Hoppa till innehåll
Anime.se

Den stora jultråden 2007


Timotei
 Share

Rekommenderade inlägg

lFGKTPuvm.png

 

Merii Kurisumasu alla anime.se användare!

Japp, lite för tidigt men det gör inget!

 

 

Ok, julen närmar sig och jag tänkte göra en tråd om detta. Jag tänkte att här kan man fråga om allt möjligt kring julen och dess härliga tillbehör. Det går bra att fråga/ge tips på julklappar, serier(som främst behandlar jul) och kanske härlig julsnacks en kall vinterkväll framför favoritanimen.

 

Kommer ni köpa mycket klappar i år till era nära och kära? Har ni några tips på bra paket till lite äldre(mormor/farmor och morfar/farfar)?

 

Finns det någon maträtt/snacks eller god dryck som bara måste upplevas kring juletid?

 

Hur firar ni jul? Hela släkten eller bara ett par stycken i familj? Kanske utomlands för att slippa kylan?

 

Finns det några event som måste besökas runt julen?

 

Några tips på hur man kommer in i rätta julstämningen?

 

Plastgran eller riktig?

 

Vilken glögg är den bästa?

 

Bara pladdra på och fråga och ge tips för här ska det bli juligt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Nice! Lite tidigt unge herrn, men still nice.

 

Firar jul gör jag på mer eller mindre samma sätt vartenda år. Traditioner hit och traditioner dit, men på julen känns kontinuitet vettigt på något sätt. Blir hemma hos min familj, så jag bor nog där ett gäng dagar. Det kommer inte så mycket folk; mormor & morfar, farmor, och mina två mostrar. (Och så består min familj av ett stycke pappa, ett stycke mamma, ett stycke Meatrose och två stycken yngre bröder som fortfarande bor hemma.)

 

Plastgran vs gran? Gran såklart, annars luktar det inte jul, och det ser inte ut som jul heller.

 

Bästa glöggen? Jag rekommenderar då Blossa's Cognacs-glögg (extra stark glögg med cognac... som det låter). Personliga favoriten. Vet däremot inte om den säljs varje år eller om den bara säljs på vissa ställen i sådana fall. Börjar bli dags för mig att kolla upp det nu.

 

Aja, jag förväntar mig heta diskussioner om allt möjligt. Årets julklapp? Bra eller Anus på julbordet? Jullunch eller julmiddag? Grymmaste snapsen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har hört en del om den här " Blossa's Cognacs-glögg " och funderar på ifall man skulle leta runt lite i städerna efter denna. Det kan ju vara rätt härligt och ha ett par flaskor hemma. Annars brukar vi köra på vanliga gamla Blossa's glögg (med alkohol).

 

Vår familj kör på plastgran då mormor och morfar inte bryr sig speciellt mycket om julen och vi är oftast bara 3 personer. Jag, mormor och morfar men jag tycker det är rätt skönt då det blir lugnt på julafton.

 

Jag kan dock hålla med om att plastgran är lite tråkigt och när jag själv har familj så blir det nog att fixa en riktig gran, föredrar det faktist.

 

Årets julklapp för spelnördar blir antagligen PS3, 360 eller wii(wii enligt många tidningar). Jag skulle dock vilja ha några heta tips på klappar till äldre människor och vad de kan uppskatta, känner inte riktigt för att fråga dem och förstöra hela poängen.

 

Jag gillar faktist julbord och dess härligheter som det bjuds på genom hela julafton. Dock kan det bli rätt trist att käka samma mat i kanske 3-4 dagar i sträck pga av extrema mängder rester.

 

Någon här som hatar julbord och kanske tillomed inte alls har det hemma?

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tidigare har vi alltid firat med släkten 1 gång hos morsans släkt och 1 gång hos farsans(dvs lunch hos en, middag hos en annan). Vi börjar dock alla bli lite less på att ränna omkring så mycket så i år är det tänkt att vi bara ska fira med familjen.

 

Vi har alltid haft plstgran så vitt jag kan minnasm så kan inte jämföra med att ha en riktig :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känns lite tråkigt att detta år inte få fira jul på gamla Andvägen 17 i Åkersberga; det känns som om denna jul (samt jullov) inte alls kommer att kännas likadant som samtliga år innan. Men å andra sidan har jag nu en Xbox 360+HDTV, så jag ska väl inte klaga för mycket.

 

Förmodligen kommer jag att fira jul hos mina kusiner, vilket förmodligen kommer att bli runt 10 pers. De bor dock i nynäshamn, vilket är en ganska bra bit från Nacka...

 

Plastgran blir det definitivt även i år, då en riktig gran inte är värt besväret (speciellt då vi nu bor mer eller mindre i stan).

