Hoppa till innehåll
Anime.se

So-Ra-No-Wo-To


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Ingen nappade, så jag gör ett nytt försök till lite mer diskussion kring serien. :d

 

Kort bildanalys av avsnitt 2.

Spoiler
shot0211.png

shot0212.png

(Hand utanför fönstret!)

shot0213.png

shot0214.png

(Hand på pianot!)

shot0215.png

shot0216.png

shot0217.png

(Något slags rörligt skimmer bakom Kanata -- bara en skugga från den blixtbelysta ugglan, eller ett slags väsen?)

shot0218.png

(Ugglan var helt kry och flög efter att hon sköt i taket, men efter ett scenbyte till-och-från byggnadens exteriörer låg den knockad bredvid henne.)

 

Diskussionsfrågor:

* Var det någon mer än jag som såg det där? :P

* Det var i mitt tycke en väldigt diskret presentation -- scenerna har fokus på andra saker än de diskreta tecknen på spökerier (typ att man tittar på flickan som pratar eller undertextraden istället för ett fönster i bakgrunden). Varför har de valt att göra det diskret?

* Ugglor har traditionellt setts som djur som har med magi eller/och död att göra. Ugglor är också själva symbolen för den lilla truppen vid Seize. Dök ugglan bara in där av en slump? Vad var det som knockade den? Och varför är den deras symbol?

 

Red.: Okej, ugglan blev nog bara knockad av en fallande sten från taket. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Kort bildanalys av avsnitt 2.

Diskussionsfrågor:

* Var det någon mer än jag som såg det där? :P

* Det var i mitt tycke en väldigt diskret presentation -- scenerna har fokus på andra saker än de diskreta tecknen på spökerier (typ att man tittar på flickan som pratar eller undertextraden istället för ett fönster i bakgrunden). Varför har de valt att göra det diskret?

* Ugglor har traditionellt setts som djur som har med magi eller/och död att göra. Ugglor är också själva symbolen för den lilla truppen vid Seize. Dök ugglan bara in där av en slump? Vad var det som knockade den? Och varför är den deras symbol?

 

Avsnitt 2

Det där med handen missade jag helt och måste då fråga dig hur du ens upptäckte den. Den är väldigt diskret som du säger.

På frågan varför de har gjort så tror jag mer är bara för att få hela scenen att kännas lite mer läskig för de som upptäcker det än att det skulle ha någon annan slags betydelse. Men vem vet, tror inte dock vi kommer få något direkt svar på det heller.

 

Ugglan tror jag har någon slags betydelse dock eftersom den ändå representerar deras symbol. Men vad för slags betydelse lär vi nog inte få svar på förens mot slutet av serien tror jag, kanske att den kan ha något med legenden att göra.

 

I övrigt var avsnittet riktigt bra och jag gillade verkligen uppmålningen de gör av den värld som man befinner sig i. Karaktärerna är väl kanske inte mycket att hurra för just nu men man kan alltid hoppas att de kan bre på lite mer drama eller något liknande så att det hela inte känns allt för likt så mycket annat som behandlar småtjejer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där [...] missade jag helt och måste då fråga dig hur du ens upptäckte den.

Jag råkade bara ha blicken på rätt plats vid rätt tillfälle antar jag. :P

 

Avsnitt 2.

Spoiler
Det kan vara min obotliga optimism som talar, men jag tror att det här med avsikten att göra ursprungsfri anime innefattar mer än att bara göra ytterligt njutbara serier -- kanske även att göra något mer komplext. Det är många serier, som Evangelion och Lost, som sätter in ledtrådar-men-ändå-inte specifikt för fans som gillar att pussla ihop ett mysterium. Jag undrar exempelvis vad som står i boken man får se. Om jag kunde japanska bättre hade jag pausat bilden och kollat, men kanske man får se mer av den senare eftersom Kanata tog den med sig.

 

Jag kan tänka mig att tjejerna på utposten kommer att fungera som "inkarnationer" av den gamla tidens demonbekämpare inför ett nytt hot (kolla öppningsvideon), och att ugglan är i sig en "inkarnation" av tidigare demonbekämpares skyddsande (fast ändå en uggla). Det som ugglan gjorde i avsnittet var att uppfylla sin uppgift och skydda dem från en ond ande.

 

Åtminstone så har serien potential att gå i denna riktning istället för att vara fluff -- det är knappast otänkbart att det bara var en stämningssättare, ja. (De kanske till och med tänker att man även ska kunna se spöket omedvetet, så att man känner obehag utan att veta varför.) Och sen hör vi aldrig något mer om det, och ugglan blir en rolig "sidekick". Och serien blir bortglömd två veckor efter sista avsnittet har sänts.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 2

Jag hoppas också självklart att jag har fel och att saker och ting har större betydelse som du skriver. Men vågar tyvärr inte vara lika optimistisk ännu. Att flickorna dock kommer att stå inför ett hot vore allt annat än konstigt med tanke på öppningslåten och de fakta som man fått än så länge. Men man vet aldrig tyvärr.

