Hoppa till innehåll
Anime.se

Pjälp!


dengo
 Share

Rekommenderade inlägg

Vet inte riktigt om jag får fråga sånt här men.....

 

 

..uppenbarligen är jag i behov av långtidsboende i Stockholm.

Om någon känner någon eller har något, släng hitåt, dock kan jag inte betala mer än max 4k i månaden.

 

Alla tips tackas ödmjukast!

 

 

(låna kod till bostad-direkt funkar också, har ite råd köpa en själv)

Har beskt blocket och står i kö här och där men det är svårt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det funkar som här så kommer de kommunala bostadsbolagen ge dig förtur om du har särskild anledning till att du måste bo just där.

 

Har kollat. Jag har möjlighet få min läkare att skriva fina papper men de flesta bostadsbolagen i Stockholm vill bara att man ska ha livshotande skäl med starka polisintyg för kunna få förtur.

Så är det inte liv och död så är det kört.

 

Det är inte mellan liv och död.

 

:/

 

Jag har förvisso stått i kö i Sigtuna hem i över 6 år och kan få lägenhet där men se på hyrorna där, inte en lägenhet under 4.5k i hyra. Då ska man ändå pendla 40-60min in till stan!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har förvisso stått i kö i Sigtuna hem i över 6 år och kan få lägenhet där men se på hyrorna där, inte en lägenhet under 4.5k i hyra. Då ska man ändå pendla 40-60min in till stan!

 

Visst är livet orättvist?

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har förvisso stått i kö i Sigtuna hem i över 6 år och kan få lägenhet där men se på hyrorna där, inte en lägenhet under 4.5k i hyra. Då ska man ändå pendla 40-60min in till stan!

 

Visst är livet orättvist?

 

:sleep:

Har inget med orättvisa att göra snarare med bostadsmarknadspolitik.

Sigtuna kommun i allmänhet är upp pimpad kommun såsom alla andra mer "snobb" områden och hyrorna ligger därefter.

Trots allt enligt deras egna statistik så har de flesta boende inom Sigtuna kommun rätt hög medelinkomst (vi snackar över 300k per år)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har förvisso stått i kö i Sigtuna hem i över 6 år och kan få lägenhet där men se på hyrorna där, inte en lägenhet under 4.5k i hyra. Då ska man ändå pendla 40-60min in till stan!

 

Visst är livet orättvist?

 

:sleep:

Har inget med orättvisa att göra snarare med bostadsmarknadspolitik.

Sigtuna kommun i allmänhet är upp pimpad kommun såsom alla andra mer "snobb" områden och hyrorna ligger därefter.

Trots allt enligt deras egna statistik så har de flesta boende inom Sigtuna kommun rätt hög medelinkomst (vi snackar över 300k per år)

 

300k är väl inte så farligt mkt? :S Och afaik så bör det finnas rätt mkt lediga lägenheter under 4k i märsta(sigtuna)

 

ps. Vad hände med undersökningen du gjorde? kom du fram till att vi alla är konstiga människor eller att vi är ngt helt annat...ngt utomjordiskt som bara kan botas av magiska flickor? lets hear it!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

300k är väl inte så farligt mkt? :S Och afaik så bör det finnas rätt mkt lediga lägenheter under 4k i märsta(sigtuna)

 

ps. Vad hände med undersökningen du gjorde? kom du fram till att vi alla är konstiga människor eller att vi är ngt helt annat...ngt utomjordiskt som bara kan botas av magiska flickor? lets hear it!

 

Nej det är fortfarande ont om lägenheten under 4k med hyror, det medger till och med Sigtunahem och graflunds, de två största hyresbolagen i just de kommunerna.

 

 

 

Ang undersökningen:

Ptja, jag fick pilla runt det lite, så det blev inte undersökning utan, det dök en annan tråd här i forumet som i princip gav samma information och jag fann andra ställen också som också hade den typen av information så jag kommer att använda det istället.

Man kan säga att jag har gått ifrån post-it lappar till lite mer nedskrivna texter men det känns att det är långt kvar.

Tack för frågan :)

 

 

Och 300k i årsinkomst är rätt ok för ett SINGELhushål.

Det innebär man får ju ca 25.000kr i lön (innan skatt) och ptja, det kanske finns många över viss ålder som kanske har den inkomsten men i det stora hela så är det inte många län i landet som har den typen av medel i årsinkomst. Eller något.

Källa: SCB.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då ska man ändå pendla 40-60min in till stan!

Amen herregud, allt under en timme för att ta sig till sitt arbete/skola i Stockholm är ju allmänt accepterat! Många pendlar från Gävle eller Örebro!

Jag bor ju i Örebro idag och flytta från en första handskontrakt till eventuellt något icke första hands med dessutom troligast dubbel så mycket i hyra, då måste det fan vara klart mer central än behöva åka pendel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då ska man ändå pendla 40-60min in till stan!

