Hoppa till innehåll
Anime.se

Manga vs. Anime (jämför och diskutera)


Negi
 Share

Rekommenderade inlägg

Det ska tydligen finnas en sån här redan men har ingen större lust att gräva efter döda trådar. Varför hamnade den i manga då? Brist på aktivitet är väl den största orsaken, sen så är majoriteten av adaptionerna gjorda med manga som grund (skulle jag tro).

 

Animeadaptioner på manga och vice-versa är inget nytt, det finns i pricip hur mycket som helst utav de båda. Det kan därför vara svårt att veta på vilket sätt de hör ihop etc.

 

Vad är den här tråden till för då?

Att agera guide genom adaptionsdjungeln, här hjälps vi åt att tipsa om bra adaptioner och vad man borde se/läsa först och när man borde börja läsa/se på den andra. Wikipedia fungerar trots allt inte alltid och sen så är väl personliga svar i samband med diskussioner alltid mycket trevligare.

 

Exempel #1: Angel Sanctuary, 3 episoders OVA jämfört med 20 volymer manga. Stor skillnad på innehåll givetvis men hur står det sig mot varandra? Om man sett animen, vart tar mangan vid där OVAn slutade?

Exempel #2: Jag har spelat Ef: A Fairy Tale of the Two och ser nu att det både finns 2 säsonger anime och en manga-serie, vilken adaption är mest trogen spelet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror den enda serie jag både sett animen och läst mangan helt är Death Note, och jag hade nästan tänkt göra en video där jag kommenterar på de få skillnaderna mellan dom. Naruto också i för sig.

 

Men hey, det var ju något Flaskis sa om Saikano har jag för mig. Var mangan bättre, eller hur var det? Finns det saker i animen (som ett jättebra soundtrack tex) som kan göra den värdare?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men hey, det var ju något Flaskis sa om Saikano har jag för mig. Var mangan bättre, eller hur var det? Finns det saker i animen (som ett jättebra soundtrack tex) som kan göra den värdare?

Japp. Jag förespråkar att oavsett om man älskade eller hatade SaiKano-animen så ska man läsa mangan. Jag har till och med gjort mitt yttersta att övertala Meatrose, som i princip avskyr manga pga anledningar som han säkert kommer skriva här, att läsa SaiKano.

 

Författaren har nämligen gjort ett utomordentligt bra jobb att skildra Shujis och Chises tankar och allt de upplever, tycker och känner. Animen hade mycket sådant också, men när man läser mangan så känner man som om boken "talar" till en.

Spoiler SaiKano

Den enda scenen i animen som rörde mig till tårar var när Akemi dog i Shujis armar. Däremot blev jag helt förstörd av samma scen i mangan, trots att jag visste att hon skulle dö. Även slutet rörde mig ordentligt i mangan, där jag i animen inte tyckte den var så himla "wowig".

 

Det inte många vet, men som man får reda på av författarens "ord" i slutet av varje volym, är att SaiKano egentligen är lite av en självbiografi med en sci-fi twist. Shujis rollfigur är nämligen deriverad från författaren, och Chise är forfattarens fru :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag undrar hur Kateikyoushi Hitman Reborn står sig som anime i jämförelse med mangan. Jag gillade första volymen av mangan när jag recenserade den för några år sen, men med tanke på hur få shonenserier jag gillar vore det synd att missa chansen att uppleva en lång shonenanime. Så... Är animen någorlunda välgjord?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker mer att de kompletterar varandra.

Båda har sina fördelar.

Det är förbaskat mysigt att slå sig ner med en manga-pocket i soffan.

 

Att jag konsumerar kopiöst mycket mer animé än manga är nog mest en tillgänglighets och bekvämlighets fråga.

Det är helt enkelt inte rätt känsla i att läsa manga på datorn. Det ska vara en bok i näven. Och då är det handla för dyra pengar som gäller.

