Hoppa till innehåll
Anime.se

Kaiba


Erikku
 Share

Rekommenderade inlägg

Kaiba

 

intro11.png

 

Genre: Sci-Fi, Romans

Studio: Madhouse Studio

År: 2008

Avsnitt: 13

 

Anime.se Anime Awards 2008:

 

KjxKcpolc.pngHMqlFSzKm.pngURnXJXlAj.pngTsOnJosGI.pngATMDyuMdt.png

 

Tänk dig att du kan övervinna döden genom att göra minnen till data och enkelt överföra dessa till en ny kropp när den gamla går ur tiden. Att dessutom kunna radera bort dåliga minnen och ersätta dessa med bra minnen. Detta har blivit möjligt i den värld Kaiba utspelar sig i.

 

Teckningsstilen

Tänkte börja skriva om seriens mer utmärkande drag nämligen dess utseende. Man kan lätt tro, när man ser på bilderna, att en 4:a åring har kluttrat ihop denna värld och dess invånare som befolkar den. Detta kan vara väldigt avskräckande för många, men själv finner jag det vara väldigt charmigt och passande för serien.

 

Det är en väldigt vacker värld Masaaki Yuasa har skapat i starka pastelfärger. Om man gillar hans tidigare verk som Cat Soup och Mind Game så gillar man definitivt det här. Denna innehåller underbart fantasifulla karaktärer som inte ens behöver uttrycka sig i ord för att man skall fatta tycke för dem. Serien innehåller dessutom en rad intressanta planeter och platser, där en personlig favorit är en Atlantis inspirerad planet.

 

Det är synd att många kommer att bli avskräckta från att se denna serie på grund av dess utsida, den har trotts allt en fantastisk insida också som jag tror de flesta kan gilla.

 

Handling

Serien startar med att Kaiba vaknar upp i ödsligt rum utan några som helst minnen vem han är eller hur han hamna där. Han blir utan förvarning attackerad och blir tvungen att fly från planeten han befinner sig på. Den enda ledtråden han har till sitt förflutna är den flicka i medaljongen han bär runt sin hals.

 

Handlingen kanske låter som att den är riktad för barn men så är icke fallet. Serien är trots sitt yttre väldigt mörk och behandlar ämnen som döden, svek, girighet och andra mörka sidor av människan. Serien innehåller dessutom en del filosofiska inslag. Inga av dessa är direkt revolutionerande på något vis, utan serien lånar friskt idéer och tankar från filmer som Ghost in the Shell, End of Evangelion etc. Dock gör den detta på ett nytt och fräscht sätt vilket kan ge tittaren nya infallsvinklar att se idéerna ur.

 

Skall också tillägga att serien på sätt och vis består utav två delar. Den första där Kaiba reser runt i världen (likt Kino i Kino’s Journey) och ser hur människor påverkas av problemen som uppkommit av att man kan byta kroppar och minnen. Den andra delen handlar mer om Kaibas resa för att hitta sitt sanna jag och sin mening i världen.

 

bild211.png

All those memories will be lost in time... like tears in rain.

 

Karaktärer

 

Kaiba

Kaiba11.png

Seriens protagonist som lider av amnesi. Enda ledtråden han har till sitt förflutna är bilden på flickan Neiro han bär kring sin hals.

 

Neiro

Noeo11.png

Flickan på bilden som Kaiba bär med sig. Vem är hon? Hur är hon och Kaiba kopplade till varandra?

 

Popo

popo11.png

Den första personen Kaiba stöter på vid sitt uppvaknande. Han berättar för Kaiba att hans liv är i fara och hjälper honom att fly från planeten.

Popo är i övrigt en av de mer inflytelserika personerna i organisationen Issoudan vars mål är att stoppa överföring av minnen mellan kroppar.

 

Vanilla

vanilla11.png

En mycket strikt polis som utåt inte verkar vilja annat än att följa lagen. Han visar sig dock villig att ta emot mutor och stjäla minnes chip.

 

Hyo-Hyo

yo-yo11.png

Den lille krabaten följer med Kaiba i ur och skur och hjälper honom i kniviga situationer.