Amen herregud, allt under en timme för att ta sig till sitt arbete/skola i Stockholm är ju allmänt accepterat! Många pendlar från Gävle eller Örebro!

Jag bor ju i Örebro idag och flytta från en första handskontrakt till eventuellt något icke första hands med dessutom troligast dubbel så mycket i hyra, då måste det fan vara klart mer central än behöva åka pendel.

Så pendla från Örebro då? Det tar väl ca 2 timmar med tåg? Då kan du ju passa på att under resan lära dig japanska med linguaphonekurs, läsa böcker, plugga eller vad du nu vill under tiden. Win-win!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så pendla från Örebro då? Det tar väl ca 2 timmar med tåg? Då kan du ju passa på att under resan lära dig japanska med linguaphonekurs, läsa böcker, plugga eller vad du nu vill under tiden. Win-win!

 

 

För det första så kräver det pengar jag inte har.

För det andra skulle varken Örebros eller Stockholms landsting godkänna det.

För det tredje så, visst kan man pendla, men poängen med att flytta var att jag skulle ha bättre möjlighet till rehab och arbetsplatser med möjlighet till rehab samtidigt som jag kan gå min behandling. Bara det tar tid och pendla 4 timmar om dagen 4x i veckan....

..go figure :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hade jag haft en 3a så kunde du fått slagga hos mig men just nu så är det lite för litet med en 2a :(...

 

tror dock inte att du kommer få nån bostad så himla snabbt.. så jag skulle nog kanska ge mig på en sigtuna om jag vore som dig, sen att man får skaffa sig lite extra pengar så man har råd med hyra och allt ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men jag är sjukpensionär, Regeringen vill sänka våra inkomster redan (ok, 3% men ändå). Enligt regenringsbeslut får jag inte ha hyror på över 4.2k...

..om jag ska ha bostadstillägg (inte bostadsbidrag). Och bostadstilägg får ju bara de som är fattigare än fattigast. Än så länge har de inte omvandlat min sjukpennning till det men de kommer. Även om jag går rehab kommer det röra sig om de siffrorna så enda extra inkomst blir egentligen jobba svart...

:/

 

Stockholm är fel stad å vara fattig i :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför vill du bo i 08-land?

Det måste ju finnas minst lika bra rehab möjligheter i andra städer, Göteborg t.ex. En stressad storstad låter inte som det idealiska stället för rehab i mina öron.

 

Göteborg hatar jag innerligt av hela min själ. Vidare utvecklande svar om det kommer jag inte ge.

08 för att dels så har jag bott där. Just den behandlingen jag behöver, så är det bara karolinska i hela Sverige som har bäst vård för.

Här i Örebro och många andra delar i Sverige är det i snitt 2 års köer för det.

Det innebär för mig att jag kan inte börja rehab förrän jag går behandligen och bara behandligen i sig är på minst 1-2år.

Alltså. Gå omkring och pilla sig själv i naveln i 3 års tid är ingen hit.

 

Jag har pratat med en rad landsting runt om i landet och Norra Stockholm specifikt hade bäst möjligheter för mig komma igång asap.

Bara faktumet att jag har redan nu börjat få tunnelseende och vet inte hur länge till jag kommer kunna kommunicera med andra innan min hjärna helt ger upp är stark orsak nog att verkligen med vilja eller inte flytta till stockholm.

 

Fler frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hade jag haft en 3a så kunde du fått slagga hos mig men just nu så är det lite för litet med en 2a :(...

 

*kram*

 

Enda fördelen med bo med mig skulle vara att det ALLTID skulle vara rent och det ALLTID skulle finnas hemlagat

 

hehe hemlagat är ju alltid gått ^^ Dock så är det inte många i mitt umgänge som vill laga hemlagat till mig :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hehe hemlagat är ju alltid gått ^^ Dock så är det inte många i mitt umgänge som vill laga hemlagat till mig :(

Dom förväntar sig väl att du ska laga maten med tanke på att det är du som är kocken. >_<

 

Ungifär ja och fan börjar bli less på det :( Måste säga nej nån gång >.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett alternativ är att gå med i stockholm stads bostadskö och ligga på som bara den på bostadssnabben tillslut borde en lägenhet med hyra under 4k dyka upp. www.bostad.stockholm.se

Sen finns det någon sorts katalog med privata hyresvärdar som man kan köpa det är oftast sånna hyresvärdar som inte aktivt söker hyresgäster utan det lönar sig att jaga dem.www.bostadsguiden.com

Annars kan du börja plugga lalliga halvtidskurser på typ Stockholms Universitet och skaffa studentbostad. www.sssb.se brukar ta 60-90 dar att få ett rum i korridor om man kan leva med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...