Hoppa till innehåll
Anime.se

Dags att vakna?


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

Om vi nu ändå får dra fram statistik ur röven: 98% av alla som röstar på Moderaterna gör det för att de vill ha lägre skatt, men det gör inte Moderaterna till ett enfrågesparti. Det viktiga måste ju vara partiets politik och vad deras förespråkare och ledare säger och arbetar för.

 

Men faktiskt skulle jag också hellre ha en mer renodlad prodemokratisk rörelse, frånkopplad tanken om att "kultur ska vara fri". Kultur är en i sammanhanget oviktig fråga för mig. Deras syn på kultur och patenträtt (som är desto viktigare än kulturupphovsrätt) gör att man får ta det bra med det dåliga:

 

Så länge Piratpartiet är de enda som villkorslöst vägrar acceptera nedmonteringen av det demokratiska samhällets grundläggande principer för brottsförebyggande åtgärder och för att lösa vissa mindre problem som upphovsrättsbrott, så kommer jag att rösta på dem.

 

Så länge världen är full av svält och fattigdom, så länge miljoner inte har tak över huvudet eller mat för dagen, så länge deras barn inte får samma möjligheter till en meningsfull framtid som de i rika länder, så länge folk utnyttjar, plågar och dödar varandra, så anser jag att ett aktivt engagemang för fildelning är moraliskt förkastligt. Varje krona som doneras till dem hade i stället kunnat gå till att göra världen bättre för alla.

Bull. Shit. Delat engagemang är inte halverat engagemang. Och frånvaro av engagemang i ett område betyder inte att det fokuseras på något annat område. Det handlar inte om att bry sig om fildelning ISTÄLLET FÖR att bry sig om världsfattigdom.

 

Tvärtom är det ju bättre att de engagerar sig i en rörelse som arbetar för grunderna till en friare värld, än att de bara sitter hemma och spelar Xbox och rullar tummarna, för det är politisk och ekonomisk frihet som hindrar krig och fattigdom.

 

Samma mentalitet som kommentatorerna på varenda artikel på exempelvis Aftonbladet. "Vem bryr sig om en massa gamla fossil som visar människans utveckling när det finns svältande barn i Afrika?!" "Hur kan ni skriva om Linda Rosing när tusentals människor går utan jobb!?"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Piratpartiet ger i mitt tycke inte så seriöst intryck, och jag tror att det är en helt bunt supporters som inte tänker längre än "Yay! Gratis film!".

 

Men...

Det finns inga andra alternativ. Jag är för ett öppet Internet.

Jag vill också gärna ha kvar valet att kunna vara anonym när jag känner för det.

 

Kan inte säga att jag gillar att vara styrd av en regering som bara suger EU-kuk och ett EU som suger kuk där det finns pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Om Piratpartiets sakfråga är "större än så" så misslyckades den artikeln totalt att övertyga mig.

 

Problemet med Piratpartiet är inte småskaligheten på vad de vill åt med sin agenda; problemet är att de inte inser, uppphovsrätten åsidosatt, vilka andra konsekvenser deras agenda får på områden de inte funderat över. Med andra ord, visst, de kanske har tänkt längre än "yay, gratis musik", men de har fortfarande inte tänkt tillnärmelsevis så långt som jag förväntar mig av var och envar. Därför sorterar de tyvärr fortfarande in under "idioter", och jag har fortfarande inte träffat en enda anhängare (och jag har diskuterat med en hel del) som gjort annat än att med skygglappar fokusera på bara sin brännpunkt, utan en tanke på röken som ryker bredvid.

