Hoppa till innehåll
Anime.se

So-Ra-No-Wo-To


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

10537-620x-raperaperape.png

 

"Serien handlar om flickan Kanata Sorami som en dag får en trumpet från en kvinnlig militär. För att nyttja trumpeten och lära sig spela på den ansöker Sorami till militärens musikavdelning."

 

Projektet

Som jag skrev i min vintersäsongtråd så är Sora no Woto en del av det nya projektet Anime no Chikara. Här ska man alltså skapa originalanimehistorier istället för att hela tiden göra adaptioner av spel, böcker och manga. TV Tokyo som är bakom projektet har till sin hjälp den här gången Aniplex och A-1 Pictures.

 

Ytterligare två serier har blivit presenterade. Zaidanhoujin Occult Designer Gakuin samt Senkou no Night Raid. När dessa kommer att sändas har jag inte hittat någon information om, men gissningsvis är att en av dessa kan tänkas komma till vårsäsongen och den sista till hösten. Alla dessa serier kommer A-1 Pictures att stå för animationsproduktionen medan man kommer att byta själva manusförfattare till varje ny serie.

 

Vilken start!

Sora no Wotos första avsnitt kan vara bland de mest imponerande jag skådat av en TV-serie. Produktionskvalitén var så grym hela tiden och man sänkte den aldrig under avsnittets gång. Jag imponerades av miljön som de hade skapat och kunde dock inte sluta undra om inte Venedig ligger bakom viss inspiration till staden och dess kultur.

3-1-2.png4-3.png

Musiken var även den väldigt bra framtagen här i första avsnittet. Öppningslåten "Hikari no Senritsu" var riktigt passande också medan avslutningslåten "Girls, Be Ambitious" kan diskuteras.

 

Med första avsnittet har man helt klart satt sin ribba högt och jag hoppas verkligen inte att de sänker den något. Grymt imponerande första avsnitt produktionsmässigt, kommer bli ett riktigt nöje att få följa den här serien.

 

K-ON i ny skepnad

Det gick inte att undgå hur lika vissa av karaktärerna är samt att karaktärsdesignen är nästan snarlik varandra. Detta är väl en sak man får försöka vänja sig vid. Men jag hoppas verkligen att vi får en bättre handling här i Sora no Woto än vad man fick i K-ON. Musiken verkar få större plats här åtminstone, något som glädjer mig. Karaktärerna är svårt att avgöra på ett avsnitt hur de kommer att utvecklas. Men man kan inte blunda för att Sorami och Yui delar många likheter.

 

Jag hoppas som sagt var att den här serien och hela det här projektet kan var en ny trend och jag ser fram emot de nya serierna som ska komma under året. Men just nu ska jag bara njuta av den här.

 

untitled-3.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Men jag hoppas verkligen att vi får en bättre handling här i Sora no Woto än vad man fick i K-ON. Musiken verkar få större plats här åtminstone, något som glädjer mig.

 

Det kan du nog räkna med ska du se. K-ON! är ju en 4koma-adaption vilket innebär att handlingen inte "kan" vara så värst bra. Sora no Wotos källmaterial är ju en manga så möjligheterna finns ju definitivt där, även om jag naturligtvis inte kan uttala mig då jag inte har tjuvkikat på just källmaterialet än. Serien verkar dock lovande.

 

Trevlig introduktion för övrigt. Den här serien ska jag definitivt se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sora no Wotos källmaterial är ju en manga

Mangan är sprungen ur animéprojektet.

Som jag skrev i min vintersäsong tråd så är Sora no Woto en del av det nya projektet Anime no Chikara. Här ska man alltså skapa original anime historier istället för att hela tiden göra adaptioner på spel, böcker och manga.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sora no Wotos källmaterial är ju en manga

Mangan är sprungen ur animéprojektet.

Som jag skrev i min vintersäsong tråd så är Sora no Woto en del av det nya projektet Anime no Chikara. Här ska man alltså skapa original anime historier istället för att hela tiden göra adaptioner på spel, böcker och manga.

 

Åhå, jag hade fått för mig att animen baserades på mangan. Bah, jag skyller mitt missförstånd på MALs kryptiska sätt att lista adaptioner (de visar inte åt vilket håll adaptionen går).

