Hoppa till innehåll
Anime.se

True Tears


Timotei
 Share

Rekommenderade inlägg

Okej, hur tror ni nu att sista avsnittet kommer se ut? Skaparna gör sitt bästa för att hålla tittarna i ovisshet, så folk kan nog ha väldigt olika uppfattningar om vad som kommer hända i sista avsnittet.

 

Inför True Tears - 13

Shinichiro insåg under dansen hur pass mycket stöd han egentligen har fått från Noe under tiden som gått. Jag tror att själva "du kan flyga"-metaforen hintar om att Shinichiro ska kunna stå för och acceptera sina känslor, vilket vore något nytt för honom. Det förklarar även Noes "this isn't the place from where you will take flight".

 

Han jagar efter Noe "to do things properly" och jag tror att han kommer tacka henne, förklara hur mycket han bryr sig om henne, visa henne bildboken, för att i slutändan dra sig ur deras "förhållande" och på så sätt vara ärlig både mot sig själv och sin omgivning för första gången (titta han flyger). Hon kommer finna sina tårar, vilket har varit hennes mål ända sedan första början.

 

Hiromi sparkade av sig ena skon och tolkade Shinichiros sätt att lämna området som att han lämnade henne. Jag tror att hon kommer lulla runt med ångest (I hate myself like this), gråtandes, tills dess att Shinichiro hinner upp henne varpå han tar av sig sin ena sko, precis som han gjorde när de var små. ShinxHiromi-slut.

 

Jag hoppas även på att få se lite utveckling mellan Aiko och Nobuse. Den senare är fan en klippa... han förtjänar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Inför True Tears - 13
Jag hoppas även på att få se lite utveckling mellan Aiko och Nobuse. Den senare är fan en klippa... han förtjänar det.

 

Håller inte med dig/hoppas inte på det du skrev Ros förutom det jag valde att citera där.

 

TT - 13 eventuellt slut

Okej jag kan inte påstå att jag har någon bra teori på hur det hela skulle sluta. Men jag har ändå svårt att tro att Hiromi skulle kunna få ihopp det med Schinichiro i slutet, mycket tack vare hennes uttalande till Noe. Men jag har blivit överraskad förr och kommer säkert bli det igen.

 

För att gå av banan lite med Schinichiro/Hiromi/Noe så tycker jag nästan att den starkaste personen i serien har varit just Nobuse. Han har visat på stark moral och inte skylld på någon annan än sig själv dock. Nu har det inte direkt visats att han och Aiko har fått ihopp det igen och Aiko visade lite tecken på att kanske några kännslor finns kvar för Schinichiro i avsnitt 12. Men det kanske bara var jag som misstolka det hela. Nobuse förtjänar som sagt var ett bra slut med Aiko tycker jag som också ändå trotts lite förrviring nu senaste avsnittet visat på god moral och inte gått överstyr.

 

Ja, det hade väl kanske inte så mycket med slutet att göra annat än att jag hoppas på att Aiko och Nobuse kommer få ihopp det. Vad som händer mellan de andra tycker jag är så öppen. Men jag tror som sagt var inte Hiromi kommer bli den slutliga flickvännen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Svar

Det brukar vara ett dåligt tecken att vara den första av två aspirerande flickvänner att interagera med protagonisten i sista avsnittet. ^^

 

Jag håller för övrigt med dig om Nobuse. Han förtjänar verkligen att få den han vill ha och det finns ju bara en för honom. I mina ögon var Akio aldrig ens delaktig i kampen om Shinichiro (ens i de första avsnitten), så att hon och Nobuse har en "egen" handling lite vid sidan om huvudhandlingen kräver någon sorts "closure". Det är vad jag hoppas på i varje fall, precis som du.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaha, vad ska nu lyckas ta över som veckans most wanted?