 

Därav min åsikt. Tyvärr har jag fört tillräckligt många politiska diskussioner via internetfora för att hinna inse forumens otillräcklighet för sånt (de tar enormt lång tid, konsumerar enormt mycket energi, är oerhört frustrerande för bägge parter och brukar dessutom urarta i pinsamma personpåhopp), så jag tänker inte delta i ännu en. Detta blir därför min enda post i den här tråden, men om någon fångar mig i verkliga livet deltar jag gladeligen i en diskussion om Piratpartiet. Då kan vi på fem minuter avhandla det som i ett forum skulle ta veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ger piratpartiet ett speciellt seriöst intryck? Nej, absolut inte. Men de står för något som jag vill ha och de har inte fått sin chans i riksdagen/euparlamentet än. Man kan säga mycket om dem, men inget kan bevisas förrän dem har fått sin chans. Och de är inte precis som om de kan bli speciellt mycket sämre om dem får säga och göra sitt.

 

Sen skräms jag över all propaganda som skrivs i tidningarna, "vart är demokratin på väg osv..", alla "större" partier kommer inte att försvinna, så varför skriva som om dem är på väg bort och skrämma upp folk? PP huvudsakliga mål är ju i sig inte att de ska bli invalda, utan istället få "oldschool" partierna att ändra sin, eller ja för all del skapa sin IT-politik.

Av samma anledning så tycker jag Sverigedemokraterna är viktiga, för de har en invandringspolitik, visst den är inte bra, och jag försvarar den inte på något sätt, men alla partierna behöver skaffa sig en fungerande invandringspolitik och inte flumma runt. (Men det är en helt annan diskussion)

 

Zimeon hur menar du att de ska tänka längre? (om du tittar in i tråden igen dvs). Det enda jag eventuellt kan tänka mig du menar är hur man ska försäkra artisters inkomst och/eller motverka terrorism möjligen. Eller menar du möjligen patent? Rätten att kopiera en bil t.ex. eller en vis arkitektur/ritning? Upphovsrätten i den materialistiska-världen? Hur patent och upphovsrätten ska skapas för att alla ska vara nöjda? Själv anser jag t.ex. att mjukvarupatent kan brinna och dö, både Microsoft, Google, Apple och flera andra större och mindre företag sitter med en helt drös av riktigt riktigt vaga mjukvarupatent.

 

Men men hur som helst, Jag förväntar mig inte att PP´s framgåner medför något positivt, men det kan inträffa, å andra sidan så förväntar jag mig inte att något bra kommer att hända om jag lägger rösten på sossarna & Co, eller Moderaterna & Co, de må lova och säga mycket, men i slut ändan så händer det inte speciellt mycket.

 

Det här är ju bara skrämmande

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det må vara skygglappar, men det är en fokusering som många av oss tycker behövs. Jag vet inte vilka konsekvenser Zimeon talar om -- om det är kulturellt (typ "om PP lyckas med vad de vill kommer kulturlivet att dö"), juridiskt (typ "PP:s kamp för anonymisering på nätet kommer hjälpa tung brottslighet och pedofiler som producerar och distribuerar barnporr"), politiskt (typ "om PP snor röster från de stora partierna kan partier som SD få mandat"), ekonomipolitiskt (typ "om PP driver igenom sina frågor kommer alla WIPO-länder att införa ett embargo mot Sverige"), töntpolitiskt (typ "om PP får mandat kommer det bli svårare att sprida svensk sexualpolitik till andra länder") eller något annat -- men det är sannolikt värt det. Även om det ryker bredvid, så är det ju inte konstigt att man först vill släcka elden som brinner redan nu.

 

Dock har jag tappat så mycket förtroende för politikerna att jag inte vet om vi kan släcka elden och sen återgå till traditionell politik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har jag fattat helt fel, eller är fra bara ett filter som söker efter vissa kodord? Det stör inte mig på något sätt. Ett kort tag efter att det infördes läste jag också att ett politiskt motiverat mord kunnat hindras tack vare den. Det tycker jag är värt det. När det gäller ipred så lämnas väl inga personuppgifter ut föräns det är fastslaget i domstol att ett straffbart brott begåtts? Och då borde det lämnas ut. De flesta lagar (som upphovsrätt) finns väl av en anledningm, och är meningslösa om dom inte kan upprätthållas.