 

Men julstämmningen får dock vänta ett tag i mitt fall. Det är inte ens den 1:a december ännu, och jag har fortfarande en hel del skola att ta itu med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jul är enligt mej lätt årets mysigaste högtid eftersom att det är den enda man firar med familjen/släkten och inte med polarna.

 

Gran vs. Plastgran? Riktig gran, har dock aldrig firat med plastgran men man får ju inte "julluktten" med en plastgran.

Jag älskar julbord, men det bästa av allt är lutfisken som vi i min familj alltid käkar på juldagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående gran så måste jag bara säga, efter att ha upplevt båda varianterna, att riktig gran är så ofantligt mycket härligare. Saknar verkligen lukten och det. Men det barrar ju något så förbannat.

 

Julmaten har jag aldrig varit särskilt förtjust i, inte ens skinka faktiskt. Vad är det för fel på mig? Jag äter i princip bara prinskorv, köttbullar och alla små kex som finns med diverse tillbehör på.

 

Klappjakten då. Hrm, jag har bara köpt en julklapp ännu. En OC-box till syrran. Personligen anser jag att det är bra mycket roligare att ge bort klappar än att få dem. Har inte den blekaste aning om vad jag önskar mig i år, kanske borde man stå över helt och hållet. Vad anser ni själva? Är det roligare att ge klappar eller att få dem?

 

Slutligen. Jag tänkte jag skulle köpa något till en god vän men jag har inte en aning om vad. Har ni några tips? Får kosta någonstans mellan 100kr och 300kr. Danke in advance!

 

För övrigt brukar jag vara rätt sparsam med antal klappar. Jag ger till de nära och kära men inte mycket mer. Roligare att kosta på och köpa något betydelsefullt till de som verkligen betyder något, än att haffsa ihop massa småsaker, även om det förvisso är tanken som räknas. Dessutom är det ju jobbigt att jaga rätt på passande klappar till flera personer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är nyfyken: hur brukar ni köra med julklappsutdelningen? Samlas ni kring julgranen och betar av en present åt gången? Eller får ni gräva i högen själva? Eller kommer det någon "tomte"?

 

I min familj kör vi med det förstnämnda. Efter Kalle Anka samlas vi runt granen, där att julklappar är samlade, och delar ut en efter en, läser upp alla rim och ser till att den förra julklappen är öppnad innan nästa delas ut.

 

Slutligen. Jag tänkte jag skulle köpa något till en god vän men jag har inte en aning om vad. Har ni några tips? Får kosta någonstans mellan 100kr och 300kr. Danke in advance!

Tja, jag såg ju Enchanted Arms för 250kr på GAME häromdan. Annars kanske en eller två mangaböcker skulle sitta fint? Eller en anime-DVD? Dock lite svårt att tipsa om någon titel när man inte känner personen i fråga.

Va? Menar du att det finns folk som INTE gillar spel, anime och manga?!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det är roligare att ge bort klappar, alltid kul och få se personens reaktion som man har givit en liten present till. Jag har dock en vana att vara extremt snål, men jag har bara 2 personer och köpa julklappar till så det blir nog att kosta på lite extra i år.

 

Jag bryr mig faktist inte speciellt mycket om att få julklappar, visst det är kul att få lite saker som är bra att ha senare(när man flyttar) eller lite extra fickpengar.

 

Jag vet inte om jag är ensam men julen kändes så mycket roligare förr när man var runt 5-6 år, man fick maaassor av leksaker och hela släkten var samlad, nu är det mer önska alla god jul, se på kalle och käka middag för att slutligen ge bort klappar.

 

Vi delar ut klappar efter middagen och det görs i köket eller i vardagsrummet, vi brukar max ha 10 klappar att byta så det blir inget överdrivet, tyvärr.

 

Induce: Det är ju lite lättare och man vet vad personen i fråga är intresserad av men 100-300 kronor bör du kunna hitta något sjyst i alla fall. Om personen ligger i samma badkar som oss andra så är manga, anime-dvd eller något beg spel helt klart ett bra tips som Hikari skrev.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är nyfyken: hur brukar ni köra med julklappsutdelningen? Samlas ni kring julgranen och betar av en present åt gången? Eller får ni gräva i högen själva? Eller kommer det någon "tomte"?

 

Tja, jag såg ju Enchanted Arms för 250kr på GAME häromdan. Annars kanske en eller två mangaböcker skulle sitta fint? Eller en anime-DVD? Dock lite svårt att tipsa om någon titel när man inte känner personen i fråga.

