Hoppa till innehåll
Anime.se

Gunslinger Girl: Il Teatrino


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

EarmPTnaz.png

 

Snabbfakta:

Officiell hemsida: http://www.gunslingergirl.com/animation/index.html

Genre: Drama, since fiction, seinen, traskedi

Avsnitt: 13

Produktion: Marvelous Entertainment

Startdatum: Januari 7, 2008

 

Byggd på en mangan, skriven av Yu Aida

 

Jag skriver det redan nu. Har ni inte sett första säsongen av den här serien så har ni faktist missat något speciellt. Gunslinger girl handlar om en organisation som utför olika uppdrag. Det låter absolut inte nå speciellt alls, men vänta nu. Det speciella är karaktärerna och deras bakgrunds historier samt hur de hanterar saker emotionellt.

 

Flickor i deras tidiga ungdom bli upplockade och omskolade till mördarmaskiner. Första säsongen får en verkligen att tänka på hur det här kan gå till och tankar om massa annat som verkar helt fel. Man berörs verkligen. Den andra säsongen börjar med Pinocchio arcet från mangan.

 

Jag hade inte tänkt göra någon presentation på karaktärerna då man endå gör sig bekant med dom i den första säsongen. De flesta röstskådespelarna som var med i första säsongen har dock bytts ut, varför har jag ingen aning om.

 

Gör nu er den tjänsten och se första säsongen direkt, jag lovar att många av er som inte sett den kommer att undra varför ni inte sett den här tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har hört att senare mangavolymer går mot pedofilhållet... Kanske glädjer vissa här på forumet, men inte mig. Hoppas denna nya serie håller sig borta från det området. :|

 

Ja, det där låter mindre trevligt om det skulle vara så. Hoppas dock på mer tankegångar från flickorna om vilka de är och varför dom gör det dom nu gör. Sen kanske det bara är överdrivet svammel från någon som inte tycker om att vuxna män visar känslor till små tjejer utan någon familj. Men det är bara mer vad jag hoppas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen kanske det bara är överdrivet svammel från någon som inte tycker om att vuxna män visar känslor till små tjejer utan någon familj.

Det tror jag inte -- det överblivna svamlet brukar gälla hela serien i överlag, någon dum beskyllning om att flickorna är sexualiserade från start. Struntsnack, har jag tyckt, men om de börjar stoltsera runt i avslöjande underkläder och obehagliga kameravinklar så börjar jag undra om det inte trots allt varit skaparens avsikt hela tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du skojar? 2an kommer? :D

JAY! Det var den bästa nyheten på länge!

Hoppas bara dom inte schablar bort det. Då blir jag förgrymmad och skickar Moby, min gunslinger fisk, efter dem!

 

Erke: du såg inte de tre sista? Då har du ju missat det bästa! Enda anime som fått tårarna att rinna för mej.

Fast då streckkollade jag också serien, så den fick bearbeta mina känslor rätt grundligt.

 

Sen får pedofilhysterikerna säga vad fan de vill. Jag anser att de misstolkat hela serien. Då kan de lika gärna stämpla alla föräldrar som pedofiler också.

 

*gör en egen kalender och räknar ner dagarna till första avsnittet släpps*

7e januari sa du? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Struntsnack, har jag tyckt, men om de börjar stoltsera runt i avslöjande underkläder och obehagliga kameravinklar så börjar jag undra om det inte trots allt varit skaparens avsikt hela tiden...

 

Det är faktist något som skulle vara oroväckande. Jag fick aldrig det intrycket från första säsongen dock och skulle dom göra så nu känns det nästan som skaparen måste haft något som orsakat detta mitt i serien. Eller så är det så att jag miss minner mig om hur serien faktist var och kanske själv bör ta och kolla upp den igen.

 

Men som sagt, serien berör kommer jag ihåg och det var massor av andra situationer som jag tyckte var helt fel också från förra säsongen. Något som inte alltid är negativ om tanken är att man ska tänka på de saker som verkar helt omoraliskt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men om de börjar stoltsera runt i avslöjande underkläder och obehagliga kameravinklar så börjar jag undra om det inte trots allt varit skaparens avsikt hela tiden...

Då vore det förstoss en annan sak. Det är dock inget som man såg röken av i första säsongen.

 

Man ska inte hänga hästen innan man köpt den. som... nog ingen någonsin sagt förut... um.. av förklarliga skäl. :rolleyes:

you get the point...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men som sagt, serien berör kommer jag ihåg och det var massor av andra situationer som jag tyckte var helt fel också från förra säsongen. Något som inte alltid är negativ om tanken är att man ska tänka på de saker som verkar helt omoraliskt fel.

Tja, egentligen tycker jag nog att första säsongen bara presenterade den anstötliga situationen utan att det blev någon diskussion... men det behövs ju inte heller alltid. Och det moraliska dilemmat kanske inte ens var poängen med serien (men vad var då poängen?). Fast det är fortfarande ett ganska stort hopp mellan att påstå att serien inte aktivt propagerar mot hjärntvättning av prepubertala flickor, och att påstå att serien romantiserar herre-slav-relationer mellan vuxna och barn. Typ. :)

 

Det ska väl för fasen vara tillräckligt moraliskt uppenbart att det är fel, utan att det behövs skrivas ut "THIS IS EVIL" på varje sida...

