Hoppa till innehåll
Anime.se

Kara no Kyoukai


Saya
 Share

Rekommenderade inlägg

NpJSMWdbo.png

 

Författare: Kinoko Nasu

Karaktärsdesign: Takashi Takeuchi (I originalet)

Studio: ufotable

Genre: Action, Fantasy, Romantik, Thriller, Övernaturligt

Avsnitt: 1 (Film), kanske i sju delar

Premiär: Vintern 2007

 

QhayrYsto.png rKvuMTksu.png

HstyhpKDA.png

 

 

hAMwaFkRj.jpg ZAHkkXIhF.jpg abYejwjeV.jpg

 

http://www.karanokyoukai.com/

http://www2.ocn.ne.jp/~typemoon/rakkyo/index.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Kara_no_Kyoukai

 

sjcenEnBU.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trevligt initiativ.

 

Passar på att slänga in lite jag skrivit om Rakkyo förut.

 

En första design till animen:

knkpx5.th.jpg

 

Jämfört med den ursprungliga:

dtb03bwp2.th.jpg

 

Och så lite återanvänd text:

 

--------------------------------------------

Har för mig att jag nämt en hel del om Rakkyo (KaRA no KYOkai) förut, men kan väl försöka mig på en mer omfattande beskrivning nu.

 

Innan Type Moon började med Tsukihime (flera år innan) så skrev Kinoko Nasu på sin berättelse om Kara no Kyoukai. Den handlar främst om Shiki Ryougi. Hon tillhör en klan som bekämpar övernaturliga väsen. Shiki har sedan åtta år, då hon var nära döden, en speciell förmåga som låter hennes se dödslinjerna hos levande varelser och döda föremål. Hon har en kniv som hon använder ihop med sin speciella syn. Låter det bekant?

 

Rakkyo är vad man skulle kunna kalla ett Tsukihime halvfabrikat. Världen där Tsukihime utspelar sig är densamma och flera familjer som personerna i Tsukihime kommer ifrån introduceras i Rakkyo. Shiki Tohno är i princip en förmesad Shiki Ryougi.

 

Vad finns det att säga om själva handlingen... Den är inte lika rak som den i Tsukihime utan består till ena hälften av beskrivande tex och dialog, till andra hälften av filosofiska funderingar, en god portion action (Shiki är den coolaste kvinnliga huvudperson som finns) och en del "Vad fan är det som händer"-bitar. Det hela börjar med hur det av någon okänd person beskrivs hur en tjej hoppar ner från en byggnad. Det visar sig senare att hon är från skolan som Shiki och Mikiya går på. På något sätt dras Shiki in i det hela som visar sig vara mycket störra än vad alla först tror.

 

Det som gör Shiki till en av mina favoritkpersoner (om inte min favorit) är hennes väldigt egna person. Hon har en form av dubbel personlighet som inte är följden av någon psykos utan något hon styr över helt och hållet. Dels finns hennes ena läge, där bilderna är från, då hon har på sig den jackan. Hon har ett manligt sätt att prata; Bland annat så refererar hon till sig själv som "ore" vilket jag hittills bara sett henne göra. Hon kan också föra sig fint med ett otroligt välvårdat språk och stil som skulle få damerna i Marimite att bli rosaprickiga av avund. Det Nasu lyckas med är att få båda extremer att verka naturliga för henne.

 

Vidare så är även de andra personerna i Rakkyo nästan lika intressanta. Vi har Shikis klasskamrat och i princip den enda person som Shiki klarar av att umgås med en längre tid, hans yngre syster Azaka. (Dessa skulle rent utseende mässigt vara Shiki och Akiha Tohnos dubbelgångare.) Dessa ungås en hel del med Touko Aozaki, Aoko Aozaki syster som till skillnad fårn Aoko saknar magisk begåvning.

Kirie Fujoh introduceras tidigt i första boken då rykten om någon kvinnlig skepnad som syns i Fujoh-byggnaden är bland det första Shiki befattar sig med. Fujoh är också familjen Kohaku och Hisui kommer ifrån innan de skickas till Tohno för att hålla Tohnos familjeförbannelse hos Akiha i schack. Kirie lider av diverse hälsoproblem som gör henne fysiskt svag. Vilket gör att hon överväger att ge sig i lag med Araya.

