Hoppa till innehåll
Anime.se

Ang. Japanska datorer


harimakun
 Share

Rekommenderade inlägg

Tja!

 

Är inte säker på om detta är rätt forum att placera denna tråd i, men jag gör ett försök. Flytta om så behövs!

 

Jag ska åka till Japan när jag har pluggat färdigt här i Sverige. Har hört av säkra källor att datorerna i Japan är billigare, så jag köper nog en dator där. Troligtvis en laptop.

 

Min fråga är då;

Finns det Windows XP/Vista med språk på svenska? Det är kanske inte så sannolikt, men engelska då? Det funkar lika bra.

 

Svara gärna! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl självklart att man kan installera vilken språkversion av XP som helst även fast datorn är japansk? Tror du att allt du har i din dator nu är svensktillverkat? :P

 

Det enda skulle väl kunna vara att BIOS'et är på japanska, men om det är en bärbar dator så behöver du knappast gå in där och greja ändå eftersom det inte direkt finns mycket inställningar att göra på märkesdatorer, och du klockar inte en bärbar dator heller så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sendan ska du tänka på att tangentbordet på en japansk dator inte har Å, Ä och Ö, men det är ju ganska så självklart ;) .

 

alt+shift alt+shift, problem löst om man på ett ungefär vet var på tangentbordet åäö brukar hålla till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sendan ska du tänka på att tangentbordet på en japansk dator inte har Å, Ä och Ö, men det är ju ganska så självklart ;) .

 

alt+shift alt+shift, problem löst om man på ett ungefär vet var på tangentbordet åäö brukar hålla till.

 

vad är det för t-bord man kan vänta sig att skaffa i japan?

är det typ ett engelskt t-bord? D:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vad är det för t-bord man kan vänta sig att skaffa i japan?

är det typ ett engelskt t-bord? D:

Precis som i Sverige (och dom flesta länder med en annan teckenuppsättning) så kommer tangentborden att se annorlunda ut.

 

t_UBlfluQWh.gif

 

Vad gör knapparna bredvid space? o.O

 

"Any"-key. Den Homer inte hittar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad gör knapparna bredvid space? o.O

Den till vänster om space konfirmerar inmatningen som står på skärmen (enter för oss), den till höger omvandlar Kana till Kanji (space för oss). Den ytterligare ett steg till höger gör att tangentbordet växlar från alfanumerisk inmatning till Kana (är lite osäker dock, den kan också växla mellan Hiragana och Katakana).

 

För oss = IME på ett västeuropeiskt tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Jo, det är löjligt billigt här i förhållande till sverige.

 

Min Macbook(mittenmodellen) gick på 130 000 JPY här och min Dell XPS (laptopen) med max på alla tillbehör förrutom minnet (för 1.5 år sedan) gick på 280 000 JPY.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är eventuellt drivrutiner som blir problemet om du köpet en dator i Japan. Håller du dig till en stor internationell tillverkare, typ HP, så ska det nog inte bli några problem om du är lite datorkunnig.

 

Sen är också frågan om det blir så pass billigt att det är värt allt strul som kan uppstå ifall datorn skulle gå sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Köper du en dator där du får Windows Vista Ultimate med går det bara att ladda ned ett språk pack på Svenska och byta över så fungerar det hur bra som helst, jag har Vista Ultimate på min dator hemma och på den har jag provat att byta över till Japanska en gång och Kinesiska en annan och allt byts man bara loggar ut och in så är det inställt, det är dock lite problematiskt om man inte vet hur ikonerna ser ut för vad som är vad när man ska byta det från ett främmande språk. Kör du med denna metod har du inga bekymmer med drivrutiner mm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 years later...
Tja!

 

Är inte säker på om detta är rätt forum att placera denna tråd i, men jag gör ett försök. Flytta om så behövs!

 

Jag ska åka till Japan när jag har pluggat färdigt här i Sverige. Har hört av säkra källor att datorerna i Japan är billigare, så jag köper nog en dator där. Troligtvis en laptop.

 

Min fråga är då;

Finns det Windows XP/Vista med språk på svenska? Det är kanske inte så sannolikt, men engelska då? Det funkar lika bra.

 

Svara gärna! Tack!

köp ett tangentbord i Sverige och ta med det till Japan så koplar du in det i den Japanska datorn :happy:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...