Hoppa till innehåll
Anime.se

So-Ra-No-Wo-To


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Mera 11

Tycker ändå det skulle vara lättare att lägga två nålar i kompassen. En magnetisk som inte syns och en som styrs av den och är korrigerad efter geografiska. Lättare än att ändra hela sin uppfattning om väderstreck. Fast det är japan vi pratar om ifs. Kommer på all kindsa shit :)

 

Men ah, han sa att dom vann tack vare henne alltså. Kommer vi då få se det där ultimata vapnet nu kanske?

 

Och ja, föräldralösheten känns påtaglig.

 

Men 13 avsnitt? Det har jag inte hört något om. Inte för att jag kollar runt så mycket. Står bara 12 på mal D:

 

Jag står inte ut med de där lealösa småbrudarna. Jag kan inte smälta att de är militärer, jag kan inte smälta att de har gamla tyska uniformer och jag kan inte smälta världen de rör sig i.

Kan inte säga att jag någonsin haft något emot extrem-moe-karaktärer så länge inte storyn tar stryk av det. Och det kan man väl diskutera om den gör här. När saker händer så händer som oavsett. Då tycker jag frågan är om man kan stå ut med slice of lifeavsnitten. Såhär mitt in the aciton stör det mig inte. Anledningen till att sätta dom i serien tänker jag dock inte försöka ursäkta. Bara för att locka tittare.

 

När det gäller militären så öppnades mina ögon för en liten grej just i avsnitt 11. När sniperteam Kanata-Kureha snokade runt i snön så följde dom protokoll helt. Det visas att dom kan när det behövs. Fast varför militären rekryterar 15-åriga flickor är lite av en fråga, om det är det du syftar på.

 

Tyska uniformer är bara trivia för att göra det lite trevligt. Precis som alla andra referenser till [allt]. Spelar mig ingen roll alls. Kunde vara vad för uniform som helst, både verkliga eller påhittade.

 

Vad är det för fel på världen?

 

Sora no oto är skit
Om det här var det viktiga i serien skulle de ha introducerat det tidigare för att man skulle orka bry sig.

[hide=]Jag tycker det här var ett väldigt trevligt sätt att framföra serien på. När man sett små söta varelser vara helt utan bekymmer i ett tag blir det en aldeles speciell känsla när det äntligen händer dom en massa skit. Tror jag borde se School Days.[/hide]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Avsnitt elva...!

Romasoldatens mormor som kom från trakterna hade berättelser. Var det från nära sin egen samtid (60-80 år före), eller var det ännu äldre berättelser? (Jag gissar på att det har gått 500 år. Fina siffror.)

 

Apropå det så har länderna olika uppfattningar om världens ände. Var det änglar eller demoner? Eftersom hon berättade om det så hade väl inte hennes uppdrag något med ängeln att göra (typ "återuppliva den på nåt sätt så vi kan använda den i kriget, moahaha~"), men vad var det då? Bara rekognoscering inför invasionen?

uppdrag/tidshorisont

Serganten från Roma sa att hon inte får säga något om sitt uppdrag, men att hon kom till staden för att hon ville se den förstenade ängeln.

 

Det tar ju tid för ben att fossiliseras till sten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

uppdrag/tidshorisont
Spoiler
Serganten från Roma sa att hon inte får säga något om sitt uppdrag, men att hon kom till staden för att hon ville se den förstenade ängeln.

 

Det tar ju tid för ben att fossiliseras till sten.

Avsnitt 11.