 

Intressant med boken också som du nämner, kanske att det är en slags dagbok som förtäljer händelser från förr, om vad som har hänt osv. Det blir nog svårt för Kanata att läsa den då den i serien är på ett språk som inte hon förstår. För tanken är att de i serien snackar franska och låten från avsnitt ett stärker väl det också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Andra snittet

Första tanken som slår en är att samtliga verkar vara framgångsrikt misslyckade militärer. Då speciellt Kureha som trillar omkull när hon avfyrar sitt gevär, än mer patetiskt är det ju då hon gnällt om att det aldrig händer något under andra halvan av avsnittet.

 

Sceleris händer och övernaturliga väsen gick mig helt förbi, men att det var en skola de var i (utan att känna igen den), att ingen kunde japanska, samt att de Kanata blev förvånad över att man haft musiklektioner utanför det militära... det slog mig som en skrevspark. Jag kanske missade stora delar i första avsnittet eller något, men serien har väl inte uttalat sig om exakt var och när det utspelar sig? Min gissning skulle kunna vara i en nära framtid i ett alternativt universum i vilken... något händer!

 

Jag är lite besviken över att militärtemat verkar försvinna, men om de lyckats knyta samman övernaturliga grejer och den uppenbara alternativa universumet med vår verklighet så skulle det kunna sluta på topp!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Andra snittet
Första tanken som slår en är att samtliga verkar vara framgångsrikt misslyckade militärer. Då speciellt Kureha som trillar omkull när hon avfyrar sitt gevär, än mer patetiskt är det ju då hon gnällt om att det aldrig händer något under andra halvan av avsnittet.

 

Sceleris händer och övernaturliga väsen gick mig helt förbi, men att det var en skola de var i (utan att känna igen den), att ingen kunde japanska, samt att de Kanata blev förvånad över att man haft musiklektioner utanför det militära... det slog mig som en skrevspark. Jag kanske missade stora delar i första avsnittet eller något, men serien har väl inte uttalat sig om exakt var och när det utspelar sig? Min gissning skulle kunna vara i en nära framtid i ett alternativt universum i vilken... något händer!

 

Jag är lite besviken över att militärtemat verkar försvinna, men om de lyckats knyta samman övernaturliga grejer och den uppenbara alternativa universumet med vår verklighet så skulle det kunna sluta på topp!

Jag tror de nämnt att den utspelar sig i Schweiz, eller så har jag läst det någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

* Var det någon mer än jag som såg det där? :P

Nej.

 

2 & 3

Jag som tyckte att hela allt verkade som mest meningslösa försök till... ingenting, men nu när du visar sådär intressanta grejer så börjar man ju fundera. Som t ex vad Rios lärare/Kanatas inspiration har för roll i det hela. Jag undrar om det att Amazing Grace kommer från en svunnen tid betyder att det utspelas i våran framtid, eller om det bara är för att ha en låt som alla känner igen. Det är ju trots allt anime vi pratar om, där hela världen pratar japanska ._.

 

I så fall lär det vara väldigt långt fram i tiden med tanke på hur hax den där tanken är. På skärmen stod föresten:

Normal mode

Stealth mode

Setting mode

Sound mode

Sleep

Så jag antar att den kommer bli osynlig nån gång :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror de nämnt att den utspelar sig i Schweiz, eller så har jag läst det någonstans.

 

Saxat från ett annat forum:

Cute Japanese and european teenage girls wearing Wehrmacht uniforms exploring a Japanese music school in a Spanish town full of French people and who accept yen as currency while not being able to read kanjis at the same time in Switzerland's French side; shooting South African owls with German rifles, that try to keep them away from schoolgirl ghosts, and celebrating Spanish traditions mixed with Chinese New Years legends while being haunted by ghosts of Japanese schoolgirls who studied music during a war in a past-future post-apocalyptic world, piloting multi legged, talking, demon slaying, cloakable, AMAZING GRACE SINGING, 200mm coil gun/railgun firing "son of the god of fire" supertank from the future aka Tank-kun.

 

Jag lol:ade XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu när flaskis nämner det...

 

Ett sådant mischmasch kan jag inte ens föreställa mig att de kan få ihop någon vettig förklaring till. Men om det verkligen bara är för syns skull är det ett fruktansvärt konstigt sätt att presentera allt på. (Det är liksom presenterat på ett sånt sätt att det verkar som att det ligger lite tanke bakom. Återstår väl att se om de kan knyta ihop säcken utan att det blir otroligt långsökt.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter flaskis detektivarbete känner jag att allting helt plötsligt blev så självklart, så naiv jag var som inte förstod hur allt hängde ihop innan!

