Hoppa till innehåll
Anime.se

Den stora jultråden 2007


Timotei
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Hlp plz!

Har ingen aning om vad jag ska önska mig, men kraven efter önskningar ökar från familjen ju närmare den tjugofjärde tiden går.

Pengar visst visst men det tycker ingen är så kul att ge, och det är inte överdrivet kul att få. Jag har redan köpt allt önskbart till mig själv. Har alla bra spel till PS3 och 360, har i princip slutat samla på DVD-filmer, har redan massor av olästa böcker, tar hellre pengar än presentkort... What else is there?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

^

*host*

 

Någon som har koll på om det över huvud taget säljs s.k. E-readers i Sverige? Hade varit riktigt nice att läsa e-books och manga på.

 

I stil med dessa:

 

SoWjYeMOg.jpg

 

pXphrGIwq.jpg

 

Har letat och googlat en del men inte hittat något i Sverige. I amerikanska butiker däremot finns det, t.ex. dyrare modeller från Sony och billigare modeller från Franklin.

 

Någon som har någon koll alls på detta? Någon som äger en kanske?

 

Ett alternativ är ju att importera. Dock så har t.ex Amazon.com nästan bara dom mindre intressanta Sony modellerna inne, och Amazon.co.uk har inte några alls. Eller har någon tips på t.ex. Palm datorer med stora skärmar? Känner att t.ex. en Palm Tungsten har alldeles för liten skärm för att man ska kunna läsa serier på den.

 

Sony Reader PRS-500

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har länge varit sugen på en Sony Reader men de kostar väl en halv förmögenhet. Inte enbart för manga utan även för alla artiklar man läser i skolan t ex. Vore så oerhört mycket skönare att ligga i sängen och läsa än sitta framför burken. Dessutom är det ju ingen backlight i sånna, mycket mer naturligt att kolla på osv.

 

Uppdatera om du hittar någon mer vettig info Jocke, jag är intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har väl dock ett sånt där äckligt litet vidrigt äpple till bärbar dator som du kan läsa på? ^_^

 

Det vore en annan lösning isåfall, typ plocka ihop en sån där billig Zepto dator bara för att ha att läsa i sängen/soffan/whatever. Macbooks är nice för att dom är så små, men dom är väl lite dyrare så det känns rätt onödigt med tanke på att jag noll behov av en bärbar dator just nu förutom för att läsa då.

 

Jag vill helt enkelt komma igång lite mer med mangaläsandet. Men att läsa framför datorn är faktiskt inte kul, hur skön datorstolen än må vara. Att köpa manga är inte heller ett väldigt attraktivt alternativ då det inte finns några sådana butiker här. Det går visserligen att beställa från nätet, men känns som att väldigt många av dom serier jag har liggandes som väntar på att läsas inte ens har släppts i Sverige, och även om dom har släppts i USA/UK så är det alldeles för omständigt att importera så fort det kommer en ny bok etc. Och jag är ärligt talat inte det minsta intresserad av att läsa på svenska när det gäller manga, dels p.g.a. vana och dels p.g.a. att jag faktiskt gillar att läsa på engelska och berika mitt ordförråd inom det språket.

 

No hard feelings, är inget större Mac-fan bara! Även om jag håller med om att Macbooks är nicu. Dom duger till folding, så att säga. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nä, läsa vid datorn är ingen höjdare, därför jag aldrig velat börja. Tycker charmen med att läsa kommer när man ilgger avslappnad någonstans och läser i pappersformat, må det vara en vanlig bok eller en serietidning.

 

Jo, visst har jag det. Skulle inte tycka det vore alltför härligt att sitta och läsa på den dock. Funkar att sitta med den i sängen men det är absolut inte behagligt. Den är lite för stor och lite för tung för ändamålet, men visst gör jag det ändå ibland, dock bara för några avsnitt anime och lite lätt surfning. En Zepto hade kanske funkat om man köper en minimini, typ 10" eller nåt, men tror fortfarande inte det är någon ersättning. Skärmen har som sagt backlight och det är lite ansträngande för ögonen. En Reader använder ju det naturliga ljuset för att belysa = behagligare.

 

Och nädå, jag tar inte åt mig. Vet ju hur väl jag trivs med den själv, funktionsmässigt, prestandamässigt och utseendemässigt så jag är nödj. Sen om andra tycker likadant spelar väl ingen roll. PC funkar också, det enda jag tycker deras laptops borde apa efter är Apples tangentbord. Mycket skönare med lite spacing mellan tangenterna... skriver minst lika snabbt som på ett vanligt tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nä. Böcker ska vara av papper.

Tycker själv det är lite ceremoniellt när man öppnar en ny bok, viker den på rätt ställen för att skona ryggen och så vidare.

Luktar lite speciellt också.

 

Och böcker gör sig så mycket bättre i bokhyllan än en massa cd fodral eller dylikt också.

 

/Bokfetichist

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med om att ska man läsa böcker/manga/tidning så ska det vara papper och inte något digitalt, dock är dessa e-readers häftiga.

 

Men jag föredrar att importera min manga från utlandet, det är något speciellt med att ha en hel serie i hyllan.

 

 

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Formaten har nog sina fördelar båda två. Det smidiga med dessa e-läsare tycker jag är att man kan ha med sig massvis av böcker vilket är fördelaktigt om man inte befinner sig hemma. Dessutom kan man enkelt skapa bokmärken och söka i innehållet. Skulle som sagt inte bara vara nöjesläsning (skönlitteratur och dyl.) som placerades på min reader utan även referenslitteratur och liknande.

 

För att återgå till jultemat så kan jag väl säga att jag saknar lite snö för att den där riktiga stämningen skall infinna sig. Lär inte bli något på julafton i år heller antar jag. Mer julklappar är dock på väg nu så börjar bli förberedd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antar att norra Sverige får en vit jul medans vi här i söder får lite av en extrem kyla utan snö, tråkigt men sant. Så förbaskat dåligt med snö runt vintertid här nere, andra delar i landet får flera decimeter snö.

 

Angående film på E-readers, det funkar inte vad jag har läst i alla fall. Kanske kommer en modell snart med något sånt stöd.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antar att norra Sverige får en vit jul medans vi här i söder får lite av en extrem kyla utan snö, tråkigt men sant. Så förbaskat dåligt med snö runt vintertid här nere, andra delar i landet får flera decimeter snö.

 

Angående film på E-readers, det funkar inte vad jag har läst i alla fall. Kanske kommer en modell snart med något sånt stöd.

 

:sleep:

 

Joo här uppe är det snö =)

Fast det är ovanligt dom senaste åren har vi inte fått snö(som stannar kvar) förrens på eller strax efter jul, vädret är på vår sida i år! (beroende från vilken sida man tittar) :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oh, jul! Jag älskar jul. Köpt alla julklappar redan, övningsbakat julbaket så jag vet att det blir bra till jul och har övningslagat julmaten, inte allt ännu, endel kvar.

Min lägenhet är pyntad och klar, redan varit uppe i skogen och hittat den perfekta granen, nästan för perfekt för att hugga ned. Men ja, i vår familj är det tradition att snatta gran i annans skog, så vad gör man inte.

 

Det enda som saknas är att det inte är julstädat och att det luktar WoW och inte apelsiner med nejlikor i lägenheten..

 

Men vi har i alla fall snö i mängder!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Remioromen - Konayuki alternativt Hatsune Miku - Konayuki

 

Det är nog den enda " juliga " låten jag tänker lyssna på i år. Den handlar inte direkt om jul men det låter juligt och innehåller snö som kan förknippas till julen.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...