 

Man ska inte hänga hästen innan man köpt den. som... nog ingen någonsin sagt förut... um.. av förklarliga skäl. :rolleyes:

you get the point...

Du kanske tänker på "titta inte given häst i mun"? Nä, hm, kanske inte helt tillämpligt här. "Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka"? Inte den heller... "Man ska inte spänna vagnen framför hästarna"? "En häst utan ryttare är alltid en häst, men en ryttare utan häst är bara en människa"??

 

... :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ska väl för fasen vara tillräckligt moraliskt uppenbart att det är fel, utan att det behövs skrivas ut "THIS IS EVIL" på varje sida...

 

Det kanske är självklart för många, andra inte. Men det moraliska i serien är kanske så uppenbart att det inte ska behövas disskuteras som du skriver. Men vad ska då tänkas på? Att det bara är massa perversa gubbar som gillar att domdera över små flickor? Eller. Att de faktist bryr sig om de här tjejerna och försöker ge dom en andra chans som massmördare? Inget blir rätt. Och det kanske inte är meningen heller. ~~

 

Nu blev det nog säkert endel upprepning och ren och skär rappakalja, men får hoppas att något gick fram. Jag gillar första serien för att den tar upp sådana problem (som finns i serien, hur flickorna behandlas. Samt hur dom som tar han om dom tar sitt ansvar), sen om det är helt fel spelar ingen roll, det gör inte serien sämre, den engagerar mig och får mig att villja se mer helt enkelt. Det kanske är något fel på mig, men jag gillar den här typen av serie när allt oftast bara känns fel. Visst, även jag har begränsningar och kan säga att jag tex avskyr det som Koi Kaze tar upp. Men den engagerar mig fortfarande jävligt starkt, nog den enda anime som fått mig att reagera så här efter att jag har sett den. Jada jada...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ska väl för fasen vara tillräckligt moraliskt uppenbart att det är fel, utan att det behövs skrivas ut "THIS IS EVIL" på varje sida...

 

Det kanske är självklart för många, andra inte.

 

ska det vara så tydligt så tycker jag man kan se på amerikanska serier istället och låta oss ha våran anime ifred. jag vill inte ha alla svar utskrivna på A4 i tre exemplar. ;)

 

Föresten, jag har fått höra att alltihop är baserat på en roman av Stephen King? Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kanske är självklart för många, andra inte. Men det moraliska i serien är kanske så uppenbart att det inte ska behövas disskuteras som du skriver. Men vad ska då tänkas på? Att det bara är massa perversa gubbar som gillar att domdera över små flickor? Eller. Att de faktist bryr sig om de här tjejerna och försöker ge dom en andra chans som massmördare? Inget blir rätt. Och det kanske inte är meningen heller. ~~

Hur jag såg serien, är helt enkelt som en berättelse om Henrietta och flickornas liv i en inhuman situation. Och man ska ju faktiskt kunna berätta en sådan historia utan rätt-eller-fel-läxor. (Faktiskt kändes allt kring serien väldigt cyniskt, så jag kan inte påstå att den berörde mig särskilt mycket. Jag får lite svårt att sympatisera när inte ens flickorna själva är olyckliga.)

 

Kanske borde kolla om första serien innan denna nya för att se om mina uppfattningar står sig...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis färdigt på Gunslinger girl , kan inte vänta te nästa sösong.

 

 

en scen i slutet på serien som ja bröt ihop på , när hon lite äldre tjejen plockade upp henrietta o började sjunga hon påminnde verkligen om en snäll stora syster där som tar hand om henne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Så har man sett första avsnittet nu av GG: Il Teatrino.

 

Avsnitt 1

Vet faktist inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men inte riktigt den här utvecklingen på en gång. Att Henrietta vill komma närmare Jose var väl klart redan efter första säsongen, men att de skulle öppna med det så här var jag inte beredd på och även lite besviken på.

 

I övrigt så var det väl ett helt okej inlednings avsnitt som presentera karaktärerna igen. Rico's leende skulle nog kunna lura vem som helst f.ö.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har bara hunnit skumma igenom första avsnittet, men det ter sig som att våra värsta farhågor har inträffat: Il Teatrino verkar bli en dåligt animerad och utförd actionserie, med ett underliggande "romantiskt" tema om hur Henrietta har någon slags idealiserad förälskelse i sin fratello -- med andra ord försöker de måla upp en positiv bild av den lilla hjärntvättade, kroppsmodifierade och utnyttjade slavflickans förhållande till sin herre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag önskar att jag kunde säga att du är för snabb för med att dömma ut den Sceleris, men det är ungefär samma känsla jag fick efter jag såg avsnitt 1. Nu så är kanske inte handlingen i första avsnittet något att gå efter, men det fanns gott om annat. Animationen var dålig, karaktärsdesignen för mjuk, färgerna för starka, musiken för "Shana:ig", alla röstskådisar förutom en utbytta, helt enkelt stämningen var totalt annorlunda jämfört med första säsongen.

 

Hela avsnittet fullkomligt skriker Artland, så nej den här kommer jag inte följa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

:|

 

Det var då fan med.

Tveksam om jag ens ska kolla första avsnittet då, så man kan behålla intrycket som första säsongen gav istället.

 

musiken för "Shana:ig",

Ey! no badtalkie shana! hon har bättrat sig igen! senaste avsnittet rockade! ;)

Men ja, det ska ju inte vara sånt sound till gunslingergirl.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...