Hoppa till innehåll
Anime.se

Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

Amazon har ett obegripligt system för frakt och beställningar. Igår skulle jag beställa några franska och belgiska serier på franska. Av någon obegriplig anledning var det billigare att beställa dem från Amazon i England än att beställa dem från Amazon i Frankrike. Idag har jag fått besked från Amazon i England: serierna har skickats från Amazon i Tyskland. Då kan man fråga sig varför det är billigare att beställa serier från Amazon i England än att beställa samma serier från Amazon i Tyskland när de ändå skickas från Amazon i Tyskland.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Amazon har ett obegripligt system för frakt och beställningar. Igår skulle jag beställa några franska och belgiska serier på franska. Av någon obegriplig anledning var det billigare att beställa dem från Amazon i England än att beställa dem från Amazon i Frankrike. Idag har jag fått besked från Amazon i England: serierna har skickats från Amazon i Tyskland. Då kan man fråga sig varför det är billigare att beställa serier från Amazon i England än att beställa samma serier från Amazon i Tyskland när de ändå skickas från Amazon i Tyskland.

 

Beställer du från Amazon som företag, eller från Amazon Marketplace?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beställer du från Amazon som företag, eller från Amazon Marketplace?
"Riktiga" Amazon (Amazon EU S.a.r.L.). Att Amazon Marketplace kan ha olika priser i olika länder förvånar mig inte i och med att det är olika försäljare i olika länder, men det är lite skumt att Amazon självt sätter olika priser när det tydligen ändå ger samma resultat oavsett var man beställer sakerna.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"The US contributed just 94 divisions to the joint allied efforts in the West whilst the Russians did the overwhelming bulk of the work with their 491 divisions attacking from the East. That’s a 5:1 commitment one should not lightly forget. We have the Russians to thank for defeating the bulk of the German army of 157 divisions in the East leaving all of the Allies in the West together just 78 German divisions in France and Italy, where the US fought alongside British & Empire troops. The US was helpful but we all owe the Allied victory in Europe overwhelmingly to the Russians not the Americans as the Germans had about 70% of their army fighting not the US and GB but the Russians. The idea that 94 US divisions could have saved us from a total in excess of 250 German divisions is just wishful American thinking..."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"The US contributed just 94 divisions to the joint allied efforts in the West whilst the Russians did the overwhelming bulk of the work with their 491 divisions attacking from the East. That’s a 5:1 commitment one should not lightly forget. We have the Russians to thank for defeating the bulk of the German army of 157 divisions in the East leaving all of the Allies in the West together just 78 German divisions in France and Italy, where the US fought alongside British & Empire troops. The US was helpful but we all owe the Allied victory in Europe overwhelmingly to the Russians not the Americans as the Germans had about 70% of their army fighting not the US and GB but the Russians. The idea that 94 US divisions could have saved us from a total in excess of 250 German divisions is just wishful American thinking..."

 

Inte för att vara den som är den, men enligt dina siffror behövde jänkarna 94 divisioner för att plöja igenom 78 divisioner med tyskar. Det gick således ungefär 1,2 amerikaner på en tysk (helt exkluderat britter och annat). På östsidan tog det sovjet 491 divisioner för att möta 157 tyska divisioner, vilket innebär att gick gick 3,1 ryssar på en tysk, vilket är otroligt mer ineffektivt jämfört med östsidan.

 

Förutsätter vi att alla tyskar var ungefär jämnbra när det kom till krig borde det teoretiskt sett ha tagit jänkarna ungefär 188 divisioner för att uträtta samma arbete som ryssarna gjorde med 491 stycken.

 

Statistiskt sett bör alltså den ryska krigföringen ha varit mindre än hälften så bra som den allierade.