 

TT - 13

Ja det var faktist riktigt spännande måste jag säga. Jag hade inte så stor koll vill jag påstå vem han skulle välja förens orden "Det är Hiromi jag älskar" kom fram. Och då var vi nästan vid slutet, bra jobbat med att hålla en intresserad till slutet. Och det är just det som hela TT har gjort ett bra jobb med, jag kan inte säga att jag har haft någon större koll på vilken tjej som kunde tänkas bli Schinichiro's slutliga flickvän.

 

En annan sak som verkligen TT har gjort bra är animationen och soundtracket tycker jag. Gillar verkligen låten som Noe går och sjunger på och som slutligen får Schinichiro att gråta, men vad hände med Noe's tårar? Missa jag något så grovt nu eller fick man se henne gråta?

 

Kommer att sakna TT men hoppas samtidigt på att få något liknande nu till våren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tårar

 

Jodå, hon "hittar sina tårar" igen, men man fick inte se dem förrän precis i slutet av det långa outrot där Noe stod och tittade på det gamla budskapet i sten som kommit fram under snön.

 

Vindpusten precis i slutsekunderna

BwPqWTysj.png

 

 

sstSUcqSz.png

 

Vafan, det där kunde de ha gjort lite bättre! Eller så får jag kolla synen igen...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tankar om sista avsnittet

Nu har jag samlat tankarna lite och har faktiskt sett avsnittet tre gånger vid det här laget. Det här är ingen utvärdering av True Tears, utan bara mina tankar om sista avsnittet.

 

Nu såhär i efterhand så tycker jag mycket bättre om avsnittet än när jag först såg det, även om jag blev väldigt nöjd redan då. Jag hade kanske väntat mig en något mer dramatisk scen där i snöfallet mellan Shinichiro och Hiromi, men nu är jag bara glad att den gjordes på exakt det sättet. Jag älskar scener som vid första anblick kan tyckas vara icke-dramatiska men som ändå lyckas vara så otroligt starka. Några av dem visar också hur mycket vissa karaktärer har utvecklats.

 

Något jag överlag älskar med serien är att man har valt att berätta saker och ting på ett subtilt sätt. Det känns så rent och icke-konstlat. Jag märker redan nu att det här inte kommer bli någon direkt sammanhängande utvärdering av avsnittet, så jag går istället över till att titta lite närmare på de scener som berörde mig mest:

 

Shinichiros mamma har verkligen kommit en lång väg. Att hon behövde genomlida en jobbig situation som involverade Shinichiros pappa och Hiromis mamma har vi ju förstått sedan tidigare, men inte exakt vad den gick ut på. Det får vi heller inte reda på (i klartext), men att hon ändrar inställning till Hiromi är väldigt tydligt. Hela hennes beteende visar att hon nu accepterar Hiromi, men den scen mellan dem som gjorde starkast intryck på mig var den som utspelade sig i Hiromis lägenhet (hon hörde ju ordväxlingen i hallen och att Hiromi skulle vänta på honom). När hon sitter där med ryggen mot Hiromi och konstaterar att det är tärande att vänta så visar hon medvetet att hon själv har gått igenom något liknande och att hon nu är där som stöd, för Hiromis skull. En av favoritscenerna som sagt, framför allt med tanke på deras förflutna.

 

 

Hiromi har jag gillat från första början och ursprungligen så var hon den enda som jag tyckte var intressant att följa. Noes roll som katalysatorn i Hiromis och Shinichiros kärleksdrama gjorde dock snart att även hon blev intressant i mina ögon. Hur som helst, Hiromis kalla agerande gentemot Shinichiro förklarades ju då "släktbandet" introducerades, och när det väl visade sig vara en lögn så hade han redan börjat umgås med Noe. Shinichiro själv förstod ju inte hennes känslor förrän långt senare, och Hiromis växande desperation fick henne att agera annorlunda... något som hon inte ens själv gillade.

