Hoppa till innehåll
Anime.se

National Novel Writing Month


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Vad använder folk för program att skriva på, eller kör folk på det gamla hederliga sättet med papper och penna?

Själv skriver jag i Q10, jag tycker det är behagligt att skriva när man slipper bli distraherad av övriga skrivbordet på samma sätt som i t.ex. word. Jag provade att jobba lite med Scrivener (windows betan), men det funkade inte alls för mig tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kör med Open Office. Det fungerar rätt bra, tycker jag. Fast å andra sidan är jag inte så speciellt kräsen av mig. Det enda riktiga problemet jag har är att mellanslagstangenten på min dator är väldigt seg. Man måste trycka hårt i mitten för att den ska ta, så därför händer det att flera ordskrivsihop.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kör med word precis som sceleris, men mest för att det redan finns på min laptop :3 funkar bra imo, och alltid kul med statistiken man kan få när det gäller ordräkningen (som antal tecken +/- mellanrum)

 

Förövrigt, räknar ni kapitel-namn och liknande som en del eller hoppar ni över dom?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kör med word precis som sceleris

"Klibbnisse" menar du nog. Själv använder jag Google Dokument, för att jag gärna vill kunna skriva vid olika datorer utan att behöva flytta runt filer -- och för att det hade varit typiskt om min dator kraschade medan jag skrev. Den är enkel, men har mer än jag behöver. Och så har den förstås ordräkning.

 

Kapitelindelningar och sånt skriver jag inte ned nu. Det kan man göra sen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv skriver jag i Word. Det fungerar utmärkt så länge man skriver allt i ett sträck. Däremot skulle det nog kunna vara bra att ha ett skrivprogram för projekten jag skriver under året mellan Nanoomgångarna, eftersom det är lätt att tappa bort sig och glömma vad man har skrivit och var.

 

6500 ord skrivna sammanlagt. 2k på min japanfantasy och 4,5k på min cyberpunk (den första, inte den jag skulle ha skrivit). I den senare har det just skett en massa våldsamheter ombord på ett tåg. ^^

 

Om ni har registrerat er på Nanowrimos hemsida så lägg gärna till mig som vän, så att jag kan se hur det går för er! Momiji_mii heter jag där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, nu har jag lagt till My som vän. Själv så kallar jag mig Nesskall. Efter att ha sett Mys profil insåg jag att jags kanske skulle ta och lägga till lite info på min egen. Den såg en aning tom ut i jämförelse. Men om jag känner mig själv rätt så lär jag skjuta på det tills en annan gång. Jag har ju fortfarande inte orkat lägga upp någon visningsbild här på anime.se.

 

Hur går det då med mitt skrivande? Jo, jag passerade 10 000 ord i dag, så en femtedel är avklarad nu. Edit: Jag insåg nu att jag hade räknat fel på 3000 ord. Lite snopet kändes det, men jag får hoppas att jag tar igen det snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lagt till dig Frisse och My som vänner, själv kör jag med mitt klassiska nickname Najica~

 

Jag tror jag måste slänga bort mitt vana att börja skriva senare på kvällen (runt typ 8 tiden) och göra det tidigare, nåväl, nådde över 5000 sträcket i går i alla fall, känner mig rätt nöjd med att jag inte ligger efter (om man bortser ifrån att jag måste skriva idag också)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6736 ord skrivna! Jag måste säga att jag är förvirrad över min berättelse; 11 A4-sidor in och inte en enda strid eller magisk formel. 557 ord användes till att förklara algebra! Det har varit en intressant upplevelse att beskriva vardagliga förteerlser istället för storslagna fajter, och jag är inte säker på vad som ska hända härnäst, eller ens vilken genre jag ska sätta min historia under, förrutom att det INTE rör sig om Fantasy.

