Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur mycket tjänar mangatecknare?


Saints_lord
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag skulle tro att de inte tjänar speciellt mycket alls ärligt talat. Anime tecknare växer på träd nämligen.

 

Jag har tillochmed fått höra att man i det längsta bör undvika att ha med någon manga/anime alls i sin portfölj, sålänge det inte är något helt fantastiskt och banbrytande man har att visa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror på vad de tecknar. De enda svenska serietecknare som faktiskt kan leva gott på sitt tecknande är väl de som gör humorstrippar, som t.ex. Martin Kellerman eller Jan Berglin. Jag vet nog inte någon svensk tecknare som faktiskt lever på att enbart teckna serienoveller, isåfall har de någon annan sidoinkomst som illustratör, AD eller motsvarande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...
Ok men i japan får man väl betalt?

 

Du får betalt i sverige också, bara du får jobb så... :sleep:

 

Det är ett väldigt dåligt betalt jobb (vad jag hört/läst), om man inte får till en storsäljare, ala dragonball, One Piece, naruto, berserk. Men när man väl slagit igenom så kan man nog leva på sitt serietecknande, ja.

 

Och nej du kan inte flytta till japan och jobba som mangatecknare där (chansen är betydligt större att du kan jobba som tecknare i Sverige), de har ett enormt antal aspiranter som vill bli mangatecknare. De flesta av dessa jobbar som assistenter/personliga slavar åt en större/mer känd tecknare, fram till dess att de får till en egen serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok men i japan får man väl betalt?

Se sanningen i vitögat, du kommer aldrig att bli mangatecknare. Varken här eller i Japan. Det finns redan gott om misslyckade konstnärer. Satsa på något handfast och låt japanimationintresset förbli ett intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Se sanningen i vitögat, du kommer aldrig att bli mangatecknare. Varken här eller i Japan. Det finns redan gott om misslyckade konstnärer. Satsa på något handfast och låt japanimationintresset förbli ett intresse.

Så ska man aldrig tänka. Någonsin. Har man en dröm så bör man följa den, oavsett hur hopplöst det kan låta. Hade vi haft Harry Potter om någon Brittiskt kvinna inte hade vågat drömma? Hade vi någonsin sett av Astrid Lindgren om hon hade satsat på ett handfast yrke? Kan hända att dessa människor hade något annat jobb vid sidan av, men i längden följde de faktiskt sina drömmar. Om man däremot är beredd att misslyckas från start kommer det garanterat aldrig att bli något av en.

 

Jag talar lite grann av erfarenhet. Min bror har nämligen som mål att bli serietecknare, och han är redan på god väg; han håller till och med uppe en Webcomic som han skapar tillsammans med sin flickvän. Personligen har jag gett mig in på författarvägen, och satsar till sommaren på att börja jobba på en episk (?) berättelse. Dessa vägar (med risk att låta som en klychig Shounen-hjälte) är de som vi själva har valt, så att lägga av och satsa på något lättare skulle bara vara korkat.

 

Men nåja, jag kan hålla med om att det skulle bli svårt att bli tecknare i självaste japan. Däremot tror jag att det finns en helt trovärdig möjlighet att slå igenom här i sverige; vårt land kryllar inte precis av vältecknade, genomtänkta serier. Men det beror såklart på hur motiverad du är och hur bra du är på att teckna; om inte annat finns det ju serieskolor man kan söka till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Däremot tror jag att det finns en helt trovärdig möjlighet att slå igenom här i sverige; vårt land kryllar inte precis av vältecknade, genomtänkta serier. Men det beror såklart på hur motiverad du är och hur bra du är på att teckna; om inte annat finns det ju serieskolor man kan söka till.

I så fall blir han en helt vanlig serietecknare. "Svensk manga" är lika illa som naglar på en griffeltavla. Det ser lika kasst ut varenda gång, och då har jag sett det ofta sedan en fanartutställning på Jönköping bibliotek ca. 2004. Att ha drömmar är najs men att satsa på orealistiska illusioner som "One Piece är ballt så jag ska bli mangatecknare!" är dömt att misslyckas. Man ska börja teckna och skriva historier för att man har talang, inte för att man är ett fan av någon mangaserie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I så fall blir han en helt vanlig serietecknare. "Svensk manga" är lika illa som naglar på en griffeltavla. Det ser lika kasst ut varenda gång, och då har jag sett det ofta sedan en fanartutställning på Jönköping bibliotek ca. 2004. Att ha drömmar är najs men att satsa på orealistiska illusioner som "One Piece är ballt så jag ska bli mangatecknare!" är dömt att misslyckas. Man ska börja teckna och skriva historier för att man har talang, inte för att man är ett fan av någon mangaserie.

Jag har inte hängt med riktigt på exakt vad Saint_lord försöker bli, så jag antog att det handlade om att "rita serier" snarare än att "teckna manga". Mycket riktigt bör man inte efterapa "mangastilen", då alla japanska tecknare knappast medvetet har samma stil.

 

Vad är det för fel på att få sin kreativitet påtänd av bra serier? Om man har den där kreativa själen kan en serie mycket väl vara en katalysator för att inse sitt kall. Det kanske är först då som man börjar fatta vad som gjorde serien så bra, och kan själv skapa ett liknande mästerverk i framtiden. Om det sedan blir ett plagiat återstår att se.

 

Jag säger inte att h*n kommer att lyckas eller misslyckas, utan bara att man borde sträva efter det tills man upptäcker gränserna själv; och helst försöka överstiga dem. Att säga att det är en orealistisk dröm och uppmana denna att sluta innan man kan misslyckas är i min mening helt befängt. Drömmar och ambitioner ska man uppmuntra, och den enda som kan avgöra om det är orealistiskt eller ej är konstnären själv.

 

Dock tvivlar jag inte på att det är en hård väg, och chansen att misslyckas är stor. Det är en grym värld därute, så det gäller att inte ge sig i första taget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dock tvivlar jag inte på att det är en hård väg, och chansen att misslyckas är stor. Det är en grym värld därute, så det gäller att inte ge sig i första taget.

Det första testet är folk som säger att man ska lägga av eller inte ens försöka till att börja med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...