde fixat en snabb knapp på telefon till den lokala pizzerian med leverans till grinden. :rolleyes: Å när vi hadde tråkigt så bruka BV tamed oss till skjut banan å prova diverse vapen så när vi mucka så hadde vi överskridit vaktens ammo-budget med 80'000 kr. >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men nu är det väll slut på Värnplikten har jag för mej. Har ju börjat med yrkesarmé så det är väll frivilligt nu om man vill eller inte.

 

Men min erfaren het från lumpne var skit kul å slapp. Var ju iofs vakt på F4. Hadde fixat en snabb knapp på telefon till den lokala pizzerian med leverans till grinden. :rolleyes: Å när vi hadde tråkigt så bruka BV tamed oss till skjut banan å prova diverse vapen så när vi mucka så hadde vi överskridit vaktens ammo-budget med 80'000 kr. >:D

 

sådär gjorde våra befäl också, vakt här med :P lite lustigt att vakter är mer skillade att skjuta än tex skyttegrupper.

 

regemente?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jocke, blev du inkallad direkt? Själv fick vi grabbar här bara en lapp där det stod "Vi har valt att inte kalla dig till mönstring" eller "Vi kanske kommer kalla dig till mönstring". Själv fick jag alternativ 2 men det känns fortfarande otryggt eftersom längre ned i papperet stod det att bara 50% av dom som fått "kanske" brevet kommer att kallas :S. Skrev ju att jag var Sveriges motsvarighet till Schwartzenegger + att jag var galen i att få göra lumpen på lappen vi fick i sommras -.-'

 

Viss österrikisk information ovan kan vara måttligt överdriven.....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har fått säkert tre lappar. Först var det typ "du kommer bli inkallad, fyll i när du går ur gymnasiet och skicka in" sen var det "fyll i pappret så vi får veta om din hälsa" och nu min inkallelse.

 

Kanske hade sluppit om jag inte skickat in? Typiskt mig och min anvarskänsla att skicka in papper. ;_;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...