 

 

Nu sitter jag bara och väntar tills den chockerande sanningen tas upp och offentliggörs i slutet av serien, kan ju bli ett kraftfullt budskap... se bara så många lösa trådar de kan pussla ihop!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

4

Ok. Grejer jag märkte:

"Back when life still existed in the sea." Det var en rätt stor grej. Vad tusan kan ha hänt som utplånat allt liv i havet? Ändå känns fiskar till (av en så fårskallig som Kanata), så jag antar att dom fortfarande lever i insjöar o.o

 

Det var väldigt nyligen krig. Lillkillen som förlorat sina föräldrar var inte så gammal, så max fem år sen kriget på en höft. Noels uttalande om glasfabrikens framgång också.

 

Så hur var avsnittet? Det var la ok. Men jag börjar störa mig mer på Kanatas röst än innan. Den är för luftig. Speciellt med hennes konstanta "uaa"-läten. Noel pratar snabbt '_'

 

Next time

Mountain Hiking. The end of the world.

 

As in något intressant? Kan inte tänka mig att världens slut sopas under mattan för lätt. Om det inte är en plats som heter så >_>

Hellre 1: Att nu slutar den idylliska världen och hemskheter händer, eller 2: Vi får mer hints om vad för katastrof som inträffat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 6 sett, sju avsnitt återstår. Återigen drar de upp saker som antyder en handling utan att faktiskt ha en, så jag har ett litet meddelande åt producenterna:

 

Om inte "Osynliga liemannen" kommer in i handlingen på något relevant sätt snart så ska jag leta upp er och slå er i era ansikten med era egna tofflor medan ni fortfarande har dem på er.

 

(Eller, mer sannolikt, så ska jag gnälla lite mer på ett svenskt animéforum.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter allt snack om huruvida det finns en djupare innerbörd har även jag kollat vidare i smyg, och efter till sist kom jag på vad seriens största svaghet är. Dialogen! Skulle man ta bort allt prat, och förlita sig helt på musiken och det visuella, blir det en helt annan upplevelse som skulle lägga fokus på det mystiska i bakgrunden, och bjuda in fansen att själva försöka tolka det. Förutsatt förstås att det finns någon baktanke med den här världen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om inte "Osynliga liemannen" kommer in i handlingen på något relevant sätt snart så ska jag leta upp er och slå er i era ansikten med era egna tofflor medan ni fortfarande har dem på er.

 

(Eller, mer sannolikt, så ska jag gnälla lite mer på ett svenskt animéforum.)

 

Jag har visserligen dissat serien helt, men detdär låter kul. Jag vill hjälpa till! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, man skulle kunna uttrycka det som att det är seriens bakgrund (miljöer) som är det intressanta, medan förgrunden (dialogen, rollfigurerna och deras förehavanden) mest förhalar utan att själv bidra något vidare.

Ungefär så.

Det känns som om en annan studio har gjort en riktigt bra serie med krig, mechatanks etc. Sen tar en annan studio över och gör en andra säsong om den postapokalyptiska tiden efteråt, men misslyckas helt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Indeed. Jag börjar känna mig lite endless eight. Dom har dragit ut på det tillräckligt länge nu. Kommer det hända något eller inte?

 

Jag fattade inte riktigt vad det var för killar dom skrämde bort. Och varför ramlade stenarna ner? ´_`

 

Btw, /a/ vad fan kan jag inte hålla mig borta från den där hålan för? spekulerar kring ifall den osynlige liemannen är viss radioaktiv strålning kvar från whichever katastrof. Tycker ett stort krig känns lite för enkelt med tanke på att det "inte finns något liv kvar i havet". Hoppas hellre på nåt övernaturligt :)

 

NNNNNNNN

grab30588.png

"Hai, hai, hai!"

 

Gör inte sådär. Det är farligt för mitt hjärta ;_;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 7

Spoiler
Såatteh, typ... den gamla världen tillintetgjordes nästan helt av antingen utomjordingar eller artificiell intelligens. De återstående resterna av mänskligheten som överlevde kriget samlades i någon del av världen, och tog sina kulturer med sig, därav blandningen. Till en början fanns det nog tillräckligt många människor kvar för att hålla igång ett postapokalyptiskt samhälle ett tag (infrastruktur, skolor), men även det började falla sönder, dels efter krig mellan de efterlevande, och dels på grund av själva tidens gång.

