Hoppa till innehåll
Anime.se

Shrine Maiden


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag hittade ingen tråd om det här, trots att jag sökte (!) så antingen så fanns det aldrig någon eller så hette den något annat.

 

Shrine-Maiden-serien (äks Toho) är en radda med skjut-spel (förutom det första) som har evolverat ända sen typ 1995. Eller nåt. De är skapade av en enda person genom alla år, Jun'ya Ota, eller ZUN som han kallar sig.

 

Man styr en liten shintomö (Reimu Hakurei) som flyger runt och pepprar ner fiender, ofta i form av spöken, onda andar eller andra daimoner (svensk glosa för "youkai"). Vartefter spelserien utvecklades kunde man välja figur, väldigt tidigt i serien kom häxan Marisa med och har funnits som valbar figur ända sedan dess.

 

De första fem spelen kom ut till PC98 (en japansk standard för burkar, väl mer eller mindre jämförbart med Windows 3). Men år 2002 evolverade spelserien till Windows 95/2000 i och med det sjätte spelet "The Embodiment of Scarlet Devil".

 

Därpå följde fler spel med fantasifulla namn. Shrine Maiden-spelen kännetecknas av att alla medverkande figurer, spelbara figurer som mellanbossar, banbossar eller slutbossar, är söta (?) flickor i fantasifulla kläder, alla designade och tecknade av ZUN själv. De kännetecknas också av en spelmusik som är helt i särklass, också komponerad av ZUN själv.

 

Och så kännetecknas de av att ha sjuka mängder med skott på skärmen, så kallade "bombmatte-shmup".

 

Det senaste (elfte) spelet i serien heter "Subterranean Animism", det släpptes i augusti 2008 och kan se ut såhär:

th11_01.jpg

 

Demoversioner av spelen (förutom de fem första) finns att ladda ner på ZUNs hemsida. Demoversionerna innehåller de tre första banorna av sex.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här har ju jag spelat! Min brorsa laddade ner det för en herrans massa år sedan (tror faktiskt han såg dem på Uppkon, där någon -- förmodligen Zimeon -- visade upp dem), och sedan dess har serien varit kända här i familjen som "Tokskjutarspelen". Av det lilla jag kommer ihåg var det stundtals omänskligt svårt att glida förbi alla skott som far och flög.

 

Och är det inte från dessa spel som denna smått psykande video har sitt ursprung?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, självfallet. Det där är en hyllningslåt till Suika, slutbossen i det åtta och halfte spelet i serien ("Immaterial and Missing Power"). Det var faktiskt inte ett skjutspel utan ett fighterspel gjort av granngruppen Twilight Frontier. Men Zun skrev storyn och dialogen, och slutbossen var denna Suika.

 

Mycket av Toho-hysterin kommer ur alla helt hjärndött skjuta flash-videor som spritts på Nico Nico Video. Det måste vara hundratals och tusentals knäppigheter som har skapats till Tohos ära.

 

Bara det faktum att hundratals cirklar på Comiket sitter och ritar fansin baserade på Toho-figurerna säger sitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Under mitt tredje år på gymnasiet spenderade jag ganska många raster med att spela några av dessa spel. Det var mest Embodiment of Scarlet Devil som gällde, samt... vad hette det nu? Man vann genom att ta kort på bossarna, vilket krävde att man skulle vara hyfsat nära bossen. Svårt!

 

Jag älskar musiken i spelen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var mest Embodiment of Scarlet Devil som gällde, samt... vad hette det nu? Man vann genom att ta kort på bossarna, vilket krävde att man skulle vara hyfsat nära bossen. Svårt!

