Hoppa till innehåll
Anime.se

Animekvinnor och Könsroller


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Ha då i åtanke att majoriteten av all anime riktar sig till ca 1% av den japanska befolkningen nämligen otakusarna och INTE den generella japanen.

Ja, för det rättfärdigar ju att ha med överdrivna könsroller.

 

Denna grupp är även klart dominerad av män med en mängd olika specialintressen och då är verkligen inte ett av dom jämställdhet för majoriteten av dom.

Varför då kan man fråga sig?

 

Skulle du göra anime jämställd så skulle branschen tappa väldigt många av sina gamla tittare medan du samtidigt inte skulle få så speciellt många nya

Jämställd och jämställd. Det behöver i alla fall inte anstränga sig för att proppa en full av... antimoral.

 

Look, hur det fungerar att sälja en produkt skiter jag fullständigt i. Vi kan fortfarande diskutera vad vi tycker är bra och dåligt oavsett vad target audience tycker.

 

Sen så undrar jag om verkligen all form av underhållning måste vara jämställd? Männen har sin bishoujo-anime medans motsvarande grupp hos kvinnorna har sin fujoshi-anime, männen har sina erogames medans kvinnorna har sina otome spel etc etc. Duger inte detta?

Det långa svaret är nej, men det beror väl på hur man vill att sina barn ska uppfostras.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hikari no Hohenheim:

 

Tyvärr är det så att majoriteten av all anime sänds efter midnatt, dock behöver inte detta vara någonting negativt i sig många bra animer skapas trots detta som du säger. Jag skulle också vilja att vissa serier skulle nå ut till en bredare publik, men tyvärr är anime lite av ett special intresse i Japan. Anledningen till att anime tittande inte är accepterat av den stora massan beror delvis på medias uppspel (tänk "tv-spel gör våra barn till mördare" fast mycket värre) men även pga att vissa mer extrema fans inte heller ger den bästa bilden av sina liv.

 

Zimeon beskriver situationen med diverse kända fall bättre i några av sina gamla inlägg, om du är intresserad så kan du försöka leta upp dom.

 

Volbla:

 

Tror jag tar och citerar det jag finner svarvärdigt.

Jämställd och jämställd. Det behöver i alla fall inte anstränga sig för att proppa en full av... antimoral.

Om det är detta som publiken gillar, varför inte? Och vems moral sätter den sig mot? Din eller?

 

Ja, för det rättfärdigar ju att ha med överdrivna könsroller.

Gör det inte? Kan du åtminstone komma med en anledning varför?

 

Varför då kan man fråga sig?

Har du bekantat dig med Otaku publiken och läst många av deras åsikter? (nu pratar jag mer om det många kallar för moe-anime dock, inom andra delar brukar publiken vara mer splittrad)

 

Det långa svaret är nej, men det beror väl på hur man vill att sina barn ska uppfostras.

Barn? Majoriteten av all anime sänds efter midnatt och på betalkanaler? Om man vill uppfostra sina barn kanske man borde ha lagt dom i säng innan dess. Anime som sänds på dagen är ju dock inte för en special publik, men många av dom är oftast för en mycket ung publik.

 

Jag är av det slaget att gillar man inte någon serie så titta inte på den, försök inte ändra på den för om den finns där så finns det antagligen en grupp personer som gillar den redan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrev ett långt inlägg där jag i tur och ordning svarade på det Volba,My och Hikari skrivit men det försvann när jag sedan skulle förhandsgranska det, eftersom jag inte orkar skriva om allt så försöker jag sammanfatta det.

 

Jag kollade om det hela med haruhi och incidenten på badstranden och måste hålla med er om att det var det enda rätta som hon gjorde.

Men sen med allt det som hände efteråt så får jag nu en känsla av att Tamaki blir arg på Haruhi för att hon säger att det inte var så farligt och att hon ber om förlåtelse för att hon besvärat dem och det är först senare som hon ber om ursäkt för att hon oroat dem.

 

 

Sen det jag skrev om det om japanska kvinnor, så är jag också av den åsikten att de ska få välja själva vad de ska göra med sina liv men att det inte är något fel med att välja att vara hemmafru. Eftersom det passar vissa bättre än en karriär.

 

Sen har jag nog som ovana att tro att man "förstör" mycket av det roliga i en serie om man försöker lägga dit saker som jag själv inte såg ett dugg av. Så det är ju som My säger helt beroende på hur man själv ser det.