Spoiler
Det sägs att de yngsta fossilen är kring 10 000 år. Redan det är alldeles för länge sedan, åtminstone för länge sedan för civilisationens fall. I avsnitt sju föll Filicia ner i en gammal tunnelbanestation. Trälådor, rostiga konservburkar, en död soldat med hud i behåll. Nu är det knappast en realistisk serie, men att säga att rummet bevarats i mer än några hundra år hade varit att fresta vår "suspension of disbelief". :P

 

Men ängeln kan för visso vara äldre, som att en uppgrävning sammanfallit med en storskalig änglaattack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det "avsnitt 13" som ska komma nästa vecka på Crunchyroll är om jag förstår det rätt inte ett TV-sänt avsnitt, och vi kan därför förvänta oss att det rör sig om mer "söta flickor gör söta saker", och att berättelsen på alla sätt som spelar roll är avslutad i och med avsnitt 12.

 

Med det sagt kan jag sammanfatta mina intryck av serien: Avsnitt 12.

Spoiler
Serien slutade alltså utan att förklara det mest intressanta med serien: bakgrunden till världens "nuvarande" tillstånd. Vad var änglarna? Hur såg de ut? Hur försvann de? När utspelar sig serien? Hur ser världen ut? Hur kommer det sig att alla kulturer och religioner och språk blandats? Varför finns det spöken? Vad var "Osynlige liemannen" för vapen och hur funkade det? Med tanke på seriens urval så kan man dra slutsatsen att inget av det spelade någon roll för seriens skapare.

 

Allt som allt känns det "småslaget", fattigt. Man fick aldrig ens se andra miljöer. Centralstaden, Rom. De gav oss ingen bild av helheten. Det var knappt så att resten av världen existerade alls.

 

Kontrasten "moé--drama" kändes som ett intressant grepp i början (fånga in moéfansen med vardagsberättelser, skaka sedan om deras världsbild), men när det väl kom till kritan så fegade de ju ur och gav en typisk, trist konflikt och upplösning. Till och med ett "slutet gott, allting gott". Det får mig att ifrågasätta att de gjorde det till att börja med. Istället för en helomvändning på 180 grader blev det en kursändring på 45 grader.

 

Inte värt förväntningarna.

 

Nej, i slutändan var det menlöst, och även om jag inte avskyr Soranowoto så kan jag inte rekommendera någon att se den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slutet...

Även om jag till håller med Sceleris om att det kunde ha bjudits på mycket mer angående världsbilden så uppskattade jag ändå känslodramat som pågick under sista avsnittet. Speciellt när folket reste sig mot Den Onda och hans krigsplaner var en riktigt bra scen, men det kanske bara var för att jag är svag för just den typen av tvist. Jag saknade någon riktig uppoffring för det lyckliga slutet (kunde de inte skjutit Kureha?), men annars tyckte jag det var riktigt rörande hur soldaterna stannade inför Kanatas trumpet.

 

Så var det värt att tvinga sig igenom moe-pladasket för att komma till detta avslut. Egentligen inte, men samtidigt är jag fascinerad över hur serien kunde få mig att avsky den och gilla den på samma gång. Först sänker den min gard genom att slänga irriterande stereotyper framför mig, för att sedan totalt överrumpla med händelserna i avsnitt 7 och framåt (avsnitt 8 existerar inte i min värld). För mig kändes det som att serieskaparna utmanade tittarna att se bortom moeskynket och filosofera på de djupare känslorna som gömmer sig bakom deras övergulliga ansikten. Men ja, slutet var en aning för plötsligt för att nå sin fulla potential; ett avsnitt till eller två hade nog hjälpt.

 

Vad jag fortfarande funderar över är vad legenden om eldmöarna egentligen innebar. Från det som lästes upp i slutet lät det som att den speglade vad som egentligen hände världen, att den stora fågelvarelsen (gudaväsen?) dök upp i världen för att bestraffa människornas synder (eller om det bara var en nyare tolkning), blev skadad och sedan omhändertagen av "eldmöarna", men när stadsborna hittade monstret brände de dalen och tog dess huvud. Därefter dök en armé av fågelvarelser upp för att förgöra mänskligheten, kanske sporrade av stadsbornas grymhet, men stoppades av den döde fågelns sista rop innan allt kunde bli helt utplånat. Det skulle också gå hand i hand med Kanatas musik i slutet, nästan som att historien upprepar sig. Bara en teori.