 

Nåväl, då går det ju inte att dra några förhastade slutsatser om handlingen genom att ta sig en titt på mangan, men även om det rör sig om ett anime original-projekt skulle jag tro att man kan förvänta sig mer av dess handling än man kan av en 4koma-adaption. Det sistnämnda mediet är ju i allra högsta grad... begränsat, om man säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första avsnittet.

Spoiler
Hyfsat utvecklade miljöer. Det stinker moé-slice-of-life om första avsnittet, men jag hoppas ändå på att det blir äventyr av det. Det hade varit dumt att visa monsterskelettet och vägräcket (från en tidigare tidsålder?) om man inte ska göra något av det -- risken är väl kanske mer att man gör något av det som inte är spännande. (Typ historielektion eller något annat som inte resulterar av/i en konflikt.)

 

Nej, dessa TV-serier med idealiserat söta tjejer som gör söta men alldagliga saker har vi fått så det räcker och blir över, ge oss istället ett storslaget äventyr där dessa ungmöer dras in i återuppväckningen av en gammal legend som visar sig vara resterna av en gammal civilisation, eller något annat som kan vara rafflande (om än klyschigt) att se på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första avsnittet.
Hyfsat utvecklade miljöer. Det stinker moé-slice-of-life om första avsnittet, men jag hoppas ändå på att det blir äventyr av det. Det hade varit dumt att visa monsterskelettet och vägräcket (från en tidigare tidsålder?) om man inte ska göra något av det -- risken är väl kanske mer att man gör något av det som inte är spännande. (Typ historielektion eller något annat som inte resulterar av/i en konflikt.)

 

Nej, dessa TV-serier med idealiserat söta tjejer som gör söta men alldagliga saker har vi fått så det räcker och blir över, ge oss istället ett storslaget äventyr där dessa ungmöer dras in i återuppväckningen av en gammal legend som visar sig vara resterna av en gammal civilisation, eller något annat som kan vara rafflande (om än klyschigt) att se på.

Hear hear! :|

 

Inget jag kommer kolla på förän jag hör ryktas om ovan nämnda utveckling.

Sen kan de yra hur mycket de vill om original animé historier, om det ändå bara är samma moé skit som vi dränkts i de senaste åren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Missförstå mig inte nu. Det jag menar är att produktionen är grym (musiken, animationerna, miljöerna osv). Handlingen och karaktärerna säger jag inte så mycket om just nu och nämner också att likheterna mellan karaktärerna i K-ON och Sora no Woto är väldigt lika, åtminstone till första avsnittet sett.

 

Det här med sockersöta småflickor som gör vardagliga saker kan även jag hålla med om känns rätt tråkigt om det nu är så. Men bara på första avsnittet är det svårt, tycker jag, att säga om så kommer vara fallet. Det var helt klart ett grymt introduktionsavsnitt i min mening.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker de kan svänga ihop något i stil med kaiba, med ett såntdär välpolerat yttre.

 

Söta (men blåsta) flickor som diskuterar hur man äter en kaka i 20 minuter, eller försupen moder som säljer sin dotters själ.

Vilket gör en intressantare story? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag menar är att produktionen är grym ([...] animationerna [...]).

För min del var just animationen något jag la märket till att vara ganska låg kvalitet. När hon först gick in i staden visades mest bara stillbilder av folket, och man såg tydligt att de försökte fixa rörelser med så få bilder som möjligt. När hon spelade på din trumpet var det överhuvudtaget inga mellanbilder alls när hon rörde fingrarna till och från instrumentet. Jag kanske har blivit bortsämd med all Disney och annat amerikansk-teckat jag ser på. Miljöerna och kameravinklarna har jag dock ingenting att klaga på; visuellt var det här bland det snyggaste jag sett i anime på mycket länge.

 

Men som sagt, en K-On-klon kan man vara utan, och följer den samma trend har jag nog inte lika stort tålamod med denna, då den faktiskt hintar om att bli något mer.

