Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se julkalender 2008, Ai Yori Aoshi


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

zOMG, avsnitt tre hade...!

en spännande handling! Och Kaoru har en personlighet! Serien är inte helt värdelös! Inte för att jag förväntar mig en episk kärlekssaga a la Fushigi Yuugi, men det verkar vara bättre än somliga andra serier i genren. Angst är bra ^^

 

När kommer resten av tjejgalleriet man får se i introt dyka upp tro...?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äntligen har jag lyckats få igång att kunna dajväxa serien. Fick tanka ner en annan videospelare också, ja ja.

 

Jag tänker inte spoilertagga min kommentar, för det är inget att spoila.

 

Det är andra gången jag ser serien, men två, nej tre, nej fyra-fem saker kom jag att tänka på:

 

1) Fan vad lite folk/grejer! Jag menar, allt är ju tomt! Inte en själ, till och med när Aoi knuffas av tusen folk på stationen är det någon där. Tågen innehåller typ en halv prokaryot, klassrummen är helt tomma och Kaorus lägenhet är hur jäkla välstädad som helst. Medvetet eller pga slapphet?

 

2) Som haremserie är jag inte alls inne på att den skulle vara standard. Standardkillen i en haremserie brukar vara en småklantig, forever oskuld, halvdum, ja ni vet. Kaoru kommer ju från en tokfin familj som han dragit ifrån. Och även om "komma från rik familj för att pengar inte ska vara något problem" förekommer i haremserier är det sällan (i alla fall de jag sett) som familjeangelägenheter alls tas upp. Så nog tycker jag serien kan få en eloge för att den är småunik på det området.

Är iofs jäkligt bisarrt att Kaoru kan bo i en sån där fin lägenhet om han är student. Ett sånt där snyggt ställe, två rum, tatami-mattor och bra badrum, vi snackar typ sex-åttatusen spänn i månaden, och han verkar ju inte direkt jobba eller få pengar hemifrån. Och riskokare, kylskåp, jättestor kokvrå, mikro, stor stereo… varifrån får han pengarna?

 

3) Aois eviga "levt för att bli din hustru" är förvisso lite småtjatigt, men en sak, och en ganska pinsam en, slog mig. Visst att jag inte precis kan påstå att jag någon gång i mitt liv gått och förberett mig för bröllop i 18 år utan att informera motparten, men en hel del av det där "men oj, jag är bara till besvär" och "nu blev han säkert arg" och en massa tjafs som låter helt patetiskt när man hör på det, kände jag igen. Från mig själv! Jag vet inte hur många gånger jag känt att "oj, hon var söt, men herregud, klart jag inte kan ringa, då ställer jag bara till pinsamheter!" och "Vad kul att hon sa att det var trevligt att träffas, men egentligen sa hon nog bara det för att vara artig och vill aldrig se mig ever again" och så vidare. Så hur fjantig och patetisk Aoi än var, lyckades hennes repliker faktiskt bli en "öh… kasta sten i glashus?"-upplevelse. En liten en i alla fall.

 

4) Meta-kommentar, men man kunde stänga av texten, men jag kunde INTE stänga av all hoppande och färgsprakande karaoke. Det fick resultatet att jag mot alla mina principer var tvungen att hoppa OP och ED. Hur i helvete kan man vara så fräck att man gör fyrverkeri av sångtexten, och låter bokstäverna trilla ner rakt över bilden, när det är helt jävla obvious att skaparen ville fokusera på bilderna. Och ingen kommentar om skaparna alls. Fett med tummen ner. Översättningen i övrigt kan jag inte kommentera, eftersom jag inte kollade på den och efter OP och ED har jag inte minsta lust att göra det heller.

 

5) Kul att röstskådisarna är sådana jag känner igen. Jag kan ju nästan inga nuförtiden. Hoshi och Kawasumi och Yukino! Och snart kommer min favvo Mizubashi in, det ska bli kul.

