Hoppa till innehåll
Anime.se

LiveJournal och andra bloggar


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har länge varit skeptisk mot en bloggsida så mainstream som LiveJournal. Alla tycks ha en – inklusive den större delen av min familj – så det har aldrig känts aktuellt att själv skaffa ett konto och bli en i mängden. Sedan dess har jag dock tagit mitt förnuft till fånga och insett att det inte riktigt fungerar så; även om sidan i sig är mainstream betyder det inte att användarna behöver vara det. Därför har jag bitit i pistolkulan, gått över till den mörka sidan och skaffat mig en LiveJournal.

 

Det jag skriver har överhuvudtaget ingen kontinuitet eller ordning, utan bygger helt och håller på vad jag känner för att ranta om för stunden. Huruvida folk finner det intressant eller ej är av relativt liten vikt; det jag främst försöker åstadkomma är att överträffa mig själv och träna upp min skrivförmåga. Som den universitetsstudent från den engelska institutionen jag är skriver jag samtliga texter på just Engelska.

 

Så är det någon annan här på forumet som också håller en onlinejournal? I så fall är detta ett perfekt tillfälle för er att visa upp dem för ett skamlö-- tappet försök att locka till sig en och annan läsare. Led era forumskamrater genom djungeln och övertyga oss om att det är just era underverk vi ska läsa!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Inte för att jag vill vara negativ eller nåt, men att man använder LiveJournal istället för Blogger, WordPress, blogg.se, någon annan sajt, någon annan mjukvara på sin egen domän eller ens något egetskrivet system har väl ingen som helst faktisk betydelse? Det är inget som särskiljer LiveJournal-användare annat än några tekniska community-funktioner. Enda argumentet specifikt för LiveJournal är som ett slags cirkelargument: Man går med LiveJournal-samhället för att gå med LiveJournal-samhället.

 

Min poäng är att jag inte tycker att det är någon poäng med att specifiera LiveJournal. (Och jag tycker inte heller att det är någon poäng med att specifiera YouTube i "Posta era Youtube-länkar här"-tråden. En flashfilm kan väl vara sevärd även om den inte ligger på YouTube.) :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har en gammal skruttig LJ (med ett namn från forntiden som jag helst skulle vilja byta, men jag vet inte hur man gör). Jag har inte orkat uppdatera så mycket den senaste tiden. Brukar mest bli recensioner. Ångrar att jag valde att skriva på engelska, det är mycket enklare att svamla på svenska. Alla privata inlägg är bara för vänner. Inläggen som är allmänna består mest av tankar om film, manga, anime och japanska dramaserier. Jag har varit lite dålig på att illustrera de tidigaste inläggen, men brukar få med åtminstone en framsida av det jag recenserar nu för tiden.

 

Trevlig läsning!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nyeh, har aldrig sett charmen med LJ om jag ska vara helt ärlig. Det finns så många andra bloggsystem som funkar så himla mycket bättre.

Däremot har jag varit en stark anhängare till wordpress under många år nu. Deras system förbättras hela tiden och det är löjligt vad bra allting funkar. Och jag bloggar ju självklart då också. Däremot en hel del trams som mest bara mina vänner orkar läsa (omg angst). Men det finns ljusglimtar i bloggen också, som intryck av spel :)

 

Den går att hitta här i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fördelen jag ser med LJ och dess kloner är att det ganska smidigt kombinerar blogg- och forumfunktioner (via community) och att man vet att alla intressanta människor där har en blogg som man kan kolla om de uppdaterar.

Tycker också att kompis-systemet, trots ett lite olyckligt namn, är smidigare än det verkar vara på många rena bloggdomäner som blogger osv. Lätt att bestämma vem som ska se vad, kunna sortera vilka man vill läsa i olika grupper utan att vara låst till en RSS-läsare som ofta verkar sitta i en specifik dator

 

Negativt är att de infört reklam, att ledningen har en otrevlig vana att genomföra alla möjliga förändringar, och sedan efter ett ramaskri från användarna ta till sig lite kritik och modifiera detta och att de aldrig lär sig att se låta folk gnälla av sig innan de plötsligt ändrar saker hit och dit.

 

Sen att det inte utan en hel del pill är lika lätt att få en blogg som tydligt gör gamla poster lättnavigerade, även om de blivit bättre på den punkten, så om man vill ha någon politisk blogg eller så och locka in många ströläsare är LJ säkert ett dåligt val.

 

Men jag har en ganska aktiv livejournal med användarnamnet dancing_moon. Mesta är kompislåst, det har blivit mindre fandom och mer verkligt liv på senare tid, men där är den...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag faktiskt stör mig på just vänsystemet i LiveJournal. När man klickar på sin vänlista får man inte upp en överskådlig lista över de senaste inläggen som vännerna har gjort hittills, utan helt enkelt en sida där alla de senaste inläggen läggs upp i sin helhet på en rad, vilket gör att man måste scroll ner en massa om det finns flera nya. Detta vill folk att man ska åtgärda genom att själv skära ner på sina texter och gömma dem bakom länkar, vilket inte helt faller mig i smaken. Dessutom visar min egen vänlista även "veckans bloggare", vilket senast jag kollade inte fanns med på min lista...

 

Men men, så länge jag kan skriva mina poster ska jag väl vara glad. Systemet verkar i alla fall fungera tillräckligt bra för att locka dit otaliga användare, även om det kunde ha varit otroligt mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, ja, de har börjat införa en massa skrutt efter senaste ägarbytet och eftersom jag haft LJ såpass länge får jag inte det. Att man är obligatorisk medlem på nyhets-användaren är väl en sak, men veckans bloggare? Wtf?