 

Ska det förresten verkligen vara "Sora no Woto"? Av själva serien att döma syftar titeln förmodligen på Himmelens Ljud, och "ljud" på japanska är ju Oto; ヲ är ju katakana för partikeln を, vilket jag har fått lära mig ska uttalas som ett kort O. Eftersom Oto vanligtvis stavas med ett vanligt japanskt O, おと, känns det konstigt att det skulle uttalas som Wo just här. Å andra sidan är det ganska konstigt att stava det med katakana på det sättet till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska det förresten verkligen vara "Sora no Woto"? Av själva serien att döma syftar titeln förmodligen på Himmelens Ljud, och "ljud" på japanska är ju Oto; ヲ är ju katakana för partikeln を, vilket jag har fått lära mig ska uttalas som ett kort O. Eftersom Oto vanligtvis stavas med ett vanligt japanskt O, おと, känns det konstigt att det skulle uttalas som Wo just här. Å andra sidan är det ganska konstigt att stava det med katakana på det sättet till att börja med.

Serien heter 『ソ・ラ・ノ・ヲ・ト』, med mellanpunkter (・) som används för att separera ord i utländsk text. (Typ 「ハリマケンジ」 -- är det Harima Kenji eller Harry MacKenzie? En punkt på rätt stället tar bort tvetydigheterna.) Eftersom de är separerade som olika ord och inte bildar någon mening för sig själva skriver en del titeln som So Ra No Wo To. Det här är helt enkelt en fråga om typografi: Är seriens namn 「ソ・ラ・ノ・ヲ・ト」 eller är den 「空の音」 fast bara skrivet på ett lustigt sätt i logotypen? (Närbesläktat: är stjärnan i Lucky Stars namn (『らき☆すた』) en äkta del av namnet, eller en del av logotypen?)

 

Grejen med 「ヲ」 mot 「オ」 är nog helt enkelt inte svårare än att det är ytterligare en grej de kan göra eftersom ljuden är likadana. Ett annat exempel är 『エヴァンゲリオン』 som blev 『ヱヴァンゲリヲン』 i Rebuild (Evangelion-Wevangeliwon)-- men de har fortfarande samma uttal.

 

...Tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska det förresten verkligen vara "Sora no Woto"? Av själva serien att döma syftar titeln förmodligen på Himmelens Ljud, och "ljud" på japanska är ju Oto; ヲ är ju katakana för partikeln を, vilket jag har fått lära mig ska uttalas som ett kort O. Eftersom Oto vanligtvis stavas med ett vanligt japanskt O, おと, känns det konstigt att det skulle uttalas som Wo just här. Å andra sidan är det ganska konstigt att stava det med katakana på det sättet till att börja med.
を används i modern japanska bara för partikeln を. I äldre japanska (före en stavningsreform i mitten av 1900-talet) används を istället för お i vissa ord. Båda tecknen uttalas alltid likadant.

 

Min elektroniska ordlista brukar ange gammalstavning för ord om den skiljer sig från modern stavning, men för 音 (ljud) anges ingen gammalstavning, vilket skulle tyda på att detta ord alltid har stavats på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var serien kan vara på väg om man analyserar serieskaparna.

Spoiler
Tanken slog mig att figurdesignen kanske är vald med ett mindre cyniskt skäl än bara "härmar vi K-On så blir vi poppis". Det kanske mycket väl är för att locka in människor -- men för att avväpna dem, att få dem att tro att serien är mer harmlös än den är.

 

Seriens regissör är Mamoru Kanbe som också har gjort Elfen Lied och Denpa teki na Kanojo. Seriesammansättningen står Hiroyuki Yoshino för, som gjort samma uppgifter för My-Hime-franchisen, Macross Frontier, och Denpa teki na Kanojo samt har skrivit manus till serier som Gundam Seed och Code Geass. De har alltså visat intresse för verk som är lite mörkare och har fler vändningar än, säg, K-On, så kanske är det något liknande de är ute efter även nu. (Yoshinos faktiska påverkan på Geass kan nog Meatrose ge mer information om.)

 

Kanske lite väl optimistisk tänkande, men... äh, man får väl drömma lite... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Yoshinos faktiska påverkan på Geass kan nog Meatrose ge mer information om.)

 

Kanske lite väl optimistisk tänkande, men... äh, man får väl drömma lite... ;)

 

Jodå, Yoshino Hiroyuki var en av två personer (den andra var Nomura Yuuichi) som fick hjälpa till med en liten del av manusskrivandet under den första säsongen. De allra flesta avsnitten (20/25) av säsong ett och samtliga avsnitt av säsong 2 skrevs av den riktiga författaren och anledningen till att dessa två fick scripta ett par avsnitt var känner jag faktiskt inte till. Sådan information tror jag är svår att få tag på såvida inte någon "på insidan" berättar om det. Första säsongens produktion var inte en helt bekymmersfri process så jag antar att det var en fråga om tid.