 

Rent generellt, jag tycker det är klart mer färg på figurerna här än i till exempel Love Hina, även om jag är rätt förtjust i Love Hina. Men det är ju egentligen bara på grund av Akamatsus humor, som passar mig som handsken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det zimeon sa stämmer faktiskt lite om att man känner igen sig själv när man tänker " nu låtsas hon bara vara glad osv" inte tänkt på de innnan.

 

 

 

3

Men vad jag inte fattar hur den switchade från lättsam komedi/drama till när dom bränner hans mamma''s saker blev genast mycket mer intressant själv satt man helt knäckt och fattade knappt vad som händer. och den kommentaren var som en kniv i hjärtat " i dont got anyone i can call family~~"

 

 

Tummen upp !!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3

Men vad jag inte fattar hur den switchade från lättsam komedi/drama till när dom bränner hans mamma''s saker blev genast mycket mer intressant själv satt man helt knäckt och fattade knappt vad som händer. och den kommentaren var som en kniv i hjärtat " i dont got anyone i can call family~~"

Exakt det jag menade med att det börjar ta sig =)

tragedi är så mycket intressantare än komedi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I avsnitt 4...
får vi veta vad det där huset i introt är för något. Det känns som detta var upptakten till själva haremdelen av serien, och i nästa avsnitt kommer karaktärerna förmodligen börja krylla på allvar (av previewn att döma dyker åtminstone två figurer upp). Stackars Owiee-chaa-- jag menar Aoi-chan kommer få kokurans.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg avnsitt 3 + 4 idag eftersom det blev lite Left 4 Dead spelande m.m hemma hos Avathar tillsammans med Meatrose :blush:

 

Serien börjar forma sig lite, och jag minns inte att denna serie ändå var såpass seriös och mogen för att vara av denna genre. Man kanske borde ta och se om lite fler serier :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ska väl erkänna att serien är snäppet bättre än jag minns den, om än lite enerverande med allt "Kaoru-sama! Aoi...!"-tjat. Tycker den skiljer sig aningen från de riktigt typiska haremserierna på så sätt att Kaoru inte är den där superlosern utan en relativt kapabel snubbe, och man kan egentligen rätt enkelt argumentera att (bort)förklaringen för Aois plötsliga framträdande är relativt tänkbar, till skillnad från i många andra sådana här serier. Sen må väl målet vara det tveksamma samma; att placera ett gäng kvinnor i samma boning som en mer eller mindre associerbar singelkille som kan svansa efter honom och rodna lite lagom sött med jämna mellanrum, men ändå. Miyabis plötsliga attitydförändring i avsnitt 4 kan gott få agera praktexempel på detta.

 

Animeringen känns som Zimeon lite var inne på aningen billig. Ansikten tycks man inte fuska så mycket med, men bakgrunderna är tämligen trista och det finns extremt lite rörelse utanför det absolut centrala i bildrutorna. Merparten budget gick väl åt till de helt plötsligt riktigt välpolerade scenerna där Aoi klär av sig... Allt som allt så stör jag mig inte direkt på animeringen, men visst märks det att de har snålat här och var. Den enorma villan känns som upplagd för fler snyltgäster, så nu sitter jag sitter bara och väntar på nya haremdebutanter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att ha sett avsnitt 6

blir jag mer och mer skeptisk till om det verkligen kommer leda upp till en bra story. Nog för att jag visste från början att det skulle röra sig om en kille som är omgiven av diverse sexiga tjejer, men på grund av hans familjeproblem hoppades jag på en plott med lite mer substans. En del av mig vill bara stöna.

 

En annan del av mig kan däremot inte sluta skratta. På sätt och vis är det avkopplande med en serie där man inte behöver bry sig om handling eller logik, och bara luta sig bakåt och hänga med på fanservicetåget. Såhär vid juletider passar det trots allt bäst med skratt och myspyshistorier. Och vem säger att det inte kommer att utvecklas till något respektabelt i sinom tid? Dock får det vänta några avsnitt; enligt previewn kommer det obligatoriska Onsen-avsnittet härnäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att ha sett avsnitt 6
blir jag mer och mer skeptisk till om det verkligen kommer leda upp till en bra story. Nog för att jag visste från början att det skulle röra sig om en kille som är omgiven av diverse sexiga tjejer, men på grund av hans familjeproblem hoppades jag på en plott med lite mer substans. En del av mig vill bara stöna.