 

En bild från drama CDn med några av personerna.

kngd9.th.jpg

-----------------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Enligt hemsidan så kommer Yuki Kajuira göra musiken till allafall dom tre första delarna, det ska bli väldigt intressant att höra.

 

Röster

Shiki Ryogi : Maaya Sakamoto

Mikiya Kokuto : Ken'ichi Suzumura

Touko Aozaki : Takako Honda

Azaka Kokuto : Ayumi Fujimura

Souren Araya : George Nakata

Kirie Fujyo : Rie Tanaka

Fujino Asagami : Mamiko Noto

 

Filmerna

Kapitel 1 : Fukan Fuukei (Världen från ovan) : 1 December

Kapitel 2 : Satsujin Kousatsu (Ur mördarens synvinkel) : 29 December

Kapitel 3 : Tsuukaku Zanryuu (Smärtan ligger kvar) : 26 Januari

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...

Kara no Kyoukai Movie 1: Fukan Fuukei

Release Date: May 21, 2008

Regular Edition: 5,040 yen

Limited Edition: 7,875 yen

 

Kara no Kyoukai Movie 2: Satsujin Kousaku

Release Date: June 25, 2008

Regular Edition: 5,040 yen

Limited Edition: 7,875 yen

 

Kara no Kyoukai Movie 3: Tsuukaku Zanryuu

Release Date: July 23, 2008

Regular Edition: 5,040 yen

Limited Edition: 7,875 yen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

En liten påminnelse.

 

Imorgon är det äntligen dags för första filmen att släppas på DVD, har givetvis haft den förbeställd i snart två månader nu. All kritik jag har läst har varit väldigt positiv så mina förväntningar är onekligen stora.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Nja, men tredje ute på DVD och femte snart uppe på duken. Höga förväntningar men hittills tycker jag mig nog ha fått dem infriade. De har ju fångat och uttryckt bokens anda på ett, i mina ögon sett, fenomenalt sätt. Det är som bekant lätt att haka upp sig och bara göra en "bok i filmform", men här man ju verkligen gjort en överföring till filmmediet och använt dess styrkor och finesser.

Sen kan man ju tycka att de borde gjort en enda förvaringsbox för alla sju filmerna, men nåja, att ha dem separata hyser väl sin egen lilla charm?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Femte filmen kom just ut på DVD. Den är... annorlunda, jämfört med de fyra föregående.

 

För det första är den dubbelt så lång som någon av de andra (1h55m istället för 45-55m som de andra).

 

För det andra har den en extrem mängd symbolism (nycklar och yin/yang-symboler är ett återkommande tema) och en storyline som är så ickelinjär att den får Baccano och White Album att se ut som Naruto.

 

För det tredje är våldet ganska drastiskt annorlunda än tidigare; i de föregående filmerna har det (även om det funnits en hel del blod) hela tiden varit åtminstone någorlunda abstrakt och inte i helbild. Här är det andra bullar: blod sprutar överallt, knivar sticks på obehagliga ställen, huvuden bankas mot väggar, kroppsdelar flyger, ögon sticks ut och i en scen dras någons tarmar ut ur kroppen.

 

För det fjärde är känslan i filmen också annorlunda; i vissa delar känns det som en shounen-serie. Det finns en Emiya Shirou-kopia (som ironiskt nog inte dör om man dödar honom) som håller monologer i bästa "BRINNANDE SHOUNEN-PASSION"-stil; utan synbar anledning (annat än att det ser coolt ut) får Shiki ett svärd att leka med, och bitvis finns det en del fanservice med Shiki.

 

Slutligen: tsun tsun, dere dere.

 

Mitt första intryck är att filmen är jävligt bra, som vanligt, men jag har inte riktigt hunnit smälta den än. För att överhuvudtaget fatta vad det är som pågår måste man nog se den minst två gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, låter häftigt. :O

 

Det här kommer inte att minska Ashaz' längtan. XD

 

Den låter bättre än de första fyra filmerna som ärligt talat varit, om än bra, inte svepa-mattan-under-fötterna-bra. Men det är förstås helt möjligt att det är en filmserie som klickar först när den är klar, så där att helheten är bättre än sina delar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...
  • 10 months later...
According to the official website, a blu-ray box set of Kara no Kyoukai (the seven chapters + Remix) was announced to be released on February 2nd 2011. 30min long OVA of Kara no Kyoukai: Epilogue will be bundled with the box set.

Ja! :D

 

Vad bra att jag inte har sett de sista tre filmerna då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...