 

Just denna växande desperation, som började bli väldigt påtaglig förra avsnittet, kulminerade enligt mig i början av det här avsnittet i den enormt sexuellt laddade kaffe-scenen. Hela sekvensen, från det att hon går fram till Shinichiro i skolan och ber honom inför alla andra att komma hem till henne efter skolan, gjorde ett starkt intryck på mig. Sättet på vilket hon kommer ut i trapphuset och lockar med honom in i lägenheten är bara början. När hon till hans förvåning ska dricka kaffe ur samma kopp som honom och sluter sina fingrar om hans hand runt koppen och långsamt dricker, för att sedan släppa ur sig ett "go ahead" så syftar hon i varje fall inte på jordgubbskakan som står på bordet, vilket en rodnande Shinichiro inser. Hon är uppenbarligen så rädd att förlora honom att hon knappt skyr några medel längre. Hiromi förstår genom hans reaktion vad hon håller på med varpå hon säger åt honom att gå. Ack ja, så många höjdar-scener i ett och samma avsnitt. En stund senare kommer hon ju hem till Shinichiro och är inte bara är sig själv, utan hon ber honom även om att han ska agera rättvist mot både henne och Noe. Jag gillade att hon på egen hand blev sig själv igen och kom ur det desperata beteendet.

 

 

Scenen nere vid stranden var också väldigt stark och symbolisk. Helt klart en av seriens absoluta höjdpunkter. Allt från dialogen med all symbolik till röstskådespelet när Shinichiro slutligen "flyger" är bara... top notch helt enkelt. Så jävla bra. Smärtan han känner då han klipper av den romantiska delen av deras förhållande för att i hjärtat bara lämna plats för den han älskar kom fram så satans bra. Scenen där Shinichiro hinner upp och övertygar Hiromi om detta rundade av triangeldramat på ett i mina ögon grymt sätt. Som sagt... jag är väldigt glad att det inte blev en kyss-scen med en blodröd solnedgång i bakgrunden eller något i den stilen, för det hade ärligt talat inte passat den här serien och dess stil.

 

Vidare är jag väldigt glad över att Noe hittade sina tårar i slutet. Hon var den sista att gråta sina "sanna tårar", och det som leder fram till hennes tårar lämnar ingenting att önska från min sida. Ny årstid, snön smälter bort och under snötäcket dyker Shinichiros budskap fram igen. Cirkeln sluts, allt har fallit på plats, minnet och innebörden av allt som har skett sjunker in, hon finner sina tårar och serien slutar. Sjukt nöjd är jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fan, alla bra serier jag följer tar slut nu. True Tears, Spice and Wolf, Rosario, Okawari osv. Kanske skulle plocka upp Shigofumi?

 

Hur som helst så var det ett bra sista avsnitt. Jag tyckte ärligt talat att True Tears var mer intressant i början men visst var det en bra serie på det stora hela. De allra sista scenerna i det avslutande avsnittet var riktigt bra. Jag gillade när vi fick se Noe på slutet. Bara väntade på hennes tårar, förstår inte hur du kunde missa det Blå ;) *host* 720p *host*

 

Kan tycka att det blev lite dramatiskt när Noe hoppade osv i slutet men vafan. Antar att det var kämpigt för henne med en incest-brorsa och dissad kärlek. Minst sagt. Meatrose, bra poäng med Shinichiro där. Han gjorde äntligen sitt val och 'dumpade' Noe vilket var ett tufft beslut eftersom han värderade deras relation väldigt högt.

 

Sammantaget tycker jag att man kan säga att det varit en väldigt solid serie. Jag vill inte säga att det är en fullpoängare men gott och väl mellan 8 och 9. Allting i serien har varit väldigt bra. Snyggt animerad. Bra soundtrack. God variation på karaktärer, förhållandevis intressanta dessutom. Hygglig story. The list goes on. Givetvis blir det då också en bra serie. Det jag tycker är kul är att man förväntade sig lite av en klassisk harem-anime eller Kanon/Clannad-stuket, men riktigt så blev det inte. Serien kändes mycket mer realistiskt även om den hade de klassiskt magiska anime-inslagen också.

 

Så ja... tråkigt att den är slut T_T

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...