 

Slutligen kan jag bara säga att detta är definitivt en av 2008:as bästa serier. Med sitt originella och fantasifulla utseende, sina levande och varma karaktärer, sina intressanta filosofiska inslag och med sin stämningsfulla och vackra musik så smälter jag totalt för denna serie. Så om ni inte redan har sett serien gör er själva en tjänst och se den.

 

bild311.png

Ibland behövs ej ord...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att Kaiba är så fantastisk för att den lyckas göra en stark kärlekshistoria, samtidigt som den har ett lika starkt och intressant tema om minnen och jag:ets relation till varandra. Vissa avsnitt (framförallt i början av serien) är helt fantastiska, även om man ser dem som fristående från den övergripande berättelsen. De flesta brukar tycka bäst om avsnitt 3, men jag tycker att 4:an hade den absolut vackraste berättelsen. Avsnitt 6 gick inte av för hackor, det heller!

 

Just det där med minnenas relevans tas upp fantastiskt väl i de här två avsnitten. Det ena handlar om att leva genom sina minnen, det andra är lite mer cyniskt och handlar om hemligheterna som göms under ytan.

 

Kaiba är den första anime jag sett av Yuasa, men jag blev otroligt imponerad av den. Att jag gillade teckningsstilen var förstås ett plus i kanten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag såg Kaiba i ett svep i helgen och hädanefter är den i mina topp tre. "fruktansvärt totalt underbart jävla bra", "varm go" och "fantastisk" är bara förnamnen. Inte ett öga förblev torrt. Med avstånd det bästa av 2008 och ett måste för den som söker originalitet.

 

En av de medverkande ville tillägga något:

 

http://www.pici.se/pictures/YQvzdsABY.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg Kaiba i ett svep i helgen och hädanefter är den i mina topp tre. "fruktansvärt totalt underbart jävla bra", "varm go" och "fantastisk" är bara förnamnen. Inte ett öga förblev torrt. Med avstånd det bästa av 2008 och ett måste för den som söker originalitet.

 

En av de medverkande ville tillägga något:

 

http://www.pici.se/pictures/YQvzdsABY.png

oh ja. tio tummar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg Kaiba i ett svep i helgen och hädanefter är den i mina topp tre. "fruktansvärt totalt underbart jävla bra", "varm go" och "fantastisk" är bara förnamnen. Inte ett öga förblev torrt. Med avstånd det bästa av 2008 och ett måste för den som söker originalitet.

 

En av de medverkande ville tillägga något:

 

http://www.pici.se/pictures/YQvzdsABY.png

 

Kul att du gillade Kaiba, den är verkligen något speciellt. Jag måste säga att jag tycker att den har fått på tok för lite uppmärksamhet. Beror det på att denna typ av serier endast tilltalar en liten målgrupp, eller har alla bara förbisett den pga av dess ”utseende”? Dom flesta recensioner jag läst har ändå trots allt gett den ett högt betyg. :S

Hur som haver får jag nog hålla med om att detta är den bästa serien 2008 (av dem jag sett i alla fall).

 

F.ö. gud vad jag har fastnat för en här låten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med om att Kaiba var bra. Den har nog definitivt fått mindre uppmärksamhet än den förtjänar. Det är en av ganska få serier jag har betygsatt som "väldigt bra" under 2008, även om jag glömde uttala mig om den efter att ha tittat färdigt. Jag får åter passa på att tacka My för tipset. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste faktiskt erkänna att jag är en utav dem som inte vågat ta mig an den här serien enbart på grund utav utseendet men då man inte hört så mycket illa om den varken här eller någon annanstans så ska jag nog ge den en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Meatrose: Glad att tipset föll i god jord! Kaiba är verkligen en upplevelse. Något avsnitt du gillade extra mycket? Mitt favoritavsnitt var som sagt avsnitt 4 och 7 (tror jag, den med det gamla paret). Vad kan jag säga? Gummor och gubbar i anime och manga tar alltid hem priset för de bästa ögonblicken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Meatrose: Glad att tipset föll i god jord! Kaiba är verkligen en upplevelse. Något avsnitt du gillade extra mycket? Mitt favoritavsnitt var som sagt avsnitt 4 och 7 (tror jag, den med det gamla paret). Vad kan jag säga? Gummor och gubbar i anime och manga tar alltid hem priset för de bästa ögonblicken.