Vi brukar se till att allting under granen. Förr var det en "tomte" som delade ut klapparna, eller som kom med klapparna i en stor säck, och delade ut. Nu delar bara någon stackare som får ansvaret ut. Kan vara lite charmigt om det är någon person modell yngre som får dela ut och läsa upp, de brukar alltid vara pigga på det också. Loli, öh, nej... skämtar bara. Hur som helst, när alla fått så är det bara att riva ut klappen som gäller. Sen tackar man respektive person förstås. Kanske ger en kram eller två om man riktigt uppskattar vad man fått ;)

 

Personen gillar både spel och anime faktiskt. Funderar på att ge ett presentkort och låta honom avgöra själv istället, men dunno, känns lite tråkigt. Vet inte om han har tid med spel just nu dock (tyvärr), och han är verkligen ingen baddare på att läsa :D

 

Dock är det bra förslag och lite i linje med vad jag tänkt, men som sagt. Det är klurigt till honom därför jag frågar... Jag tänker på något som kanske spelar mindre roll vad man har för intressen, en grej som alla kan tänkas uppskatta. Som typ lavalampa fast ändå inte. Något toksmart eller roligt. Det är så svårt att köpa något alltför intresserelaterat till en äldre person för de vet oftast själva vad de vill ha om det gäller musik, film eller något liknande.

 

Jag vet inte om jag är ensam men julen kändes så mycket roligare förr när man var runt 5-6 år, man fick maaassor av leksaker och hela släkten var samlad, nu är det mer önska alla god jul, se på kalle och käka middag för att slutligen ge bort klappar.

Självklart är det så. Julen var något speciellt på ett helt annat sätt då. Dessutom kunde man se julen som en chans att få något man inte hade möjlighet att köpa på egen hand, man var ju liten och fattig. Nu kan man köpa de flesta sakerna på egen hand så det blir mer gemenskapen och traditionen som jag tycker är mysig på det stora hela, speciellt om det är lite snö ute.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årets julklapp?

Branchen säger att GPS:n blir årets julklapp men det tvivlar jag på.

Jag tror mer på att Spelkonsolen blir årets julklapp, antagligen Wii men jag hoppas på PS3.

 

Bra eller Anus på julbordet?

Rödbetssallad och prinskorv är lungt godast.

Jag är inte så förtjust i inlagd sill, men gillar Senaps sill väldigt mycket.

 

Att även se Kanon 2006 under juletid gör inte saken sämre heller ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Usch vad tråkigt om GPS:n hade blivit årets julklapp, har folk inte gått i skolan och lärt sig geografi? Förövrigt så hoppas jag att en spelkonsol blir det.

 

 

Vad är bäst respektive sämst på julbordet? Själv gillar jag köttbullar(mm barnsligt va?) bäst och antagligen sillen sämst.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blir väl bra om GPS blir årets julklapp. Blir det förhoppningsvis mindre idioter i trafiken. Blir spelkonsollen årets julklapp får du bara fler idioter på Xbox Live :)

 

Prinskorv får jag nog säga då. Köttbullarna varierar beroende på om de är hemmagjorda eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det blir nog FLER idioter i trafiken med fler GPS... man ska ju veta att kartorna inte alltid är så uppdaterade ("Va, finns inte nya E4 förbi Uppsala med? Och inte Norrortsleden heller?") och inte alltid kompletta ("Men snälla konstapeln, min GPS sa inget om att det var en enkelriktad väg här!").

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I vanliga fall firar vi alltid en traditionell jul hemma med hela familjen samlad hemma hos farmor och farfar. Men i år skall jag fira själv med bara mitt team här nere i egypten, vilket känns väldigt weird.

Men jag ska skicka hem julklappar till min familj =)

Blev fina sjalar till mamma och syrran och en liten kamel!

Måste skicka en kamel från kamelernas land! =)

 

Till pappa var det lite svårare... det ända som är typiskt egyptiskt och som passar till en man är typ en AK47... kanske inte det mest passande juletid =)

 

Annars samlar vi alltid julklapparna under granen så att man kan gå och klämma och känna riktigt länge.

Sen skriver de som vill rim (dvs. jag skriver rim) =)

 

De ska vara riktig gran! det hör till med barr i hela huset och en katt som envist försöker klättra upp i den! :D han välter den alltid och krossar en mängd kulor!

 

Men julpyssel och julgodis och julmat är det viktigaste! brukar rulla 300-400 köttbullar varje jul XD

Och en massa julgodis! de e de man lever på!

Hela stämningen kring jul är det mysigaste som inträffar varje år!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man blir lite avundsjuk med alla som firar med hela släkten och har det mysigt runt en riktig gran, delar ut klappar och har det trevligt.

 

Men man ska inte klaga, det finns alltid dem som har det sämre.

 

Någon här som har köpt paket till sina morföräldrar? Behöver tips! :)

 

Funderar starkt på något fint vin eller whiskey till morfar och kanske någon prydnadssak till mormor, fast det är ju trotsallt tanken bakom det hela som räknas.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, jag kan vara rätt snål när det handlar om julklappar faktist men när jag har köpt julklappar så har jag varit en fattig student, nu är jag en fattig arbetslös person.

