Hoppa till innehåll
Anime.se

Yotsuba&! ges ut i sverige


Marcus
 Share

Rekommenderade inlägg

B. Wahlströms kommer att ge ut mangan Yotsuba&! i sverige. Den är tecknad och skriven av Kiyohiko Azuma som bland annat har skrivit och tecknat den populära mangan Azumanga Daioh.

 

Preliminära releasedatum för dom tre första volymerna är följande:

 

Volym 1 - April 2008

 

Volym 2 - April 2008

 

Volym 3 - Juni 2008

 

new_graphic_novel4909.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dags att ställa frågan som alla här i hemlighet sitter och undrar på:

 

Vem är det som översätter?

 

Med tanke på alla lovord som Simon har gett serien skulle jag tippa på honom.

 

gick in på första länken i op och hittade det här

Översättare:

Karin Ahlman Toyama

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Karin Ahlman Toyama

Ah, tackar.

 

Har inte heller hört talas om denna översättare. Hade hoppats på att Simon skulle ta sig an jobbet, då denna serie behöver en vitsig och naturlig svenska för att göras rättvisa. Fast jag borde förståss inte dissa översätteren utan att ha sett hennes verk; vem vet, hon kanske är en av de bättre.

 

I vilket fall blir det nog inget inköp för mig, då jag samlar på serien på engelska (en mycket bra översättning). Faktiskt måste jag säga att även om den svenska översättningen blir halvdan, borde alla skaffa denna serie. Den sprider ljus i en värld full av mörker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aldrig hört talats om den förut men den låter lovande, bara faktumet att det är skaparen av Azumanga Daioh räcker för att få en intresserad :)

 

Kan nog bli att inhandla fast först måste jag nog ta mig tid att läsa igenom den manga jag redan köpt :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu när vi med största sannolikhet vet att mangan kommer att översättas från japanska ser jag verkligen fram emot att läsa Yotsuba. Som folk har tjööötat om denna serie. Om den inte får mig att rulla runt på marken i skrattkramper kommer jag att bli djupt besviken. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Översättare:

Karin Ahlman Toyama

Öh, vem är det? Jaja, jag tänker inte döma henne före jag har upplevt vad hon kan göra. Kul att den äntligen börjar ges ut på svenska, jag hade nämligen tänkt börja köpa den på engelska då jag har hört att den skall vara så bra. Men nu blir det på svenska istället!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har inte så mycket med själen att göra. Det kan ju faktiskt vara så att man skrattar åt helt olika saker. ;)

Om det vore något annat skulle jag hålla med. Men Yotsuba&!? Näe. Om man inte bubblar lite av lycka inombords när den lilla gröntotten lyser upp av och förundras över så enkla saker som en gunga, en glass eller en dörrklocka, då är det något som är trasigt. :D

 

UAgEAGrET.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det vore något annat skulle jag hålla med. Men Yotsuba&!? Näe. Om man inte bubblar lite av lycka inombords när den lilla gröntotten lyser upp av och förundras över så enkla saker som en gunga, en glass eller en dörrklocka, då är det något som är trasigt. >:(

 

Alltså...det börjar låt alltmer som om Yotsuba är en ospecificerad kompis bebis, som jag måste tycka om, annars har jag inget hjärta. Det är en mycket knepig situation det där. Ibland tycker man hur mycket om sin kompis som helst, men tål inte hennes/hans barn. Det är ett uråldrigt problem. ;)

 

Men jag kommer säkert att gilla den, eftersom så många personer med god smak har rekommenderat den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allvarligt talat så behöver man inte tycka om Yotsuba&! för att ha ett hjärta eller en själ eller ha barnasinnet kvar. Det är knappast en serie för alla, jag kommer inte skälla ut någon som inte faller för den (men jag skulle inte gå så långt att säga att jag skulle förstå den som tycker det är en dålig serie). Det är bara lite roligare att uttrycka sig som om det vore en självklarhet.

 

Men om man tror att man kan uppskatta en serie vars mål är att hitta en glädje i vardagliga saker -- att flytta, att fylla år, att fiska, att fånga insekter, att cykla -- bör man definitivt prova första boken. Det är vältecknade och strukturerade små episoder, och jag tycker verkligen att Azuma lyckas förmedla en naiv sexårings entusiasm. Inte helt olikt Kalle & Hobbe.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

även om jag själv alltid får prestationsångest av sådant. :)

Hehe, sånt händer mig också. Ibland säger någon åt mig att "det här är det bästa spelet/mangan/animen genom tiderna, så nåde dig om du inte håller med"; det är nåstan så att man blir påtvingad de posetiva känslorna, och blir besviken om det inte visar sig var så otroligt superbäst som den andra påstår. Ibland kanske man inte heller är på rätt humör för att uppskatta det till fullo, och då känner man sig dum för att man inte ser storheten i det man läser/spelar/ser.

 

Det är alltid bättre att bilda sin egen uppfattning, och se saker för vad det verkligen är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag skulle vilja säga att den inte liknar kalle&hobbe speciellt mycket alls, med tanke på att kalle är OND (och underbar) och snackar existensiell filosofi stup i kvarten, och berättarperspektivet placerar sig i hans föreställningsvärld hela tiden.

 

(förlåt för det, men jag vill inte att någon skall läsa yotsuba i hopp om att hitta en ny kalle&hobbe)

 

Yotsuba& är, som alla bra serier, en serie som både tål att jämföras men inte alls behöver jämföras heller. Yotsuba är en serie som går in i en ultraharmonisk vardag utan att göra den varken hysterisk (ELLER JO) eller överromantiserad.

 

Den handlar helt enkelt om Yotsuba som är totalt naiv och rätt tokig, och hennes pappa och deras grannar. Som gör saker.

 

Alla småsaker får total kärlek i den här serien och det är det som gör den så bra. Ett avsnitt handlar om en mjölksort som är väldigt dyr men ändå väldigt god. Avsnitten står sig väl på egen hand, men flyter också in i varann. Alla karaktärer är måndsidiga och väldigt söta (utom yanda då, som väl bara är en aning söt på utsidan)

 

Och ja. Den har en massa Azumanga Daioh-aktig humor. Totalt infantiliserad idiothumor som i alla fall får mig att fnissa ut snor genom näsan.

 

Men rullade på golvet med skrattkramp gjorde jag inte.

 

Däremot släckte jag lampan och somnade jättegott. Det är vad yotsuba gör med mig :D

 

(BTW, så jävla bra att den översätts till svenska! Yotsuba som slipper alla SKUGGKLONSTEKNIK eller JAG SKA ALLT TA KÅL PÅ DIG kommer passa perfekt på svenska. Jag menar, "Åååh, den här mjölken var ju jättegod, hur mycket sade du att den kostade?" går liksom inte att göra töntigt. Det bara är. )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...