 

 

Jag kan förstå att jänkarna hyllas för krigsvinsten, de klev in i ett krig de inte hade jättemycket med att göra (bortsett från jappsarna, men lekte ju för sig själva därborta) för att hjälpa de allierade. De skickade över en sjuhelsikes massa militärmakt över atlanten för att hjälpa till att vinna ett krig som redan var på väg att ta slut. Många hyllar nog också jänkarna för att de vann så pass mycket mark att ryssarna inte fortsatte in i övriga Europa (och räddade således en större markyta från samma öde som de forna öststaterna.

 

MEN! Jänkarna åker ju inte hit utan anledning, amerikanarna har vunnit mycket på kriget i icke krigsrelaterade handlingar, de vann andelar och exportmöjligheter, och inte minst ett stort och gott omdöme. Av samma anledning fortsatte ryssarna västerut, inte bara för att störta allas deras gemensamma fiende, utan de vann ju dessutom mycket mark och människor.

 

Jag skulle nog vilja påstå att inget utav länderna krigade "för att vara snälla och rädda världen", mot slutet blev det nog en hel del för att roffa åt sig av kakan Tyskland, dock inte för att behålla, utan för att influera :D

 

Dock är detta bara en teori jag har, vissa delar är lite efterforskade, andra inte men ganska troliga med den lilla information jag sitter på.

 

 

Jag vill inte kalla något land för "räddare" eller ge något land "elogen" för att ha stoppat kriget. Tyskland var redan på väg att falla mot slutet, vilket inte direkt var en hemlighet. Visst skall ryssarna ha en liten eloge för att ha klarat kriget så bra de gjorde, men de skall inte hyllas upp till skyarna med tanke på hur deras krigföring såg ut, inte minst hur de behandlade sina soldater. Kvantitet över kvalitet, ungefär.

 

Just därför tycker jag det är dumt att vifta med enstaka nummer utan att ta hänsyn till alla andra faktorer som spelade in.

 

 

(varför sitter jag och skriver så otroligt mycket mer än jag behöver? -.-

 

I övrigt, Bing Maps är ganska ballt <.<)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På östsidan tog det sovjet 491 divisioner för att möta 157 tyska divisioner, vilket innebär att gick gick 3,1 ryssar på en tysk, vilket är otroligt mer ineffektivt jämfört med östsidan.

Men man kan ju inte jämföra sidornas effektivitet enbart med hjälp av siffror likt en omgång Risk. Jag tyckte endast att fördelningen av trupper på de olika fronterna var intressant. Otaliga andra faktorer spelade in såsom exempelvis jänkarnas buffert i form av ett tusentals kilometer långt jäkla hav medan ryssarna hade en tusentals kilometer lång landgräns att försvara, eller att Tyskland gick till överraskningsangrepp mot Sovjetunionen medan jänkarnas angrepp mot Tyskland var uppenbart även för blinda, eller att Tyskland kunde lägga den största delen av sin makt på östfronten men behövde dra tillbaka många divisioner när det blev ett storskaligt flerfrontskrig.

 

Jänkarna ska överhuvudtaget inte ha någon eloge eftersom de inte blandade sig in i kriget på allvar förrän Pearl Harbor, vilket de i princip själva hade framtvingat genom sin ekonomiska krigsföring mot Japan (se http://www.spiked-online.com/Articles/00000002D0F9.htm) Ryssarna och andra på östfronten å andra sidan var inte nådiga i sin behandling av varken sina egna soldater eller de besegrade oavsett om det rörde sig om soldater eller civila (se http://en.wikipedia.org/wiki/Expulsion_of_Germans_after_World_War_II). De flesta på båda sidor på den här tiden var svin så att välja ut någons illgärningar eller någon annans goda dåd ger ingen rättvis bild. Det var ett krig mellan mer eller mindre onda makter där de starkaste till sist vann.

 

När vi redan är inne på ämnet är denna alltid lika kul http://fc09.deviantart.net/fs22/i/2008/002/f/d/World_War_Two__Simple_Version_by_AngusMcLeod.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen så var det Tysklands eget fel att USA blev involverade på Västfronten... att förklara USA krig var väl inte det smartaste Tyskland gjorde...