 

Ser inte särskilt mycket fram emot nästa avsnitt, men kommer förmodligen titta på det i alla fall. Sån är jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då var den eländiga skitserien Sora no oto slut.

 

När jag såg elvan tyckte jag att skaparna hade målat in sig i ett hörn – skulle de sätta igång ett storkrig med bara två avsnitt kvar? Så visade det sig att det bara var ett avsnitt kvar. Lyckligtvis klev gudarna ut ur teatermaskineriet och fixade en nätt liten upplösning som gjorde att man lika gärna kunde ha bortsett från de två sista avsnitten. Mitt intryck är att man lika gärna kunnat hoppa över hela serien om handlingen är så obefintlig.

 

Det som faktiskt är intressant i Sora no oto är saker som bara syns mellan scenerna eller i detaljer i bakgrunden. Det som skaparna har valt att fokusera på är det mest ointressanta – ett gäng småtjejer som iklätts en soldatuniform istället för den sedvanliga skoluniformen. När jag först tittade höll de på med något trams med den lokala svarta marknaden och huvudpersonen gick med huvudet bland molnen och så var det något barnhemsbarn som hade sprungit och gömt sig. Mycket intressant (inte). Och nu ett krig? Fina bilder (och ful CG), men var det här allt?

 

Den sög.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Juste. Den här serien fanns också.

 

12 å tankar

Allt som allt känns det "småslaget", fattigt. Man fick aldrig ens se andra miljöer. Centralstaden, Rom. De gav oss ingen bild av helheten. Det var knappt så att resten av världen existerade alls.

Dummer. Det sparas ju till andra säsongen XD

 

När Kanata hade sitt tal om hur hon "gillar den här världen" fick jag en liten deja vu-känsla. Jag kanske har sett för mycket anime som låtsas vara seriös. Men det tog inte slut där, inte då. Efter det skulle Aisha/Noël och Kureha också få varsitt puttenuttmoment. Jag behövde skruva ner volymen för att inte besvärat vrida på mig tills jag slog knut på mig själv. Såna scener har jag sällan mycket till övers för, och tre på raken var aldeles för mycket.

 

Det visade sig att Hopkins var en ännu större kliché än vad jag trott, men den godhjärtade massan övervann honom såklart. Hela "fred är bra"-budskapet var också väldigt in your face.

 

Den största besvikelsen var väl ett lyckligt slut. Jag som ville att någon skulle dö. Det grämer mig speciellt att Rio kom tillbaks i slutet. Jag hoppades verkligen att det inte skulle vara hon, men det var det såklart. Varför fortsätter jag ha hopp om sånt när jag vet att det kommer hända i alla fall?

 

Så sista avsnittet tyckte jag verkligen inte om, även om man kan kalla det var så dåligt att det var bra. Skrattade nervärderande åt mycket. Håller med Hikari om att den kunnat vara två eller tre avsnitt. Och gärna helt annorlunda också ._.

 

Serien som helhet vet jag inte riktigt. Den lyckades ju vara väldigt intressant, och även om den inte gav svar på frågor så drogs jag (och många med mig vågar jag tro) in i serien ordentligt. Skulle kanske kunna kalla det för en bra dålig moeserie, ungefär som jag tycker Digimon är en bra dålig shounen, fast SnW är inte alls på samma nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag tycker att somliga här gräver sig lite väl djupt...

Utgår man från den storbystade romanska tjejens version av historien så kom ju ängeln ner, gömdes och togs om hand av eldflickorna vid Siege och de gavs ett "guldhorn" (=trumpet) som tack. Rykten spreds, och byfolket blev förbannade, eldade upp dem och strax efter detta dök uppenbarligen mängder av änglar upp, världen över.

