Hoppa till innehåll
Anime.se

Den stora jultråden 2007


Timotei
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag tycker jul är överskattat. Visst, ur ett krasst kapitalistiskt perspektiv så är det ok (jag får presenter och jag är fattig så jag behöver inte ge bort så mycket), och det är en anledning att slappna av lite, men jag har aldrig fått den där "julkänslan" som folk snackar om. Det tycker jag är lite sorgligt, jag tror jag skulle tycka om den.

 

Jag brukar fira min julafton med att gå upp tidigt (typ elva) och brukar då alltid få en bok av mina föräldrar (tradition sedan 1995). Den boken och jag spenderar sedan många trevliga timmar tillsammans, fram till ungefär fyra-halv fem någon gång, när folk börjar bli hungriga efter kalle anka (som jag aldrig tyckt om, än mindre sen jag fick veta vad riktigt tecknat var). Då äter vi. Sen öppnar vi julklappar. Sen experimenterar vi med julklapparna och ser vad de går för i ungefär en och en halv timme. Om någon fick ett tv-spel i julklapp så spenderar jag och min lillebror sedan de två följande dagarna till att varva detta spel, annars återgår jag till min bok.

 

Någon gång kring två på natten brukar boken vara utläst. Då sätter jag mig nästan alltid tillsammans med min far och mor och lägger pussel till tre-fyra. Sen sover jag.

 

 

Så har min julafton sett ut de senaste ~sex åren.

 

Btw: Om ni får en gps i julklapp: Open Street Map är ett roligt projekt för de med tålamod och rätt utrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Om man är en vettig människa tar man med i beräkningen att GPS-kartan troligen innehåller en hel drös med fel, och litar inte blint på den.

Exakt min poäng. Det är ett hjälpmedel, ingen ersättning för sunt förnuft och trafikförstånd ;)

 

En liten spontan tanke angående jul, och vad folk gör. Jag tror inte det viktiga är att någon julkänsla skall infinna sig, eller vad man gör. Det viktiga är väl att umgås med nära och kära och känna att man kan koppla av och må bra. Om det sedan innebär att se mycket anime med sina bästa vänner, eller att spendera en klassisk jul hemma med föräldrar, äta julmat och allt det där, spelar ju mindre roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men jag har aldrig fått den där "julkänslan" som folk snackar om.

Julkänslan som jag tror alla snackar om är den där känslan av att hela julen sitta som på nålar i väntan på julklapparna. Det och lite nostalgi som de känner när de tänker tillbaka på den där tiden. (Färgat av diverse "juliga" dofter, snö, julkalendern och julmusik) Och nu var det ju ett tag sedan man växte upp från det där att bara vänta på julklapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste säga att detta med julklappsrus fortfarande håller signifikans för mig. Som fattig student har jag inte pengar att köpa två eller tre efterlängtade spel hur som helst. Då är julen ett bra tillfälle att komma ikapp med spelsamlingen.

 

Det jag gillar mest med julen är hur den lockar fram det bästa hos folk. Alla (eller de flesta, borde jag säga), blir glada, givmilda och allmänt trevliga. Julmusiken och adventspyntet är inte direkt fel det heller. Julkänsla är för mig något heligt som man aldrig växer ifrån.

 

Sedan är den lediga perioden efter jul mycket välkomnande. Äntligen kan man sätta sig ner och spela dessa efterlängtade spel, läsa den där mangan man har skjutit undan eller se komma ikapp med animetittandet; dagarna i ända.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att när den tiden kommer så kommer det inte göra så mycket att du förlorar pengar. Jag hoppas att du kommer känna att pengarna går till någonting bra ändå.

 

Är det någon mer än jag som känner att det absolut viktigaste med julen är julmust? Jag har druckit typ 15 st 1.5-litersflaskor so far, om jag går efter vad som står i min lägenhet. Jag gissar att jag kommer landa kring 30-40 innan de slutar säljas.

 

Glögg är också viktigt, men det är roligast att konsumera i sällskap. Julmust har inga sådana hinder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det någon mer än jag som känner att det absolut viktigaste med julen är julmust? Jag har druckit typ 15 st 1.5-litersflaskor so far, om jag går efter vad som står i min lägenhet. Jag gissar att jag kommer landa kring 30-40 innan de slutar säljas.

 

Där sade du något som jag alltid sagt men som någon annan alltid bara halvt som halvt hållit med om.

Jag kände först inte att Julen faktiskt lurade bakom ett hörn precis som Timotei ville att den skulle göra.

Förs jag fick min första dos Julmust för någon vecka sedan.

Det är nog en av de härligaste tidpunkterna på året, när man äntligen får dricka Julmust.

Och sedan så mycket mer, tills året är över och man känner sig ensam då man faktiskt fortfarande dricker Julmust.

 

Men nu är det bara att Supa på! =D

Feeeeest~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle behöva lite julklapps-tips på Nintendo DS spel för den yngre generationen :)

 

Min yngsta bror som är 5 år ska nämligen få min Nintendo DS, jag spelar knappt på den och han älskar New Super Mario!

 

Men förutom det har ni några tips på spel som en 5-åring skulle kunna spela? Funderade på Rub Rabbits eller Rayman Raving Rabbids eftersom han gillar mini-spelen i Mario, har dock inte testat dom själv så lite feedback skulle vara till hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt hur duktig din 5 åring är på spel och jag äger ingen DS men jag tipsar lite om spel som borde gå bra. Ni som äger en DS får gärna rätta mig.

 

The Legend of Zelda - Phantom Hourglass (Skitbra spel, ett av dom bästa till NDS men kanske snäppet för svårt för en 5 åring?).

Pokémon Diamond/Pearl (Pokémon?)

Super Mario 64 DS (Mer mario)

Sonic Rush (Sonic känner alla till)

Yoshi's Island DS (Det gamla på Super nintendo var roligt).

 

Mina bidrag, vet inte hur svåra dessa är, men dom bör passa alla åldrar.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shit vad avundsjuk jag blir på alla, jag jobbar i jul. :( Hela familjen åker typ till fjällen o skit och stannar till efter nyår.

 

;_;

ptja jag har jobbat flesta av mina jul hittils förrutom iår då jag tänkte sova bort julen. inte ha familj under sådana här helgen är tråkigt.

 

Så jag lider med dig :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...