 

Ang effektiviteten på tyska förband så även under senare skede av kriget så krävdes en överlägsenhet på 3 mot 1 i regel för att allierade förband skulle ha en chans mot tyska.. medans tyska förband i rena markstrider klarade av i vissa fall numerärt underläge..

 

som intressant fotnot så hade den tyska tigerbataljonen .502 Schwere PzAbt utslagssiffror på 10 utslagna motståndarvagnar på varje egen utslagen vagn

 

*pansarnörden vaknar till liv*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I februari 1959 var det nio (egentligen 10, men tio blev sjuk) personer från ett tekniskt universitet som skulle skidvandra i norra Uralbergen. Strapatsen ansågs som kategori III, den svåraste, men de var alla erfarna.

 

När man inte hörde av dem i tid började man leta efter dem. Man fann deras övergivna tält vid ett bergspass tio kilometer söder om deras mål. Fotspår var synliga i snön i 500 meter, och en kilometer på andra sidan bergspasset fann man två av dem döda vid en lägereld vid en gran. De låg i sina bara underkläder. Ytterligare tre fann man mellan granen och tältet -- de verkade ha försökt ta sig tillbaka. Två månader senare fann man de sista fyra, under fyra meter snö i botten av en ravin bortanför granen.

 

Tältet -- sönderrivet inifrån -- och deras klädsel antydde att de väckts ur sömnen och jagats därifrån, i en -25 grader kall snöstorm. Men det fanns inga andra spår av djur eller människor eller strid.

 

Det visade sig dessutom vid undersökning att en av dem hade en skallfraktur, och två hade skador i bröstkorgen -- skador av en grad som skulle kräva en kraft motsvarande den i en bilkrock. Detta utan yttre skador: det var som om de blivit utsatta för något slags tryck. En av kvinnorna saknade en tunga. Deras kläder visade dessutom spår av radioaktiv strålning.

 

Vad hände egentligen i Dyatlovpasset den 2 februari 1959? Sovjetunionens utredare kom endast fram till att en "okänd kraft" var orsaken, och skickades till hemliga arkiv.

 

Via Wikipedia.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis Scot Pilgrim vs The World. Som en live action FLCL fast mera nördigt. Se den.

 

För bövelen, se den! \ò_ó/

Håller med Volbla. (Men inte du Sceleris, du hade gett en sån här film 1/5).

Haha, då måste jag ju se den bara därför.

Och det gjorde jag. Den får 2/5.

Gillade: striderna var omväxlande, det såg rätt bra ut.

Varken gillade eller ogillade: hela tevespelsgenerationsinriktningen; jag fattar vad de ville göra, men det är inte något för mig, åtminstone inte på den nivån.

Ogillade: "George Michael" i huvudrollen, han är så mesig; läste ett kapitel ur originalserien innan jag såg filmen, och sen kunde jag inte riktigt släppa att han verkade så jobbigt osäker hela tiden.

Intressant: hur de hade överfört originalet till film; en del grejer var ganska lika, fast TV-spelsvinkeln var mycket större i filmen. Tror jag.

 

Så, 2/5.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att väcka en död diskussion till liv ännu en gång. Från förra sidan då det pratades om andra världskriget och att folk verkar bry sig om vem man har att tacka (med betoning på att USA uppenbarligen får alldeles för mycket beröm) för krigets avslut.

 

Jag kikade lite mer i detta. Först tror jag att jag nämnde att kriget redan var på väg att droppa av innan jänkarna dök upp, detta är inte fallet. Jag står fast vid att siffror i enbart människor inte kan mäta vilket land som "var bäst", eftersom det finns mängder av andra faktorer som spelade in.

 

Till exempel, i ett krig som jänkarna från början inte var helt inblandade i gav man bort utrustning till ett värde av $50.1 miljarder (vilket 2008 var $759 miljarder, indflation ni vet) i Lend-Lease, ett program som anses vara den egentliga vändpunkten för de allierade. Stalin själv medgav detta.