 

Volym 1-9 av Alita gick på dryga tusenlappen. Hela samurai champloo animén kostade mig 99 spänn om jag minns rätt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När det gäller likhet mellan animeadaptioner och mangaoriginal verkar det inte finnas något mönster överhuvudtaget; längre Shounen-serier brukar oftast följa källmaterialet relativt nära, fast lägga till egengjorda partier för att fylla ut (det vi kallar för fillers), men det finns också serier som D.Gray-Man, som börjar köra sitt eget race runt avsnitt 20. När en anime ska vara 24-26 avsnitt blir det varierande resultat, till exempel har vi DNAngel som bara är löst baserad på mangan, eller Chobits som nästan knappt tar sig några friheter alls, likaså Chrono Crusade; det finns också serier som är mycket trogna sin manga, men slutar innan historien tagit fart, såsom Fruits Basket, Skip Beat! och Ai Yori Aoshi. Man får heller inte glömma serier som helt och totalt skiljer sig från sin manga; tanken förs till Trigun och Fullmetal Alchemist.

 

Annars håller jag med Ashaz i att de två kompletterar varandra. Att läsa mangan kräver mer direkt fokus än anime, då det enda som driver historien framåt är ditt eget intresse att läsa vidare; i gengäld behöver man inte dras med eventuell dålig animation, röstskådespeleri, musik osv. En anime som gör allt detta bra kan dock förgylla en historia på ett rikare sätt än mangaditot skulle klara; .hack//SIGN skulle exempelvis inte hålla måttet utan sin musik. Mästerdetektiven Conan å andra sidan lever på sitt sätt att bygga upp spänning inför nästa uppslag, och det görs bäst i bokform. Och så är det förstås något visst med att kunna hålla en bok i sin hand.

 

Vad gällande priset minns jag en tid då en mangapocket kostade 200kr styck, dels för att de amerikanska förlagen var tvungna att lägga ner mer arbete på spegelvändning och större format. På den tiden gick knappt anime att få tag på, och när standardpriset på manga sänktes till ca. hundringen var det mer värt att samla på de versionerna. Nu ser det dock helt annat ut; för fyrahundrasjuttio spänn (på AxelMusic) kan man köpa hela Chrono Crusade, eller så får man betala nio böcker gånger 100kr för så gott som samma upplevelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Några av mina absoluta favoritserier blev fullständigt slaktade som anime, så jag har sällan förhoppningar för animeadaptioner numera. Men det finns ju serier som Soul Eater och Ghost in the Shell där jag föredrar animen. Samma gäller när mangan gjorts i efterhand, som t.ex. Vision of Escaflowne, där animen alltid brukar vara att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte läser så mycket manga så har jag en väldigt begränsad erfarenhet av det här ämnet men jag har åtminstone två serier där jag har både läst mangan och sett animén.

 

Claymore

Animén följer mangan väldigt troget fram till ungefär till avsnitt 20-22 där det tar en väldigt stor vändning eftersom källmaterialet inte har kommit så långt, samt att de behöver göra ett avslut. I mitt tycke borde ha gjort som i Berserk då men det är bara vad jag tycker. I det här fallet var mangan bättre.

 

Ghost in the shell

Nu har jag bara läst 1.0 men jag ser direkt var animén har fått sin inspiration ifrån även om det inte riktigt är samma saker eller i samma ordning. Nu är det så att jag tycker att animén är bättre. Lite skumt kan tyckas men anledningen är nog dels att jag såg animén först (lite förändringar mellan animén och mangan), dels för stämningen såsom musik, animation etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Märkligt vad många som inte riktigt gillar GItS mangan.

Är jag den enda som tycker den är riktigt bra?

Alla verkar säga ungefär samma sak. Endel går tillochmed så långt som att säga att GItS är som bäst när Masamune Shirrow inte varit inblandad. Något som jag tycker är ren hädelse. Jag älskar hans verk.

 

 

Ett intressant exempel på hur man inte ska göra en animé adaption, är Battle Angel Alita.

De tog ett mästerverk på 9 böcker och pressade ner det i en ova på 2x15 minuter. Jag kan missta mig på tiden, men ni förstår problemet.

Författaren själv sade officiellt att han inte tyckte om Animé versionen.

Att stjäla en baby var tydligen för grovt, så de valde att istället slakta alitas hund (what?) varpå hon blev förgrymmad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ashaz, jag tror du missförstod mig lite, mangan är riktigt bra men jag tycker bara att animén är bättre och det är nog som jag skrev tidigare att jag såg animén först.