 

Jag har bara väldigt svårt att se varför det är så mycket gnäll runt de här nya lagarna. Det här lät ifs fel, men det beror ju också på om dom verkligen dömer det som ett brott i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Volbla, Tycker du också att man ska sprätta upp varenda brev och avlyssna varenda telefonsamtal i Sverige för att förhindra terroristattacker? För de allra flesta vore det otänkbart, men när det gäller internet så är det helt plötsligt okej, trots att det är precis samma sak.

 

Kan man garantera att FRA-avlyssningen inte missbrukas eller att informationen kommer i orätta händer? I en värld där inte ens SÄPO kan hålla sina hemliga uppgifter hemliga och där FBI:s servrar blir hackade så är svaret: Nej, det går inte.

 

Jag tycker att rätten till ett privatliv är viktigare än att leta efter potentiella terrorister eller jaga fildelare. Att terroristerna sedan lätt kan komma igenom FRA:s filter genom att använda kryptering gör det ännu mer irriterande. Trots att alla Sveriges internetanvändare måste offra sin integritet online så är lagen helt verkningslös.

 

Kanske ska vi börja sätta upp övervakningskameror i allas hem för att förhindra att ingen slår sina barn, odlar droger, låter bli att anmäla TV-innehav o.s.v. Var går gränsen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För de allra flesta vore det otänkbart, men när det gäller internet så är det helt plötsligt okej, trots att det är precis samma sak.

Visst är det samma sak, och jag håller inte mina brev mycket mer heliga än mina mail (om jag nu skulle skriva brev) eller något annat jag gör på nätet. Så shit, staten vet att... jag vet inte. Att jag är på semester eller att jag precis köpt en kamera. Jag ser inte hur det är så väldans läskigt om man inte gjort något fuffens, och det är ju fuffensmakarna lagen är till för.

 

Kan man garantera att FRA-avlyssningen inte missbrukas eller att informationen kommer i orätta händer?

Förstås inte, mend et gäller väl i stort sett all sorts teknologi eller vapen.

 

Jag tycker att rätten till ett privatliv är viktigare än att leta efter potentiella terrorister eller jaga fildelare.

Det finns nivåer av privatliv jag är reda att ge upp. (modifierat citat från vilken film?)

 

Var går gränsen?

Det är väl den största frågan, men jag tycker inte den går vid e-mail.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser inte hur det är så väldans läskigt om man inte gjort något fuffens, och det är ju fuffensmakarna lagen är till för.

Lite trist att länka till sidor istället för att svara själv, men det här är en ganska kort och kärnfull text. Se i synnerhet den nederst länkade listan över personliga hemligheter.

 

Var går gränsen?

Det är väl den största frågan, men jag tycker inte den går vid e-mail.

Oavsett var gränsen går kommer den att flyttas med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris och Dread, som jag sa; fånga mig i verkliga livet så diskuterar jag gladeligen vad jag menar; jag finner politiska diskussioner är något av det mest intressanta man kan ha, och det handlar inte om att jag bara vill racka ner på Piratpartiet, utan att jag vill höra anhängares svar på vissa viktiga saker som piratpartiet tycks missa och/eller undvika hela tiden.

 

Men jag tänker inte diskutera sånt här på internetfora längre. Tyvärr. Det har blivit en principsak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Svar

Utifrån dina svar kan jag anta att du inte för så mycket av ditt privatliv online och att du därför inte drabbas särskilt hårt. De flesta ser nämligen hårt på att främlingar får insyn i deras privatliv.

 

Men tänk på de människor som använder internet till stor del för att föra privata konversationer med kompisar, pojk/flickvänner, surfa porr o.s.v. Är det rätt att låta främlingar se precis allt de gör?

 

I boken "Handbok i konsten att vara social" så presenteras en enkel version av de sociala sfärerna. Den ser ut ungefär som följande.

 

Myndighetssfären - handläggaren på försäkringskassan, doktorn, statsministern o.s.v.