 

Som jag ser det är det så här: manliga karaktärer har svagheter och därför ska kvinlliga karaktärer också ha svagheter.

Sen kan jag inte läsa exemplet som Hikari skriver om Gundam Seed eftersom det är en serie jag själv ser fram emot att se och vill inte veta för mycket i förväg.[/u]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker bara det är konstigt att anime i allmänhet verkar förknippas med just sådana serier som tar könsroller till ett extrem. Om jag ska vara ärlig har jag aldrig ens haft med dem i beräkningen; precis som jag inte räknar med Hentai, som också har en stor publik. Dessa serier berör liksom inte mitt omdöme av de andra serierna som jag faktiskt ser på; det kan liknas lite med hur jag kanske klagar över onödigt grova svordomar i en övrigt välgjord västerländsk film, trots att det finns hundra tusen amerikanska action-filmer som låter sju resor värre.

 

Det som tar emot med att acceptera dessa endimensionella fanservice-serier är att det skapar en ond spiral: väl mottaget antimoral leder till att ännu mer antimoral skapas, vilket sprider sig och växer till en ofantlig fandom som i sin tur har en effekt på de "övriga" serierna. Om bolagen vet att tillräckligt många vill se hjälplösa flickor beskyddas av starka män, då kommer vi säkerligen få se mer av det i nyproducerad anime och One Piece-fillers. Som sagt, jag har absolut inga problem med att folk med skumma specialintressen får det de vill ha, så länge det stannar i de kretsarna, men när det läcker över till mainstreamen börjar det bli ett problem.

 

Jag är av det slaget att gillar man inte någon serie så titta inte på den, försök inte ändra på den för om den finns där så finns det antagligen en grupp personer som gillar den redan.

Fast oftast är det inte så enkelt. Alla serier är inte enkelspåriga, och det är inte ovanligt att man älskar en del saker om en anime och hatar andra. Ta Ouran till exempel: en helkul komedi som driver med könsrollerna, fast som vid sina tillfällen vinkar att huvudtjejen ska sättas på sin plats. Eller mer generella grejer, att man tycker om handlingen i Naruto fast tycker att den går på tok för långsamt. Kritik mot en serie behöver inte betyda att man avskyr den, bara att man ifrågasätter vissa aspekter av den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är också svag för färgen rosa. Är jag ett naturens missfoster?

 

Fun fact - för ett århundra eller tre sedan ansågs rosa vara en färg för småpojkar. Det var ju ljusrött, vilket är blodets färg, vilket är en häftig maskulin färg. Klart som korvspad, eller hur ;)

 

För de som pratar om överanalys hit och dit - vad skaparen menar med sitt verk är en infallsvinkel för analys. Det finns också ett helt gäng med utgångspunkter där man högaktningsfullt skiter i vad skaparen ville, eftersom det intressanta är vad den färdiga produkten blev och/eller hur den mottas i samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Populärkultur (som film och TV-serier) har två aspekter jag vill ta upp. Dels återspeglar den attityder och ideal i den kultur den tillhör. Då kan man argumentera att populärkultur håller för analys i en kontemporär kontext (det hade inte varit popkulturanalys utan onödigt invecklat, akademiskt språk!). Exempel: genom att titta på hur robotar behandlas i animé som Astro Boy och Ghost in the Shell kan man argumentera för att japanerna är robotteknikoptimistiska och ser robotarnas möjligheter istället för deras risker (som i västerländsk populärkultur, som Terminator).

 

Dels formar populärkulturen även attityderna och idealen i kulturen den tillhör. Speciellt hos unga människor som är extra mottagliga. (Givetvis är det i slutändan föräldrarnas ansvar, men de kan inte filtrera sina barns intag av popkultur dygnet runt.) Då kan man argumentera för att dessa media bör vara progressiva. Exempel: samhällets kroppsideal är snäva, men man kan argumentera för att man i reklam bör visa mer "alternativa" former för att öka deras acceptans. (Självklart är vad som är progressivt en subjektiv fråga.)

 

Animé är en populärkultur. (Specifika underkategorier som "moé-animé" kan vara subkulturer, men animé i stort är en populärkultur.)