 

En annan del av mig kan däremot inte sluta skratta. På sätt och vis är det avkopplande med en serie där man inte behöver bry sig om handling eller logik, och bara luta sig bakåt och hänga med på fanservicetåget. Såhär vid juletider passar det trots allt bäst med skratt och myspyshistorier. Och vem säger att det inte kommer att utvecklas till något respektabelt i sinom tid? Dock får det vänta några avsnitt; enligt previewn kommer det obligatoriska Onsen-avsnittet härnäst.

Ja, den är ju trots allt en rätt så medioker serie. Andra säsongen på 12 avsnitt är däremot ganska bra.

Jag blev själv lite överaskad under de första avsnitten över hur mycket bättre denna serie är än vad jag ville minnas. Antar att det bara var för just de avsnitten :P

 

Förresten, jag kunde inte låta bli att helatiden tänka på Ai från Aria när jag hörde Taekos röst *tittar på Sceleris och Meatrose* :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

måste säga tycker serien har väldigt bra Opening ganska sällan jag ser/lyssnar på en opening mer än 2 gånger.

 

 

sen angående serien , aja kanske inte det bästa men tycker det funkar men ganska nyfiken med om aoi har nån mörk hemlighet eller vice versa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OP är ganska okej, synd att jag måste skippa den för att jag irriterar mig till vansinne så mycket på all glänsande karaoke.

 

Nu när jag sett upp till och med avsnitt 7…

 

…så tycker jag så här

Ja, kan inte annat än hålla med Hohenheim. Fanservice har jag inget emot, men jag blir så gäspig av dåligt använda klyschor. En Urd/Misato som är skitstörande och så en storbröstad klumpedunstös med glasögon som ständigt måste klanta sig… liksom det är knixa till klyschorna som är roligt. Jag menar, Akamatsu kör också klyschor, men jämfört med det här är han ju hur nyskapande som helst.

 

Och ja, jag gillar Mizubashis röst, men gud vad jag irriterade mig både på Tina och Taeko. Dessutom börjar jag bli, som många andra, less på Aois "åh, nu har en dröm gått i uppfyllelse". Visst, hålla handen eller åka ut på en resa med den man är kär i är jätteunderbart, det vet vi. Men skräckfilmer blir inte mer läskiga bara för att man visar zombien och romantik blir inte mer övertygande bara för att man uttalar den. The very essence of romance in uncertainty, människor.

 

Dessutom är jag cynisk och bitter numer och blir förbannad på saker som "Ibland är det svårt, men när jag tänker på Honom, då känner jag att jag kan kämpa vidare". Jaha, men hur fan gör du när du vet med dig att Han couldn't care less? Det är så förutsättningslöst att kärleken är ömsesidig, och då är vi tillbaka vid Oscar Wilde igen.

Jag har för mig att serien fick ett uppsving när det blev lite mer folk… hoppas det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner på avsnitt 8

*Det som var så tomt i huset; var kom alla sakerna som vesslan hade sönder ifrån?

 

*En farfarsklocka som var så tung att de inte kunde flytta den en centimeter med hjälp av fyra personer? Jomenvisst.

 

*Miyabi. Måste. Dö. Vuxna animetjejer som beter sig barnsligt omogna och kommer undan med det på grund av att de är tjejer är bland det värsta jag vet. Är hon vad somliga skulle betrakta som Tsundere, månne?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 8

Farfarsklockan som inte ens gick att tippa? Med den där hävarmen, vad kan den ha vägt? Tre ton? Den borde ha rasat igenom golvet.

 

Miyabis barnsliga beteende är onekligen svårutståeligt, men klyschorna i gemen tycker jag blir allmer svårutståeliga. Framförallt när skaparen själv glatt börjar behandla dem som klyschor: "Man måste ju ha Miyabis gnäll när Taeko klumpar sig, annars funkar det inte."