 

Den enkla teorin till denna att byfolket rapporterade, ängelns huvud kapades av och Noel lyckade göra något med dennes DNA (eller så, kanske kloning?) och mängder av änglar tillverkades, kanske som ett framtida vapen. Dock gick dessa bärsärk och kriget utbröt mellan änglarna och människor.

 

Alla eldflickor var dock inte helt uppbrunna och någon trumpetade sin fina melodi med guldhornet och änglarna försvann "liksom ett mirakel" (trumpeten verkar ju ha en central roll, så varför inte?) och lämnar ett sönderslaget och förfallet Europa efter sig. Det är allt gällande "apokalypsen". Därefter följer en tids vanligt krigande nationerna emellan, antingen för att romanerna kom på Hetalianernas fix och trix med änglarna, eller för att världen helt enkelt låg i ruiner och att krig är en vanlig följd till detta (vilket också, ironiskt nog, brukar bli resultatet)

 

 

 

Problemet med "den enkla teorin" är bara det att detta förutsätter ett väldigt kort tidsspann, nämligen att ängelattacken började när Noel var väldigt ung, och att alltsammans slutade vid seriens slut. Inga 500 år eller så som "den grävande teorin" som Sceleris tangenterade ner.

 

Det kan kanske också vara värt att notera att jag inte tagit så mycket hänsyn till alla de där mittenavsnitten, minns inte exakt vad som hände. Men mitt förslag är helt enkelt det att antingen körde man på "den enkla teorin", och la till allt annat (så som japanska skolboken, händerna, reflektionerna) för skojs skull, eller så planerar man att förklara allt det där i en andra säsong, problemet är hur man skulle kunna göra det utan på ett bra sätt, kriget är ju över och allt är frid och fröjd.

 

Detta är bara min enkla teori (nästan) enbart baserad på tuttjejens historia.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att somliga gräver lite väl ytligt... ;)

 

Avsnitt 12.

Spoiler
Den enkla förklaringen är att det hände för länge sedan hände något med mäktiga, bevingade varelser som kanske gav mänskliga civilisationen ett sådant slag att den inte kunde återhämta sig (till forna dagar). Båda sidor i kriget har legender om det som skedde. (Historia blir inte legender på bara 5-10 år.) Legenderna är tätt knutna till "undergången". Fossil, kulturella ihopkok, ruiner och allt sådant pekar mot att det hände för länge sedan. Det som gör detta till den enkla teorin är att det är det som faktiskt har belägg i serien.

 

Hur som helst spelar teorier ingen större roll: såvida de inte har utvecklat miljön för användning i en vidare franchise (jag känner bara till denna korta TV-serie, en mangaversion, och en visuellroman med annan story till PSP) så är miljön antagligen bara tänkt som lite krydda, i vilket fall jag tycker att kocken gjorde ett misstag. Kryddan ska väl inte vara bättre än grundingredienserna...?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Så tidigt som igår dök det beryktade avsnitt "avsnitt 13" upp på Crunchyroll.

 

Till skillnad från vad jag trodde blev det inget fillerdoftande kolla-vad-söta-vi-är-avsnitt, utan...

en faktiskt ganska väluttänkt historia om drömmar och mål i en blek framtid, samt en välbehövlig vidareutveckling av världen och hur illa det egentligen står till (och en världskarta! Äntligen!) Precis som serien själv innehöll det här avsnittet moémoe~, men det vägdes upp av några riktigt bra och känslosamma scener.

 

Helt klart sevärt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Soranowoto avsnitt 13.

Spoiler
DE VAR I JAPAN HELA TIDEN!? :psyduck:

 

Ja, det var ett bra avsnitt relativt resten av serien, men likt resten av serien kommer de inte ifrån att de lade upp en värld som var mer intressant än figurerna -- och hela tiden betonade det genom dialog och bildfokus, utan att leverera i själva berättelserna.

 

Men de spelade Le pont de pierre-bakgrundslåten i avsnittet, och det är ungefär det jag gillar mest med serien, så det är okej. :reallyhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...