 

Så kritik är berättigad. Jag köper inte argumentet att animé bara riktar sig till patetiska nördar som ändå är så frånkopplade samhället att det inte spelar någon roll vilka ideal som vidareförmedlas, och att belägget för detta skulle vara sändningstiderna.

 

Dels för att det finns reprisvisningar och inspelningsmaskiner.

 

Dels för att köp- och hyrvideomarknaderna är stora och viktiga för animé.

 

Dels för att de ofta baseras på verk (manga, böcker etc) med en målgrupp som inte är vuxna, isolerade män.

 

Och dels för att animé inte alls är så opopulärt.

 

Referens

Spoiler

08:30 Gurren Lagann: 2-3%

09:30 One Piece: 7-10%

09:30 Shugo Chara! & Shugo Chara! Doki: 3-5%

09:30 Slayers Evolution-R

10:00 Zettai Karen Children

10:30 Hitman Reborn!: 3-4%

10:30 Maria-sama ga Miteru 4th Season

10:30 Shikabane Hime: Kuro

13:00 Toaru Majutsu no Index

17:00 Code Geass R2: 2-4%

17:00 Gundam 00: 3-6%

17:00 Jigoku Shoujo Mitsuganae

17:30 Bleach: 1-2

17:30 Lovely Complex: 3-4%

17:30 Naruto (repris): 1-2%

18:00 D.Gray-man: 2-3%

18:00 Gintama 3-5%

18:00 Gundam 00 S2: 5%

18:00 Major 4th Season (repris): 3-5%

18:00 Soul Eater 2-4%

18:25 Telepathy Shoujo Ran: 2-3%

18:30 Kemono no Souja Erin

19:30 Meitantei Conan: 8-9%

19:30 Naruto Shippuuden: 4-6%

21:00 Tales of the Abyss

22:00 Viper's Creed

23:30 Tytania

00:00 Akikan!

00:00 Ride Back

00:45 Antique Bakery: 3-4%

00:45 Nodame Cantabile - Paris: 4-6%

01:00 Natsume Yuujinchou: 2%

01:00 One Outs: 2-3%

01:00 Vampire Knight Guilty: 1,5%

01:20 Slayers Revolution: 1-2%

01:20 Toradora: 1-2%

01:30 Kyou no 5 no 2: 1-2%

01:30 Minamike: 2%

01:30 Shion no Oh: 1-2%

01:35 Claymore: 2-3%

01:40 Ouran Koukou Host Club: 2-3%

01:55 Clannad After Story: 1-2%

01:55 Code Geass: 2%

01:55 Kuroshitsuji: 2-3%

01:55 Macross Frontier: 2%

01:55 Shakugan no Shana II: 1-2%

01:55 ToLoveRu: 2%

02:00 Skip Beat!: 1-2%

02:25 Itazura na Kiss: 1-2%

02:28 Michiko & Hatchin: 2-3%

02:35 Hyakko: 1%

 

Jag vet inte exakt hur de mäter tittarsiffrorna, men låt oss utgå från att det är andelen av antalet hushåll med TV (istället för exempelvis andelen invånare). Då motsvarar 1% omkring 500 000 hushåll. 2% blir en miljon hushåll. One Piece har alltså ibland upp mot 5 miljoner hushåll som tittar.

 

En av Japans största mangaantologier är Weekly Shounen Jump, med en upplaga på 2,7 miljoner. "Översatt till tittarsiffror" skulle det bli 5-6%. Det är inte så otroligt mycket mer än en typisk animé. (Givetvis kan man inte titta blint på tittarsiffror, eftersom det i reklamsammanhang är viktigt att man prickar in rätt målgrupp.)

 

Så även sena animéer har uppemot någon miljon tittare, ett betydande antal. Jämför med att uppskattningsvis en miljon är hikikomori, och färre än en miljon är NEET (inte för att NEET är direkt relevant). Vi kan dra slutsatsen att majoriteten av tittarna är kuggar i samhällets maskineri, människor som direkt eller åtminstone indirekt interagerar med det motsatta könet, och att man således inte kan avfärda animé som en produkt vars syn på könsroller är irrelevant. Speciellt i animé som riktar sig till barn och ungdomar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är av det slaget att gillar man inte någon serie så titta inte på den, försök inte ändra på den för om den finns där så finns det antagligen en grupp personer som gillar den redan.