 

Från början var det tänkt att alla 25 avsnitt skulle hinna visas på de 25 tillfällena man hade köpt upp i TV-tablån men man hann helt enkelt inte med. Därför ersattes Stage 24 och Stage 25 med två stycken recap-avsnitt (Stage 8.5 och Stage 17.5). De två sista avsnitten visades istället fyra månader senare.

 

Hur som helst, Yoshino fick forma manus till "Stage 12 - The Messenger from Kyoto", "Stage 13 - Shirley at Gunpoint" och "Stage 19 - Island of the Gods". Det var inte så att han hade fria händer att hitta på vad han ville, Okouchi Ichiro är fortfarande Code Geass-universumets "gud" (som i enväldig skapare) och handling och synopsis var fortfarande utformat av honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi börjar med det dåliga, för det sista är det som stannar i minnet :3

Det första man märkte var ju att öppningsanimationen var urusel. Låten var väl ok, men opet som helhet blev ju redigt nerdraget. Det i min åsikt sämsta med alltihop var Kobashi Yuu som den blåhåriga tjejen. Jag gillade henne inte i Nyan Koi heller. Endo Aya som blondinen tror jag dom flesta av oss känner igen från Lucky Star som Miyuki, och hon är nästan på samma nivå. Jag gillade dock Kanatas röst och hur hennes repliker var uppbyggda. Hon var lite sådär lagom överdriven för mig. Röstisens första animeroll visst.

 

Det bra då. Musiken var ju grym. Både den första låten i hennes flashback och den där franska låten. Gillade det ordentligt. Sötheten distraherade mig nästan inget heller. Jag kände mig indragen i en älskvärd värld och avsnittet som helhet var lite roligt och väldigt hjärtevärmande. Och grawr vad sexig hon är i den där uniformen.

 

Så yeah, det här gillade jag som första avsnitt.

 

Första avsnittet.
Hyfsat utvecklade miljöer. Det stinker moé-slice-of-life om första avsnittet, men jag hoppas ändå på att det blir äventyr av det. Det hade varit dumt att visa monsterskelettet och vägräcket (från en tidigare tidsålder?) om man inte ska göra något av det -- risken är väl kanske mer att man gör något av det som inte är spännande. (Typ historielektion eller något annat som inte resulterar av/i en konflikt.)

 

Nej, dessa TV-serier med idealiserat söta tjejer som gör söta men alldagliga saker har vi fått så det räcker och blir över, ge oss istället ett storslaget äventyr där dessa ungmöer dras in i återuppväckningen av en gammal legend som visar sig vara resterna av en gammal civilisation, eller något annat som kan vara rafflande (om än klyschigt) att se på.

Ja tack

Men jag vet inte om jag vill att det ska bli för spännande. Ut på äventyr och undersöka legenden, visst, men något dödligt farligt skulle väl bli lite mycket. Vi får väl se hur det blir med din andra teori :P

Dom kanske drar ut i krig. Det är väl militär trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första säsongens produktion var inte en helt bekymmersfri process så jag antar att det var en fråga om tid.

Eftersom Yoshino står listad som assistent för seriesammansättningen kan jag tänka mig att det är lite mer som att Yoshino var lite bollplank, typ "hm, hur ska vi visa att X är Y vid Z?" "Vi kanske kan låta U göra V med W." "Bra idé, du får skriva det avsnittet [efter mina anvisningar], du är bra på sådana situationer". Geass-gud eller inte, "no man's an island". ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första säsongens produktion var inte en helt bekymmersfri process så jag antar att det var en fråga om tid.