 

Det gäller och finna dom mest prisvärda presenterna men som sagt, tanken är det som räknas! Får hoppas på att systembolaget säljer ut något fint till morfar och sen dra en vända genom stan för att finna en bra och billig prydnad.

 

Det viktiga är inte priset utan att man ger något, inte bara får.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, jag kan vara rätt snål när det handlar om julklappar faktist men när jag har köpt julklappar så har jag varit en fattig student, nu är jag en fattig arbetslös person.

 

Det gäller och finna dom mest prisvärda presenterna men som sagt, tanken är det som räknas! Får hoppas på att systembolaget säljer ut något fint till morfar och sen dra en vända genom stan för att finna en bra och billig prydnad.

 

Det viktiga är inte priset utan att man ger något, inte bara får.

 

:sleep:

 

I agree!

Sålänge man ger någon minnesvärt, tror inte dom bryr sig särskilt mycket på priset..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Helt korrekt. Priset är aldrig relevant när man ger en gåva, och aldrig när man köper något till sig själv heller för den delen. Därför skall man aldrig snåla men ej heller vara rädd att köpa något billigt. Det viktigast är att personen i fråga blir nöjd, må det vara en när&kär eller en själv. Vad gäller gåvor så är det också mödan man lagt ner på att faktiskt köpa något som personen antingen önskar sig eller kanske inte ens tänkt tanken på att denne vill ha. Det är det sistnämnda jag tycker är svårt. Det är kul att ge bort, och har inga problem med att köpa något lite dyrare, men det är ack så svårt att hitta något passande. Att bara köpa det en person önskar sig är inte alltid så kul heller eftersom det är så enkelt. Oftast blir det den vägen dock... >:(

 

Och angående GPS. Ja, jag tänkte också så. Men kom ihåg att de som inte har sunt förnuft att använda en GPS och förstå att man måste tänka lite också förmodligen var idioter i trafiken redan innan. Vi får väl se vad som händer helt enkelt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi firar alltid hemma i vårt hus. Det blir väl runt 30 personer, mest från mammas sida.

Alla (äldre) bidrar med något till julbordet, favoriterna för min del är väl revbensspjällen, dom hemmagjorda köttbullarna och julskinkan.

Tror vi firar den 25te i år, firar 24 och 25 vartannat år. Så den 24de blir det väl bara med min familj, vilket nu för tiden summerar till 11 pers.

Är personligen redan klar med mina julklappsköp och är rätt nöjd med vad jag kommit fram till.

Tycker det är kul att ge när man vet att det är något som personen som får det kommer uppskatta. Tycker inte direkt det är kul att få presenter längre eftersom jag köper allt jag vill ha ändå men lite extra klirr i kassan är väl inte fel.

Och angående julklappsutdelningen så brukar det vara dom yngre kusinerna som får "nöjet" att göra det.

 

Jag gillar våra jular i alla fall, har en stor och mestadels trevlig släkt. =)

 

 

Branchen säger att GPS:n blir årets julklapp men det tvivlar jag på.

Mhm, jag vet att min käre mor planerar att köpa en sådan till min far. Han vill ha en sådan i båten tydligen.

 

Jag vet inte om jag är ensam

Nejdå det är du inte, jag är ju här. =)

 

man ska ju veta att kartorna inte alltid är så uppdaterade

Om man är en vettig person så laddar man ner uppdateringar till sin GPS. För att inte tala om att en del av modellerna uppdaterar sina kartor automatiskt. >_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

man ska ju veta att kartorna inte alltid är så uppdaterade

Om man är en vettig person så laddar man ner uppdateringar till sin GPS. För att inte tala om att en del av modellerna uppdaterar sina kartor automatiskt. >_-

Spelar ingen roll när det ändå är människor som ska lägga in materialet i databasen så att kartan kan uppdateras. Tro mig (jag jobbar med kartdatabaser) när jag säger att det dels tar rätt lång tid (oftast) från det att något ändras i verkligheten tills det att någon mäter in det, och dels att koppla objekten rätt i ett topologiskt nätverk (Är alla nya vägobjekts noder kopplade rätt så att det går att räkna ut bästa vägen från A till B? Är det en planskild korsning eller går det att svänga vänster? Är vänstersväng förbjuden i den där korsningen? Är vägen enkelriktad eller ej - och är den då skapad åt "rätt håll"? Går det att köra ut där eller är vägen blockerad av betongsuggor så att endast cyklar och fotgängare tar sig fram?)

 

Om man är en vettig människa tar man med i beräkningen att GPS-kartan troligen innehåller en hel drös med fel, och litar inte blint på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...