Jag är av det slaget som hatar när folk klagar på att andra klagar. Vad är det för fel att göra sin åsikt hörd? Och det är väl dessutom ingen som sagt att Ouran är dålig på grund av den här och dylika scener, men vi kan fortfarande tycka illa om dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är av det slaget att gillar man inte någon serie så titta inte på den, försök inte ändra på den för om den finns där så finns det antagligen en grupp personer som gillar den redan.

Jag är av det slaget som hatar när folk klagar på att andra klagar. Vad är det för fel att göra sin åsikt hörd? Och det är väl dessutom ingen som sagt att Ouran är dålig på grund av den här och dylika scener, men vi kan fortfarande tycka illa om dom.

Vänta nu.

Du klagar på att folk klagar på att folk klagar?

 

Detta känner jag mig starkt manad att klaga på då det motsträvar folks rätt till en åsikt.

 

Men mer seriöst uttryckt så håller jag fullständigt med Orrin.

om du inte gilla choklad? är det inte då!

Gillar du itne volvo? Ge då fan i att köpa en!

 

 

Sen är det ju som så att svenskar fullkomligt älskar att klaga på allt och alla.

Aftonbladets popularitet är ett praktexempel på detta.

Aftonbladet klagar. Folk håller med om klagomålen. Folk klagar på Aftonbladets klagomål. Folk klagar på Aftonbladets undermådiga kvalité. Folk klagar på dem som blir aggiterade av Aftonbladets klagomål.

Och i slutändan så tjänar de en hiskelig massa pengar på all uppmärksamhet de får endast p.g.a att svenskar älskar att klaga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men mer seriöst uttryckt så håller jag fullständigt med Orrin.

om du inte gilla choklad? är det inte då!

Gillar du itne volvo? Ge då fan i att köpa en!

Och om det kommer en scen i Ouran som jag inte kommer gilla så ska jag hoppa över den. Varför tänkte jag inte på det förut? Tack. Jag ska komma ihåg det nästa gång jag ser en anime som jag inte kommer gilla.

 

För det första har alla rätt att ge uttryck för sin åsikt. Det är lite det det handlar om, rättvisa. Om något är dåligt bör det ses som dåligt, och om du tycker att det är bra, then just fucking deal with it. Kom med egna argument då för vad som gör det bra, men försök inte säga att jag får skylla mig själv som såg det från början.

 

I en värld där alla håller det dom tyckte dåligt om för sig själv skulle inget någonsin förbättras. Det är bättre att bara vara ärlig. Inte för att något kommer förbättras av just den här diskussionen dock, men om två personer tycker olika så ska bara den som tycker om det för säga det? Bullshit.

 

För det andra kommer klagklag bara leda till en sån här meningslös diskussion om huruvida man får klaga eller inte. Att argumentera handlar för mig om att komma fram till det som är sant, eller har störst chans att vara sant, och det går som bäst om folk tycker olika.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sedan är det också skillnad på klag och Klag, och även på att klaga och dissa. Bara för att man är missnöjd med en specifik scen/avsnitt/ark i en serie behöver det inte betyda att man klagar på serien i allmänhet, bara på just de delarna. Vi dissar inte Ouran för att den eventuellt har en del sexistiska tendenser, utan vill bara påpeka att de borde ha gjort de grejerna annorlunda i en övrigt härlig serie. Givetvis finns det folk som verkligen älskar att klaga, vilket leder till den onda cirkeln som Ashaz påpekade, men det gäller att se skillnad på klag som är menad som kritik och klag som bara dissar utan att formulera varför.

 

Hela den där grejen att "om du inte gillar det, se inte på det" känns lite väl enkelspårigt när det gäller populärkultur; i en anime finns animationsstil, musik, karaktärer, handling, röster, ect.; varje liten del har ett eget intryck som tillsammans kompletterar ett helhetskänsla. För somliga människor är det bara denna helhetskänsla som räknas, och kan bara delas in i kategorierna Dåligt eller Bra baserad på vilken publik som tar emot den. I verkligheten är det dock mer komplicerat; genrer blandas huller om buller, och en komisk serie som huvudsakligen handlar om en kille som omges av X antal sexiga tjejer kan innehålla teman om död, svek och vänskapsband. Likaså kan en actionserie där de mest bara slåss ha stora inslag av kärlek och humor.