Eftersom Yoshino står listad som assistent för seriesammansättningen kan jag tänka mig att det är lite mer som att Yoshino var lite bollplank, typ "hm, hur ska vi visa att X är Y vid Z?" "Vi kanske kan låta U göra V med W." "Bra idé, du får skriva det avsnittet [efter mina anvisningar], du är bra på sådana situationer". Geass-gud eller inte, "no man's an island". :)

 

Så kan det naturligtvis också vara. Just sådan här information verkar vara svår att få tag på. Olika personer listas som lite vad som helst i olika databaser också och därför blir det ännu svårare att skapa sig en bild av vad som egentligen hände. Enligt ANN skrev Okouchi bara manus till 18/25 episoder i säsong 1 till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ANN har precis rapporterat att Himmelens Melodi -- om man nu får översätta det så -- kommer att parallellsändas på Crunchyroll. Utan regionsblockering för oss svenskar, till och med. Ingen mening att köra med fansubbar om man vill fortsätta följa serien, med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

börjar med att den franska låten i flashbacken fick mig att fastna , sen måste jag säga är lite frågetecken på denna serien om man ska fortsätta titta på den eller inte för känns inte som själva storyn kommer utvecklas så jätte mycket. aja ska ge den 3 avsnitt till innan jag bestämmer mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 2

Hit men inte längre. Första avsnittet var inte värdelöst, och gav till och med lite mersmak i och med bakgrundshistorien och skelettet under vattnet, men i andra avsnittet visade serien sitt riktiga ansikte: gulliga flickor som gör "gulliga" saker. I militärmiljö. Där K-On var helt ärlig med vad serien gick ut på och inte försökte vara något annat, har den här serien mage att låtsas ha en intressant story. Kanske blir det något av det hela till slut, men det spelar ingen roll: flickor vars personlighet skriker "Jag är Tsundere!" är min kryptonit.

 

Jag väntar hellre på andra säsongen av K-On.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 1 (notera att de som kikar på CR gratis är en vecka efter <.<)

Det irriterar mig att jag först trodde att det skulle vara lite fokus på krig och inte bara vara så sockersött och K-ON-plagierat som det visade sig vara. Med det sagt tror jag att serien ändå kommer vara tämligen kul att kolla på, men lite av det som ursprungligen fick mig att vilja se serien är borta.

 

Dessutom, är det bara jag som irriterade mig lite på att hon inte verkade nämna något om det ENORMA skelett som fanns i botten på den där viken?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 2.

Spoiler
Jag blir lite försiktigt hoppfull. Det där med spöket var faktiskt lite småcreepy -- om ni inte såg det, så ser man en spökhand när det blixtrar till två gånger i musikrummet. Det var precis lagom suggestivt, så även om rollfigurerna är tråkiga så kanske det kan gottgöras något med bildmanus och regi.

 

Vad spöket dessutom gör är att befästa att det är en värld där övernaturligheterna är verkliga, samtidigt som avsnittet försöker ge en lite förtäckt bakgrundshistoria: vi ser raserade hus som vi men inte rollfigurerna känner igen som en skola, vi ser en bok på japanska (en gammal japansk skola i en mer sydeuropeiskt liknande stad och borg?), en spontan och diskret liten kommentar om att människorna är så få nu för tiden, presentation av glömd militär teknik och ett ingenmansland. Lägg där till förra avsnittets skelett och vägräcke.

 

Boken som tjejen hittade var en vanlig pappersbok i ganska gott skick, så det kan inte ha gått så otroligt länge sedan någon var där. Och flera av rollfigurerna har japanskklingande namn (medan språket verkar vara franska) -- är det bara en halvhjärtad miljöbyggnad, eller är det också en ledtråd om världsuppbyggnaden?

 

Alltsammans ger liksom en bild av att något -- övernaturligheterna finns, så det kan vara monster bekämpade med robotar -- har omkullkastat den forna civilisationen och lett till en avbefolkad värld för inte så länge sedan... samtidigt som de inte har några kulturella minnen av denna forna civilisation, och samtidigt som städerna och byarna har långa traditioner. Det blir motsägelsefullt. Kanske det har hänt något som i Vindens namn var Amnesia, där alla människor på jorden plötsligt tappade minnet, med civilisationens förfall som följd.

 

Det är fortfarande möjligt (om inte rent ut sagt sannolikt) att alltsammans bara är K-On med lite mer fantasirikt miljöbyggande, men avsnittet ger mer kött på benen för mina tankar om att det tvärtom är moé-mys-pys-delen av serien som är för syns skull... men serien blir bara tretton avsnitt, så om det inte drar igång på riktigt snart så vet jag inte vad jag ska tro.

 

Tills vidare så tror jag att spöket i detta avsnitt fungerar symboliskt för serien i helhet: I förgrunden är det gulliga flickor som gör "gulliga" saker, men i bakgrunden rör sig något mer allvarligt och svårtydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...