 

Är det likt Yokohama handelsdagbok en värld där människan oundvikligen går mot sitt öde (även om det var mycket trevligare och lugnare i den serien), eller kommer de att försöka vända trenden? Är det en berättelse om att uppskatta livet och acceptera sitt öde, eller är det en berättelse om att kämpa för liv och fosterland? Filicias yttrande till Kanata om att hon alltid ska vara som hon är lät nästan förebådande, som att Kanatas sätt att sättas på prov (som genom händelser som skakar hennes världsbild).

 

I nästa avsnitt verkar nödsituationstelefonen ringa. Är det Fienden som kommer tillbaka? Kommer Filicias beslutsamhet om att skydda flickorna att prövas? Kommer serien att bli bra?!

 

Detta kommer endast tiden att utvisa...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag älskade det här! 7

Avslitna armar <3

 

Men att det allvarligaste hittills hänt genom flashback... jag vet inte. Det är ju så väldigt fridsamt nu. Kommer det verkligen hända något? Förhoppningsvis. Finns väl en del hints som pekar på det också, som att dom är den yttersta försvarslinjen.

 

Though, hur kunde den döda soldaten prata med Felicia? Kommer det bli något spöktjosan inblandat, eller kommer det bara fortsätta vara allmän mysteri kring det?

 

Och hur gammal är Felicia egentligen? :O

Det där kriget kan ju inte ha varit för så länge sen. Å andra sidan vet vi inte om det ens är i samma del av världen som flickorna bor på nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag älskade det här! 7
Spoiler
Though, hur kunde den döda soldaten prata med Felicia? Kommer det bli något spöktjosan inblandat, eller kommer det bara fortsätta vara allmän mysteri kring det?

 

Och hur gammal är Felicia egentligen? :O

Det där kriget kan ju inte ha varit för så länge sen. Å andra sidan vet vi inte om det ens är i samma del av världen som flickorna bor på nu.

Avsnitt 7.

Spoiler
Det var nog inte soldaten som pratade. Det var hallucinationer som kom av den traumatiska upplevelsen, förstärkt av hennes skuldkänslor över att vara den enda överlevaren. Det soldaten sa var ändå inte så specifikt, utan kan gott och väl ha varit baserat på rykten hon har fått höra sedan barnsben.

 

Filicia är 18 år. Kriget var förslagsvis fem år sedan.

 

Förresten råkade jag just läsa nåt som, om det stämmer, kan leda till en intressant händelseutveckling. Det är nog bäst att inte ta reda på om det är sant eller inte... Roligare att inte veta. :d

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 7.
Det var nog inte soldaten som pratade. Det var hallucinationer som kom av den traumatiska upplevelsen, förstärkt av hennes skuldkänslor över att vara den enda överlevaren. Det soldaten sa var ändå inte så specifikt, utan kan gott och väl ha varit baserat på rykten hon har fått höra sedan barnsben.

Men nej. Det måste ha varit riktigt :(

 

Btw fnissade jag lite åt kvalitetsteckning!

 

grab28616.png

 

Fullständigt moe~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var några sekvenser där som de verkligen borde ha animerat.

 

Över huvud taget, alltså. Det är direkt olämpligt att ha en totalbild som ostiliserad stillbild.

 

Men nej. Det måste ha varit riktigt :)

Fast vi vet ju sedan avsnitt två att de faktiskt finns. ;)

 

Återstår dock att se om denna faktor faktiskt kommer spela någon roll. Ämnet i avsnitt sju var lite av en påminnelse om åtminstone deras betydelse för kulturen, så det kan spela in mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hurrp! Har av förklarliga anledningar inte kunnat se sjunde avsnittet ännu, men nu när hälften rullat känns det ändå som att oddsen för en intressant story trots allt finns under moeblob-skalet! Visar det sig att det är en tämligen djup och överdrivet hyperintressant backstory så är det fullkomligt genialt att köra de "ytliga karaktärerna" och "händelselösa och irrelevanta händelseförloppet" ovanpå, eftersom det skapar många aktiva misstankar. Superballt!

 

Avsnitt 6 angående det första våldet

Jag är smått förvirrad över gangstersituationen som uppstod. Uppenbarligen sysslar tjejerna med någon fuffens sprittillverkning, men exakt hur kommer det regisserade kriget in? Vilka agerar gangsters och på varför iscensatte man det ens?

 

Den enda teori jag kan komma på är att när någon person (vem det nu än är) var inne hos hon där gamla tanten när Kanata blev knuffad på fönstret så tyckte han att "nu gör vi något mot de där, en gång för alla". Då skrapade han ihop sitt gäng och iscensatte skottlossningen tillsammans med tjejerna för att skrämma skiten ur de riktiga gangstrarna, men hur kunde de då ens veta att de skulle vara där? Det hänger inte ihop, input tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...