 

Generellt sätt gillar jag verkligen inte att dela upp historier i genrer, och jag kommer aldrig att se det som en ursäkt att hålla igen på kritiken. Att folk dras till olika saker är en självklarhet, och det är klart att mina åsikter om Girl's High och He is My Master inte betyder mycket för de som är sjukt förälskad i fanservice och hatar allt vad handling heter, men likt förbannat kommer jag fortfarande att dela med mig om vad jag tycker är dåligt i dessa serier. I slutändan handlar det mycket om tycke och smak, och det är minsann inte fy skam att kunna få åsikter från alla möjliga håll och kanter, så att man kan få en känsla av vad likasinnade tycker.

 

I en värld där alla håller det dom tyckte dåligt om för sig själv skulle inget någonsin förbättras.

Ord. Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först vill jag tacka Sceleris, som lyckas förklara mycket bättre vad jag försökte säga i min glasögondiskussion och i inläggen innan dess.

 

Sen vill jag inflika att jag tycker att det är jättebra att vi äntligen har fått igång en sån här diskussion om könsroller och kvinnoskildringar. Manlighet vs Alfahane har ju stötts och blötts på Zmanga, men jag har längtat efter en diskussion om (bl.a.) animetjejerna.

 

Det är alltid lite jobbigt att få en analys upptryckt i ansiktet om det är något man själv gillar väldigt mycket, och gillar man t.ex. anime som baseras på dejtingspel för män så kanske man helst inte vill diskutera undertonerna i dessa spel. Men de flesta är väl ändå medvetna på något plan när de ser dem att det är en väldigt underlig bild av tjejer och kvinnor som de här spelen har. Sedan uppstår det lätt en personkult runt vissa extra populära karaktärer, och då kan det vara svårt att få till en diskussion om dessa utan att det väcker ont blod, men jag tycker som sagt ändå att detta kan vara både intressant och viktigt.

 

Det jag har svårt med i största allmänhet, vad gäller många kvinnor som skildras i anime, är nog den där känslan av att de ofta bara har ett huvudsakligt personlighetsdrag. Jag har fått uppfattningen att detta är mer vanligt i serier som riktas till killar.* Om en kvinnlig karaktär får ha större svagheter än männen eller inte är förstås viktigt det med, men jag hänger mer upp mig på den iögonfallande bristen av komplexitet

 

Låt oss ta ett exempel på komplexa karaktärer. Då passar det bra att titta på 3 karaktärer som det byggts upp en stark personkult runt. Jag både uppskattar och verkligen gillar tjejerna i Evangelion, Asuka, Rei och framförallt Misato. Dels är alla karaktärer lika trasiga på något vis, vilket gör att det känns som en del av verket och den stämning den vill förmedla. Men inte nog med det: De är alla väldigt komplexa, med både svagheter och styrkor som gör att de käns trovärdiga.

 

Möjliga spoilers för Evangelion-animen

Misato är t.ex. en stark och driven kvinna i en högt uppsatt position inom Seele, som ändå bär på svåra barndomsupplevelser som påverkar hennes liv som vuxen. Men trots att man ser att minnena av detta påverkar henne (och hennes val av män), så har hon fortfarande handlingsförmåga och karaktär. Asuka bär också på trauma från barndomen, men är rättfram (nästan framfusig) och säger vad hon vill.** Rei, som är tystlåten och inåtvänd till den milda grad att hon nästan är självutplånande framstår först som Misato och Asukas totala motsats, men även hon visar när det krävs upp en oerhörd viljestyrka och en förmåga att överkomma sina ögonblick av svaghet. Hon är ljusår från dagens platta kvinnoporträtt i ett flertal nutida serier.

 

**Även om jag inte vet om jag gillar hur animen behandlade henne mot slutet, för att inte säga filmen... Det var å andra sidan i ton med serien som helhet.

 

Jag tycker att de alla är bra exempel på hur man kan både ge alla fanboys vad de vill ha, samtidigt som man inte stänger ute andra (kvinnliga och manliga) tittare.

 

Notera att jag även har svårt för allt för ensida skildringar av manliga karaktärer. Kärleksobjekten (killar) i shoujomanga kan vara nog så personlighetslösa (säg t.ex. Sano i Hana-Kimi, huga). När jag recenserar manga för t.ex. JiFi eller min blogg, så tittar jag alltid på sådant.

 

*Problemen i tjejserierna och tjejinriktad anime nämnde jag i tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...