Hoppa till innehåll
Anime.se

Problem med att fortsätta vara inloggad


My
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag vet inte om det beror på min dator/webläsare eller nåt annat, men jag blir konstant utloggad från sidan, trots att jag aktivt skriver/läser inlägg och klickar på nya trådar, mm. Hur ofta varierar, kan vara allt från en gång i timmen till var 30:e sekund eller oftare. Eftersom det finns en risk att man förlorar text man sitter och skriver* är det lite tröttsamt.

 

*Brukar dock se till att säkerhetskopiera varje inlägg innan jag trycker på "förhandsgranska" eller "skicka", men som sagt, meckigt...

 

Nån idé vad det kan bero på? I övrigt så funkar inte heller "logga in mig automatiskt"-funktionen heller för mig, oavsett om jag bockar för rutan när jag loggar in.

 

http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?p=195800#195800 - Avathar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, jag hittar en hel drös kakor när jag söker på anime.se i "kakburken". Kan det ha nåt med saken att göra? Gah, datorer, man tror att man äntligen har förstått sig på dem och så byter man till Mac och så blir allt ett mysterium... :rolleyes:

 

Jag tar hur som helst bort kakorna, på vinst och förlust. Geronimo!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte nyss skriva att det kunde vara det tidigare nämnt www-problemet, men nu märkte jag att även jag loggades ut utan nämnvärd anledning (från en av skolans datorer), så nu har jag kryssat i kom-ihåg-knappen och hoppas att det fungerar.

 

Hur som helst, många hemsidor pumpar ut kakor per standard som man antingen kan, om man vill, använda (som utvecklare då) eller så ignorerar man dom helt och hållet och kör på sina egna. Rensa alla kakor helt och hållet och försök igen, i teorin bör inte detta gör någon skillnad egentligen, men det är ju värt ett försök.

 

(alla anime.ses kakor naturligtvis...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har också upplevt problemet. Jag gillar generellt inte "kom ihåg mig", för jag gillar att knappa in inlogg och lösen så att jag kommer ihåg dem när jag sitter på andra datorer vid andra tillfällen.

 

Jg kryssade i den ändå, och problemet är ändå kvar: När jag varit inne på meddelanden, och går tillbaka till forumindex, så är allt plötsligt "läst"; sajten har alltså loggat ut mig och sen loggat in mig igen. Faktiskt riktigt otroligt irriterande.

 

Edit: Det gäller också när man har skrivit ett inlägg. Jag gick tillbaka till forumindex efter att ha skrivit det här, och mycket riktigt, allt är markerat som läst, trots att jag inte läst dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ocg nu hände det igen för mig, och jag hade inte ens skrivit ett meddelande. Jag läste den här tråden, och när jag klickade på Forumindex igen, så plupp, ingenting som var oläst. Utloggad och inloggad igen.

 

När jag fortfarande loggade in manuellt fick jag ibland göra det flera gånger i rad. Något är trasigt, och all analys pekar på att felet inte ligger hos användarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trevligt att problemet har kommit till ytan, för det här problemet har förföljt även mig på senare tid, men har varit för lat för att ta upp det någonstans.

 

Dock tycks det ha gott steget längre för mig, för precis nu när jag försökte logga in bemöttes jag av detta:

Saya-login.jpg

Inte nog med att jag tydligen hade blivit förvandlad till Saya, jag råkade också se ett antal nya forumflikar jag inte kände igen. Har forumspöken lett mig till hemliga dörrar jag inte var menad att se...?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa buggen någonsin?

 

Men vad fan... Nu får vi nog stänga ner den här sajten. We had a good run, god natt allihopa.

 

Nämen, vafan. Fattar inte om det är servern eller mjukvaran...

Tar tillbaka det där, nu när jag kollar loggas jag inte ut längre även om jag hoppar fram och tillbaka mellan sektioner och uppdaterar sidan. Märkligt,

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet är nu löst, kommer skriva en kort och en lång version här.

 

Kort version:

Cachen var kladdkaka och sidor som inte skulle cachas blev cachade och då blev man servad en statisk version av http://www.anime.se/forum/index.php när man egentligen skall få en dynamisk version beroende på vem man är.

 

Så en kort stund var jag Negi...sorry Negi, i violated you.

 

Lång version och bakgrund till problemet:

Anime.se kördes förr i tiden på virtuel hosting tills vi(jag) fick slut på pengar och då flyttades till Loopia ett kort tag tills jag och andra började lacka ur på svarstider och annat strul, Loopia är bra men man är inte ensam kund på deras webbar och lina och speciellt deras databasserver.

 

Jag och några andra i crew tog beslut att samla ihop pengar att köpa en riktig server och ställa den på en riktigt fin lina som vi hade fått tillgång till så vi inhandlade en Dell PowerEdge som vi fått ihop pengar till via Donationer och lite ur egen ficka( once again, ty all, rewards will come!!! ).

 

Denna server körde inte bara Raid 1 och DRAC (som jag inte fått fungera) utan den ställdes också i ett riktigt rack på jobbet mitt där jag har tillgång till gigabitlina och senare kopplade vi också in den på ett globalt lastbalanseringskluster och la på ett gäng frontendcachar spridda över sverige för att förebygga latency som en Edgelösning.

 

Det betyder att alla som går mot anime.se får sina bilder osv servade från närmsta CDN maskin i nätverket och slipper då gå från Skåne(Danmark) till Stockholm för att hämta bilder och liknande, alla dessa CDN maskiner sitter på som minst en gigabitlina.

 

För att så mycket som möjligt skall ligga på NetScaler 7500 maskinerna som fungerar väldigt väldigt dyra CDN maskiner så använder vi oss utav dynamiska cachningsregler som blev lite crazy under gårddagen.

 

Och då kommer vi till dagsläget, normalt så cachas bara statiskt content men något hade gått snett och det började cacha dynamiskt innehåll också och därför kunde inloggningar hållas eftersom man fick massor av cookies från anime.se och det såg ut som att man var inloggad som andra(andas ut dock, det var man inte, man fick bara en statisk sida som gjorde att det såg ut som det).

 

Detta är nu löst då cachningsreglerna har gåtts igenom och rättats...och denna gången var vi nyktra.

 

1x Dell PowerEdge r210

5x Citrix Netscaler MPX7500

6x 1Gbit/s connections

= Awesome responsetimes.

 

Fucking up cacherules

= Fucked up website.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om någon har fortsatt problem så töm cachen! ORDENTLIGT! :)

 

Har kollat igenom vad som händer vid en ok inloggning och en inloggning som strular, att man inte kan logga in eller att man blir utloggad direkt och det verkar ha att göra med att man har kvar konstigheter från igår/imorse i sin cache.

 

Efter att ha tömt min cache ordentligt så kunde jag logga in utan problem, Internet Explorer användare kan behöva starta om webbläsaren, chrome användare kan ha det lite struligare men mitt tips är att töm cachen, starta om webbläsaren och försök igen, funkar det inte försök göra samma sak igen och skriv här med så mkt information som möjligt.

 

Är ni tekniskt kunniga så hjälper lite firebug loggar om vad ni har för sessionsid i referer url, vad det står som url när ni loggar in, med sid=..... samt vad eran cookie säger.

 

Problemet märker man genom att http://www.anime.se/forum/index.php?sid ... 21bafae4d7 visar annan SID än vad som står i Cookie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...