 

Much of the aid can be better understood when considering the economic distortions caused by the war. Most belligerent powers cut back severely on production of non-essentials, concentrating on producing weapons. This inevitably produced shortages of related products needed by the military or as part of the military-industrial complex.

Sovjet var ett järnvägsland, och efter flera års krig där all produktion legat på att tillverka pansarvagnar och vapen kan man säga att deras infrastruktur var något bristfällig, 92 lokomotiv producerades (under kriget? Har inte läst hela källan ännu) av Sovjet själva. USA donerade således 2000 lokomotiv och 11000 jänvägsvagnar för att sovjet skulle kunna fortsätta föra sina trupper på ett effektivt sätt. Man gav dessutom det sovjetiska flygvapnet 18700 flygplan av olika former. Pansarvagnar klarade Sovjet ganska bra själv, men för trupp- och logistisk transport gav man dom hundratusentals amerikanska lastbilar och fordon, samt en god mängd telefonkabel, aluminium, burkmat och kläder. Vid 1945 var två tredjedelar av sovjets transportfordorn av amerikanskt ursprung.

 

Jänkarna matade bokstavligen in fordon, vapen, förnödenheter, material och en massa annat i inte bara sovjet, utan även Storbritannien, Frankrike och Kina fick sina beskärda delar. Innan Lend-Lease hade inte USA officiellt varit i krig (utan endast handlat med länder i krig, som Sverige gjorde) och hela projektet utsatte som bekant USA för en risk att dras in i kriget... vilket de också blev.

 

 

 

Så för att redogöra den punkt jag vill få fram. Varför gnäller folk om vilken sida som stoppade kriget eller har rätt till mest "cred" för det? Utan att lägga någon större värdering i det luktar det lite som att folk vill att "ens eget land" (läs: det land man gillar bättre, politik?) skall ha mest beröm. :unhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur fasen blir man motiverad för att jobba med en uppgift som har med nslookup att göra? :wink:

En viktig färdighet man bör lära sig är att göra saker även när man inte är motiverad/inspirerad.

 

Om det är väldigt svårt kan du börja med att, tja, börja. Förbind dig inte att göra klart allt direkt, lova bara dig själv att du ska jobba 10 minuter eller så. Kan du fortsätta: bra! Kan du inte fortsätta: bra att du har börjat!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Igår var jag på karaoke för första gången i mitt liv (ja, här i stockholm), och jag fick äntligen chans att sjunga många -- inte alla -- av de de sångerna jag lovade mig själv att sjunga om chansen som skulle komma, som Give a Reason från Slayers och True Light från DNAngel. Höjdpunkten var nog att sjunga tredje introt från Pokemon på japanska, och hela rummet ropade "OK!" med mig och sången, fast ingen visste var sången egentligen kom ifrån. Tätt följd av att få sjunga duett på Sorairo Days från Gurren Lagann, och att höra mina klasskamrater framföra I'm a Barbie Girl med högsta inlevelse.

 

Jag var också farligt nära att inte få uppleva något av detta, då jag nästan inte hittade vägen (säger de "möte vid Östermalmstorg så antar man liksom Östermalmstorg, inte andra uppgången på tunnelbanan). Viktig läxa lärd: leta fram adressen ordentligt innan du försöker hitta någonstans i stan, och ha alltid en laddad och klar mobil med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

適用される為替レート*

1 米ドル = 0.0854270349 SEK

*この為替レートには外国為替換算手数料および料金が含まれています

Är det någon mer än jag som tycker att Amazon använder konstiga växelkurser? Om man bara behöver punga ut med 8½ öre (!) för en USA-dollar (米ドル) är det förstås jättebra att betala i kronor. Synd bara att Amazon också verkar ha satt kursen till 1 USA-dollar per yen. Då blir det plötsligt mycket billigare att betala i yen i alla fall. Kurs just nu (enligt www.xe.com) är 0' date='0820342 kr/yen, så Amazons kurs ligger [b']bara[/b] 4% över marknadskursen. Konstigt: det brukar alltid vara 4,5%.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...