 

Återigen, det som gör att Akamatsus grejer funkar är ju att de är nyskapande i jämförelse.

 

Apropå ingenting såg jag, när jag kollade upp Kaori Mizubashi, att hon varit med i Chokotto Sister och det fick mig att tänka på den. Nu är Chokotto Sister onekligen i gränslandet, men jag blev faktiskt jäkligt impad av den (inte animén, för den har jag inte sett, men mangan). Jag menar, den hade verkligen hela upplägget för att bara bli nån jäkla påfrestande loli-grej men gick inte ditåt. Choko var söt men det var inget "kyaaa oniichan mitewa dameeeee!"-aaargh-sceneri utan hon var verkligen bara en lillsyrra. Och romansen kom som en blixt från klar himmel. Det är sånt som är kul, ett typiskt upplägg och så bara "jaså det trodde ni, va!" Synd att Blåare än indigo inte verkar vilja gå i den riktningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

aa jag kollade också på Chokotto Sister för nån dag sen , synd man inte la märkte till den serien innan annars hade den funkat perfekt med sina 24 avsnitt som jul kalender.

 

 

 

avsnitt 8

 

Reagera lite på det Zimeon och Hikari no Hohenheim skrev , annars inte så mycket att tilägga mer än uzami är ganska söt xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

aa jag kollade också på Chokotto Sister för nån dag sen , synd man inte la märkte till den serien innan annars hade den funkat perfekt med sina 24 avsnitt som jul kalender.

Ähvafan. Skulle hellre kollat på den; den animén har jag ju inte sett. Jaja, det får bli en annan gång.

 

annars inte så mycket att tilägga mer än uzami är ganska söt xD

Uzami har ingen chans mot

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 9 bjöd på

*Fanservice, fanservice och mera fanservice. Tina ÄR fanservice.

*Hon fastnar mellan två människors ryggar och kunde inte komma loss utan hjälp. Var de statyer kanske? Eller robotar?

*Såklart har hon likt alla japanska haremtjejer -- även om hon nu är amerikan -- en svaghet. Tur att den starka manliga Kaoru finns där att skydda henne från mörkret.

*Vore det inte en intressant vändning om Kaoru verkligen blev kär i Tina istället?

*För övrigt är Tina röstad av Wendee Lee (Faye Valentine, Haruhi, Konata) i den engelska dubben ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppas verkligen att handlingen sätter fart snart, för om det fortsätter så här vet jag inte hur länge jag orkar se på den.

 

Avsnitt 8

Det avsnittet var verkligen det sämsta avsnittet i hela serien, satt och skakade på huvudet 1/3 av avsnittet och då överdriver jag inte. Allt kändes så fel och tillgjort, t.ex bara för att illern slutar röra på sig så innebär det väl inte att den dör? Den var bakom den där klockan i max fem minuter, lite mer bör den tåla. Annars har ni tagit upp det andra som jag också tänkte på så jag skippar dem.

 

Avsnitt 9

Lite bättre än förra men fortfarande inte bra. Bara jag som tyckte att det var lite konstigt att Tina gick och badade när det åskade? Nog att badet inte verkade ha någon förbindelse med ett ledande föremål men det känns ju lite osäkert ändå, speciellt när åskan var så nära också eftersom det mullrade bara några sekunder efter blixtarna.

 

Jag tror och hoppas på Flaskis att handlingen får en vändning snart och att det blir bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den dolda agendan bakom avsnitt 9 och 10
…är att 20-åriga tjejer beter sig som tioåringar = sött och förlåtligt.

 

I beg to differ.

Jag är lite glad över att fick se Miyabi så lite i avsnitt 10. Hoppas hon håller sig i bakgrunden för all framtid :x

 

Serien håller sig inte till den standarden jag är van vid idag, även för de mer mediokra serierna. Tror jag nästan får sänka betyget från 5/10 till 4/10, och här trodde jag i början att den ändå förtjänade 6/10 -.-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...