 

De första 1800-runt orden finns nu att läsa på min NaNoWriMo-profil, i all sin orättade prakt. Jag tog också friheten att lägga till Frisse och Najica på min vänlista.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tog mig också förbi 10k idag. Fast eftersom jag skriver 2 berättelser samtidigt är det 5k på vardera. Med lite tur kommer åtminstone någon av dem upp i 50k innan månadens slut, så slipper jag känna mig dålig. ;)

 

Jag har funderat på att lägga upp ett utdrag, men jag är osäker på vad som skulle passa. Lägger jag upp ett utdrag ur del 2 i min japanfantasy riskerar jag att spoila den första boken, lägger jag upp ett utdrag ur min cyberpunk kommer folk dissa mig för att den varken är särskilt cyber eller super just nu. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Phew, äntligen kom man förbi 10k idag, trodde ärligt talat inte att jag skulle komma så här långt, men det känns bra i vilket fall.

 

Valde även att härma sceleris lite och dumpa upp den på google docs, som backup och om jag skulle få för mig att vilja skriva när jag är vid "main-comp."

 

Något utdrag blir det dock inte ifrån min, inte än i vilket fall, då det inte finns något vidare bra "utdrags" material. Jag har också problem med genren Hikari, så det behöver du inte känna dig ensam om :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är jag uppe i 20k! 5k till så är hälften klart, så det blir nästa mål att sikta på.

 

Finns ett utdrag upplagt på min nanoprofil (klicka på Novel Info) för den som vill läsa. Det är väl inte så representativt för berättelsen som helhet, utan bara en liten scen som jag gillade nog i sitt nuvarande skick för att vilja dela med mig av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den här veckan har jag desperat försökt hålla mig till den rätta skrivkvoten och samtidigt balansera det ständigt ökande skolarbetet, och det har i slutändan gått ganska bra; jag har inte missat en enda inlämningsuppgift och jag ligger nu endast ett på hundra ord efter... om en på bekostnaden av begränsad Kanji-övning. En strid har jag äntligen fått skriva, men det handlade om spökboll i gympasalen och inte strider med magiska svärd.

 

Det är i alla fall nu storyn börjar ta fart, så förhoppningsvis kommer det gå hyffsat bra att skriva i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har gjort klart den ena av mina projekt och är nu mitt i det andra, som jag redan hade skrivit drygt 30k på innan Nano. Det går lite sådär, men det hjälper att jag har tagit mig tid att tänka igenom vad jag vill göra med berättelsen medan jag jobbade på det numera färdigskrivna projektet.

 

Hur som helst, mer än 30k skrivet sammanlagt. Känns bra det här. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Ja, jag skriver fortfarande, men det var nära att jag blev tvungen att lägga ner där ett tag. Min minidator som jag använde för alla mina skriv-och-surf-behov bestämde sig för att inte fungera längre - tydligen ett ganska vanligt fel för just den modellen av HP-datorer - men som tur var fick jag tag i en manick som jag kunde koppla hårddisken till och använda som en extern sådan, så nu ligger alla mina viktiga filer på min stationära dator.

 

Jag kom förbi 40000-ordsträcket igår, så jag har alla förutsättningar att klara mig till slutet. Ska bli spännande om historien får ett avslut i år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gick i mål strax innan tolvslaget inatt och har nu verifierat min word count. Vinnare för 3:e året i rad alltså! :inlove:

 

Jag ska skriva vidare under resten av november, men boken verkar vilja bli lång så det får väl bli till att skriva vidare på den under resten av året. Gillar den dock mer nu än innan Nano, så det var bra att jag valde att skriva just på den här berättelsen under november.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ställer mig i skamvrån med Klibbnisse och Najica.

 

Om jag får skylla på något så väljer jag att skylla på min dator, som har envisats med att vara trasig hela november. (Mina IRC-kumpaner kan gå i god för mig.) Nog för att jag har en annan dator jag har kunnat skriva på, men när min dator inte är hel så är inte jag det heller. ;/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...