 

Nja, nog var somliga avsnitt vassare än andra, men för mig flöt allt nästan ihop till ett helhetsintryck då jag såg alla avsnitten i ett svep. Bokstavligen. Jag gillade avsnitten du nämner starkt (misstänker att du tänker på avsnitt 6 och inte avsnitt 7). Jag måste även säga att avsnitt 2 och 3 föll mig väl i smaken, framförallt det senare av de två.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillade också avsnitt 3 oerhört mycket, men främst för fasterns skull.

Hennes insikt om vad hon hade gjort, när hennes känslor och kärlek till sin syster och systerdotter återvände tillsammans med hennes talang för musik, precis i slutet av avsnittet var ett av de tyngsta ögonblicken jag sett i anime någonsin.
Det var då jag verkligen kände att Kaiba skulle klättra högt upp på favoritlistan. Tyvärr har min förtjusning för avsnittet i fråga förtagits lite av att folk tjatar lite för mycket om Chronico.
Chronico var väl söt och så' date=' men som karaktär kändes hon som en typiskt platt beskriven, självuppoffrande liten bishoujo. Det befästes när hon i slutändan bara blev ett medel för att berätta fasterns historia, samt för att riktigt driva in hur brutal världen de lever i faktiskt är. Det var verkligen effektfullt med scenen där de helt kallt lät hennes minnen flyta bort i rymden. Jag tyckte å andra sidan mycket bättre om "Chronico" när Kaiba tog över hennes kropp. Han var riktigt söt när han gick runt som han gjorde, och lite slentrianmässigt duckade för slemmige Vanillas outtröttliga uppvaktande. Bäst var han dock som flodhäst. [/color']
Jag är medveten om att jag nog är lite väl överkänslig mot moedyrkandet av Chronico, men det har verkligen blivit något av en nagel i ögat. :sleep:

 

Åh, appropå detta så borde vi köra Kaiba som påskkalender eller nåt, med avsnittsdiskussion... Då skulle jag också kunna vara med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Såg klart på den igår och jävlar vad jag hade missbedömt den på grund av dess utseende. Till en början skulle jag bara se på den så att jag skulle kunna rösta på den i AAA men efter avsnitt tre så insåg jag att det här är något extra.

 

Har väldigt svårt att sätta fingret på det som gör serien så bra men de är nog mest på grund av den mystiska ljus-mörka handlingen. Ibland förstår man ingenting, ibland blir man väldigt nedstämd när man ser hur vissa blir behandlade i denna grymma värld och ibland blir man glad.

 

Favorit avsnittet är utan tvekan avsnitt sju

I slutet av avsnittet när de blir jagade och Vanilla inser att det är slut och bestämmer sig för att rädda Kaibas och Hyo-Hyos minnen och offrar sig själv. Den scenen var så bra gjord och det var förens då jag förstod att jag är väldigt svag för den sortens av avslut för en karaktär.
, tätt följd av avsnitt 3.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fick ändan ur vagnen och såg klart de sista tio avsnitten.

 

Det var inte riktigt en serie för mig. Jag har inget emot annorlunda animationsstilar i sig, men för mig funkar det inte i kombination med tragedi -- det blir försvagat för att jag inte kan ta personerna på allvar. Och för att nämna berättelsen i sig tyckte jag att den var lite otajt skriven. Första halvan av serien kändes inte så stark (förutom slutet på avsnitt 3, det var nog seriens mest känslomässiga ögonblick), och slutet var aningen slarvigt i att förklara och motivera det som händer. Att serien inte var så pass symboliskt relevant (vad nu det ska betyda) kan jag dock inte klandra den för, det är ju en fråga om förväntningar. Så, hade det varit mer allvar, mindre LSD-animation, mindre (i min uppfattning) slösad tid och mer realistisk scifi hade jag nog varit storförtjust.

 

Men jag har all respekt och förståelse för de som gillar den. Visuellt originell och förhållandevis välanimerad, stämningsfull musik, faktiskt bra avsnittsregi. Det kanske bara är något konstigt med min hjärna, jag kanske bara inte "fattar" den. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...