 

Den största skillnaden som jag såg mellan animén och mangan är humorn, i mangan är det rätt mycket humor med och en hel del roliga situationer men i animén har de flesta av de grejerna försvunnit samt att andra fick ta den där lustiga rollen. Motoko Kusanagi känns även i mangan som rätt vild och har ett kort temperament medan hon animén är rätt stel och lugn (antar att jag dras mer för sådana personer).

 

Masamune Shirrow har en speciellt stil och alla kanske inte tycker om den men jag har inget som helst problem med den men jag har fått för mig att GITS ska vara allvarligt och därav är nog anledningen att jag gilla animén bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte heller kommit längre än 1.0 ännu, så jag vet inte hur karaktärsutvecklingen är sen, men jag tyckte att Motoko förändrades en hel del igenom mangan.

Från att i början vara en kaxig & vild legosoldat, till att mot slutet vara den iskalla beräknande majoren som vi känner igen från filmerna.

 

Ska ta och läsa om den tror jag och se om jag minns fel ;)

 

Appropå shirrows stil. När jag började läsa Dominion var min första tanke "Vad gör Motoko här?"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag föredrar oftast manga, men inte i dessa fall:

- Har läst första volymen av (Higurashi) When they cry. den har inte alls samma underbara stämning som i animen. Kan inte tänka mig att den är trognare spelet

- Code Geass: Lelouch of the Rebellion - buhva? Förvirrande och dåligt är bara förnamnet, men så kom ju animen först

- Slayers! manga, gäller alla jag läst någonting av. De är bara för fåniga

- Shimotsuma Monogatari/Kamikaze Girls. Ej anime, men det finns en manga och en knäpp spelfilm, båda baserade på samma roman. Mangan är trist tecknad medan filmen är galet bra

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag heller inte läst så överdrivet mkt manga vilket mestadels beror på att jag inte gillar att läsa från datorn och det är dyrt att köpa långa mangaserier men kan ju nämna 2st iaf.

 

Den första mangan jag läste var Rurouni Kenshin och den läste jag efter att jag sätt animen och måste säga att jag tyckte bättre om mangan. Vissa av de fillers från animen höll ju inte måttet och storyn är även längre i mangan. Det är lite tråkigt när en serie börjar göra fillers när den kommer ikapp mangan och sen läggs ner innan resten hinner ritas för mangans sista story arc var enligt mig det bästa och jag hade gärna sätt hela serien i en remake precis som de gör med fma nu. Och då med hela slutet.

 

Den andra mangan är Blade of the Immortal även denna har jag börjat läsa efter att jag sätt animen. Har nu läst upp t.om volym 12 men läser i stadig takt. Tyckte faktiskt att det lilla som animen tog upp var bra, skulle nästan säga att jag gillade animen bättre till en början men tyvär så animerades bara c:a de första 6 volymerna.

 

En tredje manga som jag ska börja läsa efter att jag läst ikapp Blade of the Immortal är Berserk, har införskaffat mig de första 8 volymerna men inte börjat läsa den än, även denna blev jag intresserad av efter att ha sätt animen.

 

Så jag har faktiskt aldrig läst en manga innan jag sätt en anime, animen är alltid lättare att få tag i och kostar inte fullt så mkt som att köpa mängder av volymer. För mig passar det rätt bra att jag först ser en anime, om jag gillar den och det visar sig att mangan fortsätter längre i storyväg så börjar jag läsa den i efterhand och får på så vis fortsättningen av storyn i bokform.

Jag har ibland tänkt att det nog hade varit roligare att läsa först och sen se hur animen tolkat mangan men det har inte blivit av. Det är lättare att först se om det är något jag vill läsa innan spenderar allt för mkt på böckerna som för övrigt tar mycket mer plats.

 

Vad gällande priset minns jag en tid då en mangapocket kostade 200kr styck

Det är nästan vad Blade of the Immortal kostar fortfarande så alla serier har ju inte sjunkit till en hundring. Dyrt men väl värt det ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...