 

Pröva filtersystemet om det stör dig att allt hamnar i en klump? Dvs att du lägger olika användare på diverse filter och sedan länkar till/bokmärker filtersidorna. Själv har jag för svenska vänner, internationella vänner, communities och fanart.

 

Jag slöläsar gärna en massa blandat bös på lj utan att slippa klicka på länkar, så jag har inget emot att läsa stora textväggar eller inlägg från olika människor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har också en nätjournal (Detta är ingen "blogg". "Blogg" är ett monstruöst ord. Detta är en nätjournal.). Skulle vilja säga att den handlar om animé, men den har inte handlat om något det senaste året och ett halvt. Men jag drömmer om dagen jag har tid att återuppväcka den...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har också en nätjournal (Detta är ingen "blogg". "Blogg" är ett monstruöst ord. Detta är en nätjournal.). Skulle vilja säga att den handlar om animé, men den har inte handlat om något det senaste året och ett halvt. Men jag drömmer om dagen jag har tid att återuppväcka den...

Äsch din "nätjournal" är ju i världsklass! XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skriver om diverse saker på http://www.weeaboo.se . Det hela började med att jag ville skriva resedagbok när jag utbytespluggade men var för fin i kanten för någon färdigtjänst; jag skulle minsann skilja mig från pöbeln genom att köra på egenutvecklad mjukvara!

 

Numera handlar den huvudsakligen om japanska, diverse projekt jag har för mig, och någon enstaka doujinshi jag översätter när jag inte har bättre för mig.

 

Oturligt nog tycker jag att det är betydligt roligare att snickra på den tekniska biten än att faktiskt skriva, så det blir inte så mycket skrivet. =(

Just nu jobbar jag mer på uppföljaren till den gamla skruttiga mjukvaran (en förhandstitt finns på utvecklingsburken, om jag råkar ha den maskinen igång.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har en liten idé för den här trådens syfte. Vad sägs om att de som vill och orkar länkar sina egna favoritinlägg (alt sådant man vill ha kommenterat)? Själv är jag en sån som sällan orkar läsa alla inlägg i folks bloggar, så om man fick russinen i kakan utplockade skulle åtminstone jag läsa mer.

 

Jag har uppdaterat med en recension av Poppy Z Brites mer än lovligt homoerotiska vampyrberättelse Lost Souls för den som är intresserad. ;) http://momiji-mii.livejournal.com/16514.html

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har en liten idé för den här trådens syfte. Vad sägs om att de som vill och orkar länkar sina egna favoritinlägg (alt sådant man vill ha kommenterat)? Själv är jag en sån som sällan orkar läsa alla inlägg i folks bloggar, så om man fick russinen i kakan utplockade skulle åtminstone jag läsa mer.

 

Jag har uppdaterat med en recension av Poppy Z Brites mer än lovligt homoerotiska vampyrberättelse Lost Souls för den som är intresserad. ;) http://momiji-mii.livejournal.com/16514.html

Bra tanke. Mina personliga favoriter är nog de där jag skriver om Uji och Himeji-jo, på grund av bilderna, och Takarazuka, på grund av att hela företeelsen är så märklig. Även min rapport från doujinshikonventet Comic City tycker jag om, särskilt som den motsäger många vanföreställningar jag hade innan jag besökte konventet, och som jag kan tänka mig att många andra också har.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Takarazuka, på grund av att hela företeelsen är så märklig.

 

Åh, en av de saker jag verkligen ångrar är att jag aldrig fick tummen ur och gjorde ett besök där, även om jag pratade om det många gånger. Nu till min egna lilla Takarazuka-upplevelse. Jag har nämligen träffat en gammal vän till min sambo, en gammal man vid det här laget som en gång i tiden regisserade (eller kanske producerade? han var vag med detaljerna) Takarazukapjäser under många år. Hans egentliga passion var film, som han hellre pratade om, så jag lyckades inte pumpa honom på så mycket detaljer som jag hade velat. Filmen var hans liv och Takarazuka hans hobby, enligt honom själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har en liten idé för den här trådens syfte. Vad sägs om att de som vill och orkar länkar sina egna favoritinlägg (alt sådant man vill ha kommenterat)? Själv är jag en sån som sällan orkar läsa alla inlägg i folks bloggar, så om man fick russinen i kakan utplockade skulle åtminstone jag läsa mer.

Låter som en utmärkt idé. Dock finns risken att någon (exempelvis jag) råkar överutnyttja idén, och länka till så många inlägg att folk tappar intresset. Å andra sidan är det kanske okej om man skriver lite om vad inlägget handlar om så att folk vet vad de ger sig in på, och ser till att inte går överbord.

 

Själv har jag allt som allt kommit upp till tio inlägg, och nog har jag en del favoriter. Den längsta och mest slagkraftiga ranten hittills måste vara när jag berättar hur jag inte tycker om onödigt fult språk i fansubbning. Bland andra favoriter har vi min förklaring till varför jag har varit ohälsosamt besatt av Lucky Star på senaste tid (liknar det inlägget jag skriv här på forumet, fast med en extra tvist; hög spoilervarning), samt mina tankar på sagd animes dubb (efter avsnitt 13-16; spoilerfritt).

 

Om ni dessutom vill läsa om mina tankar och funderingar kring magiska flickor, Fullmetal Alchemist-dubben eller årets NaNoWriMo är det bara att klicka på länken i min signatur. Jag uppdaterar ganska oregelbundet, och inte har jag något plan på vad jag skriver, men om jag råkar koka ihop något extra speciellt får lägga upp en länk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...