 

Sociala Sfären - Människor du aldrig tidigare mött, Människor du träffar då och då, Människor du träffar daligen utan att vara alltför personlig med (t.ex chefen, busschauffören, tjejen i affären)

 

Personliga Sfären - Nära vänner som man i regel känt länge. Man klär inte upp sig när man ses och man är avslappnade ihop.

 

Intima / Privata Sfären - de personer som står oss närmast. t.ex föräldrar, partners, barn och andra närstående.

 

Jag själv - Så som du beter dig och saker du gör när ingen annan ser.

 

Man beter sig olika och tar på sig olika roller beroende på i vilken sfär man befinner sig. Framförallt blir det pinsamt när andra får insyn i din privata sfär. FRA-lagen ger myndighetssfären direkt insyn i både den intima sfären och "Jag själv". Detta helt utan att de behöver be om lov och utan att du är misstänkt för något brott. Om man inte tycker att det är integritetskränkande, då har man bannemig ingen integritet till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Utifrån dina svar kan jag anta att du inte för så mycket av ditt privatliv online och att du därför inte drabbas särskilt hårt. De flesta ser nämligen hårt på att främlingar får insyn i deras privatliv.

Snarare att jag inte sätter så stort värde vid mitt privatliv. Att FRA vet om vad jag gör på internet ser jag som vilken främling som helst som bara ser mig på stan. Det skulle väl vara obekvämt om jag kände nån som höll på och kukilura där, men om jag inte annars är någon kändis eller nåt så gör det mig inget. Men det kanske bara är jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Utifrån dina svar kan jag anta att du inte för så mycket av ditt privatliv online och att du därför inte drabbas särskilt hårt. De flesta ser nämligen hårt på att främlingar får insyn i deras privatliv.

Snarare att jag inte sätter så stort värde vid mitt privatliv. Att FRA vet om vad jag gör på internet ser jag som vilken främling som helst som bara ser mig på stan. Det skulle väl vara obekvämt om jag kände nån som höll på och kukilura där, men om jag inte annars är någon kändis eller nåt så gör det mig inget. Men det kanske bara är jag.

 

Jag vill egentligen inte lägga mig i den här diskussionen, men problemet med FRA anser jag är att den information som samlas in är totalt konfidentiell, riskerna att uppgifterna säljs vidare eller läcker ut är dessutom skyhöga... vilket innebär att folk du känner, eller kommer att känna redan känner till saker om dig som du inte vill att de skall känna till.

 

Hypotetiskt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snarare att jag inte sätter så stort värde vid mitt privatliv.

Alltså, det är ju helt okej. Om man inte har något integritetsbehov så har man inte. Men det är inte okej att lagstifta så att alla tappar rätten till privatliv. Det ingår till och med i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna ("Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp.").

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snarare att jag inte sätter så stort värde vid mitt privatliv.

Alltså, det är ju helt okej. Om man inte har något integritetsbehov så har man inte. Men det är inte okej att lagstifta så att alla tappar rätten till privatliv.

Jo, de förstås. Men snarare än att tycka att fra är fullständigt top notch så är det väl bara att jag inte förstår varför det är så stort hallå om den, men det är kanske som sagt bara jag.

 

Men även om jag håller med om det så är det ju inte alls vad dom letar efter. Det har väl lagts till en massa regler för att skydda privatpersoners intergritet, men det har folk visst inte velat lyssna på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men även om jag håller med om det så är det ju inte alls vad dom letar efter. Det har väl lagts till en massa regler för att skydda privatpersoners intergritet, men det har folk visst inte velat lyssna på.

Saken är att vi HAR lyssnat på dem, men inga föreslagna insatser ger någon oberoende bedömning: En statlig myndighet vars generaldirektör är tillsatt av staten bedriver spaningen mot folket. "Specialdomstolen" (en nämnd av byråkrater) som ska bevilja spaningarna är tillsatt av staten. Spaningen som utförs ska kontrolleras av en ny statlig myndighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...