 

Shoot the Bullet. Det är det nio och halfte spelet i serien :P

 

För de som nu undrar med alla halva nuffror:

Shrine Maiden 6: Embodiment of Scarlet Devil (2002, skjutspel)

Shrine Maiden 7: Perfect Cherry Blossom (2003, skjutspel)

Shrine Maiden 7.5: Immaterial and Missing Power (2004, fighterspel)

Shrine Maiden 8: Imperishable Night (2004, skjutspel)

Shrine Maiden 9: Phantasmagoria of Flower View (2005, VS-skjutspel)

Shrine Maiden 9.5: Shoot the Bullet (2005, "ta foton på bossen"-spel)

Shrine Maiden 10: Mountain of Faith (2007, skjutspel)

Shrine Maiden 10.5: Scarlet Weather Rhapsody (2008, fighterspel)

Shrine Maiden 11: Subterranean Animism (2008, skjutspel)

 

Själv sitter jag och kämpar med det senaste, men har inte lyckats klara det än.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen kanske det inte passar så bra i denna forumsdel, men det är en Touhou anime på G. Vet inte vilken studio som kommer göra den, men det kommer vara en rad kända röstskådisar med i produktionen, bl.a Mai Nakahara, Kikuko Inoue (som berättarröst), Rie Tanaka och Miyuki Sawashiro.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen kanske det inte passar så bra i denna forumsdel, men det är en Touhou anime på G. Vet inte vilken studio som kommer göra den, men det kommer vara en rad kända röstskådisar med i produktionen, bl.a Mai Nakahara, Kikuko Inoue (som berättarröst), Rie Tanaka och Miyuki Sawashiro.

 

fail på dig flaskis för att du inte läser ordentligt -__-

Eller på mig ifall jag missförstått ordet doujin, jag tolkar det iaf som nåt snarlikt amatör. Men det står doujin anime, vilket borde vara anime-världens motsvarighet till dôjinshi tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen kanske det inte passar så bra i denna forumsdel, men det är en Touhou anime på G. Vet inte vilken studio som kommer göra den, men det kommer vara en rad kända röstskådisar med i produktionen, bl.a Mai Nakahara, Kikuko Inoue (som berättarröst), Rie Tanaka och Miyuki Sawashiro.

Det stämmer bra det, men det är faktiskt en doujin-animé som av någon sjuk anledning har fått in de där skådisarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det stämmer bra det, men det är faktiskt en doujin-animé som av någon sjuk anledning har fått in de där skådisarna.

Sant, jag tog nyss en titt på teasern som släppts och läste lite extra om den. Tråkigt att det "bara" är en doujin-produktion, men jag antar att det är bättre än inget. Dock är det som du säger mystiskt att de har lyckats få in så många bra röstskådisar D:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen till att det bara är en amatörgrej är att Zun emotsätter sig kommersialisering av sin produkt. Han verkar inte ha något emot att folk gör inofficiella saker, men han gillar inte när andra beblandar sig i det som han ser som sin världsbild. (Enligt vad han sa till mig, ha ha nu får jag skryta med att jag pratat med honom på riktigt) Och om jag uppfattar det rätt så betyder det att han menar att ska det bli en animé så vet han att det kommer inte bli EXAKT som han vill ha det, och då vill han inte veta av det alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fler Toho-flash

 

"Gör mig till din brud!":

http://www.youtube.com/watch?v=jkIl1HD3BS4&NR=1

och engelsktextad:

 

"Men drick en gurk-smakande öl, då!"

http://www.youtube.com/watch?v=jys_wajM2UY&NR=1

och engelsktextad:

 

Cirnos (andra bossen i Scarlet Devil) supersuccé: Denpa Love Girl

och textad:

 

Cirno gör återigen succé: Cirno's perfekta mattelektion

 

Men jag hittar inte min favoritflash med Kina som inte får heta Hong Meiling! Var är den? *letar desperat*

 

Ja. jag hittade den! Den ultraberömda flashen som gjorde Kina (Hong Meiling) till Sai-moe favorit… öh… 2005?

http://www.youtube.com/watch?v=G0xkUpFfkOI

(fast helst ska det vara flashen, men vafan)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Verkar redan vara raderad.

 

Edit: Och den hoppade upp igen. Finns också textad på Youtube, bara man söker på samma titel.

 

Ganska coolt att DVD:n har engelsk text. Och soundtracket följer med!

 

Kommentarer:

Ingenting att kommentera egentligen. Regin, musiken och rösterna är helt standard. Vilket ju typ är helt SJUKT HÖG KVALITET eftersom det bara är en amatörproduktion. Det hade kunnat vara helt katastrofalt.

 

Och att jag inte väntade mig annat än helt OK kvalitet säger väl något om mina åsikter om Toho-fandomen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...